Dahls dyrerike (side 2)

Alt jeg trenger å gjøre med andre ord er å finne tunellen. Og det skal vel la seg gjøre hehe.

Takker og bukker for hjelp og veibeskrivelse!!
Jeg har vært på besøk hos Dahls Dyrerike. Min oppfattning av butikken er att det er møkkete og rotete der, samt mye død fisk i akvariene deres! De ansatte prater som om de har munndiare' og svartemerker alle andre "verdenskjennte" produkter som de ikke selv selger. Og lovpriser deres egene totalt ukjennte produkter fra Kina. Du blir fortalt hva som helst "svada" i forsøk på å selge deg seres produkter. Men om man er ute etter ett akvarium eller andre produkter av vellkjent merke, så er det trygt å handle der.

Alle fisker jeg har kjøpt der er har dødd etter kort tid, men om man vil kjøre i timesvis for å få ett billig akvarium så er det den rette plassen å kjøre til. Så min mening er at det er bedre å handle hos sin lokale akvariebutikk og heller bruke noen kroner ekstra, for tid og bensin er også penger!
Jøss, det var da voldsomt.. Står i det minste i skarp kontrast til hva jeg har lest ellers.

Skjønner at det virker voldsomt for mange å kjøre i tre timer (estimert på telefonkatalogens kart er 2.5 time, men de kjenner ikke meg :p), men jeg har dagpendlet til Oslo i flere år på skole, så noen mil er ikke akkurat avskrekkende for min del.

Kan tenke meg værre ting å bruke en fridag på (grøss - støvsuge!) enn å besøke en akvariebutikk jeg antageligvis ikke får muligheten til å besøke igjen. Og kan jeg få akvarium 2-300 kroner billigere der, er jo det flott
Nille
Og kan jeg få akvarium 2-300 kroner billigere der, er jo det flott :)

Ja, det hørtes kanskje voldsomt ut. Men som jeg sier akvarium og annet utstyr av vellkjent merke kan man trygt handle der.

Jeg har dårlig erfaring med kjøp av fisk der, samt att jeg har blitt fortalt MYE rart av de ansatte der.
Hehe, ja jeg så det Er jo mest for akvariumene jeg drar, egentlig. Pluss at da har jeg vært der, fått det ut av systemet på en måte Hadde ikke dratt nedover for et akvarium såklart, men tre stykk. Det jeg sparer er nok til litt fisk!

Hadde vært moro å høre fra fler som har kjøpt fisk der. Synd å komme hjem med poser med død fisk i morra også (for jeg regner med at noe kjøp blir det...).

Jeg kan ikke kommentere narols påstander om død fisk, jeg har selv ikke handlet fisk der - kun utstyr. Men, jeg har lest mange poster både på dette forumet og andre forum, og jeg kan ikke huske å ha registrert en eneste post fra noen som mener det er generelt dårlig fisk hos Dahls. Det er klart, alle kan ha uflaks - og jeg tviler ikke på at det innimellom også har blitt solgt dårlig fisk hos Dahls, men at det er en generell regel eller noe som går igjen ofte - vel, det har i så fall gått meg hus forbi.

Jeg har et positivt inntrykk av betjeningen der og kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen som gis. Men, det kan forsåvidt være det samme - du tar deg uansett en tur i morgen og får funnet ut av det selv. God tur!
narols
Jeg har vært på besøk hos Dahls Dyrerike. Min oppfattning av butikken er att det er møkkete og rotete der, samt mye død fisk i akvariene deres! De ansatte prater som om de har munndiare' og svartemerker alle andre "verdenskjennte" produkter som de ikke selv selger. Og lovpriser deres egene totalt ukjennte produkter fra Kina. Du blir fortalt hva som helst "svada" i forsøk på å selge deg seres produkter. Men om man er ute etter ett akvarium eller andre produkter av vellkjent merke, så er det trygt å handle der. Alle fisker jeg har kjøpt der er har dødd etter kort tid, men om man vil kjøre i timesvis for å få ett billig akvarium så er det den rette plassen å kjøre til. Så min mening er at det er bedre å handle hos sin lokale akvariebutikk og heller bruke noen kroner ekstra, for tid og bensin er også penger!

Om all fisk du har kjøpt der har tatt kvelden, så vil jeg nok heller stille spørsmål ved dine kar. For hvis fiskene er friske og raske i butikken og de dør etter kort tid hjemme hos deg, så er neppe feilen i butikken desverre. Husk det er viktig å avklimatisere fiskene sine ordentlig når man kommer hjem.

Jeg har aldrig vært hos Dahls, men etter hva jeg hører så har de mye spennende fisk der. I tillegg så har vel Dahl selv og de som jobber der god peiling på denne hobbyen.

Og når det gjelder død fisk i akvariene så er dette noe alle butikker opplever. Det er ingen butikk i hele verden hvor det ikke finnes død fisk i karene fra tid til annen. Dette er ikke noe jeg bryr meg om, så lenge det bare er en å annen fisk som har dukket under. Er noe helt annet om de skulle hatt kar hvor det fløyt masse død fisk, og dette tror jeg neppe man finner hos Dahl eller noen annen seriøs akvariebutikk.
har selv kjøpt endel fisker hos dahls og har de enda. Så jeg har ikke merket noe negativt ved fiskene jeg har kjøpt hios dahls.
Jeg leste enda mer om Dahls i går, og ser noen klage på død fisk i karene. Så skal jeg være ærlig og si min mening...

Synes ikke det er rart at noen fisk dør i butikken. Butikken er tross alt de som har fisken på den mest sårbare tiden - etter lang transport og mye stress. At betjeningen ikke har så god tid til å sjekke tar jeg heller ikke så tungt, virker på det folk har sagt at de heller prioriterer god kundeservice. Har sett butikker med lite trafikk (og mindre service enn det ser ut som man får på Dahls) som har mye død fisk i sine kar også.

Jeg tar turen nedover med positive inntrykk i ryggsekken og skal gjøre meg opp en mening selv. Skal notere litt bak øret både når det gjelder inntrykk og hva de har inne av spennende saker og avlegge rapport når jeg er trygt hjemme igjen.

Er det noen som ser en liten gul Micra med stø kurs nedover er det meg på "fisketur"
narols
Jeg har vært på besøk hos Dahls Dyrerike. Min oppfattning av butikken er att det er møkkete og rotete der, samt mye død fisk i akvariene deres!
Jeg har bare vært der én eneste gang, men jeg kjenner igjen det narols her sier om "møkkete og rotete"...Var ikke gjørme på gulvene, men avrenninger på glassene, fotspor på gulvene, slike ting...Død fisk tror jeg ikke jeg så en eneste av, men der er (manglerinnen) mer kritisk enn meg...

narols
De ansatte prater som om de har munndiare' og svartemerker alle andre "verdenskjennte" produkter som de ikke selv selger. Og lovpriser deres egene totalt ukjennte produkter fra Kina.
...De er glade i å prate, ja, uten at jeg ser noe negativt i det...At dette er sosiale mennesker som liker omgang med likesinnede er jo egentlig et pluss, dersom du ser etter kompetanse...Er værre med butikkansatte som synes jobben er grei, hadde det ikke vært for de fordømte kundene som kom hele tiden...

...Noe "baksnakking" om andre produkter merket jeg ikke, men jo, de snakket varmt om egne merker...Men jeg vil da også påstå at dersom de har solgt 100 av et produkt, og ikke fått noen negativ tilbakemelding, så må det vel være lov og snakke varmt om det selv om det er fra Kina...? Handler på IKEA også, jeg...Sitter igjen med følelsen at de faktisk mener produktene er bra, og ikke bare at de forsøkte selge meg mest mulig...Jo, de førskte selge meg et av de tidligere omtalte 54-literne, men det var faktisk bare å si nei...

narols
Du blir fortalt hva som helst "svada" i forsøk på å selge deg seres produkter. Men om man er ute etter ett akvarium eller andre produkter av vellkjent merke, så er det trygt å handle der.
...De er en butikk som lever av kunder...Dersom de "dytter drit på folk" med løgner og "svada" uten at folk kan levere ubrukelige ting tilbake, så tror jeg kundebasen ville forsvunnet...Når det er sagt så er det fler butikker jeg er overrasket over at folk lovpriser, men jeg tror det er i hovedsak fordi disse butikkene tar inn "spesiell" fisk, og derfor slipper unna med andre ting...Synes ikke jeg fikk noe svada servert, men veldig mye informasjon, noe som faktisk fører til fysisk stress, og da er det ikke alltid like lett å bestemme seg...

narols
Alle fisker jeg har kjøpt der er har dødd etter kort tid, men om man vil kjøre i timesvis for å få ett billig akvarium så er det den rette plassen å kjøre til.
...Fiskedød kan jeg ikke kommentere da jeg aldri har kjøpt fisk der, men at akvariet er billig er det vle lite å si på...Og jeg liker slike turer, jeg da, for turen sin del, så der er det jo vinn-vinn...Selv om pengene du sparer skulle gå opp i bensin med de prisene vi har, så har man i hvertfall igjen turen...

narols
Så min mening er at det er bedre å handle hos sin lokale akvariebutikk og heller bruke noen kroner ekstra, for tid og bensin er også penger!
...Her er jeg vel helt enig, for det er jo fryktelig bra å ha en "butikk på hjørne" hvor man kan stikke innom og hente "melk og brød"...Men jeg må jo innrømme at det alltid frister å spare over fem hundre kroner...

...Mesteparten her er subjektivt, jeg sier ikke at narols har feil der jeg er uenig, jeg sier heller ikke vi har rett der vi er enige...Dette er ikke en butikk jeg vil skremme folk vekk fra, men det er greit å ikke høre på all skryten, da blir du nok litt skuffet når du tusler inn dit...Må helt ærlig innrømme at det ble jeg, når jeg tuslet inn...
Tom Kristiansen
Om all fisk du har kjøpt der har tatt kvelden, så vil jeg nok heller stille spørsmål ved dine kar. For hvis fiskene er friske og raske i butikken og de dør etter kort tid hjemme hos deg, så er neppe feilen i butikken desverre. Husk det er viktig å avklimatisere fiskene sine ordentlig når man kommer hjem. Og når det gjelder død fisk i akvariene så er dette noe alle butikker opplever. Det er ingen butikk i hele verden hvor det ikke finnes død fisk i karene fra tid til annen. Dette er ikke noe jeg bryr meg om, så lenge det bare er en å annen fisk som har dukket under. Er noe helt annet om de skulle hatt kar hvor det fløyt masse død fisk, og dette tror jeg neppe man finner hos Dahl eller noen annen seriøs akvariebutikk.

All fisk jeg har kjøpt der døde etter kort tid, men alle de andre 60 Malawiene i 720 literen min lever i beste velgående. Og fisk jeg kjøpte andre steder på samme tidspunkt lever også og er friske. Så det er ikke noe galt med akvariene mine.

Fisken avklimatiserer jeg somregel i 45-60 min, og aller helst i en bøtte hvor vann fra akvariet blir tilført bøtta med hevert metoden via den tynneste luftslangen de har i butikken. Må også strupe slangen med en klemme ellers renner vannet for raskt. I tillegg har jeg en luftestein liggende i bøtta. Finnes det noen bedre måte å avklimatisere fisk på?

Og når det gjelder død fisk i akvariene deres, så er jeg helt enig med Tom. Alle butikker opplever død fisk i akvariene sine, men det er ikke alle butikker som lar de døde fiskene bli liggende til de andre fiskene har spist de opp! Jeg ser ofte død fisk hos andre butikker også, men der fjernes de med en gang de oppdages av personalet.
*kremt*

Jeg ser at veldig, veldig mange tror at det heter "AVklimatisere" fisk. Så nå må jeg bare si noe...
Det heter ikke avklimatisere.

Det heter akklimatisere. Altså med to k'er.
Sjekk ordboken om dere ikke tror meg
Ahh, det er jo en grov feil!

Takk for rettelsen
Plussmedlem
Feil, ja. Men om det er en grov feil, tja...
Synes du er litt streng mot deg selv nå

narols
Jeg har vært på besøk hos Dahls Dyrerike. Min oppfattning av butikken er att det er møkkete og rotete der,..

Det er ikke så veldig ryddig, men satser på at det blir bedre etterhvert
De har jo flyttet for ikke så veldig lenge siden. Lageret var i alle fall ikke klart angående hyller etc. siste gang jeg var der. Da blir det naturlig nok litt rotete/"møkkete" når ting står midlertidig lagret midt på gulvet.
Ja, det er sant. Er klar over att det kan være rotete i en flytteperiode. Men jeg syntes de burde ta seg tid til å holde akvariene vedlike, og fjerne døde fisker så snart de oppdages. Dyrene skal vel ikke forsømmes selv om man flytter?
Hvilken butikk har du vært i UTEN død fisk?
Jeg har vært i en del butikker etterhvert,og gjerne flere ganger i den samme.Noen ganger er det bra,andre ganger kan det være døde fisker.
Det er kun en butikk jeg har vært i,som jeg ikke skal besøke om igjen og det er den som lgger ved amfi i moss sentrum.Der var det døde fisk,og resten hadde sykdom

Når det gjelder coryer var ikke det med på sending forrige uke,men de hadde noene flotte eksemplarer av corydoras adolfoi.

Ellers har samtlige fisker overlevd jeg har kjøpt der.Har fått beskjed med enkelte arter,at de skal akklimatisere seg

Hallo!

Da er jeg vel hjemme igjen etter en lang, innholdsrik dag! Fikk koselig selskap nedover, heldigvis, så turen startet meget bra!

Ang. Dahls: Vi ble møtt av verdens blideste Thor, hyggeelig og kunnskapsrik prat og billig fisk. Her ble det er par impulskjøp, ja så nå må jeg sette meg ned å lese. Ja jeg vet - impulskjøp... men hvordan kan man la være?! Hehe.

Butikken er rotete ja - på en "hjemmekoslig" måte. Jeg hadde ingen problemer med å finne hverken fisk eller utstyr jeg ville ha med meg hjem. Litt vannsøl på golvet, men når jeg ser hvor mye jeg søler bare ved å luke litt, så.... slettes ikke ille i det hele tatt.

Noen døde fisker så jeg, men har enda til gode å se en butikk uten død fisk. Og om alle som stikker hodet inn den døra får like god oppmerksomhet som vi fikk, ja da skjønner jeg at man ikke kan plukke fisk hele tiden. Noe ville det ha gått utover, og det er jeg redd hadde vært servicen!

Thor sa i dag at det var noe utplukket, og det tror jeg det var i karene nå. En del ciklider (flotte fisk!), masse spennende levendefødere, og rekene! OI, her var det noe for enhver smak, måtte holde meg selv i nakken. Så en del coryer, som tidligere nevnt i tråden var adolfoiene flotte. Men litt magert utvalg siden de ikke var med på forrige sending.

Ellers var det scalare, discus, noen maller... husker ikke alt rett og slett.

Fikk med meg masse kuhlii ål, en slags venusfisk (må lese om denne), en slags liten type regnbuefisk (må lese om denne også) og en goby. Han hadde dvergkuler der også, til det jeg tror er meget hyggelige priser! Hadde jeg hatt et kar, hadde en blitt med meg hjem, de var jo nydelige!!

Alt i alt så er jeg veldig fornøyd og angrer ikke på turen i det hele tatt. Skulle samtlige stryke med i natt kan det vel hende jeg reagerer, men det tviler jeg på at de gjør. Alle står til akklimatisering nå, så det blir ikke kvelden for min del riktig enda
Da har jeg funnet ut hva jeg fikk med meg hehe. Ser ut til at det ikke ble noen feilkjøp... hvilket det heller ikke burde bli basert på hva jeg ble fortalt, så der var det også full innertier for min del

- pangio kuhlii (kuhlii ål)
- Tanichthys albonubes (kardinalfisk)
- Pseudomugil gertrudae (flekket blåøye)
- 4 stk sebrasnegle

Bildene av både kardinalfisk og flekket blåøye her i basen yter ikke disse artene noe rettferdighet i det hele tatt De var rett og slett nydelige!
venusfisker er finere i virkeligheten ja men det som er litt rar er at det finnes to med det samme utsene. prikk lik.de tåler ned til 5 grader og har nudelige farger ved 23 grader
Høres bra ut Disse to artene... kjøpte 10 stk av hver. Planen er at de skal gå sammen med rekene for å skape litt farge og liv i de øvre vannmasser. Satser på at disse ikke spiser alt som er av rekeyngel ettersom de er så små

Åja, han hadde mangrovekrabbe også. Ikke sett disse i virkeligheten før, og det var nummeret før den ble med meg hjem. Men jeg må ha visse begrensninger :p
Tilfeldig bekjentskap
© Karl Kristian
Reklame for plussmedlemskap