Hvilken botia er din favoritt? (side 2)

Bumpe en gammel, men koselig tråd!

Får selv mer og mer sansen for botia.. av fiskene på loaches.com synes jeg jo en gang og bestandig at kuhlii er noe av det morsomste som finnes, en fisk jeg aldri kunne vært foruten Lo godt da jeg skulle omplante noen stengelplanter og en av de vanligvis akk så pysete kuhliiene beit meg

Ellers synes jeg sumobotiaen er helt utrolig nydelig! Ikke at den gjør så veldig mye, men den er nydelig uansett. Har også det herlige blikket, stooore meningsfulle øyne som ser på deg

Og laos multistripe loach! Utrolig vakker (om enn ikke pittepitteliten) sak, har en hatt gleden av å se en stim på 20 stykk danse rundt på heftig vis tror jeg det godt skal gjøres å ikke bli frelst

Og såklart også dvergbotiaen! For en herlig tegning og for en herlig fisk
Praktbotiaene er også min favoritt så langt, da pga fargene gjør dem så vakkre og oppsiktsvekkende.
Men minuset er at de bli så digre. Krever jo litt størrelse på akvariet.
Hadde det ikke vært for at jeg har sand og sandsnegler samt ønsker å ha disse, så hadde jeg nok fått tak i noen eksemplarer likevel. (Ref 300liter)

Si meg... hvordan er dvergbotia mot sandsnegler?
Suger de ned på høykant slik som eks praktbotia eller hva?
Mine dvergbotia rører ikke sandsnegler eller store eplesnegler, ellers går alt annet med sneglehus ned på høykant Helt utrolig hvor fort den gjengen rydder akvariet for snegler..
Sandsneglebebiser da, ser du noe til dem eller forsvinner de på mystifystisk vis? Har ikke plass til dvergbotier uansett, men er litt i tankefasen om å rett og slett lage et eget botiakar. Så mange vakre botier.. )
sandsnegle-babyene kravler stadig rundt på glass og røtter, men botiaene bryr seg ikke om dem. Men det er helt utrolig å se hvor raske de er med pestsneglene, hver dag finner jeg hauger med tomme skall og botiaer med tykke hengemager
Mine Botia favoritter er Hestehodebotia.
De er morsomme , fungerer som støvsugere i akvariet og man kan plutselig finne bare et hode i sanden da de graver seg ned.. :o)
Det er heller ikke så mange som har de... De er egentlig ikke skjeldene i butikkene ,men folk ser de ikke....
Nydelige botier, Heidi! Håper selv på å få noen laoser i hus snart! Drømmen hadde jo vært en stim på en 20 stykker, de er jo pittepittesmå! Og stimer kanongodt. SÅ fine når de ligger inni planter med sverdblader eller botia-danser sammen i et hjørne. At ikke de er mer vanlige er nesten uforståelig da de er så utroooolig skjønne.. liker vel generelt fisk med "blikk-øyne" og bart jeg.. Laosene er ikke helt ulik pandaene mine i oppførsel heller - de skjønte liksom aldri helt det avsnittet med ordet "bunnfisk"
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap