- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Jippi - i dag får jeg tropheus! (side 2)
Jippi - i dag får jeg tropheus! (side 2)
2neliseTakk badat. Det var du som solgte den gruppen med de røde? DE var fine de! Men desverre litt dyre for min økonomi akkurat nå. Jeg var heldig å kom over denne gruppen til en overkommelig pris, samt at jeg fikk dele betalingen i to. Men de røde, DET er drømmen det! :-)
Jeg ante meg det. Pluss at du har 240 liter som er forlite til en voksen gruppe Tropheus. Men er bra nok for en gjeng små yngel. Jeg gleder meg uansett å få enda en Tropheus venn.
Postet 02.06.08 kl 10:38
2neliseEr det noen som vet hvor stor tropheus er når de blir kjønnsmoden? Og er det lett å se på hunnen når hun tygger? Jeg er litt usikker på den ene min. Gjellen, spesielt på den ene siden stikker litt ut, den var slik når jeg fikk den. Og jeg synes at munnen går litt raskere på den enn på de andre. Jeg aner jo ikke om det er en hunn eller en hann faktisk. Den virker frisk og rask ellers. Jeg har også lest at bemba spiser selv når den tygger. Noen som vet?
De er kjønnsmodne når de er ca. 8-9 cm store eller ca. 1 år gammel. Men ikke alle første forsøker blir til yngel. Det er lett å se når en hunn tygger. Du ser det på hakka til fisken, den buer seg nedover. Ved slutten av tyggeperioden, dvs etter 2/3 uker vil fisken puster fortere og gjellen åpner seg mere enn vanlig ja. Tropheus som jeg har hatt, Moorii og Duboisi, klarte å få i seg litt mat mens de tygget.
Postet 02.06.08 kl 10:46
Postet 02.06.08 kl 10:52
tropheus blir kjønnsmoden når de er rundt et år gammel,men de kan ha mange mislykkede forsøk før de klarer å få unger av det. Men det trenger ikke å være sånn.
En tyggende hunn kan være kjempe lett å se, og litt vanskelig. Kan ligge med to bilder for å vise. Begge går med egg.
Første bildet ser du det godt på.
Det andre er litt verre.
Herregud...hehe jeg så ikke innlegget til badat før nå..
En tyggende hunn kan være kjempe lett å se, og litt vanskelig. Kan ligge med to bilder for å vise. Begge går med egg.
Første bildet ser du det godt på.
Det andre er litt verre.
Herregud...hehe jeg så ikke innlegget til badat før nå..
Postet 02.06.08 kl 11:04
Endret: 02.06.08 kl 11:05
Jeg ser at gjella på min fisk ligner, men den er ikke så tjukk under haka som din.
Jeg oppdaget det torsdag da de var i bøtta mens jeg holdt på å klimatisere de. Skal tro hva det kommer av at gjella stikker ut? Det er mest fremtredende på venstre side.
Den er veldig aktiv og har vært det hele tiden, men i dag søker den mye ly under steiner. Håper den ikke er syk da.
Jeg oppdaget det torsdag da de var i bøtta mens jeg holdt på å klimatisere de. Skal tro hva det kommer av at gjella stikker ut? Det er mest fremtredende på venstre side.
Den er veldig aktiv og har vært det hele tiden, men i dag søker den mye ly under steiner. Håper den ikke er syk da.
Postet 02.06.08 kl 12:02
Postet 02.06.08 kl 13:37
2neliseIflg. selger så er de største mine 3/4 år. Så da er den vel for ung?
Teoretisk sett er det for tidlig ja. Men man vet aldri, noen kan ha tidlig utviklet kjønnsdrift (talent). Men jeg tror fisken din kan ha fått et lite sjokk eller skade under flytting ??? Sørg for masse bobler (oksigen) i vannet og ro. Ikke gi så veldig mye mat de første dagene så hjelper det nok.
Postet 02.06.08 kl 14:16
Skade tror jeg ikke. Selger er meget erfaren med malawi og tanganyika. Han fisket de med hoven imens jeg så på, det foregikk meget rolig for seg. Hadde de rett i en bøtte. Denne bøtten brukte jeg når jeg klimatiserte fiskene og da så jeg at gjellen stakk ut på den ene fisken.
Kan den bli slik av sjokk da? Den virker ikke unormal på noen annen måte.
Er det noen kjente sykdommer som kan forårsake dette?
Kan den bli slik av sjokk da? Den virker ikke unormal på noen annen måte.
Er det noen kjente sykdommer som kan forårsake dette?
Postet 02.06.08 kl 14:25
2neliseJeg ser at gjella på min fisk ligner, men den er ikke så tjukk under haka som din. Jeg oppdaget det torsdag da de var i bøtta mens jeg holdt på å klimatisere de. Skal tro hva det kommer av at gjella stikker ut? Det er mest fremtredende på venstre side. Den er veldig aktiv og har vært det hele tiden, men i dag søker den mye ly under steiner. Håper den ikke er syk da.
Det skyldes sikkert stress etter mye endringer.. Gi den noen dager med 100 g salt pr 50 liter og sjekk vannverdiene fortløpende..
Jeg har ikke fått sykdom på noen av de tropheusene jeg har motatt så fort, det er som regel etter et par uker smellen kommer når man har fått nye tropheuser i hus..
Postet 02.06.08 kl 16:50
Postet 02.06.08 kl 18:37
2nelise100 gr. salt pr. hundre liter? - er ikke det litt mye? Jeg hadde 3 sp. havsalt i rett før jeg hadde fiskene i sist torsdag. Jeg har god brytning i vannoverflaten, så det burde gi oksygen. Hva slags sykdommer bør jeg forvente meg?
Du bør ikke forvente deg noen, men du kan frykte bukvannsot.. Det begynner med spisevegring, for å så eskalere veldig fort.. Par tre dager, så er de fleste fiskene døde.. En hver tropheusholders værste mareritt!!
Salt virker prevangtivt hvis det er noen bakterier eller flaggelater ute og lumsker.. Er jeg usikker på formen ved at en eller to ikke spiser, salter jeg med 200-300 g pr 50 liter.. Det mener jeg har fått mange av mine fisk på rekk kjøl igjen.. Så 50 g pr 50 liter er ikke for mye
Postet 02.06.08 kl 20:02
Postet 02.06.08 kl 21:31
Postet 02.06.08 kl 21:39
Takk for det
Ja jeg skal følge nøye med. Foreløpig spiser alle godt.
Så du mener at akvariet mitt er for lite til en voksen gruppe tropheus? Hva er minimum som det bør ligge på?
Norges fremste akvarist som også har vunnet "kvitt eller dobbelt" om emnet var jeg så heldig å få treffe her for en tid tilbake. Han sa under samtalen at han hengte seg aldri så veldig opp i akkurat antall liter på et akvarium. Han mente at fasongen på akvariet var viktigere enn akkurat hvor mange liter. Dette sett i forhold til hvordan de aktuelle fiskene i akvariet lever.
Min 240 liter er 122 cm lang, bare 28 cm kortere enn 540 literen. Jeg har en eldre modell av Juwel, hvor de da la større vekt på lengde enn høyde. Men det er mulig at jeg må vurdere et større akvarium etterhvert
Ja jeg skal følge nøye med. Foreløpig spiser alle godt.
Så du mener at akvariet mitt er for lite til en voksen gruppe tropheus? Hva er minimum som det bør ligge på?
Norges fremste akvarist som også har vunnet "kvitt eller dobbelt" om emnet var jeg så heldig å få treffe her for en tid tilbake. Han sa under samtalen at han hengte seg aldri så veldig opp i akkurat antall liter på et akvarium. Han mente at fasongen på akvariet var viktigere enn akkurat hvor mange liter. Dette sett i forhold til hvordan de aktuelle fiskene i akvariet lever.
Min 240 liter er 122 cm lang, bare 28 cm kortere enn 540 literen. Jeg har en eldre modell av Juwel, hvor de da la større vekt på lengde enn høyde. Men det er mulig at jeg må vurdere et større akvarium etterhvert
Postet 03.06.08 kl 09:45
Postet 03.06.08 kl 10:51
2neliseTakk for det :-) Ja jeg skal følge nøye med. Foreløpig spiser alle godt. Så du mener at akvariet mitt er for lite til en voksen gruppe tropheus? Hva er minimum som det bør ligge på? Norges fremste akvarist som også har vunnet "kvitt eller dobbelt" om emnet var jeg så heldig å få treffe her for en tid tilbake. Han sa under samtalen at han hengte seg aldri så veldig opp i akkurat antall liter på et akvarium. Han mente at fasongen på akvariet var viktigere enn akkurat hvor mange liter. Dette sett i forhold til hvordan de aktuelle fiskene i akvariet lever. Min 240 liter er 122 cm lang, bare 28 cm kortere enn 540 literen. Jeg har en eldre modell av Juwel, hvor de da la større vekt på lengde enn høyde. Men det er mulig at jeg må vurdere et større akvarium etterhvert :-)
Etter min erfaring vil jeg tro at akvariet kommer til å bli for smalt og litt for kort for en gruppe med voksene pembaer. Mest sannsynlig så kommer alpha til å ta ut hannene etter tid, da kan gruppen fort ha kommet ned til en 10-12 individer.. Da blir antallet for lavt, og hannen begynner å slå løs på hunnene sine.. Det er et scernario som KAN skje. Har du flaks med kjønnsfordelingen og fiskenes temprament kan det gå smertefritt!
Poenget mitt er at alt kan skje, og det gjelder å forbrede seg på det værste. Så blir man hvertfall ikke skuffet! Jeg har hatt tropheus i en 250 liter, og det gikk ikke så veldig bra. Jeg har også hatt meget velfungerende grupper i et 120x60x50 kar, men der var det dybden som reddet meg..
Men for all del, lengden på akvariet kan gjøre ting enklere. Pembaer er noen hissige tropheuser, så du får nok noe å bryne deg på! Men de er fortsatt unge, så det kommer til å gå tid før det eventuelt blir noe problem!
Forresten så fiskene veldig pene ut.
Mvh,
Kristian
Postet 03.06.08 kl 16:51
Postet 03.06.08 kl 17:32
Postet 03.06.08 kl 18:16
Postet 03.06.08 kl 18:26
Postet 03.06.08 kl 19:34