- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hvilke rettigheter har du? (side 2)
Hvilke rettigheter har du? (side 2)
Inaktiv bruker

akvarium kan ingen nekte deg =
Postet 04.06.08 kl 15:38
Står det i kontrakten at ikke husdyr er tillat, og man har undertegnet. ja da er det forbudt, uten skriftelig samtykke fra huseieren.
Leier selv ut en leilighet på 110-120 kvm og der står det "svart på hvitt" i en standard husleie kontrakt fra huseierenes landsforbund at husdyr er forbudt, og etter definasjon så går faktisk akvariumer under husdyr, ihvertfall ifølge huseierenes landsforbund.
Jeg som utleier hadde heller ikke godtatt å leie ut til mennesker som hadde hatt masse akvariumer. Skjer det noe så er det faktisk huseieren som må bruke sin forsikring for å dekke skader. Er det riktig? Nei mener jeg.
Har man undertegnet en kontrakt som inneholder forbud mot kjæledyr, så kan man enkelt og greit takke seg selv.
Det er snakk om ganske store skader på en "kåk"vis det kommer noen hundre liter vann på gulvet.
Er man leietaker så bør man faktisk spørre før man undertegner en kontrakt om man får ha akvarium.
tviller sterkt på at det store flertallet av utleiere godtar at man har mange akvariumer.
Har man problemer med det, så må man faktisk kjøpe en "kåk".
Leier selv ut en leilighet på 110-120 kvm og der står det "svart på hvitt" i en standard husleie kontrakt fra huseierenes landsforbund at husdyr er forbudt, og etter definasjon så går faktisk akvariumer under husdyr, ihvertfall ifølge huseierenes landsforbund.
Jeg som utleier hadde heller ikke godtatt å leie ut til mennesker som hadde hatt masse akvariumer. Skjer det noe så er det faktisk huseieren som må bruke sin forsikring for å dekke skader. Er det riktig? Nei mener jeg.
Har man undertegnet en kontrakt som inneholder forbud mot kjæledyr, så kan man enkelt og greit takke seg selv.
Det er snakk om ganske store skader på en "kåk"vis det kommer noen hundre liter vann på gulvet.
Er man leietaker så bør man faktisk spørre før man undertegner en kontrakt om man får ha akvarium.
tviller sterkt på at det store flertallet av utleiere godtar at man har mange akvariumer.
Har man problemer med det, så må man faktisk kjøpe en "kåk".
Postet 04.06.08 kl 15:57
Inaktiv bruker

det komer and på om det er en som har intirese for akvarium da =
Postet 04.06.08 kl 16:06
Postet 04.06.08 kl 16:06
Endret: 04.06.08 kl 16:07
Inaktiv bruker

jeg komer alldri til og leie av noen når jeg blir voksen jeg skal bo på en bondegår med mase dyr jeg er dyreelsker så jeg hade sikert ikke overlevd et år uten et kjæledyr i nerheten =
Postet 04.06.08 kl 16:12
Her er det en link som bør leses,og taler til leieboers fordel ang.dyrehold.Om det så er katt,hund eller akvarium som huseiernes landsforbund velger å definere som husdyr . :
http://www.lbf.no/include/default_template.asp?Table=Article&Key=4429
.
http://www.lbf.no/include/default_template.asp?Table=Article&Key=4429
.
Postet 04.06.08 kl 16:47
He-he.. det den dommen gjør er jo i praksis å rykke tilbake til start (som artikkelen sier). Men èn ting sikrer den dog: leietager kan ikke kastes ut uten juridisk dekning. Dvs; utleier må føre saken for en rettsinnstans før utkastelse kan finne sted. Det gjør ihvertfall situasjonen litt mer omfattende enn å bare kaste ut en leieboer uten annet grunnlag enn at man ikke liker leieboerens hobby.
Postet 04.06.08 kl 17:42
Det må en uansett, det er ikke bare å pælme noen på dørtenderutleier må føre saken for en rettsinnstans før utkastelse kan finne sted.
Utleier sender utkastelsesvarsel, og så kan leietaker protestere mot riktigheten i denne. Det blir da opp til utleier å enten godta prosesten, eller å gå rettens vei.
Selv ved tilfeller der leietaker ikke betaler for seg, er det ikke bare å ta leietakeren i bukseræva å hive dem ut - selv om det kan friste aldri så mye :p
Postet 04.06.08 kl 17:55
Frank AngellDet må en uansett, det er ikke bare å pælme noen på dør ;)Utleier sender utkastelsesvarsel, og så kan leietaker protestere mot riktigheten i denne. Det blir da opp til utleier å enten godta prosesten, eller å gå rettens vei. Selv ved tilfeller der leietaker ikke betaler for seg, er det ikke bare å ta leietakeren i bukseræva å hive dem ut - selv om det kan friste aldri så mye :p
Helt riktig, Frank. Men det er mange leieboere som står litt med "lua i hånda" og ikke er klar over hvilke rettigheter de faktisk har. Derfor er en høyesterettsdom som omhandler tema dyrehold god å ha. Om enn den er aldri så generell.
Postet 04.06.08 kl 17:59
Som du ser av siste innlegg til loffa, tillates ikke dyrehold i henhold til leieavtalen.
Det å da ha dyr (les gjerne en definisjon på dyrehold), vil innebære at §9.5.c kan tas i bruk.
Det er også en stor fordel å spørre husverten før en flytter inn\ inngår leieavtale, om akvarier tillates, og evt om det er noen begrensninger i antallet\ volumet.
Dette bør nedfelles i leieavtalen.
Jeg har jobbet ganske mye med både lov om borettslag, lov om husleieavtaler tidligere, og vet at det å kaste ut noen er ikke så alt for lett - så lenge en har sitt på det tørre.
Men i motsatt fall, går det oftest lekende lett å bli kvitt en leietaker.
Takk for gode råd og svar Frank
Vær du sikker på at jeg skal følge dine råd om å ha akvarie(R) neste plass jeg flytter, spørre FØR jeg flytter inn. Vet det ikke er lett bare å kaste folk på gata, enda værre er det nå for kona har termin 6.august. Di måtte være sprøyte gale om dem kastet (eller prøvde) en høygravid på dør. Da skulle det bli måne lyst!!! Har drevet og driver selv med en del lovverk, men ikke av denne typen. Har vørt tillitsvalgt i 15 år på jobben og di siste 7-8 som klubbleder. Så det er snakk om helt andre lovverk. Det virker i kommentarer her at jeg faktisk har folket med meg stort sett, og ingen har sagt jeg er gal eller sprø med det antall karr jeg har hatt på samvittigheten. Vil også takke alle som har sendt meg mail privat, med støtte og trøstende ord. Di vet hvordan jeg nå har det og hvor mye jeg har lagt igjen i tid og penger på dette. Det varmer så utrolig mye med noen trøstende linjer. Atter en gang, tusen hjertelig takk til dere alle
Det å da ha dyr (les gjerne en definisjon på dyrehold), vil innebære at §9.5.c kan tas i bruk.
Det er også en stor fordel å spørre husverten før en flytter inn\ inngår leieavtale, om akvarier tillates, og evt om det er noen begrensninger i antallet\ volumet.
Dette bør nedfelles i leieavtalen.
Jeg har jobbet ganske mye med både lov om borettslag, lov om husleieavtaler tidligere, og vet at det å kaste ut noen er ikke så alt for lett - så lenge en har sitt på det tørre.
Men i motsatt fall, går det oftest lekende lett å bli kvitt en leietaker.
Takk for gode råd og svar Frank
Vær du sikker på at jeg skal følge dine råd om å ha akvarie(R) neste plass jeg flytter, spørre FØR jeg flytter inn. Vet det ikke er lett bare å kaste folk på gata, enda værre er det nå for kona har termin 6.august. Di måtte være sprøyte gale om dem kastet (eller prøvde) en høygravid på dør. Da skulle det bli måne lyst!!! Har drevet og driver selv med en del lovverk, men ikke av denne typen. Har vørt tillitsvalgt i 15 år på jobben og di siste 7-8 som klubbleder. Så det er snakk om helt andre lovverk. Det virker i kommentarer her at jeg faktisk har folket med meg stort sett, og ingen har sagt jeg er gal eller sprø med det antall karr jeg har hatt på samvittigheten. Vil også takke alle som har sendt meg mail privat, med støtte og trøstende ord. Di vet hvordan jeg nå har det og hvor mye jeg har lagt igjen i tid og penger på dette. Det varmer så utrolig mye med noen trøstende linjer. Atter en gang, tusen hjertelig takk til dere alle
Postet 04.06.08 kl 18:51
Uten å skule til lover osv. er min første tanke at utleier må få bestemme over sin egen eiendom.
Dersom det ikke er dekkglass/heldekkende armatur på alle akvariene kan dette føre til en luftfuktighet som er så høy at det dannes mugg, og selv den mest samvittighetsfulle akvarist vil søle litt iblandt.
Selv ville jeg nok ikke hatt noe imot akvarier om jeg skulle leie ut noe, men hunder og gnagere ville jeg nok vært mere skeptisk til.
Dersom det ikke er dekkglass/heldekkende armatur på alle akvariene kan dette føre til en luftfuktighet som er så høy at det dannes mugg, og selv den mest samvittighetsfulle akvarist vil søle litt iblandt.
Selv ville jeg nok ikke hatt noe imot akvarier om jeg skulle leie ut noe, men hunder og gnagere ville jeg nok vært mere skeptisk til.
Postet 04.06.08 kl 19:27
Inaktiv bruker

jeg tror jeg har les ijenom den antikelen i en bok en gang men jeg husker ikke når =
Postet 04.06.08 kl 20:08
Synes egentlig det er litt merkelig at utleiere er så skeptiske til akvarier. Ut i fra de katastrofene jeg har lest om så er det veldig sjelden at akvarium springer lekk og det går jo an å forsikre seg mot det. Normalt sett så er det jo dekkglass eller heldekkende armatur også så fordampningen og faren for vannskader den veien er mye mindre enn fra en real dusj eller en kjele som står og koker uten at viften er slått på.
Da vil jeg tro at en del andre kjæledyr kan skape langt større skader, for ikke å snakke om barn og ungdommer
Da vil jeg tro at en del andre kjæledyr kan skape langt større skader, for ikke å snakke om barn og ungdommer
Postet 04.06.08 kl 20:08
Inaktiv bruker

jeg å det går liksom ikke runt i leiligheten og herper vegene som kattene kan fine på og gjøre =
Postet 04.06.08 kl 20:11
froskenHer er det en link som bør leses,og taler til leieboers fordel ang.dyrehold.Om det så er katt,hund eller akvarium som huseiernes landsforbund velger å definere som husdyr . : http://www.lbf.no/include/default_template.asp?Table=Article&Key=4429 .
Hei frosken og takk for linken. Kunne ikke lese noe om akvarier, eller hoppet jeg over det? Loven er myket opp og går i mer og mer favør leieren. Men mitt problem er vel heller mitt antall akvarier ;- =)
Kan ikke se å ha lest noen begrensning. Det står at det er evnt utleier som må gå til sak mot meg som leietager om han vil bli kvitt meg/oss som leieboere eller at jeg ved å nekte å få unna karrene går i mot og nekter. I mitt tillfelle skal han få slippe det "kødden", da vi selvfølgelig flytter. Kan ikke se noen fremtid her som leieboere. Utleier har t.o.m klaget på at vi hadde for mye blomster i våre vinduskarmer, og at han var redd for vannsøl og fukt i vinduskarmen. Så vi har OGSÅ MÅTTE KVITTE oss med blomste her!!!!! Skjønner mer og mer etter dette leieforholdet og all støtte jeg har fått av dere her, at det ikke er meg som er gal??? Hehe. Ikke i denne saken iallefall
Postet 04.06.08 kl 20:34
Tante AstridSynes egentlig det er litt merkelig at utleiere er så skeptiske til akvarier. Ut i fra de katastrofene jeg har lest om så er det veldig sjelden at akvarium springer lekk og det går jo an å forsikre seg mot det. Normalt sett så er det jo dekkglass eller heldekkende armatur også så fordampningen og faren for vannskader den veien er mye mindre enn fra en real dusj eller en kjele som står og koker uten at viften er slått på. Da vil jeg tro at en del andre kjæledyr kan skape langt større skader, for ikke å snakke om barn og ungdommer ;)
Hei Tante Astrid
Jeg har og har hatt...... enten heldekkende lystopp eller topplater på alle mine karr, så det er ikke noe problem med fukt her :- )
Vil heller si at vifte kapasiteten på badet her gjør dårligere enn den evnt fukten som kom fra alle mine 6-8 karr til sammen. Barn og ungdommer sier du.... Hehe. Hva med barnebarn for dem som har det? Ja noe må vel di eldre ha å klage på stakkars. Han gikk av med AFP tidligere i år og da må jo tiden brukes til noe.... Men hva med noe fornuftig?
Postet 04.06.08 kl 20:45
Nei det står ikke noe om akvarium i den linken jeg viser til,men ifølge Ken er akvariumer likestilt med hund og katt ifølge huseiernes lansforbu(n)d ..
Lurer litt denne huseieren her,først når det gjelder blomster og så dette her.Hva er det neste?
Finnes det stor nok plass på badet til et akvarium da? Der kan de ikke være redde for vannsøl og fukt i hvertfall.
Lurer litt denne huseieren her,først når det gjelder blomster og så dette her.Hva er det neste?
Finnes det stor nok plass på badet til et akvarium da? Der kan de ikke være redde for vannsøl og fukt i hvertfall.
Postet 04.06.08 kl 21:09
froskenNei det står ikke noe om akvarium i den linken jeg viser til,men ifølge Ken er akvariumer likestilt med hund og katt ifølge huseiernes lansforbu(n)d .. Lurer litt denne huseieren her,først når det gjelder blomster og så dette her.Hva er det neste? Finnes det stor nok plass på badet til et akvarium da? Der kan de ikke være redde for vannsøl og fukt i hvertfall.
Nei på badet er det desverre ikke plass :- (
Jeg antar at det neste blir at jeg må ha skumgummi under beina når jeg går inne. (Mindre slitasje). Det skulle i så fall ikke forundre (forandre) meg.
Postet 04.06.08 kl 21:20
Endret: 04.06.08 kl 21:21
Inaktiv bruker

jeg hade flyta hvis det hade vert så strenge regler =
Postet 04.06.08 kl 21:25
Frank AngellDefinisjon dyr: [I]Dyr er organismer med minst ett fritt bevegelig livsstadium og som ikke produserer klorofyll eller cellevegg.[/I](Wikipedia)
Hmmm... Kanskje jeg kan få noen til å tvangs-hente alle støvmiddene mine? Jeg har ikke invitert dem inn, de bare dukker opp over alt.. :O
Loffa: Reagerer husverten din på en vannskjolde på gulvet, så kan du jo bare si at vannet gikk da kona fødte, og at dere måtte i hui og hast på sykehuset uten tid til å tørke opp... ;P Det er lov å være like saklig som husverten selv...
Postet 05.06.08 kl 00:52
Endret: 05.06.08 kl 00:52