Store fargeforskjeller på praktbotia? (side 2)

nå er det tre dager siden vi har sett tre av PB... dårlig tegn? eller er det vanlig at de kan "forsvinne" noen dager. De tre andre er veldig aktive og svømmer rundt
Noen av mine praktbotiaer kan finne på å være borte i mange dager. Jeg vet at mine er under en stor rot, så jeg løfter på den når jeg synes de har vært borte for lenge. Så du kan jo prøve å finne ut hvor de gjemmer seg og sjekke der innimelom.

Du kan prøve å mate dem med røde mygglarver, mine elsker det og blir skikkelig fine og feite.
fant dessverre den ene død i stad... men det var den tynneste av dem. har ikke sett de to andre tynne ute for å spise heller...
og der fant jeg en til... er oppi to døde PB nå...
Huffda jeg har også problem med en tynn pb. har fire stykker og de tre andre er fine. men så er det denne minste som ikke er noe sprek. Han spiser tablett med de andre, men er mindre aktiv, tregere, og veldig tynn.
Er denne skinny disease smittsom? Hvor vanlig er den?
"skinny disease" er VELDIG vanlig og er ikke èn sykdom. Det kan være flere årsaker. PB virker som de er veldig utsatt for dette. 1 av 3 PB har en parasitt som bl.a gir dette (husker ikke navnet på den), men det kan også være andre årsaker. Det eneste lovlige middelet i Norge som kan kurere dette er praziquantel men dette er ikke det mest effektive middelet, som regel. Igjen, det kommer an på årsaken. De mest kjente effektive medisinene mot dette er Flubenol og Levamisole. (begge medisinene fåes ikke i Norge) det kan også være en helt annen årsak enn interne parasitter, som gir nogenlunde de samme symptomene.. Her har du bilde av dette. Og i dette tilfellet er det ikke intern parasitt i det hele tatt men Mycobacteriosis, og det er isåfall langt værre. Som du ser i linken kan dette muligens behandles men det er med ganske sterke antibiotika som også er nesten umulig å få tak i. Desverre synes det som om dette er et hyppig problem, og det er litt av en jobb å diagnostisere og behandle. Det som er garanteret er at fisken må behandles selvom den tilsynelatende spiser og oppfører seg normalt. Tilslutt vil den ikke klare mer og dø.Og dette er en ganske lang prosess, så jo tidligere man behandler jo større sjanse for at den overlever. Selv har jeg nylig funnet en mulighet til å anskaffe disse medisinene, men det er ikke så lurt å legge ut her, pga importregler på medisin etc.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap