- Hjem
- Forum
- Om Akvaforum
- "server error"? (side 2)
"server error"? (side 2)
Jeg kom heller ikke inn på AF i går, rett før midnatt skjedde det. Da jeg hadde postet et innlegg to minutter på tolv tror jeg det var, klikket jeg på "Siste innlegg" med en gang etter postingen.... og ingenting skjedde. Etter en stund kom den feilmeldingen opp som er nevnt tidlig i denne tråden.
Jeg sjekket NA, og det funket der. Andre sider funket også, det var bare AF.
Jeg sjekket NA, og det funket der. Andre sider funket også, det var bare AF.
Postet 12.06.08 kl 18:53
Postet 12.06.08 kl 18:59
Postet 12.06.08 kl 19:04
Jeg synes det skjer ganske ofte at man får kortere stans. Men i det siste så har sidene streiket over så lang tid, at jeg bare gir opp, og går og legger meg... Kanskje til det beste? På pub'ene blinker de med lysene når det er på tide å gå hjem... Kanskje dette er en genistrek for oss akvaholikere? ;P
Postet 12.06.08 kl 19:09
Postet 12.06.08 kl 20:02
Postet 15.06.08 kl 18:48
Postet 15.06.08 kl 18:55
Postet 15.06.08 kl 19:41
Jeg har også hatt problemer både tidligere i dag, og flere andre dager også (uten at jeg har notert datoer og tidspunkt. Men de sammenfaller med det andre har rapportert i denne tråden. Hadde det igjen nå. Fra rundt 22.35 og i ti minutter.
Første feilmelding er:
Deretter kommer denne:
Før det hele avsluttes med følgende:
Ikke for å klage, men har irritert meg over at jeg ikke har kopiert alle tre, fordi kanskje det kan hjelpe å finne årsaken eller noe. Nå husket jeg å kopiere de
Første feilmelding er:
Server Error
The server encountered an internal error and was unable to complete your request.
JRun closed connection.
Deretter kommer denne:
Service Unavailable
Før det hele avsluttes med følgende:
The page cannot be displayed
You have attempted to execute a CGI, ISAPI, or other executable program from a directory that does not allow programs to be executed.
Please try the following:
* Contact the Web site administrator if you believe this directory should allow execute access.
HTTP Error 403.1 - Forbidden: Execute access is denied.
Internet Information Services (IIS)
Ikke for å klage, men har irritert meg over at jeg ikke har kopiert alle tre, fordi kanskje det kan hjelpe å finne årsaken eller noe. Nå husket jeg å kopiere de
Postet 15.06.08 kl 22:51
Postet 15.06.08 kl 22:57
Postet 15.06.08 kl 23:01
Postet 15.06.08 kl 23:29
Endret: 15.06.08 kl 23:33
Postet 15.06.08 kl 23:31
Postet 16.06.08 kl 23:19
Postet 16.06.08 kl 23:32
Det er ikke noe man burde finne seg i. Greit nok at man ikke lar det ødelegge dagen sin eller noe sånt, men alle bra servere skal garantere 99% oppetid, og det kan jeg ikke se at de har holdt nå i det siste. Bra at medlemmene ikke tar det så tungt, man de som driver AF burde ikke finne seg i det.
Alle som driver butikk på nettet krever minst 99% oppetid, og hvis de ikke får det tar de med seg pengene sine et annet sted. Det vet jeg fordi typen driver med det, og da han valgte et hosting/webhotell-firma som lovte 99% oppetid, men det var faktisk ikke mer enn 70%, da ble det ramaskrik blant kundene, og han mistet et par stk før han fikk byttet server.
Alle som driver butikk på nettet krever minst 99% oppetid, og hvis de ikke får det tar de med seg pengene sine et annet sted. Det vet jeg fordi typen driver med det, og da han valgte et hosting/webhotell-firma som lovte 99% oppetid, men det var faktisk ikke mer enn 70%, da ble det ramaskrik blant kundene, og han mistet et par stk før han fikk byttet server.
Postet 17.06.08 kl 02:56
Postet 17.06.08 kl 08:40
MvjnzDet er ikke noe man burde finne seg i. Greit nok at man ikke lar det ødelegge dagen sin eller noe sånt, men alle bra servere skal garantere 99% oppetid, og det kan jeg ikke se at de har holdt nå i det siste. Bra at medlemmene ikke tar det så tungt, man de som driver AF burde ikke finne seg i det.
Problemet er at dagjobben min m.a. er å ta vare på den serveren som AF går på, så klaginga skjer til meg sjølv...
Vi jobbar kontinuerleg med å løysa problema på kveldstid. Det er applikasjonsavhengig og det kan sjå ut til at det er nokon som rettar DDOS-åtak mot serveren eller hackeråtak. AF er ikkje sårbar for hacking, men dersom nokon startar stressprogram mot nokre av dei tunge dynamiske sidene kan dei diverre få applikasjonsserveren til å gå ned.
99% oppetid er for øvrig for dårleg... Med 99% oppetid kan sidene vera nede 3,65 dagar i året - og det er vi faktisk ikkje i nærleiken av. Det siste året har vi vore nede ca 65 timar.
Det er irriterande for alle partar når ein opplever nedetid, så eg lovar at dette vil bli fiksa så snart som råd.
Postet 17.06.08 kl 10:23
Som alltid må man vurdere kost nytte når man velger driftsløsning. Som kjent er ikke dette en bedrift som har stort driftsoverskudd slik at man kan velge på øverste hylle når det gjelder løsninger. Med tanke på hva det koster i linjeleie så vil vel 100 Mbit-linjen som AF kjører på ta mesteparten av driftsbudsjettet .
Vi har opplevd dette før og Holger finner nok ut hvor hunden ligger begravd og får rettet på feilen slik at vi kan gå inn i stabil drift igjen. I mellomtiden får vi andre smøre oss med tålmodighet (det skulle jo ikke være noe problem da vi er akvarister).
Postet 17.06.08 kl 10:25
...DDoS er litt kjip, også å spore tilbake til kilden...Selv hadde jeg forsøk på SQL-injisering, men det stoppet jeg lett ved å kode de skjemaene det gjaldt, for så å dekode de med JavaScript...Easy-peasy, og bottene ble borte...
...Et DDoS-angrep er jo ikke eieren av linjen tjent med heller, og det pleier jo å være hjelp å finne hos de...Om ikke annet så sitter det en hos operatøren som har lyst til å være smartere enn "hackeren" (ikke ordets rette betydning, og ikke fortjener de tittelen heller), og da kan det ofte skje litt...
...Nå er det vel også mulig å anmelde anliggende...? Er det et DDoS-angrep rettet kun mot AF så ville jeg satt en tier på "disgruntled youth", gjerne med et script lastet fra en IRC-kanal e.l., altså ikke den største sikkerheten for vedkommende...
...Et DDoS-angrep er jo ikke eieren av linjen tjent med heller, og det pleier jo å være hjelp å finne hos de...Om ikke annet så sitter det en hos operatøren som har lyst til å være smartere enn "hackeren" (ikke ordets rette betydning, og ikke fortjener de tittelen heller), og da kan det ofte skje litt...
...Nå er det vel også mulig å anmelde anliggende...? Er det et DDoS-angrep rettet kun mot AF så ville jeg satt en tier på "disgruntled youth", gjerne med et script lastet fra en IRC-kanal e.l., altså ikke den største sikkerheten for vedkommende...
Postet 17.06.08 kl 11:08