For mye nitrat i vannet, alt det andre ok, hva kan jeg gjøre med det? (side 2)

Jeg tror nok sjansene for at noen bakterier overlevde er større i kaldt vann enn varmt. Tenk på oss mennesker. Vi tar f.eks. ikke oppvasken i kaldt vann Det skal være så varmt som mulig, for å drepe bakterier. Bakterier er tøffe skapninger. Man utrydder ikke en bakteriekoloni med kaldt vann!

Så etter min mening tror jeg det godt hende ikke alt ble ødelagt av vasken i springvann, selv om filterbakteriene kanskje fikk seg en liten nedtur av det. Det tar seg fort opp igjen, bakterier forøker seg daglig i stort antall.

Men for fremtidens filter-rens:
tapp ut en bøtte akvarievann, og klem filtersvampen i bøtta. Skvis bare til du ser at filterporene i svampen er ok igjen. Svampen skal ikke bli gullende ren, det er kun for å åpne opp for bedre gjennomstrømning at man gjør det. Sett den tilbake så fort som mulig, fyll opp akvariet igjen og plugg i filteret med en gang.

Tørke, dvs at svampen blir værende i friluft for lenge, er ille for filterbakteriene. Da dauer de ihvertfall.
Hvis det er nitritt som viser seg å være problemet kan det også være lurt å begrense foringen i en tid fremover
Skaff deg dråpetester fra Tetra eller JBL for å teste vannverdiene, strips duger ikke i det hele tatt.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap