Reptilus (side 2)
Postet 29.08.08 kl 16:57
Hvem behøver å vente på at reptiler blir lovlig når det finnes slike fisk
Postet 23.09.08 kl 23:50
Endret: 23.09.08 kl 23:50
Postet 24.09.08 kl 07:03
Tante AstridHvem behøver å vente på at reptiler blir lovlig når det finnes [URLBLOCK1] fisk ;)
langt ifra alle venter til dette blir lovlig
om nicket tilsier har jeg vært endel borti dette. reptilmiljøet i Norge er stort
og det øker med enorm fart. det avles på en hel del arter.
reptilentusiastene bruker store summer på å legge forholdene til rette for det spesifike art de holder, i likhet med akvaristene. jeg vil nok påstå at reptiler generelt har det mye bedre hos sine eiere enn f.eks den lille undulaten og hamsteren til "Pia på 10". dette fordi reptileiere er mer bevisst på hva de holder og at de har spesielle behov.ikke minst at miljøet i norge har et godt samhold og hjelper hverandre gjennom flere forum osv.
så her må det skje en endring snarest.
Norge er ikke det eneste landet i verden hvor det ikke er lov med reptilhold, mener det også er et forbud på Island. men uansett, loven bør myknes opp og vurderes på nytt.
Postet 24.09.08 kl 07:34
Jeg har nylig funnet ut fra noen som driver med reptiler at mange i miljøet forer slangene sine med levende mus, fordi 'slangen nekter å spise døde mus'.
Og da blir jeg bare sur fordi folk klarer å gjøre noe slikt mot uskyldige små dyr, og det er i tillegg ulovlig.
Så jeg var for at reptiler skulle bli lovlige helt til i går, nå ser jeg helst at de forblir ulovlige slik at denne praksisen ikke sprer seg.
Og da blir jeg bare sur fordi folk klarer å gjøre noe slikt mot uskyldige små dyr, og det er i tillegg ulovlig.
Så jeg var for at reptiler skulle bli lovlige helt til i går, nå ser jeg helst at de forblir ulovlige slik at denne praksisen ikke sprer seg.
Postet 24.09.08 kl 08:20
Reptilfrelstreptilentusiastene bruker store summer på å legge forholdene til rette for det spesifike art de holder, i likhet med akvaristene. jeg vil nok påstå at reptiler generelt har det mye bedre hos sine eiere enn f.eks den lille undulaten og hamsteren til "Pia på 10". dette fordi reptileiere er mer bevisst på hva de holder og at de har spesielle behov.ikke minst at miljøet i norge har et godt samhold og hjelper hverandre gjennom flere forum osv.
Jeg tviler ikke på at de fleste som har reptiler legger forholdene til rette for dem. Mye av grunnen er vel at det ikke er så lett å få tak i dem med mindre man gjør litt research, og har større interesse for reptiler enn lille Pia for sin hamster, som kanskje bare vil ha et dyr å kose med (ikke meningen å høres sarkastisk ut).
Om reptiler og amfibier hadde blitt lovlig å selge i butikker, er sjangsen mye større for at Pia og hennes venner hadde skaffet seg en øgle eller en frosk istedet.
Men til tross for det, er jeg for at loven myknes opp. Jeg kunne selv tenkt meg akvariumsvennlige frosker eller salamandere
Postet 25.09.08 kl 10:02
Det er ingen tvil om at det er ting på gang, og at vi som er interessert i reptiler har lov til å håpe at forbudet blir opphevet.
Dagen Lov om dyrevern (LOV-1974-12-20-73) skal nå erstattes med ny Lov om dyrevelferd. Føringene for ny Lov om dyrevelferd ble satt i Stortingsmelding nr 12 (2002-2003) Link her.
Slik er situasjonen pr. nå.
Lovforslaget er laget. Link som høringsutalelsene bygger på her.
Høringsrunden er ferdig. Mange høringsinnspill her.
Om vi utelukkende ser på reptiler så har:
NHF (Herpetologisk Forening) på oppdrag fra Mattilsynet, laget en positivliste på både 10 og 30 dyr som er levert Mattilsynet. Forslaget er her.
Videre skal denne listen vurderes av Vitenskapskomiteén for mattrygghet, faggruppe 8 Dyrehelse og dyrevelferd. Disse har enda ikke mottatt positivlisten.
Etter at disse har vurdert listen skal de videreleveres til Mat og landbruksdepartementet for en siste vurdering om den innlemmes under den nye loven for dyrevelferd som nylig har vært ute til høring. Med tanke på det som ligger i føringene for lovforslaget, er jeg positiv.
Deretter skal hele lovforslag stemmes over i stortinget.
Det er med andre en lang vei igjen, men ting skjer.
Som akvarist har man mye å tape, men som reptilinteressert har man alt å vinne. Jeg ser nærmest ingen interesse fra akvarie-interesserte i denne saken, men de som er interessert i reptiler har virkelig engasjert seg. Det virker som de som er interesert i akvarier ikke en gang vet at det lages en ny lov om dyrevelferd, og at denne vil ramme vår hobby! Det samme skjer mange steder i Europa.
I 1976 fikk reptilhobbyen en brå slutt for mange, ingen trodde det kom til å skje. Men det skjedde.
I 2008/2009 kan akvariehobbyen få en alvorlig brems! Tenk om alt viltfanget fisk blir forbudt! Det kan skje, selv om mange ikke tror det.
Jeg ønsker IKKE en diskusjon om politikerne er dumme eller ikke, det faller på sin egen urimlighet å begyne å diskutere det.
E
Dagen Lov om dyrevern (LOV-1974-12-20-73) skal nå erstattes med ny Lov om dyrevelferd. Føringene for ny Lov om dyrevelferd ble satt i Stortingsmelding nr 12 (2002-2003) Link her.
Slik er situasjonen pr. nå.
Lovforslaget er laget. Link som høringsutalelsene bygger på her.
Høringsrunden er ferdig. Mange høringsinnspill her.
Om vi utelukkende ser på reptiler så har:
NHF (Herpetologisk Forening) på oppdrag fra Mattilsynet, laget en positivliste på både 10 og 30 dyr som er levert Mattilsynet. Forslaget er her.
Videre skal denne listen vurderes av Vitenskapskomiteén for mattrygghet, faggruppe 8 Dyrehelse og dyrevelferd. Disse har enda ikke mottatt positivlisten.
Etter at disse har vurdert listen skal de videreleveres til Mat og landbruksdepartementet for en siste vurdering om den innlemmes under den nye loven for dyrevelferd som nylig har vært ute til høring. Med tanke på det som ligger i føringene for lovforslaget, er jeg positiv.
Deretter skal hele lovforslag stemmes over i stortinget.
Det er med andre en lang vei igjen, men ting skjer.
Som akvarist har man mye å tape, men som reptilinteressert har man alt å vinne. Jeg ser nærmest ingen interesse fra akvarie-interesserte i denne saken, men de som er interessert i reptiler har virkelig engasjert seg. Det virker som de som er interesert i akvarier ikke en gang vet at det lages en ny lov om dyrevelferd, og at denne vil ramme vår hobby! Det samme skjer mange steder i Europa.
I 1976 fikk reptilhobbyen en brå slutt for mange, ingen trodde det kom til å skje. Men det skjedde.
I 2008/2009 kan akvariehobbyen få en alvorlig brems! Tenk om alt viltfanget fisk blir forbudt! Det kan skje, selv om mange ikke tror det.
Jeg ønsker IKKE en diskusjon om politikerne er dumme eller ikke, det faller på sin egen urimlighet å begyne å diskutere det.
E
Postet 27.09.08 kl 21:15
Postet 28.09.08 kl 06:10
Postet 28.09.08 kl 12:52
Postet 28.09.08 kl 15:13
Inaktiv bruker
Erlend D BertelsenI 2008/2009 kan akvariehobbyen få en alvorlig brems! Tenk om alt viltfanget fisk blir forbudt! Det kan skje, selv om mange ikke tror det. E
Og akkurat det bekymrer jeg meg litt for.
Jeg elsker reptiler, utrulig skjønne skapninger. Og jeg er for å få reptiler tilbake.. men ikke på så stor bekostning av akvarium hobbyen =/
Kan skjønne at mange arter som anskaffes som VF aldri burde fanges eller importeres siden de er på vei til å bli utryddet. Men det er også en del arter det er flust av, men som ikke kan avles i fangenskap som vi blir å gå glipp av.
Mange arter vi ikke kan få holde lengre. Ikke bare VF former heller..
Blir litt kjipt om alt vi kan ha fremover er gullfisk =p
Postet 04.04.09 kl 01:52