Motstand mot gullfiskbolle, hvorfor? (side 2)

Jeg var i en dyrebutikk forleden, og der hadde de en liten bolle med to gullfisker på disken. Jeg har jo lest masse om at man ikke skal holde gullfisk i boller. Hun som jobbet der sa at det var egentlig ikke så bra å holde dem i bolle, men det gikk. Og så lenge man holdte to små slørhaler og var nøye med å slamsuge og bytte vann fungerte det uten pumpe. Men trives fisken da? Det tror jeg ikke..
Jeg bare poster link til dette bildet og lurer på hvor stor bolle en slik behøver for å trives De små på butikkene har potensiale til å bli like store om de får leve fulle liv og ikke dø som ungfisker pga liten plass å vokse på.
Bolle er rett å slett for lite, har man ikke penger til akvarie burde man heller ikke ha fisk, samme som at man ikke skaffer seg katt eller hund hvis man ikke har penger til veterinær hvis man skulle trenge det... Folk vil bare ha og ha og da sparer man heller til et avariet som er billig på nettet og venter litt enn å gjøre livet til en gullfisk/slørhale rett og slett dritt kjedelig i en bolle... Folk tenker for det meste på seg selv, jammen det er jo så fint og fiskene er så søte, men tenk nå litt lenger... Jeg hadde bolle selv når jeg var 9år, jeg fikk det i bursdagsgave, men takk og lov at bollen knuste når mamma glapp den da den var full av alger på innsiden så den var skikkelig glatt, da ga vi bort fiskene til skolen og der var det stort akvarie og jeg så at de koste seg Men skulle selvfølgelig ønske jeg ikke hadde fått bolle, men som sagt, jeg var 9år og visste ikke om noe akvarieforum den gang, ikke det at jeg satt på pc heller Men nå ser jeg mange spør hvorfor de ikke kan ha gullfisk i bolle og de får mange svar på hvorfor, men skaffer det allikevel... Tenk, ville du levd i innsiden på en luftballong??
tante
Nå har jeg hørt om en undersøkelse om forplantning av lyd i gullfiskboller. Husker ikke hvor det stod dessverre. Det var forsket på dette, og man fant ut at lydbølger gikk rundt og rundt i bollen i lang tid. I et firkantet kar vil den "møte veggen" og forsvinne. Når vi vet at lyder stresser fisk voldsomt så er jo dette i seg selv grunn nok til å unngå disse bollene.


Leste den undersøkelsen for en god stund siden.. og den beviser jo det åpenbare,- Bolle = torturkammer.
Jeg så hvor forvirret rekene mine var på den korte tiden de var i en bøtte til avklimatisering. Posen gikk hull i, og jeg puttet de oppi bøtta med vannet istede. Der var de i noen timer før de fikk komme opp i sitt nye hjem -ett Fluval Edge på 25 liter. I bøtta svinset rekene rundt og rundt langs kanten, svømte i ring rett og slett. Når de fikk komme opp i akvariet (firkantet) så roet de seg mer, svømmer opp og ned og undersøker alt. Ser rett og slett lykkelige ut i forhold til i bøtta der de bare svømte rundt og rundt i ring.
Jeg for min del er ikke motstander av "gullfisk"- bollen, bare navnet det har fått.
Det passer ikke til en gullfisk eller en slørhale. Men med snegler og reker kan det sikkert fungere fint. Et filter er et must uansett str på akvariet. Det gjelder også for alle typer fisk. Selv om man har kampfisk eller annen labyrint fisk som også puster luft fra overflaten. Filteret er for å holde vannet fritt for giftstoffer.
Vi mennesker kan også OVERLEVE forskjellige ekstreme livssituasjoner. Men er det å leve ? Og å ha et godt liv? Akvaristene forsøker å gi fiskan et godt og naturlig liv. Det er jo hele meininga med å ha akvarie! Å gi fiskan et bra liv! Vi ville jo overrlevd i en fengselscelle i ÅREVIS, men ville vi hatt et godt liv..?? Fiskan kan overleve i en bolle i årevis, men er det et godt liv???
Har noen noengang proevd og se inn i en bolle, alt blir helt forvrengt. Har proevd og ha reker i bolle og man kunne ikke se dem. Fordi glasset forvrengte alt og ja.
Bolle er fint som vase.
Galemor
Bolle er fint som vase. :)


Eller til flyte-lys
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap