Tom sin akvaverden:) (side 2)

OK Da kan det være interessant å prøve bananlarvene også for disse grøtkulturene er jo en veldig enkel måte å få smått levendefor på.
hehe disse er umulig å ikke få til, så lenge de ikke tørker ut:P. Jeg har hatt de gående i flere måneder nå uten å fått brukt dem, da jeg ikke har hatt yngel hehe. Men virker som yngelen liker dem for er full fart når jeg tar de i karet.
eneste er at når kulturen har gått en 3-4 uker så er det best å sette en ny.
Nå blir yngelen fora med både artemia og bananlarver, går ned på høykant her og de vokser. Virker heller ikke som jeg har mista noen yngel, og foreldrene er mye flinkere nå enn de var første gangen de fikk yngel. Så dette lover godt for at flere enn 1 skal vokse opp hehe
Hvordan ser de ut, og hvor store (små) er disse bananfluelarvene...? Er de knøttsmå som nyklekt artemia omtrent? Kan du fortelle litt mer om disse, hvordan man holder kulturen osv? Synker de når man slipper dem i vannet, eller flyter de?

(jeg gir meg ikke helt..., er ute etter alternativ til levendefôr som ikke krever luftpumpe og saltvann)
hehe skal prøve å forklare etter beste evne Mona

En plastboks med en kultur fikk jeg av en av brukerne her inne, altså Solvard. Og den er veldig enkel å holde ved like. Når jeg komm hjem med boksen så tok jeg to t-skjeer av denne kulturen opp i en ny boks, tilførte nestle barnegrøt, tørrgjær og sukker...blandet dette sammen så det blir litt flytende med lunkent vann. Etter dette tar det ikke mange timene før disse bitte små larvene begynner å krabbe opp på sidene(som på bildet). Når den blir veldig flyktig så tyder dette på at kulturen fungerer bra, og da er det på tide å tilføre litt mere mat. Når kulturen har stått i ca 3uker, så setter jeg en ny kultur og kaster den gamle. Så er greit å ha minst 2 kulturer gående samtidig.

Størelsen er vel omtrent som artemia(kanskje litt mindre, men lengre), og du ser dem svømme om du fokuserer og har greit syn hehe. Jeg pleier å skru av pumpa en liten stund når jeg forer med disse, ellers suges de jo bare rett inn i filteret hehe.
De synker ja, men da må filteret være avslått, ellers bare følger de strømmen.

Håper du blei litt klokere hehe, men er sent så de små grå er ikke veldig aktive:P
Takk, takk, det høres ut som noe for meg kanskje
Må spekulere litt på det, men sannsynligvis legger jeg vel ut en annonse for ønskes kjøpt eller noe. Jeg må bare psyke meg opp først, hehe

Det er veldig bra at de synker og er så små forresten, det er midt i blinken når man driver med Corydoras-oppdrett som jeg.
hehe er ikke noe å psyke seg opp for dette, er jo glimrende for Regner ikke med at dvergciklide yngel er noe større en cory yngel så det funker sikkert bra på disse også. Men det har jeg ikke fått testa ut, siden jeg ikke har fått egg/yngel på cory. Men lever i håpet på at en liten gruppe på 5 sterbai som går alene i en 54l skal begynne snart. Du har ingen tips vel??
Hva anbefaler du å innrede karet med? noen sier ingen ting mens andre sier med planter/røtter etc hehe for å få cory i lek. Kan legge til at de blir fora stort sett med røde myggiser og Wardley schrimp sticks, litt frossen artemia og litt discus for , ph på vannet er runt 6-6,5 og har også satt inn ekstra sirkulasjon. Tempen er rundt 26-27 nå på sommern.
Jeg må inn å rette deg litt Tom.

Det er ikke bananfluelarvene du har, men bananmark. Disse markene lever i barken til bananplanten i følge vår engelske venn Mark Breeze.
Det er riktig at de skal være mindre en den vanlige mikromarken som blir solgt i Norge. De blir dyrket på lik måte som micromark.

Mvh
Erik Rune
Hehe stemmer det Erik Rune, er ikke så greit å huske alt
Da fikk jeg jeg egg på de bolivianske sommerfugl ciklidene på onsdag, men disse valgte jeg å ta ut av karet, siden de ellers bare ville bli spist. Så da gjenstår det å se om jeg klarer å få de til å klekke
oppdatering følger.....
Da er det 10 dager siden yngelen blei frittsvømmende. Beklager dårlig bilde, men hakke speilrefleks hehe:P

Da holder eggene til de bolivianske paret mitt å klekke, disse egga ble tatt ut og forsøkt klekket i en bolle. Det virker som jeg har lykkes med dette, selv uten metylen blått. Har brukt sandsnegler(tips fra Ingo Seidels bok), samt esha 2000. Noen egg har selvfølgelig mugna, men flesteparten har klekt.
Satte opp et nytt kar i går, et yngelakvarie på litt over 30l. Der putta jeg opp i bolivianer wigglersene som klekte i en liten bolle i går ettermiddag.

Sjekka wigglersene nå til morran og det er flere enn jeg regna med og de lever iallefall ennå, selv om at de ikke har noen mor eller far til å passe på:P

Så da har jeg faktisk 3 arter med yngel for tiden:
Ancistrus
Boliviansk sommerfuglciklide
Rød kurvciklide

Skal si at fiskene plutselig ble produktive i dette varme sommerværet hehe, så må vel være mine hyppige vannbytter for å holde tempen nede som nå bærer frukter
På tirsdag så blei det frittsvømmende yngel på mine bolivianske sommerfugler, disse går alene i et 30l oppvekstkar.
Nå har jeg fått tatt noen bilder av yngelen til mine B.sommerfugl ciklider
Oj, de begynner allerede å se ut som fisk, jo
Hvor mange har du igjen av disse?

Ser du nevner noe om bruk av sandsnegler. Ble litt nysgjerrig, jeg nå. Kan du fortelle litt om hva dette går ut på?
Ja når jeg leste igjennom Ingo Seidel sin L-mallebok(BTN), så skrev han at man kunne bruke sandsnegler når man skulle klekke egga selv.

Han skrev som følger:

Man kan bruke malaysiske sandsnegler til å rense egga kontiuerlig, uten at disse skader eggene. I tillegg spiser de opp døde egg som har sprukket.
han skriver også da ved å bruke disse sneglene så er det ikke noe behov for bruk av kjemikalier.

Men jeg valgte likevel å tilføre 2 dråper esha 2000 når jeg bytta vann for å være sikker:P

Jeg har ca 20 yngel, og har ikke mista mange da det var en veldig liten eggelegging.
Dette var godt nytt. Har lagt noe mose med stjernedanio-egg i et kar for klekking, men jeg har vært litt engstelig siden sandsneglene ser ut til å beite på mosen. Ingen grunn til bekymring likevel da skjønner jeg

Eshaen sørget vel for minimalt med mugg vil jeg tro. Morsomt at du har fått frem såpass mange yngel, men du har vel mye arbeid framover fremdeles for å få de opp i salgbar størrelse. Er vel ikke så mange som har prøvd å klekke de frem på egen hånd. En litt forsinket gratulasjon her fra meg!
hehe takk takk, men er ikke så mye jobb da. Har vel ca 100 yngel av rød kurvciklide i et annet kar og med mat og vannbytter så er det ikke noe problem
Da legger jeg ut noen bilder av yngelen på rød kurvciklide. Bare synd jeg ikke har speilrefleks med ordentlig makrolinse hehe:P

Men yngelen lever i beste velgående iallefall

Tilfeldig bekjentskap
© Kristian Hennig
Reklame for plussmedlemskap