Frosk i hagen (side 2)

Skal jeg fikse hagedam skal jeg få frosker i den.

Men skal snike meg litt OT og fortelle en fort historie. Meg og noen kompiser var å samla rumpetroll som vi skulle slippe oppi dammen til han ene som var ved campingvogna. Ved siden av dette var det ei dame, nærmere sagt en heks nesten. Hun følgte med på det meste og hun såg sikkert vi holdt på der. Så kom hun med hunden i handa. Og tømte flaskene vi hadde samla over oss. Men troll og alt. Da var vi forbanna. Og nå blei jeg enda mer forbanna siden vi faktisk hadde lov. Det gode med fortellinga er at vi fikk noen med og de overlevde faktisk. Og disse var samla fra en brønn kan en si som er ca 1.5m dyp. Da har ikke froskene så stor sjangs egentlig.
Plussmedlem
Tante Astrid
Så det er nok ikke bare å forsyne seg for alle og enhver. I følge linken til dyrevernsloven som jeg la inn så står det også at det må gis tillatelse til slik innsamling.

Med fare for å gjenta meg selv for mye...
Egg og larver (rumpetroll) fra vanlig frosk er unntatt fra søknadsplikten ifølge "Forskrift om innfanging og innsamling av vilt for vitenskapelige eller andre særlige formål".
Derfor må man ikke ha tillatelse hvis man skal f.eks. ha med speidergruppa ut i skogen for å samle rumpetroll for å studere disse.
Tolkningen av "forsknings-, undervisnings- og opplysningsformål" kan jo bli noe bred, men slik er jo ordlyden i forskriften.

Skal man samle inn noe annet, f.eks. elg...så må man ha tillatelse.
Man kan selvfølgelig mene at dette er galt. Man er da ikke aleine om det. Dyrebeskyttelsen Norge er negative til at rumpetroll fritt kan samles inn.
Plussmedlem
Thobbus
Men, hvorfor er de fredet?

Alle arter som det ikke er jakttider på er i utgangspunktet fredet.
Musa i komposthaugen din er også fredet, men for å hindre skade på eiendom (eller person ) så har du lov til å avlive mus.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap