Jeg har kjøpt verdens styggeste scalare :-( (side 2)

Lars ; hun har hverken sagt hvor selger bor eller hvem du er. Du kan ikke påstå at dette var "faenskap". Hun snakker om fiskens deformerte uteseende hele tiden. Hun viser rett og slett frem en scalare som har en kraftig deformert panne. Og det var slett ikke noe vanlig syn - den var helt fordreid i ansiktet.

Dette burde jo du absolutt ha sett og visst, dersom du hadde noen som helst peiling på scalarer. Jeg finner det merkelig at du påstår at du "ikke visste" dette - og det etter å ha eid fisken et helt år..?!

Du skriver:
"en annen ting er at du tydelig la ut dette for p vise hvor ''dårlig'' jeg er med å stelle fisk eller rett og slett for rein faenskap."

Dårlig med å stelle fisk vet jeg ingenting om, men du har jo åpenbart ikke særlig peiling på fisk da, når du etter ett år ikke visste at den var deformert?

ser erlig talt ikke problemet....fisken er rund, har alltid svømt helt fint aldri hatt problemer med noe som helst. og nei jeg kan ikke mye om scalarer så da har jeg vel feil da, som sagt tonelise, beklager så mye og du kan gjerne heve kjpe men jeg har ingen mulighet til å hente de
Jeg ser i starten av tråden at trådstarter skriver at scalarene har gått i et diskus-kar.

Si meg helt ærlig, ville du kjøpt en diskus med en slik inntrøkket panne...?
Eller hva ville du sagt om noen solgte deg diskus, og du ser at den ene har en deformert, inntrykt panne. Ville du ikke tenkt noe annet enn "pytt, den spiser jo og svømmer bra"....?

Ser du fremdeles ikke problemet...?
mona o
Jeg ser i starten av tråden at trådstarter skriver at scalarene har gått i et diskus-kar. Ser du fremdeles ikke problemet...?

Hei Mona! Ta ikke for hardt i nå. Hvis du leser igjen det du har selv skrevet så har du forklaringen. Ikke alle herinne har den kunnskap som du har. Det var ikke så lenge siden ble det postert en tråd hvor trådeier skulle kjøpe Diskus men fikk med seg Skivetetra og var lykkelig med det frem til noen andre begyntt å si at de er ikke Diskus. Da ble gleden kort. I min tidligere år har jeg bl. a. trodde Peru Skalare var Altum og var kjempe happy inntil du sa "nei, de er ikke Altum". Snakk om "glededreper", he...he... Men jeg lærte litt mer om hobbyen.

Så... Lars vil nok ikke sette Skalare sammen med Diskus igjen og Tonelise kommer ikke til å kjøpe fisk usett i fremtid. Vi lærer.

Jeg har sett at disse selges i handelen slik den framstår på bildet. Har sett de her i Tromsø for et års tid siden. Så dette er nok et Østen produkt. Altså har det ingenting med hvordan tidligere eier har holdt de.
Bengt Fossli
Jeg mener bestemt at disse selges i handelen slik den framstår på bildet. Har sett de her i tromsø for et års tid siden. Altså er det sannsynligvis noen i Østen som har tuklet med de.

Østen!?
Ja, det er vel viden kjent at det tukles med mye rart innen oppdrett der nede.

Å vise fram en defekt scalare for å lære andre hvordan en defekt scalare ser ut er en ting.. men jeg synes tonen i HI ikke var helt der.
Virket som vedkommende var mer ute etter å klage på kjøpet, at hun følte seg lurt ol.
Og da så jeg ikke helt poenget. Det er jo noe som må taes opp med selger slik at man kan heve kjøpet.
Blir det samme som å klage på en spesifikk handel i en butikk- det er jo butikken man må ta det opp med, ikke AF
Ja, man kan si at man har dårlige erfaringer med butikker- men det hjelper lite i det lange løp å klage her inne.
Hele denne tråden er litt rar, og så lenge selger var et medlem her synes jeg det er ganske uhøflig å vise frem scalaren som en freak og "angre" handelen her. Hvorfor ikke bare si det til selger direkte?

Når det er sagt så er det kjipt at folk rundtom i verden må klusse med fiskene.
MC Darup
Å vise fram en defekt scalare for å lære andre hvordan en defekt scalare ser ut er en ting.. men jeg synes tonen i HI ikke var helt der. Virket som vedkommende var mer ute etter å klage på kjøpet, at hun følte seg lurt ol. Og da så jeg ikke helt poenget. Det er jo noe som må taes opp med selger slik at man kan heve kjøpet.

Poenget til vedkommende, altså meg, var å vise andre denne scalaren for å vise den frem og få andres syn på den. Få andre til å bedømme den. Spesielt siden selger ikke forstod problemet.

Jeg har ikke all verdens erfaring med scalarer selv om jeg har hatt de tidligere, jeg ble faktisk overrasket da han kom i karet og jeg postet bilde er på AF for å få dere andre til å bedømme. Jeg kan ikke forstå at det skal være uhøflig eller rart. Ikke har jeg navngitt selger, og denne tråden handler ikke om selger men om en deformert scalare!

Personlig synes jeg at moderator kanskje er litt for politisk korrekt nå.

Jeg beholder skapningen inntil videre...
Jeg tror det er ganske varierende hvordan man tolker et innlegg. Selv tolket jeg det absolutt ikke på samme måte som MC Darup. Jeg tolket det akkurat slik 2neLise skriver i innlegget rett over her. Ikke noe annet.

Jeg synes ikke det var noe rart i det. Man har en merkelig og uvanlig fisk, viser den frem, og det var det.

Jeg kunne faktisk gjort det samme selv.
Nå ser jeg tydelig den høye pannen til fisken. Dette minner meg om pannen til Flower Horn fisk. Overforing over langtid med kraftig for (mye protein og fett) vil det danne et fettlag i panne til fisken og får den til å vokse.
Badat, det er akkurat det jeg i utgangspunktet hadde mistake om. Den har nok spist godt av oksehjerte sammen med discusene stakkars.

Er det mulig å slanke den til å bli normal igjen?
Stygge scalare
hav er det som er så galt med denne scalarne egentlig?.jeghar akkurat lik scalare som deg ,å jeg synes den er søt jeg..
2nelise
Badat, det er akkurat det jeg i utgangspunktet hadde mistake om. Den har nok spist godt av oksehjerte sammen med discusene stakkars. Er det mulig å slanke den til å bli normal igjen?

Da er det bare å sette dem på diett. Mat kun en gang hver annen dag og med grønnfor. Sett dem gjerne i et kar med litt mer sirkulasjon slik at de må jobbe litt. Resten tar du tiden til hjelp.
Dette har ikke noe med oksehjerte og gjøre. Fisken er framavlet slik av oppdrettere, som nevnt tidligere er dette en scalare som selges i handelen, med pukkelpanne og hele pakken. Så noe slanking vil nok ikke hjelpe. Dette er en scalare som er tuklet med på lik linje som de tukler med ballong fisker, neon farger etc...
Inaktiv bruker
jeg sjøner ikke hvorfor dre synes dise skalarene her så styge jeg synes di er søte =
Bengt Fossli
Dette har ikke noe med oksehjerte og gjøre. Fisken er framavlet slik av oppdrettere, som nevnt tidligere er dette en scalare som selges i handelen, med pukkelpanne og hele pakken. Så noe slanking vil nok ikke hjelpe. Dette er en scalare som er tuklet med på lik linje som de tukler med ballong fisker, neon farger etc...

Skal vi vedde en gruppe Tropheus på dette Bengt! He... he... bare tulla.

Jeg håper ikke på at du har rett her Bengt. Ellers så må jeg se 10 ganger om igjen neste gang jeg handler fisk. Med forskjellige fasong på gullfisk og farge på tetra så handler det om tydelig forandring. Her er det bare pannen som har vokst bite lite. Tilffelet ligner veldig godt med Frontosa, Løvehode og Flower Horn ... ciklider som har kraftfor som mat.
Sitat fra administrator på et annet forum:

"Den var ikke veldig pen, nei.

Jeg vurderer dette som en deformitet, og denne bør det da ikke drettes på. Dersom den var solgt som del av lekspar er jo det feil markedsføring da man vel ikke avler på deformert fisk (med mindre man skal lage en papegøye-scalare (grøss)).

Jeg ville nok ha returnert denne og sagt at selv om fisken har en verdi for eieren (selger), er den verdiløs i avl og for deg, og for de fleste seriøse akvarister.

Eventuellt ville jeg ha satt det på kontoen for læring og avlivet fisken uten maset med å returnere den..."

Sitat slutt.
badat
[QUOTE=Bengt Fossli]Dette har ikke noe med oksehjerte og gjøre. Fisken er framavlet slik av oppdrettere, som nevnt tidligere er dette en scalare som selges i handelen, med pukkelpanne og hele pakken. Så noe slanking vil nok ikke hjelpe. Dette er en scalare som er tuklet med på lik linje som de tukler med ballong fisker, neon farger etc...

Skal vi vedde en gruppe Tropheus på dette Bengt! He... he... bare tulla.

Jeg håper ikke på at du har rett her Bengt. Ellers så må jeg se 10 ganger om igjen neste gang jeg handler fisk. Med forskjellige fasong på gullfisk og farge på tetra så handler det om tydelig forandring. Her er det bare pannen som har vokst bite lite. Tilffelet ligner veldig godt med Frontosa, Løvehode og Flower Horn ... ciklider som har kraftfor som mat.

Kan vi gjerne

Jeg er 99,9% sikker på at jeg har sett disse i handelen. Gullfisken Zoo i Tromsø hadde disse for et års tid siden.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap