Sommerfuglciklide yngel! (side 2)
Postet 03.08.08 kl 20:14
Postet 03.08.08 kl 22:01
Postet 03.08.08 kl 22:02
Endret: 03.08.08 kl 22:02
Postet 03.08.08 kl 23:59
dagosinoe må jeg da gjøre rett, for mesteparten av yngelen lever fremdeles, selv om jeg ikke får med meg at de spiser... men noen som vet når den mest kritiske perioden for yngelen er over?
Man pleier å si at de første 6 ukene er mest kritisk, og er derfor at man ikke kan registrere oppdrett på fisken sin her på AF før det. Selv har jeg opplevd at om yngelen blir på mellom 2-3 uker så overleveren den, om den selvfølgelig får mat og vannbytter og at den ike blir utsatt får sykdometc.
Postet 04.08.08 kl 00:02
AlexusHmm. Dette er jo en måte man kan bruke om man vil sikre seg kullet. Men jeg vil at fiskene skal lære seg å bli "gode foreldre"... Håper at de klarer oppgaven med tiden...
Om de skal bli gode foreldre så må de gå i eget kar uten nattaktive fisker som ancistrus etc, for foreldrene sover på natta og da vil disse ta for seg, dette gjelder også cory og andre maller som vil ha litt fersk protein. Jeg mista et stort kull med egg til mine B.sommerfugler til 3 stk L-134 og en ancistrus som fikk seg et bra måltid på kvelden etter at det ble mørkt i karet hehe.
Postet 04.08.08 kl 00:06
Postet 04.08.08 kl 00:44
Postet 04.08.08 kl 00:52
Postet 04.08.08 kl 09:02
Re : sommerfuglciklide yngel !
Frossen artemia kan være voksne artemia og disse er altfor store for yngelen.
Nyklekket artemia er bedre fordi det er levende. De små artemia krepsedyrene hopper og svømmer rundt i vannet og dette trigger jakt innstinktet til yngelen.
Dette er med på å lære yngelen å jakte på mat. Du vil få se rosa mager på yngel som har mesket seg med artemia og det er lett å se om yngelen får i seg mat.
Nyklekket artemia har egen plommesekk og er derfor ekstra næringsrik for yngelen.
Nyklekket artemia er bedre fordi det er levende. De små artemia krepsedyrene hopper og svømmer rundt i vannet og dette trigger jakt innstinktet til yngelen.
Dette er med på å lære yngelen å jakte på mat. Du vil få se rosa mager på yngel som har mesket seg med artemia og det er lett å se om yngelen får i seg mat.
Nyklekket artemia har egen plommesekk og er derfor ekstra næringsrik for yngelen.
Postet 04.08.08 kl 09:29
Tom KristiansenOm de skal bli gode foreldre så må de gå i eget kar uten nattaktive fisker som ancistrus etc, for foreldrene sover på natta og da vil disse ta for seg, dette gjelder også cory og andre maller som vil ha litt fersk protein. Jeg mista et stort kull med egg til mine B.sommerfugler til 3 stk L-134 og en ancistrus som fikk seg et bra måltid på kvelden etter at det ble mørkt i karet hehe.
I mitt kar går det bar to par med sommerfugler Så nattaktive fisker er det ingen problemer med, begge parene har hevdet sitt revir på begge sider sider av akvariet. Tenkte å kjøpe meg en tetra art å ha i akvariet, da dette visst er anbefalt.
Postet 04.08.08 kl 12:47
Postet 04.08.08 kl 16:44
jeg skal også putte oppi noen tetraer etterhvert, for sommerfuglene mine er litt engstelige føler jeg! men tørr ikke putte i noen tetraer mens yngelen er så små, vil jo ale opp yngelen min!
har enda masse yngel igjen! så håper virkelig på at dette skal gå bra! tok en vanntest i går og det er ikke noe nitrit eller nitrat i vannet foreløbig så det lover jo i allefall godt, selv om jeg synes det er for godt til å være sant!
har enda masse yngel igjen! så håper virkelig på at dette skal gå bra! tok en vanntest i går og det er ikke noe nitrit eller nitrat i vannet foreløbig så det lover jo i allefall godt, selv om jeg synes det er for godt til å være sant!
Postet 05.08.08 kl 18:28
Postet 05.08.08 kl 18:47
Postet 06.08.08 kl 00:06
Postet 06.08.08 kl 00:17
snufs, nå har vi mista alle babyene våre... lurer på om noen av mallene har smakt på de... har hatt skikkelig mange yngel helt fram til i går, da var de bare 4 igjen, og i dag er det ingen ;( akvariet er blitt et helt annet karr siden yngelen begynte og forsvinne, nå er alle sommerfuglene fremme noe som egentlig er ganske greit, men savner babyene mine!
Postet 09.08.08 kl 15:12
Postet 09.08.08 kl 15:59
ca 10 dager siden de ble frittsvømmende... fôret de med frosen artemia og noe flytende fôr som er beregnet til yngel som klekkes ut av egg, fôret heter liquifry og har en sommerfuglciklide på forsiden, og jeg spurte h an i butikken om jeg kunne fôre med det, og han sa det var yppelig for oss som ikke gidder og kan klekke artemia selv...
Postet 10.08.08 kl 15:06
Postet 10.08.08 kl 19:56