Kampfisk + piraya (side 2)

4 mnd siden sist pumpen er kjørt. Leser artikkelen selv..

Må jeg seriøst la den gå 4-5 uker?
Holder vel med et par dager eller??
1. Fisker lever ikke i springvann.

2. Piraya går under kategorien VANSKELIG.. Om det sier deg noe?

3. Start med guppy

=)=)
Tror jeg bør bli litt mer erfaren før jeg går for piraya da isåfall..
4. Bateriefloraen i filteret er alfa og omega Det vil absolutt lønne seg å vente litt før du putter fisker oppi ett akvarie uten innkjørt filter.

Tips: Begynn med Bettaen som du kjøpte deg. De er noen utrolige fisker som er knallkjekke å ha. Hardføre er de også. En utrolig interessant fisk å drive med.

Ellers kan du "go with the flow" og skaffe deg f.eks guppy, platy, sverdrager eller molly. Fine fisker, lette å holde, lette å drette.
jeg hadde fisker i mitt karr etter ca 10-14 dager, fikk en skikkelig økning med nitirit, klarte å avverge katastrofen og ingen fisker har død pga det. (en streifet med da den ble med uhell sugd inn slangen og en kollisjon med vakum pumpa gjorde at den døde... )

Hvis du vewlger å gjøre det slik jeg har ghort det, så mu du sjekke vann verdier hver dag, jeg sjekker for: Nitrit (NO2), Nitrat (NO3), PH, GH og KH. Og ukentlig sjekker jeg for O2.

Mitt tips er å la pumpa gå i det ferdig innredete karet i 2 uker, er vann verdiene ok, så skaffer du deg en liten stimfisk først, f.eks. tetra og så etter en uke skaffer du deg en ancistrus malle eller 4/5 snegler. Så fortsetter du og legger til gradvis flere fisker, til du har nådd maks befolkning eller mindre hvis du blir fornøyd med antallet/utseendet.
Før når jeg hadde fisk puttet jeg de bare rett oppi, Da hadde akvariumet stått kanskje 1 time..
De virket lykkelige og friske.

De levde i overkant av et år. familien drepte de, Mata de mange ganger om dagen, Alle sammen ( vi er 4 stk )
Dammed
jeg hadde fisker i mitt karr etter ca 10-14 dager, fikk en skikkelig økning med nitirit, klarte å avverge katastrofen og ingen fisker har død pga det. Hvis du vewlger å gjøre det slik jeg har ghort det, så mu du sjekke vann verdier hver dag, jeg sjekker for: Nitrit (NO2), Nitrat (NO3), PH, GH og KH. Og ukentlig sjekker jeg for O2. Mitt tips er å la pumpa gå i det ferdig innredete karet i 2 uker, er vann verdiene ok, så skaffer du deg en liten stimfisk først, f.eks. tetra og så etter en uke skaffer du deg en ancistrus malle eller 4/5 snegler.

Å sette inn fisk etter 10-14 dager er jo det værste tidspunktet og gir ofte akkuratt det du selv skriver : Nitritt topp. Hvorfor utsette fisken for dette? Nitritt er gift for fisken, og selv om det byttes vann som bare f... og fisken overlever så er det lite dyrevennlig, etter min mening. Vent heller ca 4 uker og sett deretter inn fisk gradvis, for å ikke å overbelaste filteret. Når du skriver en stimfisk. Mener du èn stimfisk eller en liten stim? Jo flere fisk, jo mere driter de, jo mere belastning på filteret. Foreslår at du, som sagt, venter 4 uker med noensomhelst fisk og deretter tar det gradvis.
når jeg skrev en liten stimfisk, så mener jeg nettop en liten stim av små stimfisker, f.eks. 6-8 individer av neontetra.

Mitt nitirit nivå kom aldri over 0,6mg, dette er ufarlig for de fleste fisker og ja, 0.0mg er jo selvsagt best. Jeg byttet da vann hver 12 time sånn ca og tilsatte Sera Nitrivec i slutten, som ga en veldig positiv resultat for meg.

Og hvis du klarer å vente 4 uker, så gjør gjerne det, men ta og tilsett litt fiskemat til akvariumet slik at man gir bakteriene noe å nære seg på.
Bare å legge oppi ca 2 flak med mat da? Har nok med mat.. fikk med mat for sikkert litt over 1 år :P eller mer..
ta en klype med flak du. det er sikkert passe, rundt 15-20 flak, plantene dine vil like det ekstra gjødselet (fordervet mat) og bakteriene vil ha nok å holde på med.

Og hvis jeg ikke tar feil, mat ca 1 gang i uka.

Eivind h.
Bare å legge oppi ca 2 flak med mat da? Har nok med mat.. fikk med mat for sikkert litt over 1 år :P eller mer..

Vel, flakfôr holder ikke på næringa i mer enn noen måneder, så du må nok bytte ut litt etterhvert uansett:p
Jeg synes du skal ta deg god tid. Vent minst 4 uker før du har fisken oppi karret. Test vannet først.
Det kan vere veldig gøy bare å lage klart til fisker med planter, røtter og annet. Jo lenger du venter, jo bedre for fisken. Og du kommer til å ha mer glede av akvariet. Ikke forhast deg så vannet og fiskene blir dårlige og det hele blir en dårlig opplevelse.
Tilfeldig bekjentskap
© Carola Ukkelberg
Reklame for plussmedlemskap