- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hvilken fisk er dette? (side 2)
Hvilken fisk er dette? (side 2)
Da får jeg forsøke da ;D
Bør jeg ta ut de 2 andre fiskene ( kampfisken og Malla )?
eller skal jeg la de være der til jeg har fått egg, For sjansen er liten for egg, så slipper jeg å mate 2 akvarium
Tror forresten ikke PB'en min har lest på nettet.. Det ser ut som den synes det er deilig å være i 120 L's akvariumet, Den bruker bare 1/3 av det normalt.
Den sover om natten, og er hyper om dagen
Forundrer meg ikke om den vil parre med en gang også da :P
Bør jeg ta ut de 2 andre fiskene ( kampfisken og Malla )?
eller skal jeg la de være der til jeg har fått egg, For sjansen er liten for egg, så slipper jeg å mate 2 akvarium
Tror forresten ikke PB'en min har lest på nettet.. Det ser ut som den synes det er deilig å være i 120 L's akvariumet, Den bruker bare 1/3 av det normalt.
Den sover om natten, og er hyper om dagen
Forundrer meg ikke om den vil parre med en gang også da :P
Postet 26.07.08 kl 01:07
Endret: 26.07.08 kl 01:11
For å være ærlig: det er helt uvesentlig om du tar ut de andre eller ikke. Botia`en vil IKKE legge egg. Ikke bruk energi på å prøve å få det til. Det vil ikke skje. Ikke så lurt å starte på et prosjekt som innebærer flytting av fisk og alt det innebærer for å prøve å få til noe som har dårligere odds enn å vinne i lotto
EDIT: så du la til tilleggsopplysninger i posten din. Selv om en fisk ser ut til å trives, i dine øyne, så gjør den ikke nødvendigvis det. Selvsagt holder den seg til 1 del av karet. Den er utrygg, og trenger en stim for å utfolde seg. Og når den føler seg trygg, trenger den langt større plass enn det du tilbyr. Leste du artikkelen jeg linket til?
EDIT: så du la til tilleggsopplysninger i posten din. Selv om en fisk ser ut til å trives, i dine øyne, så gjør den ikke nødvendigvis det. Selvsagt holder den seg til 1 del av karet. Den er utrygg, og trenger en stim for å utfolde seg. Og når den føler seg trygg, trenger den langt større plass enn det du tilbyr. Leste du artikkelen jeg linket til?
Postet 26.07.08 kl 01:14
Endret: 26.07.08 kl 01:18
Postet 26.07.08 kl 01:17
Eivind h.Får kjøpe en hunn, ha den som en vanlig fisk i tillegg å se hva som skjer bare..
Botia er STIMFISK og trenger STØRRE plass enn du har. Som det står i den meget gode artikkelen til en av verdens fremste eksperter på Botia: SITAT " For å si det enkelt; har du kun én eller et veldig lavt antall av denne ekstremt sosiale fisken er det simpelthen på grensen til dyreplageri."
Jeg skjønner at du bare er 13 år og har lyst til å prøve ting, og ære være deg for det... men når du spør om råd ang. levende vesener bør du lytte. Det hjelper ikke å kjøpe 1 til. karet ditt er for lite, og du har ihvertfall ikke plass til det antallet som kreves. Få deg et større akvarium eller omplasser den ene PB`en du har.
Postet 26.07.08 kl 01:25
Det andre karet mitt er bare 50-60L, Det blir ivertfall for lite for PB'en da?
men skjønner ikke at 120L er for lite for en så liten fisk.. :S den er jo bare 2.5 cm.. Den kan da ikke svømme så mye?
Forresten;
Bør ikke kampfisk reagere på en "annen" kampfisk i et speil? Igår bare blåste den seg opp, Nå svømmer den bak speilet og virker som den leter etter fisken.. Svømmer videre o.l
men skjønner ikke at 120L er for lite for en så liten fisk.. :S den er jo bare 2.5 cm.. Den kan da ikke svømme så mye?
Forresten;
Bør ikke kampfisk reagere på en "annen" kampfisk i et speil? Igår bare blåste den seg opp, Nå svømmer den bak speilet og virker som den leter etter fisken.. Svømmer videre o.l
Postet 26.07.08 kl 01:28
Endret: 26.07.08 kl 01:30
Den er liten nå, ja. Men når den er utvokst blir den 40-50 cm. For å nå den størrelsen trenger den forhold som simulerer (ligner på) de naturlige forholdene. Dette betyr, god svømmeplass, middels til sterk strøm og oksygenrikt og rent vann. Hvis den ikke får det (også som liten fisk) riskikerer du at den blir det som på engelsk heter "staunted". Direkte oversatt betyr det "hemmet". I praksis betyr dette: Fiskens indre organer vokser i takt med det naturen har definert som riktig, mens størrelsen på kroppen ikke utvikler seg i samme tempo. Du kan jo tenke deg hvor ubehagelig det er å ha innvoller som blir for store for kroppen din? Dette er direkte skadelig, i noen tilfeller dødelig, og forkorter fiskens liv.
Postet 26.07.08 kl 01:35
Postet 26.07.08 kl 01:48
Eivind h.Stakkars fisk.. Men jeg har satt pumpen sånn at bare litt av akvariumet skal ha direkte strøm, Og litt svak strøm. Den oppholder seg BAK pumpen :S Men jeg fikk laget en deal med de som solgte fisken, Ble noen av fiskene for store for meg kunne jeg komme å bytte tilbake/ Ny fisk :)
Den oppholder seg BAK pumpen, antagelig fordi den gjemmer seg bort. Dette er det Botia gjør. Spesiellt når de føler seg utrygge, i mangel på en stim. Det anbefales mange gjemmeplasser i et kar med Botia, da de trenger dette for å føle trygghet. Jeg foreslår at du går tilbake til butikken med Botiaen din så snart som mulig. Det hjelper ikke å vente til den blir "for stor", fordi den vil neppe nå den størrelsen i karet ditt fordi forholdene ikke ligger til rette for det.
Postet 26.07.08 kl 01:53