Ciklider og mygglarve (side 2)

ikke den gule med svarte striper vel?
Neida.. Beskylder ikke deg for den uttalelsen..
Bare syntes den var merkelig..
Det at det står i en bok gjør det jo ikke til en sannhet, selv om det i dette tilfelle nok er noe i det. Men helt sant vil jeg nok påstå at det ikke er.
Når det kommer til de afrikanske ciklidene må jeg bare innrømme at jeg kan veldig veldig lite! Men Sør-amerikanske kan jeg litt mere om..
Mvh Asle
Det var trådstarter "IMS" som plasserte innlegget sitt under forumet "SØR-AMERIKANSKE ciklider", smarting.
Hvordan i huleste forventer du at folk skal vite at trådstarter sitter med fisk fra et helt annet kontinent i verden da, som Malawi eller Tanganyika ciklider ?

Jeg svarte helt korrekt, ut i fra at innlegget var plassert under forumet for Sør-Amerikanske ciklider!

Det er vel svensken Fohrmann eller noe lignende som har skrevet den boka, er det ikke? Det er velkjent, ingen hemmelighet at han har en personlig vendetta mot mygglarver og all bruk av dem. Han har faktisk gått så langt som å indirekte kalle akvarister som har røde mygglarver i huset for barnemishandlere...!! (han skriver at "så uansvarlige er vel ingen foreldre".

Det var fra det øyeblikket jeg fikk den fyrens uttalelser opp i halsen...
At han personlig ikke liker bruk av det, for han ta på sin kappe. Han kan ikke forvente at millioner av akvarister skal bli som han...

saffen
no mona o har jeg gjort leksen min og siterer for deg slik at du ikke sier at jeg sprer rundt med feilaktig informasjon slik at det er 150 mennesker som leser dette og fører dette videre til sine sider også videre også videre..... dette er fra btn tanganyika ciklider sitat: Det finnes mange typer frossent for å kjøpe i dyrebutikker.Ikke alle er og anbefale for cikilder (heller ikke for andre fisk).Røde mygglarver er et v de mest populære frossenfor-typene,men er ikke bra og bør ikke gis til fisker.Disse larvene finnes i mudder som kan inneholde kjemikalier og miljøgifter som kan være giftige for fisker,særlig malawi- og tangnyikaciklider. Røde mygglarver finnes også stort sett i surt vann,og siden mesteparten av larven er vann,blir dette tatt inn av fisken.Tanganyikaciklider lever i alkaliskvann ,og foring med rødemygg larver fører lett til bukvannsott.Det samme gjelder hvite og svarte mygglarver fra surt vann.I tillegg fremkaller røde mygglarver allergireaksjon hos de fleste som kommer i kontakt med dem. sitat slutt. og det står nesten identisk i btn malawi cikilde boken. slik MONA O no har jeg begrunnet mitt svar som jeg tidligere har skrevet her om at røde mygglarver er fy mat til ciklider og da nok ALLE ciklider om de kommer fra afrika eller sør amerika. så no sprer jeg ikke feile rykter fornøyd da?? så kanskje DU kan sjekke din informasjon til en evt neste gang,slik at ikke du sender ut feil informasjon til alle som har ciklider og det er malawi/tanganyika eller viktoria ciklider.
Tar och saxar ur det som jag har skrivit i ett annat forum.

Malawi/Tanganyika/Viktoriaciklider och andra sjöar i Afrika skall absolut inte ha röda mygglarver!

Men du kan ge de svarta och vita mygglarver!

Varför inte röda?
Om man bort serfrån det med allergi.(det har diskuteras flitigt i en annan tråd)

Så är det så att rödamygglarver odlas i mycket surtvatten och skitet vatten och det innebär oxå att de är "sura" för de innehåller ca 90% vatten det byter i förlängningen att fiskarna får i sig det mycket sura vattnet som de rödamygglarverna innehåller och det är inte bra!

Fiskarna får detta i magsäcken och kan få Ph chock.
De kan få bukvattensot

Fiskarna från de stora sjöarna lever i vatten med mycket högre ph än vad de mygglarverna innehåller (de består ju mest av vatten)

Viktoriasjön har ett ph som varier mellan pH: 6,0-9,0
Tanganyikasjön pH: 8,8-9,3
Malawisjön pH: 7,5-8,5
Kivusjön pH: 9,1-9,5
Edwardsjön pH: 8,5-9,3
Georgesjön pH: 8,5-9,9
Albertsjön pH: 8,4-9,5
Kyogasjön pH: 7,6-9,0

Men ge de vita och svarta mygglarver som sagt

Tar med ett citat från Kjell Fohrman oxå agående hur de odlar rödamygglarver

Start citat

Asien och att dom lever i kycklingskit är väl inte så farligt - då är det väl värre med all antibiotika, hormoner etc. som man ger till kyckligarna.
I en del andra länder hittas röda mygg naturligt i strakt förorenad vatten.

Slut citat

Resten av inlägget kan du läsa här

Kan ta ett citat från Ciklidboken oxå

på sidan 36

Start citat

Det finns många olika sorters frysfoder tillgängliga i akvarieaffärerna.Flera av dem är olämpliga för ciklider.Ett av de mest populära frysfodren röda mygglarver är mycket dåligt och skall inte användas som fiskmat.Dessa larver fångas i dammar med stillastående vatten,och de söker sin föda i dyn som ofta innehåller giftiga kemikalier som kan skada fiskarna.Speciellt malawi-och tanganyikaciklider är känsliga för detta.Dessutom ger rödamygglarver allergiska reaktioner hos ungefär 30% av de som kommer i kontakt med det(Liebers 1991)
Slut citat

Så står det iallafall .Så får ni ta och göra er en egen uppfattning av detta!

Mvh kjell
Kjell B... dette er underforumet SØR-AMERIKANSKE ciklider....
mona o
Kjell B... dette er underforumet SØR-AMERIKANSKE ciklider....

Det är helt riktigt det Mona !

Ser det!

Det gör inte rödamygglarver till bättre föda för det!

mona o
Det var trådstarter "IMS" som plasserte innlegget sitt under forumet "[B]SØR-AMERIKANSKE[/B] ciklider", smarting. Hvordan i huleste forventer du at folk skal vite at trådstarter sitter med fisk fra et helt annet kontinent i verden da, som Malawi eller Tanganyika ciklider ?

slik som dette kan hentydes spiller det egentlig liten rolle om det er ciklide eller annen fisk. om den kommer fra ett vann som er alkalisk/søtt skal de ikke ha røde mygglarver som kommer fra surt vann. og eller hvite eller svarte om disse er fra surt vann også.
Kjell Begby
Det gör inte rödamygglarver till bättre föda för det!

Det er jo din høyst personlige mening.
Etter min mening er det et supert fôr!

Det fôret er bestselger i alle zoobutikker, og selger mest av alle frossentfôr-typene. Det betyr jo at det er langt flere personer som bruker det, enn de som ikke bruker det.

Er du ikke enig?
spørs om det fortsatt hadde vært en bestselger om folk viste hva bruken av rødmygglarve KAN føre til allergiske reaksjoner hos mennesker. Men slikt er det jo med masse annet og da så.
mona o
[QUOTE=Kjell Begby]Det gör inte rödamygglarver till bättre föda för det!

Det er jo din høyst personlige mening.
Etter min mening er det et supert fôr!

Det fôret er bestselger i alle zoobutikker, og selger mest av alle frossentfôr-typene. Det betyr jo at det er langt flere personer som bruker det, enn de som ikke bruker det.

Er du ikke enig?

Mina begrundning för att det inte är bra kunde du läsa tidigre i tråden!
Har själv använt rödamygglarver men har slutat att använda det efter att jag läst i böcker och på nätet att de dels är allergi framkallande som är bevisat!
Samt att det är ett dåligt foder för fisk från de stora sjöarna

Nekar ingen att använda röda mygglarver men raegerade av ditt första inlägg här som jag tyckte var lite väl magstarkt.Att det bara var några få malawi som inte kunde äta det.

Du och jag står långt ifrån varandra i detta.
Vi har ju haft en batalj om detta förut den gången var det allergi.

Men jag vet att man inte skall mata malawi/tanganyika samt viktoria med detta. Så det är viktigt att upplysa om det så folk inte får sjuka fiskar.

Det med att folk använder det är ju att fiskarna älskar det och då tror folk att det är bra och köper det igen.Och butikerna tar i det igen osv.

Och det är ingen som helst tvivel om det att fiskarna älskar det!
Men det finns ingen automatik i det att det som de gillar är nyttigt eller bra för den delen.Det finns så många bra alternativ

Vi kan hålla på länge om detta Mona vi kommer inte att bli ense om denna frågan.

Du får gärna reklamera för detta foder och jag kommer att göra tvärs om dvs att råda folk att inte använda det.

Vi är överense om mycket Mona men tydligen inte Rödamygglarver.

Mvh Kjell
IMS
du virker ganske inne på malawi ting=) lurer litt på hva den gule med svarte streker heter og denne blåe

dårlig bilde men det kan se ut som en golden
Kjell Begby
Men jag vet att man inte skall mata malawi/tanganyika samt viktoria med detta. Så det är viktigt att upplysa om det så folk inte får sjuka fiskar. Det med att folk använder det är ju att fiskarna älskar det och då tror folk att det är bra och köper det igen.Och butikerna tar i det igen osv. Och det är ingen som helst tvivel om det att fiskarna älskar det! Men det finns ingen automatik i det att det som de gillar är nyttigt eller bra för den delen.Det finns så många bra alternativ

Mye av grunnen til at det sies å være "farlig" er som du er inne på at de avles opp i surt og skittent vann. Men før dette var jo argumentet mygglarven i seg selv. Det tyder jo bare på at man ikke vet noe som helst. Noen mener det samme om allergien, at det er vannet og bakteriene, andre sier blodstoffer som er rødfargen. Men de mener uansett å vite at for folk som har lett for å få allergier så er disse en sterk trigger, så jeg synes folk burde være føre var uansett. Jeg bruker plastpose og klype og er nøye med håndvask som alt annet.

Jeg kan være med på argumentet om ph og surt vann til Malawi osv. Men å si at ciklider ikke bør ha det inkluderer vel ganske mange flere fisker enn Malawi.

Mange av de samme som begynte røde mygglarver argumentene mener at alt frossenfor er like skittent og kommer fra drittvann. Men i min lille tid i hobbyen har jeg sett ganske mye kvalitetsforskjell på frossenfor også, og de røde mygglarvene jeg bruker nå forurenser lite og avgir lite vann. Jeg vil tro kvaliteten er ganske høy. Og i min mening er faren ekstremt liten, i de tilfeller det dør noen kan for alt vi vet fisken ha satt en frossen bit i halsen. Det er ingen som forbyr melk selv om noen reagerer på det.

Som i allergidiskusjonen så er bare mitt poeng at det er irriterende når folk prater om ting som ikke er bekrefta å stemme. Det må være opp til folk selv om de vil ta sjangsen. Da må man spre det man vet, ikke det man tror. Selv om en fyr skriver det i en bok er det bare HANS mening. Han kan vite så mye om fisker han bare greier, men med mindre han har noe solide fakta så blir det bare meninger og indisier.
Vet inte hur mycket du har läst på om detta med allegiframkallade ämnen

Men du tar en paralell med att folk inte tål mjölk och att det inte är föbjudet.
Tycker att en sådan jämn förelse blir helt fel för att mjölken isig fram kallar inte allergi på 3 av 10 som utsätts för den.

Tycker att du skall läsa detta som står på denna linken

och läs igenom den noga.

Är du inte övertygad då så får det vara upp till dig.

Måste säga att jag är förundrad av att någon frivilligt utsätter sig för denna risk som det faktiskt är.Menar det även om man använder skyddsutrustning i form av hanskar.Det blir som att spela ryskrolett med sin hälsa

När det finns så många goda alternativ.

Det med att folk säger att allt frossent foder är skitet är det faktiskt första gången jag läser.Har bara läst att rödamygglarver kommer från skitet vatten
Så jag vore tacksam för en link så jag får läsa lite om det

Jag är oxå mycket trött på denna diskutionen när folk säger att det inte är farligt och att det bara är tull.När det faktiskt är bevisat i en tysk undersökelse

Så jag ber er återigen läs på den medlagda linken och gör er en egen uppfattning.

Kommer inte att ta den allergi diskutionen igen den har jag just varit igenom på linken ovan

Mvh Kjell

Kjell Begby
Vet inte hur mycket du har läst på om detta med allegiframkallade ämnen Men du tar en paralell med att folk inte tål mjölk och att det inte är föbjudet. Tycker att en sådan jämn förelse blir helt fel för att mjölken isig fram kallar inte allergi på 3 av 10 som utsätts för den. Tycker att du skall läsa detta som står på denna linken [URLBLOCK1] och läs igenom den noga.

Det finnes en eldre tråd om dette som jeg har delt litt info i, og jeg saumfarte nettet for info om dette, og fant også ganske mye i vitenskapelige tidsskrifter og dokumenter. Flere av disse var uten konklusjoner direkte mot røde mygglarvene, men mente at flere typer av disse var så fulle av bakterier at bare kontakt med dette i pakken ville være farlig samme hvilket for det var. Med andre ord de mente at man var litt blåst om man tok i frossenfor enten det var artemia, mygglarver e.l.

Og det har jeg personlig selv aldri gjort heller.

Det er liten tvil om at dette kan fremkalle allergi, grunnen til sammenligningen med melk er at folk vet ikke de ikke tåler melk før de drikker det og finner det ut. Man kan ikke advare alle mot melk fordet. De tallene du kommer med som 3 av 10 anser jeg som høyst diffuse. Det vil sannsynligvis være en del tilfeller av dette, men det er sikkert titusenvis som mater med røde mygglarver uten problemer, de MED problemer vil ganske sikkert komme og klage på det, dermed blir det skjevt tall. Man kan ikke telle motorproblemer på en bil utfra hvor mange som besøker et forum og sier det.

Jeg er derimot enig i at man bør spre informasjon om dette, og de fakta man har, slik at folk kan bedømme selv om de vil ta risikoen. Men å slenge ut påstander uten bevis synes jeg er tåpelig.

Som sagt, de trådene jeg fant ang. disse problemene med de mygglarvene endte i at de som forska på det sa at det var like sannsynlig at annet frossenfor var farlig også for fisk og folk. Med det sa de vel at mest sannsynlig ville svak fisk kunne dø av bakterieoverflod i dårlig frossenfor. Jeg har ikke de linkene nå, og husker ikke om de er i de gamle trådene, men det er bare min oppfatning, og jeg har gjort min research. Andre får gjøre det samme.
Bixen jag antar att du inte läste tråden iallafall.

Det ser inte så ut utifrån ditt svar.

Ja du får fort sätta att mata dina fiskar med röda mygglarver för detta tog du inte till dig.

Detta är taget från ciklid.se

Som du ser blir det ca 30% (33%)

start citat

Frysfoder i övrigt

Frysfoder finns det annars ganska gott om på marknaden, säkerligen minst 20
olika sorter. Det särklassigt dominerande är Röda Mygglarver. Dessvärre,
får jag lov att säga, eftersom dess enda fördel är att det är billigt. Det
är t.ex. inte speciellt näringsrikt, vissa fiskar, som afrikanska ciklider,
får mycket lätt bukvattensot vid matning med röde mygg. GE EJ RÖDA
MYGGLARVER TILL MALAWI OCH. TANGANYIKACIKLIDER. En annan stor nackdel med
röda mygg är att det är kraftigt allergiframkallande. I CB 7-90
presenterades en tysk undersökning som visade att av 225 undersökta
personer hade drygt 1/3 allergiska besvär av röda mygg. TA DÄRFÖR ALDRIG I
RÖDA MYGGLARVER UTAN ATT ANVÄNDA PLASTHANDSKAR.

Betydligt intressantare är kanske att titta på några foder som jag tycker
är bra djupfrysta foder. Det finns flera, men jag vill speciellt framhålla
Mysis, Artemia, Cyklops och musselkött
.

slut citat.

Som jag har skrivit tidigare så har jag precis gått igenom denna diskutionen tidigare och det du kommer med för inte denna diskutionen vidare.

Läs gärna tråden som sagt.

ha en strålande dag alla!

Mvh Kjell

Jeg har lest tråden, og som linken din viser er jeg ikke interessert i "brukerundersøkelser". Hvordan skal jeg vite hvor seriøst det er? Jeg etterlyser fakta og konkrete saker. Kommentaren din om at jeg ikke leste det du linket til tar jeg som useriøs, selv om jeg forstår at du har diskutert det alt.

For alt jeg vet har den tyske "spørreundersøkelsen" en egeninteresse av at folk ikke kjøper mygglarver, og istedet kjøper tørrfor. Såvidt jeg vet er det en del tyske produsenter av dette...

Men ja, jeg er enig i at man bør vite om at det KAN være farlig uansett.
biXen
Jeg har lest tråden, og som linken din viser er jeg ikke interessert i "brukerundersøkelser". Hvordan skal jeg vite hvor seriøst det er? Jeg etterlyser fakta og konkrete saker. Kommentaren din om at jeg ikke leste det du linket til tar jeg som useriøs, selv om jeg forstår at du har diskutert det alt. For alt jeg vet har den tyske "spørreundersøkelsen" en egeninteresse av at folk ikke kjøper mygglarver, og istedet kjøper tørrfor. Såvidt jeg vet er det en del tyske produsenter av dette... Men ja, jeg er enig i at man bør vite om at det KAN være farlig uansett.

oj då Bixen var i allsin dar fick du brukerundersøkelser". från?

Om du läste tråden så hade du hittat FAKTA .

tex detta

Hittade också några inlägg som Ola Svensson skrivit i ämnet

En snabb sökning på Chironomidae och Allergy i en medicinsk databas ger över 70 träffar! Typiska titlar på artiklar "Chironomid potent allergens causing respiratory allergy in children", "Angioedema due to chironoida larvae used as fish food", "Hypersensitivity to chironomid larvae", "Studies of bronchial asthma induced by chironomid midges (Diptera) around a hypereutrophic lake in Japan", "Red mosquito larvae triggered IGE-mediated allergy in aquarium owners" osv. osv. Det är HEMOGLOBINET som folk är allergiska mot så hur skitigt vattnet är spelar ingen roll.

samt

Jag antar att ni inte kommer åt länken http://ento.annualreviews.org/cgi/co...ll/47/1/395#S7 Där står det bl a. "The body fluid of chironomid midges contains hemoglobin molecules, known as erythrocurorins, that have a high degree of polymorphism. In the case of Chironomus thummi thummi 11 forms occur with the primary structure of the various erythrocurorins differing by 16–48% of the amino acid residues (32). These hemoglobins of chironomids are potent allergens that can sensitize and induce allergic disease Exposure to nonbiting midges occurs among persons engaged in the production of fish food or the feeding of fish. Reactions result from exposure to dust of lyophilized larvae. Likewise, adult midges are a source of aeroallergens along waterways and lakes when swarms emerge and dead bodies accumulate on the ground around homes and lights (33, 96, 114, 115, 124). Dead bodies break up and can be inhaled. These chironomid particles are important sources of allergens... ...Eriksson et al. (71) tested the skin of 2368 consecutive Swedish adult patients with asthma and/or rhinitis, with a chironomid extract prepared from fish food. Twenty-six percent of the atopics were skin test positive" (Larry G. Arlian (2002) ARTHROPOD ALLERGENS AND HUMAN HEALTH. Annu. Rev. Entomol. 47:395-433)

Det såg du tydlingen inte?? eller?

Nej Bixen Detta är färdigt diskuterat från min sida

Orkar helt enkelt inte en till det får du respektera för den andra tråden är avslutad nyligen.

Det blir bara massa upprepningar från den tråden som nämts i tidigare inlägg.

Det som står där är iallafall allt utom oseriöst

mvh Kjell

Som åter igen önskar alla en fin dag och njut solen!

Jeg så de der, men så ikke antallet, ser derimot at det sto det i siste setningen. Da er det greit, diskuterer ikke for å krangle med deg, jeg synes bare det er tull med indisier og meninger som man ikke vet om kan tas seriøst pga. interesser bak de som forsker på det. Her var det jo en litt mer konkret undersøkelse.

Spørs om det ikke er farligere for oss enn for fisken da.
mona o
Det er vel svensken Fohrmann eller noe lignende som har skrevet den boka, er det ikke? Det er velkjent, ingen hemmelighet at han har en personlig vendetta [I]mot[/I] mygglarver og all bruk av dem. Han har faktisk gått så langt som å indirekte kalle akvarister som har røde mygglarver i huset for barnemishandlere...!! (han skriver at "så uansvarlige er vel ingen foreldre".

Jeg beklager at jeg går ut fra tråden her. men måtte bare vite: Hvorfor kaller han svenske akvaristen alle som bruker mygglarver for barnemishandlere?

Begynnte nesten å le litt når jeg leste akkurat dette...
Plussmedlem
Alexus
[QUOTE=mona o] Det er vel svensken Fohrmann eller noe lignende som har skrevet den boka, er det ikke? Det er velkjent, ingen hemmelighet at han har en personlig vendetta [I]mot[/I] mygglarver og all bruk av dem. Han har faktisk gått så langt som å indirekte kalle akvarister som har røde mygglarver i huset for barnemishandlere...!! (han skriver at "så uansvarlige er vel ingen foreldre".

Jeg beklager at jeg går ut fra tråden her. men måtte bare vite: Hvorfor kaller han svenske akvaristen alle som bruker mygglarver for barnemishandlere?

Han kaller ingen "barnemishandlere", men derimot uansvarlige hvis man bruker røde mygglarver i et hus med barn.
Man utsetter barna sine for allergener.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap