- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Har vel gjort alle "vaske tabbene" på engang... (side 2)
Har vel gjort alle "vaske tabbene" på engang... (side 2)
Foring diskuteres ofte. Noen mener at man kun skal gi en mengde som blir spist i løpet av 1 minutt, andre sier 5 minutter, osv,osv. Det er også avhengig av hva slags fisker man har. Noen er glupske storspisere, mens andre er tregere i matfatet. Min erfaring er at hvis du har målbar nitritt i karet så kutt all foring med en gang. (sikkert endel som er uenige i det).
Men ikke glem at det finnes mye mat i karet som fiskene kan spise. (alger, ørsmå organismer etc). Så selv om du ikke gir mat, er det mer enn nok de kan livnære seg av i en periode. F.eks. når man drar bort i en uke eller to, så er det som regel ikke noe problem å la karet klare seg selv. (unntak finnes selvsagt, men da snakker vi ofte om kar med yngel etc.). Det er ganske sjelden at fisk sulter ihjel under normale omstendigheter
Men ikke glem at det finnes mye mat i karet som fiskene kan spise. (alger, ørsmå organismer etc). Så selv om du ikke gir mat, er det mer enn nok de kan livnære seg av i en periode. F.eks. når man drar bort i en uke eller to, så er det som regel ikke noe problem å la karet klare seg selv. (unntak finnes selvsagt, men da snakker vi ofte om kar med yngel etc.). Det er ganske sjelden at fisk sulter ihjel under normale omstendigheter
Postet 01.08.08 kl 00:57
Postet 01.08.08 kl 14:11
rookienHar også høy temperatur i vannet i forhold til hva det burde være. det ligger nå på 28 grader. Skrudde termostatet ned til 24 for noen timer siden, men det har ikke gitt noen utslag... det tar vel kanskje litt tid før man vannet kjøler seg ned?
Varmekolben gjør ingenting for å kjøle vannet, og det kan ta mange timer før tempen synker av seg selv. Lyset over akvariet varmer vannet noe også. En eller to grader over romtemperatur pleier lysrørene å varme opp vannet i mine kar.
Akvarievannet blir aldri kaldere enn romtemperaturen i rommet akvariet står i. Her på Østlandet er det jo temmelig varmt om dagen, det er over 26°C i skyggen her jeg bor (rett sør for Oslo). I sola er det godt over 30°C nå, så de fleste akvarister heromkring sliter litt med å holde akvarietemperaturene nede nå.
Jeg tror egentlig du kan dra ut varmekolben fra stikk-kontakten nå i disse dager Jeg bruker dem ikke i sommerhalvåret.
Postet 01.08.08 kl 15:18
Endret: 01.08.08 kl 15:20
God service på jan holt
når jeg spurte om noe på holt så fikk jeg halvtimes foredrag...
jeg spurte bare om navnet på en malle...
megabra superduper upåklagelig service får du der ja.
jeg spurte bare om navnet på en malle...
megabra superduper upåklagelig service får du der ja.
Postet 01.08.08 kl 16:02
baronennår jeg spurte om noe på holt så fikk jeg halvtimes foredrag... jeg spurte bare om navnet på en malle... megabra superduper upåklagelig service får du der ja.
Var på Jan Holt i sta å kjøpte nitritt test og "aqua in-out". Har akkurat tatt testen, og den viser 0 men bytter 1/3 av vannet nå slik dere har sagt.
Postet 01.08.08 kl 17:09
Endret: 01.08.08 kl 17:11
Postet 01.08.08 kl 17:48
Postet 01.08.08 kl 17:53
baronenmegabra superduper upåklagelig service får du der ja.
Det er så, men jeg synes det er noe merkelig at "rookien" ble anbefalt Aqua In-Out til et 54 liters akvarium...
Litt mye slangestyr for et så lite akvarium synes nå jeg
Postet 02.08.08 kl 01:47
Postet 02.08.08 kl 01:49
da var akvariumets første dødsfall et faktum... det var en av ottoene som tok kvelden. Før den daua så la jeg merke til at den hadde en liten rød prikk på magen som de 2 andre ikke har. er det noe som er vanlig, eller kan det være årsak til at den døde?
De andre fiskene later til å ha det bra, og det er fortsatt 0 verdi av nitritt i vannet. Driver å skifter vann hver dag, og er VELDIG fornøyd med den "aqua in-out". går som en drøm å bytte vann
De andre fiskene later til å ha det bra, og det er fortsatt 0 verdi av nitritt i vannet. Driver å skifter vann hver dag, og er VELDIG fornøyd med den "aqua in-out". går som en drøm å bytte vann
Postet 03.08.08 kl 14:47
tenderOooops! Det var ikke verdens beste råd, du fikk. Om 3-7 dager er det store sjanser for at du får en nitritt-topp. Mål nitritt verdiene daglig fremover (med dråpetester), og når nitritten antagelig kommer, er det kun 1 ting som gjelder: daglige vannbytter (gjerne 2 ganger om dagen når nivåene er på sitt værste). Filteret ditt er ikke klart for å tåle den belastningen som nå kommer. Ofte går det overraskende greit, men vannbytter er livsviktig om fiskene dine skal overleve nitrittforgiftning. Lykke til :) EDIT: spesiellt Ottoene sies å være særdeles vare for dårlig vannkvalitet. Bytt vann allerede imorgen du, selv om nitritt ikke er målbart.
fortsatt 0 verdi på nitritt. Er da den største faren over, og trenger jeg å bytte vann hverdag enda?
Postet 07.08.08 kl 17:41
Hvor lenge er det siden filteret ble satt i gang? Det tar gjerne 30 til 35 dager før dette kan sies å være innkjørt og i den perioden er det viktig å teste for nitritt og eventuelt skifte vann om det skulle vises utslag på testen. Er det rundt fjorten dager eller mindre siden filteret er satt i gang bør det uansett skiftes litt vann hver dag om du ikke har ammoniakk-test og får fulgt med dette nivået. Ammoniakk/ammonium er nemlig giftigere enn nitritt og er det første som dukker opp før nitritten gjør sin ankomst.
Postet 07.08.08 kl 19:02
Det ble vel satt i gang rundt 22-24 juli, og har skiftet 1/3 av vannet, og testet nitritt nivået hverdag siden 31 juli.
Siden 31 juli da jeg satt fisk i akvariumet har en otto strøktet med. de 2 andre ottorne virker som å ha det bra. Ellers så ser det ut som guppyene og neon teraene "koser" seg i sitt nye hjem.
Går det ann å se på en fisk om den ikke har det bra?
Siden 31 juli da jeg satt fisk i akvariumet har en otto strøktet med. de 2 andre ottorne virker som å ha det bra. Ellers så ser det ut som guppyene og neon teraene "koser" seg i sitt nye hjem.
Går det ann å se på en fisk om den ikke har det bra?
Postet 07.08.08 kl 20:31
Som nevnt i linkene jeg la inn tidligere så dukker nitritt vanligvis først opp etter ca 14 dager så da er det viktig at du fortsetter å teste jevnlig fremover.
Som nybeggynner så kan det være vanskelig å se på en fisk om den har det bra eller ikke, men etter hvert så blir man såpass kjent med fiskene og vet hva som er normal oppførsel på de når de har det bra. Det blir da lettere å se om noe ikke er helt som det skal.
Som nybeggynner så kan det være vanskelig å se på en fisk om den har det bra eller ikke, men etter hvert så blir man såpass kjent med fiskene og vet hva som er normal oppførsel på de når de har det bra. Det blir da lettere å se om noe ikke er helt som det skal.
Postet 07.08.08 kl 20:55
bare en liten oppdatering. Hadde en liten nitritt topp på 1-2 dager, men forsvant like fort som den kom (Har testet med nitrott-dråpe-test nesten hverdag). begynner å få det 60L akvariumet jeg ønsket å få eneste jeg føler er at det er litt for mye fisk...
dette har jeg;
2 dame guppy
1 han guppy (han første døde, hadde en stor "knekk" i ryggen)
10 neon tetra
3 cordy sodali
1 otto (2døde tidlig)
2 vifte reker
1 Ancistrus (fikk den for 19,- for dama i butikken tok feil fisk
2 Nanochromis transvestitus (dame og han)
3 snegler
den ene guppy hunnen har hele tiden sett ut som en drektig fisk(1 1/2 mnd), men det eneste som kommer ut er bæsj... hvor lenge kan de gå før de føder? hadde en Nanochromis transvestitus hun som la egg, men de "falt ned" etter 2 dager. 2-3 dager etter døde hun også. kan det hannen ha "plaget" hun til døde"?
Ellers så har jeg kjøpt 2 nye røtter i dag(3 totalt), der den ene hadde litt "java mose" på selgeren på janholt mente at det var mulig at mosen ville spre seg.
Begynner å få veldig lyst på et større akvarium :P
dette har jeg;
2 dame guppy
1 han guppy (han første døde, hadde en stor "knekk" i ryggen)
10 neon tetra
3 cordy sodali
1 otto (2døde tidlig)
2 vifte reker
1 Ancistrus (fikk den for 19,- for dama i butikken tok feil fisk
2 Nanochromis transvestitus (dame og han)
3 snegler
den ene guppy hunnen har hele tiden sett ut som en drektig fisk(1 1/2 mnd), men det eneste som kommer ut er bæsj... hvor lenge kan de gå før de føder? hadde en Nanochromis transvestitus hun som la egg, men de "falt ned" etter 2 dager. 2-3 dager etter døde hun også. kan det hannen ha "plaget" hun til døde"?
Ellers så har jeg kjøpt 2 nye røtter i dag(3 totalt), der den ene hadde litt "java mose" på selgeren på janholt mente at det var mulig at mosen ville spre seg.
Begynner å få veldig lyst på et større akvarium :P
Postet 12.09.08 kl 02:51
Endret: 12.09.08 kl 03:02