Spm til dere tropheus eksperter. (side 2)

ok,da prøver vi.
I dag har jeg vert å hentet masse larvekitt sten,skal bygge opp noen huler i bakgrunnen.
Må jo gjøre det fint til gulla kommer
Malawi girl
He he,ikke sant. I dag har jeg vert i kontakt med en hyggelig kar som skulle selge Duboisiene sine. Han har 14 store og 2 yngel,de leker vist ofte og var vist veldig fine. Jeg fikk mye info om hold av dem, så da ble jeg litt klokere. Vi skal inn å hente dem til helgen,gleder oss masse:) Vi kommer i første omgang til å bare ha dubbene,så kan vi heller få en art til når vi har satt oss litt bedre inn i det. Men hvis jeg har fortått dere riktig så burde vi sette inn en litt større gruppe av det nye slaget når de kommer. Badat det er 450l vi har,da kan vi vel ha 40-45 stk totalt. Lurte også på, om den store mallen vi har fra før(pleco)kan gå i karet sammen med disse.

40-45 stk. i et 450 liters kar går vel bra!
14+2+3 = 19 stk. Duboisi total. Det er en brukbar gruppe. Legg ut bilde når du har fått alt i hus.
Det er hel OK å gjøre som du har tenkt. Men husk å bruke tid til karantene og tilvenning når ny gruppe skal inn.
Mallen kan du ha hvis du vil, bare passer på at de tåler Ph høyere enn 8. For det er det du skal ha til Duboisiene dine.
Ja det blir en fin gruppe. Du snakker om karantene,mener du at de skal gå i eget kar for seg selv en stund? før jeg blander dem med dubbene? jeg spørrrr og spørrr
Vibsi
hvilken som helst som tåler det vil jeg si. Tror Saffen og de har ancistrus sammen med sine..?

stemmer det vibsi er faktisk en del som ancistrus som g¨r i de 2 trofe karene våre ja... har gått helt fint med dem så..
Malawi girl
Ja det blir en fin gruppe. Du snakker om karantene,mener du at de skal gå i eget kar for seg selv en stund? før jeg blander dem med dubbene? jeg spørrrr og spørrr:)

Ja. En gjør det for å spille safe. Fiskene kom fra et annet hjem og dermed andre forhold. Men hvis du er sikker på at fiskene er ikke syke og forhold der fiskene kommer fra er nogenlunde lik det du har i karet så kan du ta sansje. Husk å spørre tidligere eier om:
* Hva slags verdier han har i vannet fiskene går i, eventuell hvordan gjør han det.
* Hva slags mat og hvor ofte mater han fiskene og i hvor store mengde
* Når har han lyset av og på
* Hvor ofte renser han karet
Prøv å holder samme rutiner i begynnelse for å ikke sjokkere fiskene.
Men husk en viktig ting: gjør alt ting i rolig tempo for ikke stresse opp fiskene.
Særlig når du skal hente og flytte dem.
Ja, det er nok viktig. Tror jeg tar med penn og papir når jeg skal hente de,må safe meg.
Vet du hvor de fører maxijet 1200? evt leverandør?
Han jeg skal kjøpe fiskene av anbefalte meg å sette inn det.
Har leitet på nettbutikkene men finner den ikke.
Takk for gode råd.
Malawi girl
Vet du hvor de fører maxijet 1200? evt leverandør? Han jeg skal kjøpe fiskene av anbefalte meg å sette inn det. Har leitet på nettbutikkene men finner den ikke. Takk for gode råd.

[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=286&HKatID=]Maxijet 1200 finner du her[/URL] hos Webzoo
Takker og bukker.Da får kikke der.

Det kommer til å gå helt fint med dubbene dine Ingen ting å kvie seg for
Been there,done that, og det viste seg at det gikk helt fint! Ting høres vanskelig ut, og det blir veldig mye info på en måte,spes når alle gjør ting på pitte litt forskjellig måte. Plukk ut de viktigste tingene og følg det, og gjør det på en måte som du føler er riktig.
Prøv å få så like vannverdier og temp som mulig. Jeg for min del hadde satt gruppene sammen med en gang, og heller kjørt en liten medisinkur. Bactopur direct e.l
Men det er fordi jeg ikke hadde hatt tålmodighet til å vente hehe
Så lenge begge gruppene er friske og spiser så ser jeg ikke grunnen til at det ikke skal fungere. Karantene bruker vi mest til fisk som er syk, eller VF fisk rett fra sjøen.
Og ikke minst:bruk samme fôr som forrige eier. spes under innkjøring, når fiskene allerede er litt stresset,da er det dumt å kjøre de på annet fôr i tillegg
Når vi selger fisk/yngel så får de alltid med en dæsj med fôr til de evt får kjøpt det samme eller tilvendt de til det nye fôret.

Masse Lykke til!!!
Mona var raskere enn meg!
Jeg lurer på hvorfor denne Tropheus sp. moliro er så mye mørkere, flottere og rødere i fargen enn denne T. Sp. moliro'en? Det ser jo ut som to forskjellige?

Er det naturlige årsaker, som f.eks. humør, kjønn eller alder? Mange Tropheuser har jo en veldig spesiell "baby-drakt" som yngel og unge.

Eller finnes de bare i slike fargevariasjoner? Hvordan vet man da at det er to ulike, tro? Det er jo så mange like Tropheuser at man kan bli helt surrete

PS!
Jeg er veldig svak for den førstnevnte fargen, absolutt nydelig!
mona o
Jeg lurer på hvorfor [URLBLOCK1] Tropheus sp. moliro er så mye mørkere, flottere og rødere i fargen enn [URLBLOCK2] T. Sp. moliro'en? Det ser jo ut som to forskjellige? Er det naturlige årsaker, som f.eks. humør, kjønn eller alder? Mange Tropheuser har jo en veldig spesiell "baby-drakt" som yngel og unge. Eller finnes de bare i slike fargevariasjoner? Hvordan vet man da at det er to ulike, tro? Det er jo så mange like Tropheuser at man kan bli helt surrete:-) PS! Jeg er veldig svak for den førstnevnte fargen, absolutt nydelig! :-)

Den første er en fullvoksen fisk og dermed har full utviklet fargedrakt. Men den andre er fortsatt ung.
Men som du også har nevnt: humør, stress og helsetilstand kan påvirke farge på fisken.
Ellers så finnes det andre varianter i rød familien som ser likedan eller nesten som Moliro, f.eks. Chipimpi.

Du skal få et skikkelig tilbud av meg hvis du er klar Mona. Jeg har ca. 20+ stk. av den første. Enda bedre!
Ja,de kjempe fine. Jeg synes det er så mang pene av tropheusene,må tenke en stund på hvem art jeg skal tilføre karet.
Jeg har ikke så mye peiling på tropheus enda,men det kan kansje ha noe med hvor langt ut i ledda de kommer fra.
Feks VF er skarpest i fargen,så forandrer de seg litt etter hvert? eller
Burde jeg gå for Maxijet 1000 eller newjet 1200.
Sistnevnte er vel nyere og litt kraftigere?
Fargen på fisken kan variere veldig mye! Det kan være situasjonen fisken har vert i når bildet ble tatt, hvor den er fanget visst det er VF, osv
I tropheus boken er det bilde av to stk tropheus moorii lufubu. Det ene bildet er tatt når vannverdiene i karet er flotte, det andre er tatt når det var masse nitrit i vannet. Fisken er ikke til å kjenne igjen! All fargen er borte og fisken er nesten hvit...
Ingen av de to moliroene på bildene var noe fine, og kan ikke rettferdig gjøre fargene fisken egentlig har! De er myyyye flottere i virkeligheten, så visst du syns DE moliroene var fine da tror jeg du skal ta deg en tur på jessheim til Roger
Eller Badat sine!
Her har du en finere moliro:
Jeg er spent på hvor lang tid det går før du får deg troffer :P
Malawi girl
Ja,de kjempe fine. Jeg synes det er så mang pene av tropheusene,må tenke en stund på hvem art jeg skal tilføre karet. Jeg har ikke så mye peiling på tropheus enda,men det kan kansje ha noe med hvor langt ut i ledda de kommer fra. Feks VF er skarpest i fargen,så forandrer de seg litt etter hvert? eller Burde jeg gå for Maxijet 1000 eller newjet 1200. Sistnevnte er vel nyere og litt kraftigere?

Seio har gode pumpe til gode priser
Da skal jeg sjekke opp det.
Synes ikke det var så dyrt for newyet heller, 400-500 kr med filter.
Vibsi
Her har du en finere moliro: [URLBLOCK1] Jeg er spent på hvor lang tid det går før du får deg troffer :P

Ja, DET var andre boller ja!
Herregud så fine de er....*sukk*
Malawi girl
Da skal jeg sjekke opp det. Synes ikke det var så dyrt for newyet heller, 400-500 kr med filter.

Tenk først hva du skal bruke pumpen til Irene.
Jeg f. eks. bruker den til hjørnefilter og til å "støvgugge" akvariene med. Derfor trenger jeg en som har munning/rør i både inn- og utgang slik at jeg kan kople til vannslangen. De type som ikke har slike munning har begrenset mulighet for bruk og du har problem hvis du vil gjemme den bort f. eks. bak bakgrunn.
Den skal hovedsaklig brukes til sirkulasjon.
Har som sagt tidligere eheim utvendig pumpe 800l i timen.
Det er også en innebygd pumpe som jeg ikke vet hvor mye tar, ble da rådet til å ha en kraftig pumpe på motsatt side av innvendig pumpe for å kjøre disse mot hverandre.
Eller har du noen andre tips.
neida det er en god løsning det. Da er jo sirkulasjonspumpen mest for sirkulasjon
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap