Jeg klarte ikke å berge scalare yngelen (side 2)

Hos meg var det de andre fiskene som slukte scalareyngelen, og man kunne se at det forsvant titalls yngel pr time...

Scalareyngel er utrolig klønete og dårlige svømmere som små, og siden de regner med foreldrenes beskyttelse så har de ingen som helst oppfatning av farer. De svømmer gladelig rett i gapet på en ventende tetrastim eller andre fisk.
To foreldre-scalarer har ingen sjans i det hele tatt å til enhver tid passe på over to hundre små yngel... de virrer avgårde i absolutt alle retninger, og foreldrene klarer bare ikke holde dem samlet hele tiden.

Det lengste mine greide å ha yngel i live i selskapskaret, var to døgn. Da var beholdningen raskt minkende, time for time. Til slutt var det ingen igjen. Ikke en eneste.
Vanligvis forsvant de allerede som egg, men noen få ganger greide foreldrene å beskytte eggene til de klekket og hadde en kort stund frittsvømmende yngel hos seg.
Her er bilde av en av mine scalarer, en svart hunn som var make med en svart hann, og dette paret greide å få yngelen til frittsvømmende stadie i selskapskaret (250 liter). Du ser yngelen som en sky rundt henne.

Det varte imidlertid stort sett bare et døgn, maks to.

Å, jeg savner scalarer når jeg ser igjen de gamle bildene mine av dem

[External Image]
Plussmedlem
Samme erfaring i selskapskar hos meg.
Yngelen blir værende i to - tre dager. Deretter blir det rolig for foreldrene igjen.
Bra at fisk ikke har menneskelige følelser Miste et par hundre barn hver fjortende dag...
Nederst et bilde av en luring av en diskus. Plukket yngel som en djevel. Han var absolutt ingen snill Onkel Discus der de små kom dalende fra oven.
Ja jeg skjønner, jeg skjønner. Nå ble jeg i tvil gitt. Virkelig i tvil. Det er jo litt hjerterått å ta eggene ifra dem igjen. Men det er jo også hjerterått å sitte å se på at yngelen blir spist...

Da er det altså vanskeligere for scalaren å passe yngelen enn andre ciklider?

Hvis jeg velger å flytte bladet i BB karet, da gjør jeg som sist, altså følgene:

Fester bladet og setter på luftesteinen rett ved eggene, ikke sant? Men når det gjelder den innvendige pumpen, skal jeg ha den på eller av når eggene klekkes? Holder det med bare luftesteinen som sirkulasjon og ikke pumpen når jeg bytter vann hver dag? Jeg har jo ingen andre alternativer med pumpen enn å feste en nylonstrømpe over innsuget. ??? De er jo så utrolig små, bittesmå i forhold til malawi yngelen.

Bruker dere noen slags anti muggmiddel slik at eggene ikke mugner, eller holder det med luftestein? Og selvfølgelig må jeg ha nyklekket artemia klar når de blir frittsvømmende.

Noen andre råd som jeg ikke kommer på?

Her er bilde av de i går ettermiddag da de holdt på. Jeg hadde et lite lys på til de i natt og eggene er der fremdeles.
Hjelpes meg, men nå har jeg tatt eggene ifra foreldrene!

Ok, nå har jeg en luftestein stående under eggene. Se bilde med og uten blits.

Noe annet jeg kan gjøre nå? Jeg skal vel ikke bytte vann nå før eggene klekkes?

Hjelp please
Hvor kraftig skal luftstrømmen være forresten?
2nelise
Hjelpes meg, men nå har jeg tatt eggene ifra foreldrene! Ok, nå har jeg en luftestein stående under eggene. Se bilde med og uten blits. Noe annet jeg kan gjøre nå? Jeg skal vel ikke bytte vann nå før eggene klekkes? Hjelp please :-)


Jeg bytta vann daglig når jeg tok ut egga, men tok da vann fra akvariet de kom fra. Om dette har noe å si vet jeg ikke, men det fungerte hos meg iallefall Om man er heldig kan jo dette motvirke mugg, samt om du tilfører litt esha 2000 i tillegg mot dette.
Hva med luftesteinen da?

Hvor hardt skal den stå på? og lufta skal vel ikke berøre eggene, eller?
Jeg ser at mange av eggene er blitt hvite. Jeg velger å tro at grunnen er at hannen klønet når han befruktet eggene. Er jo bare andre gang han har gjort dette :P
Jeg synes jo at jeg så det når han gikk etter henne for å befrukte, han virket klønete og jeg tenkte at "nå nei du, det der blir ikke befruktet"

Hvis alt går etter planen så blir det wigglers i morgen. Da skal jeg fjerne det øvrige veldig forsiktig. Jeg gidder ikke å kjøpe artemia egg før jeg ser at jeg har wigglers. Jeg har satt 4 brusflasker i vann da, skal få de vasket slik at de er klar til artemia klekking etter oppskriften til Holger.

Blir spennende dette. Men et problem da: Pumpen. Innvendig pumpe. Holder det at jeg knyter en nylonstrømpe for innsuget, eller hvordan bør jeg gjøre dette? Trenger jeg forresten pumpen hvis jeg bruker luftestein og bytter vann hver dag? Jeg mener til de blir så store at de ikke vimser seg inn i filterpumpen?
Artemia egg er noe du bør ha liggende. De holder i årevis i kjøleskapet.
rukte selv noen som jeg kjøpte for nesten 2 år siden nå for en mnd tid siden, de hadde fremdeles like god klekk %.

Kjøp artemia egg gjennom tropefisk, de har den høyeste klekk % på de typene jeg har prøvd.
Kjøp ihvertfall ikke merket Hobby, de er elendige og dyre.
Jeg tror jeg skal dra til Krizoo i Stokke. Joda jeg skal kjøpe artemia egg nå, glemmer jo helt av malawi yngelen stakkars. De hadde nok syntes at det var veldig godt med nyklekket artemia. De får avskallet nå og spiser det også. Men nyklekket er nok bedre. Jeg sugde opp noen scalareegg som har falt av planten og lå på bunnen. Jeg ga de liksågodt til malawi yngelen - NAM sa de.

Tropefisk er uaktuelt da de har sommerferie til 11 august.
2nelise
Jeg ser at mange av eggene er blitt hvite. Jeg velger å tro at grunnen er at hannen klønet når han befruktet eggene. Er jo bare andre gang han har gjort dette :P Jeg synes jo at jeg så det når han gikk etter henne for å befrukte, han virket klønete og jeg tenkte at "nå nei du, det der blir ikke befruktet"


Jeg spår desverre en dyster fremtid for dine håpefulle små. Jeg tipper at de fleste vil være hvite i morgen. La scalarene passe eggene de er mye flinkere enn en luftestein (som jeg forresten synes lagde vel store bobler).

Det er bare 14 dager(?) til neste ladning, jeg tipper på at det kommer til å bli en suksess
Nei men ikke ta motet ifra meg da

I morgen skal da ikke alle eggene være hvite! I morgen skal jeg da få wigglers *håpe håpe*

Nå er det jo faktisk slik at når hann scalaren er uerfaren i "senga" så kløner han med å få befruktet alle eggene, han trenger trening for å si det sånn. Og ubefruktete egg blir derfor hvite. Nå er jo halvparten av eggene blanke, så jeg lever fortsatt i håpet om at feilen ligger hos en uerfaren scalare gutt og ikke meg :P

Nå har jeg lest og lest og dobbel lest om scalare oppdrett her:
[URL=http://www.angelfish.net/yabbse/index.php?board=1;action=display;threadid=9638][/URL]

Selv om jeg er veldig "god" i engelsk så må jeg lese ting 2-3 ganger for å være helt sikker på at jeg forstår hva som står og hva de egentlig mener. Men da sitter det også

Og JA: det beste er at foreldrene får gjøre dette selv, men jeg har ikke et eget kar til de nå. Jeg leter og jeg annonserer etter, men hekk... nå strekker ikke lommeboka til så veldig mye etter sommerferien og med 5 unger som begynner på skole/barnehage igjen snart så klarer jeg ikke helt å se at jeg har mulighet i nærmeste fremtid til å skaffe et nytt kar, ikke med det helt første. Drømmen nå er å skaffe et tilfredstillende kar til scalareparet slik at de får legge egg og oppdra yngelen i ro og mak. Inntill da, så prøver jeg meg på "kuvøse".

Luftstrømmen er litt sterk ja, men den står ikke så nært eggene at lufta berører de.

Jeg må jo innrømme at jeg sitter med en følelse av at jeg kommer til å bli fryktelig skuffet denne gangen også, men jeg lever fortsatt i håpet. Jeg fikk jo frittsvømmende yngel sist med denne metoden men da hadde jeg ikke nyklekt artemia å gi de. Det skal jeg sørge for å ha denne gangen

Jeg er vanligvis ikke så optimistisk av natur, men dette er så spennende at jeg ønsker ikke å gi meg. Hekk, når andre klarer det så må da jeg også kunne klare det? *ler*
Jeg har sett "luftestein metoden" blitt beskrevet i mange bøker og på nett så den virker nok den, bare ikke for meg Det jeg tenkte på som det største problemet er at min (begrensede) erfaring tilsier at hvite egg smitter over på de andre som ikke er hvite. Scalarene plukker de bort, vi gjør det ikke. Hver bidige gang jeg prøvde å ta eggene i ett eget kar endte det opp med en fullstendig fiasko.

At en av scalarene ikke har vært produktiv har jeg også vært borti, da var det hunnen som var problemet (hun hadde også en hemmet vekst og så ikke helt normal ut), samtlige ble hvite etter kun få timer. Når jeg endelig byttet ut hunnen med ei ny så ordnet alt seg.

Men dette er min erfaring, jeg krysser fingrer og tær for at du skal få ett bedre resultat enn meg
Vel Helge, det funket for meg sist, og det var første gangen jeg gjorde noe slikt, jeg var jo uerfaren bortsett fra det jeg hadde lest. Da hadde jeg ikke BB kar. Jeg fikk ihvertfall 25 frittsvømmende yngel, til tross for mugg i bunnlaget. Men de døde en etter en iløpet av 2-4 dager Jeg velger å lande på mona o sin teori om at de sultet ihjel grunnet mangel på nyklekket artemia.

Jepp, jeg synes kanskje at flere egg er blitt hvite, men det er ingen mugg å se noen steder. Jeg ser også at flere friske egg ligger og virvler på bunnen, mulig at jeg har hatt lufta for sterk

Så lenge de fortsatt er blanke så håper jeg at de kan klekke fordet. Bare jeg kommer til morgendagen så får jeg svar, blir ei pina å vente. Sist tok det 3 dager til de ble wigglers, så jeg regner med at det blir det samme nå.

Jeg er ikke riktig så eplekjekk og optimistisk nå, men har ennå mange friske egg igjen, så håpe håpe. Jeg ønsker ihvertfall ikke å gi meg nå, dette er jo fryktelig spennende og lærerikt. Neste gang skal jeg kjøpe en avlang luftestein, kanskje at den fordeler lufta mer jevnt? Jeg håper også på å få tak i et eget kar å ha foreldrene i. Men enn så lenge så er dette oppdrett forsøket fryktelig spennende, du må bare prøve igjen, ikke gi opp
Min overlevelsesprosent uten artemia var null, ikke nær null eller avrundet til null men null. Jeg holdt på i sikkert ett halvt år før jeg begynte å få resultater. Tok lang tid før det gikk opp for meg at den første hunnen ikke var produktiv, så fungerte det ikke med luftestein noe jeg ikke vet helt hvorfor. Så ville jeg ikke dyrke artemia og sikkert mye annet som hindret meg i å få resultater.

Men det var verdt det synes jeg. Av alle arter jeg har hatt yngel av så er scalare de jeg er mest stolt av.
Kanskje eggene rett og slett ikke var befruktet? Da nytter det jo ikke uansett hva en gjør jeg skal nå komme over det hindret jeg har hatt og begynne med artemiaklekking, gidder ihvertfall ikke å miste kull pga sult

Med mine scalarer så vet jeg jo at de kan produsere levende avkom siden jeg fikk yngel sist, men jeg satt å så på når de lekte denne gangen og jeg syntes hannen klønte når han skulle befrukte eggene. Derfor overrasker det meg ikke at jeg nå sitter med mange hvite egg, hehe.
Gotta ban da!
Nå lurer jeg på om jeg har synsforstyrrelser og hallusinasjoner her!

Men jeg ser da helt tydelig at noen av eggene som ligger på bunnen har en pitte, pitte liten hale og rører litt på seg! HÆ???
Holder de på å klekke eller holder jeg på å klikke??? Usj, skulle hatt forstørrelsesglass nå for å se ordentlig. Men seriøst. Jeg slo av pumpa og luftesteinen for å virkelig se uten at det var bevegelse i vannet. Joda, eggene rører litt på seg og har en mikroskopisk bitteliten hale ???

Hjelpes meg, nå rabler det vel for meg :P
Joda
Det rabler ikke for meg, hehe. Nå ser jeg det helt tydelig på flere tasser. Det stikker en liten hale ut av egget som rører på seg. DET betyr faktisk at de begynner å bli til wigglers gitt! Å gud må det gå bra til i morra - da sier jeg bare YES! Drar på dyrebutikken i ettermiddag og kjøper inn artemia egg og det jeg trenger til å lage klekkeri.

Men så var det den fordømte pumpa da, noen som kan gi meg råd om hva jeg skal gjøre med den slik at yngelen ikke blir sugd inn der?
Dette er veldig artig og meget interessant å se på. Nå har eggene fått en mer oval, pæreform. Det er fortsatt egg, men fasongen har endret seg, + to bittesmå øyne begynner å bli synlig, samt at en liten hale som flagrer, hehe.

Jeg kjøpte like greit et artemia klekkeri i dyrebutikken, koster mer men er mye enklere. Har satt en prøvesats nå, så får jeg se i morra hvor mange timer dette tar.
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap