- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Mobiltelefon-eksperter: trenger hjelp:-) (side 2)
Mobiltelefon-eksperter: trenger hjelp:-) (side 2)
1. Det er operatør låst ikke nr låst = låst til et selskap = all si kort fra det selskapet fungerer i en slik mobil.
2. Låste mobiler kan åpnes, bare å søke litt på nett. (ikke helt lovlig, men husj husj).
Kjekt med et enkelt nummer, tok et titt på dette og så et nummer som jeg selv likte godt, 91 61 92 62. (koster bare 500kr)
Men ja, kan ikke forstå at det er ikke mulig å bytte det. Skjønner heller ikke hvorfor det er et problem. Men men, du får pese og mase så går det sikkert bra.
2. Låste mobiler kan åpnes, bare å søke litt på nett. (ikke helt lovlig, men husj husj).
Kjekt med et enkelt nummer, tok et titt på dette og så et nummer som jeg selv likte godt, 91 61 92 62. (koster bare 500kr)
Men ja, kan ikke forstå at det er ikke mulig å bytte det. Skjønner heller ikke hvorfor det er et problem. Men men, du får pese og mase så går det sikkert bra.
Postet 06.08.08 kl 01:46
Slik det var før var et man bestillte et abonnement som stod på en juridisk person / firma. Dette abonnementet hadde et abonnementnummer. Dette er IKKE det samme som anropsnummer (tlf nr). Innenfor det samme abonnementsnummeret var det mulig å endre anropsnummer. Det var også mulig (hvis du traff den rette på forhandlerservice) å flytte bindingstiden til et annet abonnement, noe som egentlig har samme effekt. Mulig dette har blitt endret de siste 3 årene.mona oDen subsidierte telefonen min var knyttet til et [I]nummer[/I], ikke til person... Jeg synes det høres helt vilt ut selv, men han var skråsikker i sin sak.
Postet 06.08.08 kl 11:54
Saffen, du behøver ikke skjønne det
Jeg hadde lyst til det, penger til det - og gjorde det. Det er mine penger og jeg gjør som jeg vil med dem, jeg er godt voksen og vet hva jeg gjør
Jeg kunne trekke dem ned i dass om jeg hadde følt for det, ikke sant? (men hadde jeg skrevet et innlegg og sagt at jeg hadde gjort det, så skulle du fått lov å kalle meg en stor dust, hehe
Av og til er det tid for fornyelse. Det følte jeg for nå. Og med den nye flotte mobilen min, hadde jeg lyst på et telefonnummer som "matchet" Hadde jeg ikke funnet et mobilnummer jeg likte og som jeg var villig til å betale prisen på, så hadde det ikke blitt nytt mobilnummer. Men så fant jeg tilfeldigvis et, og dermed slo jeg til.
Jeg var svært nære å kjøpe et gullnummer til 7.000 spenn.... Men det ble for drøyt synes jeg, og droppet det. Men det var et sabla flott nummer da...
Så jeg nøyde meg med et til et par tusen kr.
Jeg hadde lyst til det, penger til det - og gjorde det. Det er mine penger og jeg gjør som jeg vil med dem, jeg er godt voksen og vet hva jeg gjør
Jeg kunne trekke dem ned i dass om jeg hadde følt for det, ikke sant? (men hadde jeg skrevet et innlegg og sagt at jeg hadde gjort det, så skulle du fått lov å kalle meg en stor dust, hehe
Av og til er det tid for fornyelse. Det følte jeg for nå. Og med den nye flotte mobilen min, hadde jeg lyst på et telefonnummer som "matchet" Hadde jeg ikke funnet et mobilnummer jeg likte og som jeg var villig til å betale prisen på, så hadde det ikke blitt nytt mobilnummer. Men så fant jeg tilfeldigvis et, og dermed slo jeg til.
Jeg var svært nære å kjøpe et gullnummer til 7.000 spenn.... Men det ble for drøyt synes jeg, og droppet det. Men det var et sabla flott nummer da...
Så jeg nøyde meg med et til et par tusen kr.
saffenen ting jeg overhode ikke skjønner er hvorfor du sku gå på finn og betale dyre dommer for ett litt mer lettvindt telefon nr.. du sier at du har hatt det samme i 12 år.. og det har vel funket i alle de årene. og all som har behov for og vite nr har det og kan det.. np byttet du nr og må da sende ut en bøtte ballet med meldinger for og informere alle kontaktene dine om at du har skiftet nr. mye unødvendig arbeid om du spør meg da og egentlig litt bortkastete penger. da kunne du heller lagt de pengene du brukte til nytt nr i en enda bedre mobil telefon da.. men ja du kan videre koble gammle nr til nye nr selv og.. og bare bruke det nye i telefonen uten problemer. mobilen er opratør låst men ikke nr låst.
Postet 06.08.08 kl 13:15
Endret: 06.08.08 kl 13:26
Fisken Magnus[QUOTE=mona o] Den gamle telefonen har jeg puttet i en sånn plastkonvolutt som går til Plan, altså u-hjelp, de gir dem til fattige mennesker i u-land slik at de får gratis mobiltelefoner. Har ikke sendt den fra meg enda. )
Hei
Dette passer ikkje inn i denne tråden men men det var ein komentar til dette innlegget så eg poster den bare her.
Nå holder vi på å pakke ned alle dei gamle lekene til lillesøstrene mine, me har funnet mangen bamser, dukker osv når me kom til dei tinga som måtte ha batari lurte vi på om det kanskje var litt frekt å sende ner det. Det blir jo på ein måte som om at vi sier :
-`Haha, ein slik ting kunne du hatt`
For har dei støm til å lade / kjøpe batari til tingene ? og hvis dei har rå til det er det heilt sikker gildt for dei men det er det om dei har rå til å buke tingene?.
Bamsene og dukkene skal vi sende ned men me er litt usikkre på dei tinga som bruker batari
Og det er vell det samme med den mobilen ?
Simkort må dei også ha og har dei rå til det ?
det blir fort penger av det fordi om du får telefone gratis
Har du tenkt på dette Mona ?
Postet 06.08.08 kl 16:11
Fisken MagnusHar du tenkt på dette Mona ?
Ærlig talt... jeg tenker da litt selv også. Når Plan skriver at det finnes mennesker i U-land som har stor nytte og bruk for vårt rike lands gamle mobiltelefoner, så går jeg ut fra at de vet hva de gjør.
Det har ingen hensikt og spekulere i om en veldedig, stor organisasjon som Plan faktisk har driti seg ut og gir mobiltelefoner til folk som ikke får brukt dem... De er da ikke DUMME!
Jeg tviler på at du har avslørt et stort komplott, Fisken Magnus
Postet 06.08.08 kl 16:57
Endret: 06.08.08 kl 16:59
Postet 06.08.08 kl 19:06
Dammed2. Låste mobiler kan åpnes, bare å søke litt på nett. (ikke helt lovlig, men husj husj).
Joda, veldig lovlig!
Har ved flere anledninger ringt å fått dette gjort hos netcom.
Men i det siste har det blitt flere mellommenn. Noe som ofte gjør dette litt vanskeligere, men ikke umulig. Og ivertfall ikke ulovlig.
Sist jeg endra nummer, gikk jeg bare til forhandleren å ba om det. Satt i ca ett kvarter å leita gjennom ledige nummer før jeg fant ett jeg var fornøyd med. Og det må vel kalles et såkalt gullnr. Fant samtidig et nummer til kona, bare ett siffer unna mitt eget.
Og for dette betalte jeg absolutt ingen ting. Verken for nummerene eller for å bytte.
Postet 10.08.08 kl 00:33
Jeg husker dette så utrolig godt fra da jeg byttet telefon..
Jeg var kunde hos Tele2 og hadde bundet meg for ett år og telefonen var låst til Tele2. Halveis i året ville jeg bytte telefon med typen, så jeg ringte Tele2 og forklarte situasjonen og sa klart og tydelig at jeg ville fullføre kontrakten med Tele2, jeg ville bare bytte telefon, og ba dem svært pent om de kunne låse opp telefonen for meg slik at typen kunne bruke den. Neida, det var ikke snakk om. Hvis den skulle låses opp skulle de ha 1500 kr. Det var ca 700 kr igjen å betale til året var omme, så det er jo helt tåpelig at det skulle koste så mye.
Så da tenkte vi 'skru dem, vi låser den opp selv' og var innom alle mobilbutikker i området og spurte om de kunne låse den opp, og de sa at nei det kunne de bare gjøre dersom jeg ikke var bundet av kontrakten til Tele2. Så det gikk heller ikke. Så dro typen til England og tenkte han skulle prøve der, og joda, første butikken han var innom gjorde det på 5 minutter.
Etter det gadd jeg ikke å være kunde hos Tele2 lenger, makan til uhjelpsomme kundebehandlere skal man lete lenge etter. Jeg hadde bedt dem om å gjøre noe annet for meg et par måneder tidligere, og da fikk jeg den samme uhjelpsomme tonen.
Så jeg kjøpte meg nytt simkort med Chess og brukte det isteden. Jeg måtte betale Tele2 i overkant av hundre kroner hver måned til kontrakten gikk ut. Jeg ringte dem samme dagen den gikk ut og sa opp abonnementet mitt.
Når man vil låse opp en telefon før kontrakten har gått ut her i Australia betaler man det gjenstående beløpet man normalt ville betalt. Det er jo logisk, de taper ikke noe på at man låser opp en telefon tidligere. Men i Norge skal de av en eller annen grunn straffe folk for det og ta seg tåpelig betalt.
Jeg var kunde hos Tele2 og hadde bundet meg for ett år og telefonen var låst til Tele2. Halveis i året ville jeg bytte telefon med typen, så jeg ringte Tele2 og forklarte situasjonen og sa klart og tydelig at jeg ville fullføre kontrakten med Tele2, jeg ville bare bytte telefon, og ba dem svært pent om de kunne låse opp telefonen for meg slik at typen kunne bruke den. Neida, det var ikke snakk om. Hvis den skulle låses opp skulle de ha 1500 kr. Det var ca 700 kr igjen å betale til året var omme, så det er jo helt tåpelig at det skulle koste så mye.
Så da tenkte vi 'skru dem, vi låser den opp selv' og var innom alle mobilbutikker i området og spurte om de kunne låse den opp, og de sa at nei det kunne de bare gjøre dersom jeg ikke var bundet av kontrakten til Tele2. Så det gikk heller ikke. Så dro typen til England og tenkte han skulle prøve der, og joda, første butikken han var innom gjorde det på 5 minutter.
Etter det gadd jeg ikke å være kunde hos Tele2 lenger, makan til uhjelpsomme kundebehandlere skal man lete lenge etter. Jeg hadde bedt dem om å gjøre noe annet for meg et par måneder tidligere, og da fikk jeg den samme uhjelpsomme tonen.
Så jeg kjøpte meg nytt simkort med Chess og brukte det isteden. Jeg måtte betale Tele2 i overkant av hundre kroner hver måned til kontrakten gikk ut. Jeg ringte dem samme dagen den gikk ut og sa opp abonnementet mitt.
Når man vil låse opp en telefon før kontrakten har gått ut her i Australia betaler man det gjenstående beløpet man normalt ville betalt. Det er jo logisk, de taper ikke noe på at man låser opp en telefon tidligere. Men i Norge skal de av en eller annen grunn straffe folk for det og ta seg tåpelig betalt.
Postet 10.08.08 kl 12:55
Subsidierte telefoner med bindingstid og et forholdsvis dyrt abo er som regel rimelig mye dyrere løsning enn å kjøpe telefon u/abo og et billig abo uten bindingstid i tillegg. Men - folk flest vil ha det lettvint og tenker kanskje ikke så langt når man står der med 1-kronestilbudet, samtidig som man kan fordele utgiften over flere mnd.
Bruker man telefonen litt så er det en god del å spare på å sjekke ut på forhånd (og så sparer man seg samtidig for irritasjonen...).
Bruker man telefonen litt så er det en god del å spare på å sjekke ut på forhånd (og så sparer man seg samtidig for irritasjonen...).
Postet 10.08.08 kl 15:35
På torsdag ettermiddag blir mitt nye, enkle telefonnummer aktivt. Da har jeg bestemt meg for å legge det gamle i skuffen, bare la være å bruke det, og så gå i gang med å bruke det nye bare. Såvidt jeg vet har jeg et NetCom abonnement på det gamle nr som ikke har noen månedsavgift, tror det er Smart Talk det heter. Jeg ringer relativt lite, og vi har "Fri Familie" så mannen min og jeg har ringt gratis til hverandre.
Dersom jeg tenker riktig, så behøver jeg jo ikke engang å betale noen månedsavgift, jeg bare legger sim-kortet i skuffen og lar være å bruke det (eller klipper det i to). Så passer jeg på å lage meg en huskelapp, sånn at jeg ringer og sier opp abonnementet på den og nummeret når bindingstiden utløper.
På mitt NYE nummer får jeg meg et nytt abonnement. Kanskje Smart Talk det også.
Jeg dropper "Fri Familie" for det betyr at nummeret måkes inn på min manns navn og hans regning, og jeg mister da råderetten til mitt eget tlf nr, faktisk! De sa det på Netcom, at JEG kunne ikke si opp det gamle, det måtte mannen min gjøre for det stod på han, siden vi har "Fri Familie"! Er ikke det sykt? Jeg eier jo egentlig nummeret og har gjort det i årevis, men plutselig har jeg ikke lov å gjøre som jeg vil med det lenger, det må HAN plutselig gjøre, eller evt gi meg fullmakt.... Jeg kan ikke engang huske jeg har signert på noe for at nummeret mitt skulle overføres til han! Det ordnet han bare ved å ringe dem og si vi ville ha "Fri Familie" på det og det nummeret.
Noe så tungvindt og firkantet!
Jeg har ingenting i mot Netcom, og vil fortsatt være kunde der, så det er ikke det. Regler er regler, og det er vel min egen feil som ikke sjekket opp dette nøyere på forhånd. Hadde jeg ventet et par uker i iveren med å få ny telefon, så kunne jeg fått det på det nye nummeret aldeles gratis.
Men sånn er det å være litt gira
Dersom jeg tenker riktig, så behøver jeg jo ikke engang å betale noen månedsavgift, jeg bare legger sim-kortet i skuffen og lar være å bruke det (eller klipper det i to). Så passer jeg på å lage meg en huskelapp, sånn at jeg ringer og sier opp abonnementet på den og nummeret når bindingstiden utløper.
På mitt NYE nummer får jeg meg et nytt abonnement. Kanskje Smart Talk det også.
Jeg dropper "Fri Familie" for det betyr at nummeret måkes inn på min manns navn og hans regning, og jeg mister da råderetten til mitt eget tlf nr, faktisk! De sa det på Netcom, at JEG kunne ikke si opp det gamle, det måtte mannen min gjøre for det stod på han, siden vi har "Fri Familie"! Er ikke det sykt? Jeg eier jo egentlig nummeret og har gjort det i årevis, men plutselig har jeg ikke lov å gjøre som jeg vil med det lenger, det må HAN plutselig gjøre, eller evt gi meg fullmakt.... Jeg kan ikke engang huske jeg har signert på noe for at nummeret mitt skulle overføres til han! Det ordnet han bare ved å ringe dem og si vi ville ha "Fri Familie" på det og det nummeret.
Noe så tungvindt og firkantet!
Jeg har ingenting i mot Netcom, og vil fortsatt være kunde der, så det er ikke det. Regler er regler, og det er vel min egen feil som ikke sjekket opp dette nøyere på forhånd. Hadde jeg ventet et par uker i iveren med å få ny telefon, så kunne jeg fått det på det nye nummeret aldeles gratis.
Men sånn er det å være litt gira
Postet 10.08.08 kl 16:13
Endret: 10.08.08 kl 16:15
mona oJeg dropper "Fri Familie" for det betyr at nummeret måkes inn på min manns navn og hans regning, og jeg mister da [I]råderetten til mitt eget tlf nr,[/I] faktisk! De sa det på Netcom, at JEG kunne ikke si opp det gamle, det måtte mannen min gjøre for det stod på han, siden vi har "Fri Familie"! Er ikke det sykt? Jeg eier jo egentlig nummeret og har gjort det i årevis, men plutselig har jeg ikke lov å gjøre som jeg vil med det lenger, det må HAN plutselig gjøre, eller evt gi meg fullmakt.... Jeg kan ikke engang huske jeg har signert på noe for at nummeret mitt skulle overføres til han! Det ordnet han bare ved å ringe dem og si vi ville ha "Fri Familie" på det og det nummeret.
Det der er nok noe Netcom har overdrevet bare for å skremme folk. Husk at det er selgere du snakker med, de vil prøve å skremme kundene bort fra konkurrentene, og til seg selv.
Jeg har knyttet mange til min fri familie, men det betyr nå slett ikke at alle disse kommer på min regning, eller at jeg råder over deres nr. Mulig det blir noe annet når man er i samme husstand, og begge har abonnent, men hva vil det egentlig si i praksis? Ingenting, tror jeg.
Jeg har en gammel tlf som jeg kjøpte kontantkort fra telenor til. Den gir jeg til min datter dersom vi skal hver vår vei, men har behov for å holde kontakt.
Siden jeg har dem hos telenor begge to, så har jeg fri familie til den også.
Jeg har faktisk ordnet det slik at både jeg og min datter snakker gratis med hverandre, og i tillegg kan ringe gratis til min mor, og de ringer gratis til oss. Veldig kjekt synes jeg. Både pengesparende og stress-sparende.
Postet 10.08.08 kl 16:49
Endret: 10.08.08 kl 16:50
Jeg har telenors Fri familie, det inkluderer min kjære og min far. Men jeg får regningen til min kjære, dette er fordi jeg som "overhodet" sitter med ansvaret på at han betaler sin regning, noe jeg synes er aldeles tullete.
Heldigvis slipper jeg dette med min far da han har ring kontant kort og derfor ikke får regning, men jeg vet ikke hvordan det ville vært om han hadde hatt abonnement.
Det er iallefal litt skrullete men oxo greit da jeg har litt kontroll over han *ler rått* neida, jeg kan ringe og sende sms til han helt gratis og han til meg, samme til min far og da oxo for min far og han (tror jeg, aldri vært prøvd)
Hjelper dette noe??
Heldigvis slipper jeg dette med min far da han har ring kontant kort og derfor ikke får regning, men jeg vet ikke hvordan det ville vært om han hadde hatt abonnement.
Det er iallefal litt skrullete men oxo greit da jeg har litt kontroll over han *ler rått* neida, jeg kan ringe og sende sms til han helt gratis og han til meg, samme til min far og da oxo for min far og han (tror jeg, aldri vært prøvd)
Hjelper dette noe??
Postet 11.08.08 kl 20:47
Jeg må iallefall ikke betale regningen til min mor... Og de slipper å betale min... Heldigvis for det... Man kan kanskje be om å få to regninger dersom man er i samme husstand, jeg vet ikke , for min telefonen min datter bruker har kontantkort. Men det er nok viktig å ikke spørre konkurrentene om hvilke fordeler/bakdeler telenor har, uten å få dette bekreftet av telenor selv. Jeg har opplevd mange selgere som prøver å vri sannheten til sin egen fordel.
Postet 11.08.08 kl 20:54
Postet 11.08.08 kl 22:44
KjetilvMed fri familie kan man så vidt jeg vet sette opp inntil to personer som også har [B]telehor[/B]abonnement som man kan ringe til gratis, uten at man må betale regningen deres. Utover dette må man visstnok ha felles eier på abonnementet
Jeg har telenorabonnement, og jeg kan ha inntil 3 kontantnr og 3 telenor mobilnr som jeg ringer gratis til.
Postet 11.08.08 kl 22:47
Jeg brukte nok feil navn på den ordningen da jeg kalte det "Fri Familie". Sikkert påvirket av reklamen på tv eller noe Ifølge de siste innleggene her er det visst Telenor som har det som heter "Fri Familie". Vi har NetCom, og de har omtrent samme ordningen, men jeg husker ikke hva de kaller den. Altså at medlemmer innen husstanden kan ringe og tekste gratis til hverandre. Men det er èn som står som "overhode", og alt samles på dennes regning (spesifisert regning).
Da jeg bestilte meg den nye telefonen på Netcom.no, og satt og fyllte ut opplysninger på nettsiden, ble jeg ganske overrasket over at min manns navn poppet opp da jeg tastet mobiltelefonnummeret mitt. Men grunnen er altså at det er "overført" til han siden vi har den familieordningen med å ringe gratis til hverandre.
Dette er sikkert gjort for at folk ikke skal måke inn hvem som helst av venner i ordningen og kalle dem "familie". Det er jo ingen som gidder å betale regningene til en haug av folk de kjenner
Da jeg bestilte meg den nye telefonen på Netcom.no, og satt og fyllte ut opplysninger på nettsiden, ble jeg ganske overrasket over at min manns navn poppet opp da jeg tastet mobiltelefonnummeret mitt. Men grunnen er altså at det er "overført" til han siden vi har den familieordningen med å ringe gratis til hverandre.
Dette er sikkert gjort for at folk ikke skal måke inn hvem som helst av venner i ordningen og kalle dem "familie". Det er jo ingen som gidder å betale regningene til en haug av folk de kjenner
Postet 12.08.08 kl 06:25
Endret: 12.08.08 kl 06:26
Tja... Hvis du kjenner mange med netcom abonnement, så har man jo Ucan2... Da ringer du gratis til alle disse.
Postet 12.08.08 kl 06:36
VipsenSubsidierte telefoner med bindingstid og et forholdsvis dyrt abo er som regel rimelig mye dyrere løsning enn å kjøpe telefon u/abo og et billig abo uten bindingstid i tillegg. Men - folk flest vil ha det lettvint og tenker kanskje ikke så langt når man står der med 1-kronestilbudet, samtidig som man kan fordele utgiften over flere mnd. Bruker man telefonen litt så er det en god del å spare på å sjekke ut på forhånd (og så sparer man seg samtidig for irritasjonen...).
Det stemmer ikke alltid, men man må være obs. og ikke se seg blind på prisen man betaler når man får telefonen.
Selv skal jeg kjøpe meg en ny telefon snart(400 kroner), og da er det rundt 1500 i reell subsidiering i forhold til abb. pris. (Med et annet abb. blir telefonen helt gratis når jeg tar den ut, men totalprisen blir mye høyere.)
Postet 12.08.08 kl 12:40
AggiTja... Hvis du kjenner mange med netcom abonnement, så har man jo [URLBLOCK1]... Da ringer du gratis til alle disse.
Men da må du betale 128 i mnd. før du har tatt en eneste samtale.
Da er det kanskje greiere å få to timer månedlig taletid gratis - inkl oppstart, uavhengig av operatør og 90 gratis SMS/mnd.
Da har du også 128 kroner å ringe for når man har brukt opp "gratiskvoten".
Postet 12.08.08 kl 12:47
Trygve LillefosseMen da må du betale 128 i mnd. før du har tatt en eneste samtale. Da er det [URLBLOCK1]greiere å få to timer månedlig taletid gratis - inkl oppstart, uavhengig av operatør og 90 gratis SMS/mnd. Da har du også 128 kroner å ringe for når man har brukt opp "gratiskvoten".
Ja, men hvis du leser nøye, så kan man ringe for de 100 kronene. Eller man velger å bruke beløpet på å betale ned en ny telefon. Man betaler jo et beløp hver måned til telenor for å få "fri" ringetid også. Men det er jo klart at det ikke lønner seg for folk som nesten ikke bruker telefonen...
Postet 12.08.08 kl 20:10