Kjetils foto og videotråd (side 2)

Sanne
og lykke til med å fange krapylene, forbered deg på å tømme karet :p

Det kan jeg skrive under på Å fange Botia er mildt sagt et h....te!!!!
Hmm jeg tømte det nesten i dag jo :P holdt på en god stund med å fange 30 guppyyngel, og de er jo relativt lette å få til. Får vel kanskje heller bytte ut bunnsubstratet i det akvariet her, he he :P

[External Image]
Det nye akvariet mitt
tender
[QUOTE=Sanne]og lykke til med å fange krapylene, forbered deg på å tømme karet :p

jo takk xD men, ikke for det, praktbotiane fikk jeg lett tak i da disse er store, den siste fisken både ut og opp i karet da jeg skiftet fra grus til sand var faktisk en neontetra... nest sist en vanlig ancistrus :p
En teknikk jeg har brukt med stort hell før er med en ganske kraftig pumpe jeg har. Det er sånn man bruker til å tømme forskjellige saker fra biler, og arbeider bare med vakuum. Hvis man klarer å snike røret i nærheten av halen på fisken så blir den sugd gjennom helt uskadet ned i en annen bolle. Det samme går med vanlig hevertslange også, men da er man avhengig av å ha stor høydeforskjell for å få nok trykk
Sanne
jo takk xD men, ikke for det, praktbotiane fikk jeg lett tak i da disse er store, den siste fisken både ut og opp i karet da jeg skiftet fra grus til sand var faktisk en neontetra... nest sist en vanlig ancistrus :p

He-he! Prøv deg på en Pakistan eller Skunkbotia du...!!! (man må jo ta seg fri fra jobben en hel dag!) Neon synes jeg faktisk er blant de enkleste å fange. Har aldri hatt problemer med dem.

Men beklager Kjetil... Er ikke meningen å kuppe tråden din
He he, bare godt med råd
Neontetraene er jo ikke akkurat vanskelige nei. Nå er hele kuuhli-familien ute og svømmer rundt. Tror jeg skal skaffe meg noen flere, har bare 4 i dag
En liten kuhliifilm
Her er en liten samling av filmklipp av kuhliiålene mine, og en reke som gikk forbi:
Da var det nye akvariet i drift, ved god hjelp av filter og vann fra det gamle akvariet. Vannverdiene var faktisk veldig gode etter ca et døgn, så jeg flyttet over tre guppyer, kuhliiålene og rekene dit.

I det gamle akvariet flytta guppyene ut i dag, de eneste som ble igjen var de som var så små at de gikk igjennom håven, så får håpe de ikke sprer seg like raskt som de forrige. Jeg har også kjøpt inn fem asiatiske jegersnegler som skal fjerne pestsneglene som har kommet.

Noen flere kuhliibilder:
[External Image]

Se så kosete:
[External Image]

[External Image]
[External Image]
Ny dag, nye fisk
I dag har jeg kjøpt to maller, en stor Ancistrus og en stripet sjokolademalle, tre kuhliiål og to blåguramier. Har ikke fått bilder av alle ennå, men det kommer.

Panaquen og sjokolademallen gikk tydeligvis godt sammen:
[External Image]

Noen rekebilder:
[External Image]
[External Image]
[External Image]

som vanlig: klikk på bildene for større variant
tender
[QUOTE=Sanne]og lykke til med å fange krapylene, forbered deg på å tømme karet :p

De var ikke å veldig velvillige nei :P Hvis noe noengang kommer til å bryte lysets hastighet må det være en kuhlii på steroider.
Ante ikke at noe kunne være så raskt
Rekene mine døde i kveld vet ikke hvorfor, men trist var det. De er det første som har dødd siden jeg begynte med akvariet igjen, så er ekstra trist nå..
Viste seg at jeg hadde prøvd for tidlig i det nye akvariet, så nå er det tømt, ominnredet og startet på nytt. Kommer til å vente lenger nå. Har skaffa en flott luftpumpe med lys til å ha oppi der, i tillegg til at jeg har lagt opp flere huler under substratet med knuste blomsterpotter som tak.

I hovedakvariet har jeg byttet ut ett av lysrørene til osram daywhite til 49kr fra clas ohlson, det ga mye mer naturlig dagslys, og vil nok være mye bedre å ta bilder i. I tillegg var det mye billigere enn lysrørene i dyrebutikkene
Kakadueciclide
I dag fant jeg endelig en fisk jeg har lett etter lenge, nemlig kakaduecicliden
Jeg kjøpte et par (hann og hunn), som nå har flyttet inn i akvariet mitt. De ganske så ensomme guppyhannene mine ser ut til å tro at begge er guppyer, og spiller opp hver gang de kommer i nærheten. Ganske morsomt å se på, men etter hvert tar de forhåpentligvis hintet
Jegersnegleegg
I dag la jeg merke til massevis av små, firkantete saker som var festa rundt omkring i akvariet, mystisk nær der to jegersnegler hadde drevet med lek. I følge fiskebasen så er det her jegersnegleegg
snodige egg på de sakene der. har selv ikke sett egg av de sneglene ennå, men har sett ett par av dem klistra sammen i tandem :p
Så ut som at de sov med armene rundt hverandre :P Men det var masse egg oppi her nå, ser rundt 20. Noen som vet hvor stor overlevelsesprosent det er på dem?
Europrisakvariet er innflyttet
Endelig var verdiene i europrisakvariet gode, etter X antall vannskifter og litt over en ukes ekstra innkjøring av pumpa.
Jeg flytta guppyene mine over der i dag, og kjøpte en nydelig, liten ancistrus for å rydde opp i det som skulle være av alger. I tillegg flytta jeg over noen jegersnegler for å kvitte seg med noen pestsnegler som hadde kommet dit.

Tidligere i dag ominnredet jeg også med noen lavasteiner jeg fikk fra ei på jobben.
[External Image]

Og nærbilde av noen av hulene:
[External Image]
Stille akvarium
Det store akvariet mitt er så stille og rolig nå som guppyene har flytta ut, ser ut som at alle har god tid nå som de er borte. Til og med sewelliaene ser ut til å ha god tid, de som vanligvis flyr veggimellom for ingenting.
Slapp jegersnegle
Jeg hørte at jegersnegler skulle være veldig gode til å ta seg av pestsnegler, men i dag så jeg det motsatte. En jegersnegle satt på et strå og lot en liten snegle gå over seg. Den andre snegla gikk over forsiden der hvor hodet til jegersnegla kommer ut, og brukte ca et halvt minutt over. Det syns jeg er ganske slapt :P
Kuhliiåler som stimer
I dag så jeg den første store kuhliistimen i akvariet. Så ut til at hele gjengen var ute og svømte seg tur og hadde det morro i hulene. Desverre fikk jeg ikke tatt så veldig gode bilder, men her er ihvertfall ett:
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap