- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Ang. artemia klekking (side 2)
Ang. artemia klekking (side 2)
Postet 08.08.08 kl 13:49
Postet 08.08.08 kl 14:06
Jeg regner med at de skal synke ned i koppen i midten? Mulig at noe av dette pulveret er skallene? Hm... jeg satte det oppå et akvarium for å nyttigjøre varmen men ungene har drivet å raset og styrt på gulvet så den har nok blitt i bevegelse. Jeg har flytta den på kjøkkenbenken nå, så får vi se. Jeg hadde liksom forestilt meg at jeg skulle få fylt den koppen med artemia, ikke at det skal flyte oppå vannet??? hm...
Postet 08.08.08 kl 14:15
Hvis "ufoen" står helt i ro (ikke forstyrres av skump og tramp), og du har satt den opp riktig med "hinderløypa" inni og strødd eggene i ytterste sirkel, vi "alt" som befinner seg i midten være klekket artemia.
Ikke alle klekker samtidig hos meg. Noen få klekker allerede etter 12 timer, mens de fleste klekker rundt 24-30 timer. Dette varierer etter hva jeg har skjønt fra merke til merke også.
De som klekkre først lurer jeg ut ved hjelp av den lille sila i midten, og skyller dem forsiktig i lunkendt vann under springen før jeg "vasker sila" i et akvarium - så yngelen får mat. Noen ganger bruker jeg en liten enganbgssprøyte eller pipette for å suge opp artemiaen fra midten.
Ikke alle klekker samtidig hos meg. Noen få klekker allerede etter 12 timer, mens de fleste klekker rundt 24-30 timer. Dette varierer etter hva jeg har skjønt fra merke til merke også.
De som klekkre først lurer jeg ut ved hjelp av den lille sila i midten, og skyller dem forsiktig i lunkendt vann under springen før jeg "vasker sila" i et akvarium - så yngelen får mat. Noen ganger bruker jeg en liten enganbgssprøyte eller pipette for å suge opp artemiaen fra midten.
Postet 08.08.08 kl 14:18
Postet 08.08.08 kl 14:23
Postet 08.08.08 kl 14:34
Postet 08.08.08 kl 14:59
Postet 08.08.08 kl 15:04
Postet 08.08.08 kl 15:30
Men jeg ser det helt tydelig nå, bittesmå krabater som kommer svømmende. Når de når (koppen) silen i midten så svømmer de ned til bunnen av den. Genialt, hehe. Så nå er jeg søkke spent på hvor mange som klekker da. Om jeg har gjort dette riktig. Det virker som at deres endestasjon er lyset. Da er de i mål - bingo i koppen (med sil i bunnen)
Postet 08.08.08 kl 15:35
Postet 09.08.08 kl 06:34
Ja jeg tror også det. Fikk ikke sett hvor mye det ble i går, tok det som var blitt å ga til malawi yngelen så skylte jeg hele greia og har satt en ny sats i dag. I dag har jeg satt ufo`n på varmtvannsberederen på vaskerommet, tror det får stå i ro der og får litt lun varme fra berederen. Så får vi se utpå dagen i morra. Går alt etter planen så kan jeg begynne med foring av scalareyngelen i morra.
Men en ting jeg funderer litt på: dere sier at nyklekket artemia er orange i fargen. Sikker på at ikke eggeskallene blir orange og ikke selveste artemian? Jeg sto og studerte klekkeriet mitt vel og lenge i gårkveld og kunne helt tydelig se at det kom bittesmå skapninger svømmende mot koppen i midten før de la seg ned der. De var mere "blanke" i fargen enn orange (litt vanskelig å forklare). Det fløt liksom litt orange "pulver" oppå vannet men dette beveget ikke på seg. Det var veldig lett å se siden de kom svømmende fra mørket og i den hvite koppen og lyset sto sterkt på. Hva mener dere andre?
Men en ting jeg funderer litt på: dere sier at nyklekket artemia er orange i fargen. Sikker på at ikke eggeskallene blir orange og ikke selveste artemian? Jeg sto og studerte klekkeriet mitt vel og lenge i gårkveld og kunne helt tydelig se at det kom bittesmå skapninger svømmende mot koppen i midten før de la seg ned der. De var mere "blanke" i fargen enn orange (litt vanskelig å forklare). Det fløt liksom litt orange "pulver" oppå vannet men dette beveget ikke på seg. Det var veldig lett å se siden de kom svømmende fra mørket og i den hvite koppen og lyset sto sterkt på. Hva mener dere andre?
Postet 09.08.08 kl 10:41
Det er artemiaen som er orange, ikke skallet. Men siden de er så små trengs det en del artemia før man ser fargen skikkelig. Mona har hvert fall et bilde i tråden sin som tydelig viser den orange fargen. Skal se om jeg finner det
EDIT:
Jeg fant jeg fant. Her er siden, det er post 1820 som har bildet av masse artemia. Da ses tydelig at de er orange. Det er jo også derfor man kan si at yngelen får orange mager. Enkelt å se om de spiser pga fargen
EDIT:
Jeg fant jeg fant. Her er siden, det er post 1820 som har bildet av masse artemia. Da ses tydelig at de er orange. Det er jo også derfor man kan si at yngelen får orange mager. Enkelt å se om de spiser pga fargen
Postet 10.08.08 kl 12:01
Endret: 10.08.08 kl 12:06
Postet 10.08.08 kl 12:18