Hvordan sykdom (golden) ? :) (side 2)

Inaktiv bruker
hehe, bare å spare et par lapper det
koster deg ikke mere enn 2000-3000 for et kar fra min størrelse til 400 liter, er du heldig kan du få 500 liter for 3 lapper
karet så ikke sånn ut for 4 dager siden, har nettop lagt issopor i bunn osv kjønner du, så det er mye stein der nå det er vel 80 kilo stein:P
hehe, trodde ikke jeg skulle få malawi selv jeg, trodde det var vanskelig:P
men nå blei jeg pusha på 16 malawi av leif, å nå har jeg dilla
Det at de trekker seg unna og blir mørke / skifter farge kan komme av mistrivsel, stress, om karet er stort nok i forhold til rangordning,
feil vannverdier eller noe annet som plager dem.
Vil anbefale deg å ta flere vanntester (NO2, NO3 og PH) med jevne mellomrom.
Noe som skjedde hos meg en dag: Jeg så at noen av fiskene pustet tungt og gjemte seg bak i karet. Nok tegn for meg det til å forstå at noe plager dem.
Begge filterne leverte masse vann, men jeg måtte sjekke allikevel.
Det viste seg at svampene i innerfilteret var gått tett og hadde fått timeglass-fasong. Derfor gikk vannet forbi svampene, og svampene ble giftbomber.
Etter skylling av dem, og et par vannskifter så ble fiskene normale igjen.
Kanskje noe slikt har skjedd hos deg også? Tette svamper eller noe annet som de plages med?
PS: Det er vel spirulina du tenker på ang alge i fòret som kan gi mørke flekker på fiskene.
Shiramor
Det at de trekker seg unna og blir mørke / skifter farge kan komme av mistrivsel, stress, om karet er stort nok i forhold til rangordning, feil vannverdier eller noe annet som plager dem. Vil anbefale deg å ta flere vanntester (NO2, NO3 og PH) med jevne mellomrom. Noe som skjedde hos meg en dag: Jeg så at noen av fiskene pustet tungt og gjemte seg bak i karet. Nok tegn for meg det til å forstå at noe plager dem. Begge filterne leverte masse vann, men jeg måtte sjekke allikevel. Det viste seg at svampene i innerfilteret var gått tett og hadde fått timeglass-fasong. Derfor gikk vannet forbi svampene, og svampene ble giftbomber. Etter skylling av dem, og et par vannskifter så ble fiskene normale igjen. Kanskje noe slikt har skjedd hos deg også? Tette svamper eller noe annet som de plages med? PS: Det er vel spirulina du tenker på ang alge i fòret som kan gi mørke flekker på fiskene.

Takk for svar Jeg skal rense filtrene i dag, selv om det ser ut som om strålen er sterk. Renset den i forrige uke, men den går ganske fort tett. Syntes det er veldig rart, for den har alltid vært en av de som viser seg mest, men nå kommer han bare om jeg kommer inn , eller ved fôr. Den virker litt kvikkere i dag, enn den var på fredagen. Skal prøve å skifte 30 % i dag, så skal jeg ta noen nye vanntester. (har bare GH, Nitrit og PH)

Ja det bar spirulia den her!
Vannverdiene var det ikke noe galt med heller..

- Nitrit: 0
- Ph : 7,8 (skal økes til 8)
- Gh : 10

Jeg har skifta en del vann nå, men er ikke helt feridig enda. Men syntes vannet skummer mye.. Altså når strålen kommer over vannet, har aldri tenkt over det, men syntes det var nokså hvitt og skummete. Problemet forsvinner når strålen er under vann. Er dette bare oksygenbobler eller? Kan ikke skjønne at det hat kommet såpe i vannet heller.. Har alltid brukt den samme bøtta, det kan vel ikke føle med på bakgrunnen heller, men da hadde jeg vel merket det...

Ang. stess/misstrivsel, har den aldri blitt jaget eller noe slikt. De yngler som bare det også.. Det bør vel også være grei sirkulasjon med en fluval 4+ i 112 liter også.. Er alikevel på utsikk etter en utvendig, men den bør da holde, når det gjelder sirkulasjon..

Det er antagligvis såpe, som på en eller annen grunn har kommet oppi, når jeg skulle skifte vann nå... Vet ikke hvordan jeg blir kvitt dette, men tar ihvertfall et 90% vannbytte, og krysser fingrene.. Uff... Stakkars fisker.. Heldigvis ser det ikke ut som om det har kommet mye såpe oppi, men en liten dråpe såpe, kan skumme veldig... Kan bare ikke begripe hvordan dette har skredd jeg...
Hei igjen! Da er 90 % av vannet byttet ut med frisk vann, og det ble MYE bedre, heldigvis!
Det var bra
Ofte er det vannbytte som skal til som en slags førstehjelp når fiskene plages.
Det er jo flere "ting" i vannet enn det vi vanligvis måler.

Rart det med såpa !? Har du brukt husets fredagsvaskebøtte ? :-p
Det var ikke bare protein-hinne på vannet som skummet?
Shiramor
Rart det med såpa !? Har du brukt husets fredagsvaskebøtte ? :-p Det var ikke bare protein-hinne på vannet som skummet?

Syntes også dette var rart.. (!) Det skummet veldig, så tviler på at det var denne proteinhinnen.. Har aldri opplevd så mye skum : / Jeg vet heelt
ærlig ikke hvordan jeg klarte dette... : O Det jeg tror, er nok at det har sittet en liten dråpe såpe på hånda mi, uten at jeg har merket det, så har jeg hatt hånden i kontakt med akvariumet.. Men, dette er noe jeg har lært av ;p kommer sikkert til å tenke på det hver eneste gang jeg tar vannbytte hittil :p
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap