Hvilket for til dvergscalare? (side 2)

Har du prøvd rekepellets eller Sinking Wafers? Ellers har jeg de siste 4-5 dagene opplevd det samme som deg. Scalarene gjemmer seg litt, og er mer tilbaketrukne enn før. Det skjedde nøyaktig samtidig med at jeg gjorde en ominnredning av karet og satte inn et nytt filter. Virker som de er litt "irritert" over det. Aner jo ikke om ominnredningen/økt filtrering er grunnen, men det er jo litt påfallende....
tender
PS: Mona, kjøpte ikke du dine på CityZoo og returnerte dem dit? Isåfall er det godt mulig at de nå er hos meg :) (Spesiellt den til høyre på bildet ligner mistenkelig på en jeg har)

Jeg kjøpte dem i den zoobutikken på toppen av Oslo City, ja Jeg angret meg som sagt, da jeg så hvor trangt det ble i en 112 liter, så jeg hadde ikke hjerte til å beholde dem (det var 4 stk). Heldigvis sa de på Oslo City at det var greit å returnere dem, så jeg byttet til en stim Nannostomus mortenthaleri istedet.
Det er første og eneste gang jeg faktisk har returnert fisk

Var det denne butikken du mente?
Hehe, kult! Verden er ikke stor, gitt
Spiser de godt hos deg? Hvordan er det med skyheten?
Spurte butikken om hva de fora fiskene sine med og det var røde mygglarver. Scalarene kommer av og til strømmende bort til akvariet og hilser på meg med fargene på plass. Men når kameraet kommer gjemmer de seg i kroken bak sverdplantene. Har to andre beboere der som jeg gir røde mygglarver til, scalarene virker interresert tar en larve i munnen spytter den ut og om igjenn...
Nyklekket artemia går inn i munnen og blir der.
Rekepellets har jeg ikke prøvd..
mona o
Hehe, kult! Verden er ikke stor, gitt:-) Spiser de godt hos deg? Hvordan er det med skyheten?

Som nevnt i innlegget over så "furter" de litt om dagen. Antagelig pga ominnredninger i karet og en liten runde med Flubenol og Esha. Men frem til det så har de vært "konger" i karet

Men dette sporer av tråden, så vi bør vel stoppe nå
Lille Havfruen
Har to andre beboere der som jeg gir røde mygglarver til, scalarene virker interresert tar en larve i munnen spytter den ut og om igjenn... Nyklekket artemia går inn i munnen og blir der.

Dette er glupske skapninger. Mine sluker også (altfor) store biter, og spytter ut deler igjen, gang på gang. Innbiller meg at denne oppførselen ikke er grunn til bekymring.

EDIT: En gang så jeg den ene scalaren sluke en enorm frossen artemia-bit. Jeg trodde den skulle bli kvalt... Men etterhvert ble deler spyttet ut igjen, og slik fortsatte den til det var tomt.
tender
[QUOTE=Lille Havfruen]Har to andre beboere der som jeg gir røde mygglarver til, scalarene virker interresert tar en larve i munnen spytter den ut og om igjenn... Nyklekket artemia går inn i munnen og blir der.

Dette er glupske skapninger. Mine sluker også (altfor) store biter, og spytter ut deler igjen, gang på gang. Innbiller meg at denne oppførselen ikke er grunn til bekymring.
Har tint larvene halvveis slik at når jeg legger de i karet sprer de seg en og en.
Og scalarene tar bare en larve om gangen.
Da vet jeg faktisk ikke. Mine er som sagt også litt sky om dagen. Jeg har tilgode å oppleve friske fisker som sulter seg ihjel. Alternativt er det jo vannverdier, men dette regner jeg med du har kontroll på?
tender
Da vet jeg faktisk ikke. Mine er som sagt også litt sky om dagen. Jeg har tilgode å oppleve friske fisker som sulter seg ihjel. Alternativt er det jo vannverdier, men dette regner jeg med du har kontroll på?

Skifter ca. 30-40% vann annenver uke. Skal begynne med å skifte vann hver uke, men mindre.

Takker uansett til de som har svart =)
Scalaren spiser!!!
Dessverre døde den ene scalaren...
Var på en dyrebutikk for å kjøpe litt planter, tenkte like greit at jeg kunne kjøpe med en pakke med frosende artemia, husker ikke hva slags merke det var.
I all spenning slapp jeg den første biten ned i akvariet og scalaren spiste med stor appetitt! Ikke en eneste en liten artemiabit ble spyttet ut igjen!

Blir så glad når fisken har det bra
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap