Spørmål om innvolsorm (side 2)
Tom KristiansenOki, men hvor handla du det i fra? For ofte blir jo slike forsendinger stoppet om man kjøper det fra utlandet
Hei!
Info om hvor du får dette står i tråden som jeg linket til i innlegg nr. 4
Aquamanias skaffer det bl.a. Men det må bestilles Jeg vil anta at det er flere som kan skaffe dette. Sera er jo ganske utbredt hos de fleste leverandører.
Postet 19.08.08 kl 17:35
Postet 19.08.08 kl 17:37
Tom KristiansenMen jeg er fremdeles ikke trygg på å bruke den sammen med maller, siden det stod at den var lite egna til disse.
Det skjønner jeg godt. Valgets kvaler!!! Men hvis det er Cammalanus har du i grunnen ikke noe valg. Maller eller ikke.... Men så var det dette med å stille riktig diagnose da....
Postet 19.08.08 kl 17:40
hehe ja sant det, men er ikke så mange innvolsormer som ser ut som en liten bust ut fra analåpningen(flere stykkker henger ut) og som er helt røde og som er fra 5-10mm lange. Og om noen har forslag på at det kan være noe annet så griner ikke jeg over det
Men hadde vært greit å hørt om flere en Myrheksa hadde forsøkt denne medisinen og ikke fått problemer med mallene.
Men hadde vært greit å hørt om flere en Myrheksa hadde forsøkt denne medisinen og ikke fått problemer med mallene.
Postet 19.08.08 kl 18:09
Tom KristiansenOki, men hvor handla du det i fra? For ofte blir jo slike forsendinger stoppet om man kjøper det fra utlandet. Og du har målt nitrit verdiene under behandling osv? Men siden det stod at denne medisinen ikke var egna for maller, så er jeg litt skeptisk. Har L128 i det ene karet til noen tusen og noen L134 i den andre karet, samt diverse cory...bla. VF Sterbai. Så vil ikke at disse skal ta kvelden hehe. Noen som vet om denne ormen går løs på maller? for er bare tetraer og ciklider jeg har sett det på hos meg.
Kjøpte Nematol fra Aquamanias (Måtte bestilles!), og Piperazine fra RMD. .
Har målt nitritt, og fikk ikke utslag på testen fra JBL.
Forstår godt at du er litt tilbakeholden, men....
Til nå har vi behandlet bla:
L104
L260
L270
L144
L081
L075
Otocinclus Hopei
Rineloricaria Parva
Farlowella Acus
Gibbi
Pleco
Oppdrettsvariant av Ancistrus
C140
CW028 VF
Zygatus
Arcuatus VF
Napoensis¨
Panda
Aeneus
Flekket P.M.
Sterbai
Virginiae
Agassizii
Weitzmani
Trilineatus
Bilineatus
Elegans
Loxozonus
Duplicareus
+ en del uidentifiserte C-arter...
Brochis Splendens
Aspidoras Spilotus
Aspidoras Pauciradiatus
Schleromystax Barbatus
Megalechis Thoracata
Lungemaller
Tror derfor jeg kan være relativt sikker på at Nematol er trygg å bruke.
Men det kan jo finnes maller som er ekstra sensitive,
så jeg kan ikke gi deg noen garanti for at dine tåler den.
Ønsker deg lykke til iallefall!
Postet 19.08.08 kl 19:22
Postet 19.08.08 kl 19:34
Postet 19.08.08 kl 19:41
Postet 19.08.08 kl 19:58
Postet 20.08.08 kl 17:27
Postet 26.08.08 kl 15:07
Postet 26.08.08 kl 15:29
Det er jo en mulighet, men har mata med de fram til i dag. Og ikke etter at jeg har medisinert med nematol. Så jeg får nesten bare vente å se
Men dyr var den, kosta 500,- for 50ml....så dette er dyre dråper som får funke hehe
Forresten tok du et krafitig vannbytte på dag 2 eller tok du et på dag 1 og et til på dag2?
Men dyr var den, kosta 500,- for 50ml....så dette er dyre dråper som får funke hehe
Forresten tok du et krafitig vannbytte på dag 2 eller tok du et på dag 1 og et til på dag2?
Postet 26.08.08 kl 16:39
Endret: 26.08.08 kl 16:40
Postet 26.08.08 kl 18:14
Postet 26.08.08 kl 18:37
Da har det gått en del dager siden behandlingen ble avsluttet, og kan vel si at Sera Nematol fungerer, iallefall virker det slik foreløpig. Fisk som før hadde denne innvolsormen hengende ut av analåpningen, har blitt kvitt dette og fiskene(stort sett ciklider) har kommet seg. Disse spiser og oppfører seg nå normalt.
Medisinen tok heller ikke knekken på filterbakteriene, og jeg har målt hver dag for å se om det var noen forandringer. Så dette virker jo positivt, og nå er det bare å vente med å sette igang sekunderbehandlingen etter ca 3 uker for å være helt sikker.
Jeg tok 50% vannbytte etter 48 timer og etter 72timer så tok jeg et til på 30-40%.
Medisinen tok heller ikke knekken på filterbakteriene, og jeg har målt hver dag for å se om det var noen forandringer. Så dette virker jo positivt, og nå er det bare å vente med å sette igang sekunderbehandlingen etter ca 3 uker for å være helt sikker.
Jeg tok 50% vannbytte etter 48 timer og etter 72timer så tok jeg et til på 30-40%.
Postet 03.09.08 kl 15:02