Springvann? (side 2)

(mangler)
...Kan du spesifisere dette litt mer...? Hvilke bakterier det er, hvilken skade de gjør, og hvorfor de ikke finnes i akvarievann...?

Fordi bakterier finnes naturlig i vann, selv springvann. Når vannet blir stillestående så lenge som 24 timer så blomstrer bakteriene og formerer seg. Derfor kan man kjenne at bunnen kan være slimete. I akvariene har man filter som filtrerer vannet, så vannet i akvariene er ikke stillestående

Så maks 12 timer. Og en kan faktisk forkorte denne tiden betraktelig ved å lufte vannet med en luftestein.

sier de ikke at det holder lenge med 3 timer hvis man bruker lufte stein?
Dammed
sier de ikke at det holder lenge med 3 timer hvis man bruker lufte stein?

Jepp, to til tre timer
Først dette med rør. I dag brukes det stort sett bare plastrør, såkalte rør i rør. Det du har av kobber rør er da ca 1 meter inn på varmvannstanken og 1 meter ut fra varmvannstanken. Av dette blir det minimalt med kobber i vanne.

Gamle kobber rør er ofte såpass korrodert innvendig at vannet har minimal kontakt med metallet i rørene.

Nye varmtvannstanker er av rustfritt stål og dermed ikke noe kobber.

Klorgass som brukes i Norge å rense vannet for bakterier er en meget giftig gass. Men den er meget lett å lufte ut av vannet. De fleste fisk tåler noe klor og avhengig av hvor mye klor det lokale vannverket har tilsatt går det som oftest greit å skifte 20 -30 % av vannet direkte fra springen.

Det snakkes ofte om kaldt vann direkte fra springen. Dette MÅ taes med en stor klype salt!

Jeg vil definitivt ikke anbefale å skifte ut 30 % av vannet med "kaldt" vann hvis dette vannet er ned mot 3-4 grader. Det er selvfølgelig noe helt annet der det "kalde" vannet er mellom 12- 20 grader, men dette er jo avhengi av vannkilde og hvor du bor i vårt langstakte land.

Det er ikke noe problem å lagre vannet i 24 timer!

Får du en oppblomstring av bakterier, alger og andre mikro organismer i løpe av 24 timer bør du sannsynligvis ikke bruke dette vannet som drikkevann heller..

Frank og Mona lager f eks sitt vann og lufter dette nøye før bruk. Jeg gjør ikke det.

Fordelen med å mellomlagre vannet er at du hever tempraturen i vannet, du kan behandle det med senke / øke pH, kH, g, konduktiviten osv.
Den viktigste grunnen for å mellomlagre vannet åog samtidig lufte der er for å fjærne overmetning av gasser i vannet. De fleste har et trykk på ca 6 bar i kranen. Løseligheten av gasser øker proporsjonalt med trykket jf Henrys lov. Og den øker med omvendt proporsjonalt med temperaturen.

De fleste fisken tåler greit en overmetning av O2 på opp mot ca 110 %, men N2 overmetning er noe mere kritisk. Da spesielt får viglere og yngel. Denne overmetningen fjerner du med å lufte vannet og sakte varme vannet opp.

Det verste du kan gjøre er da å bruke vann på ca 4 grader rett fra springen. Det ser du veldig godt hvis du fyller en tom beholder med kaldt vann og lar den stå. Du vil da kunne se masse gassbobler som frigjørs over lang tid ga trykk og temperaturendringen.

N2 overmetning gir de samme plagene hos fisk som hos dykkere (mer eller mindre da) Fisken får kløe pga av nitorogenbobler i de små blodårene i skinnet, kan få skader i gjelle og ellers der blodåren deler seg og blir små. Dette kan også medføre "uforklarlige" dødsfall blant fiskene.

Sanne
[QUOTE=Tante Astrid]Riktignok utsolgt, men står da på listene hos [URLBLOCK1], [URLBLOCK2] og [URLBLOCK3] også ;)

er ikke den tropefisk linken bare til påfylldråpene da? denne er ikke fullt så billig.. samme merke og alt. litt kjipt å sitte der uten fargekart og bruksanvisning.. korriger meg hvis jeg er fullstendig på viddene og oppå galdhøpiggen :p
Godt at noen er våkne og følger med! Takk for korrigeringen, Sanne
Nils Vollstad
Det er ikke noe problem å lagre vannet i 24 timer!

...QFE...At akvarievannet ikke er stillestående orker jeg ikke ta tak i engang...
Tilfeldig bekjentskap
© Martin Langberget
Reklame for plussmedlemskap