- Hjem
- Forum
- Maller - L-maller/sugemaller
- L 144 spørsmål (side 2)
L 144 spørsmål (side 2)
Postet 20.08.08 kl 13:47
Man skal være forsiktig med å uttale seg om andres fisker, men eg tror nok ikke det. Knuts_artikkel.
Eg har selv kjøpt flere knallgule prakteksemplarer av ham.
Dersom eg får yngel på dem vil eg selge dem som L144, siden det er vanlig, og helt greit, etter min mening.
Men man bør være påpasselig med å ikke blande fargevariantene, synes eg.
Eg har selv kjøpt flere knallgule prakteksemplarer av ham.
Dersom eg får yngel på dem vil eg selge dem som L144, siden det er vanlig, og helt greit, etter min mening.
Men man bør være påpasselig med å ikke blande fargevariantene, synes eg.
Postet 20.08.08 kl 18:07
Håvard Støre AndresenDet finnes så vidt meg bekjent ingen L144 i Norge og det har sannsynligvis aldri vært noen. Bildene i basen er en variant av vanlig ancistrus sp. 3.
Hæh? Det må du nesten forklare litt bedre. Sånn som jeg har forstått det, er de L-144 vi har i dag, L-144, med litt innblandet "vanlig" ancistrus i. Jeg siterer fra artikkelen jeg linket til:
"At jeg skriver at denne er viltform, kan man kanskje ta med en smule skepsis. I Mai 1992 kom en hann av denne mallen i en sending fra Paraguay til Tyskland. Den fikk navnet Ancistrus sp. "Rio Paraugay". Denne fisken hadde en lys, nesten hvit, grunnfarge og den hadde klare blå øyne. Den ble senere omtalt i DATZ 10/93, og fikk nummeret L-144. Denne hannen skal visstnok så ha blitt krysset med en Ancistrus sp. Oppdrettsvariant, og avkommene herfra igjen krysset tilbake, med både den originale fra Paraugay, og yngel fra samme kull. Dette har gitt oss fisk med en gul grunnfarge og sorte øyne, og en variant som er lik den originale Ancistrus sp. L-144. Begge variantene blir i Norge solgt som L-144. Den varianten som har det sorte øyne, er mer "skitten" i grunnfargen."
Som en kommentar til Ken: Det er første gang jeg har oppdrett på L-144, så jeg har bare mitt ferske kull å sammenligne med. Men jeg ser fargeforskjeller mellom de enkelte barna. Så det er tydelig at det er variasjoner ute og går. Men jeg vet jo ikke hvordan de blir når de blir større, det skal jeg innrømme. Og de er alle lysere enn sine foreldre ennå. Og vanvittig søte, forresten. Det er første gang jeg har mallebarn som ikke har blitt spist etter de kom ut av hula, så jeg nyter å gå og telle dem, hver gang jeg titter inn i akvariet. På det meste har jeg sett 16 stk. samtidig (i dag faktisk), så da er de garantert flere enn 20. Kanskje ikke allverdens til stort kull (foreldrene er ganske unge), men utrolig artig å få det til, og totalt overraskende da det skjedde. Men slike overraskelser er bare hyggelige.
Postet 20.08.08 kl 18:15
Postet 20.08.08 kl 19:31
Inger Anne[QUOTE=Håvard Støre Andresen]Det finnes så vidt meg bekjent ingen L144 i Norge og det har sannsynligvis aldri vært noen. Bildene i basen er en variant av vanlig ancistrus sp. 3.
Hæh? Det må du nesten forklare litt bedre. Sånn som jeg har forstått det, er de L-144 vi har i dag, L-144, med litt innblandet "vanlig" ancistrus i. Jeg siterer fra artikkelen jeg linket til:
For alle praktiske visuelle formål er fiskene vi har L144, men den egentlige L144 er en mutantform av ancistrus fra Paraguay. Etter en krysning med sp. 3 er det strengt tatt ikke en L144, men det har som sagt ingen praktisk betydning. Fisken vil omtales som L144 i all fremtid, og det er igrunn like greit
Postet 20.08.08 kl 23:59
Håvard Støre AndresenSer at Knut Kjesbu har bilder av sine på PlanetCatfish. Vet ikke om dette skal bety at han har de ekte L144?
De bildene jeg har tatt som finnes i fiskebasen av L144, er fisk som er kjøpt av Knut Kjesbu iallefall.
Jeg regner med at de kom fra samme kull. Av de fem jeg kjøpte, var tre gule og to hvite. Tilfeldighetene ville det slik at det var hunnene som var hvite og hannene gule. Jeg gikk derfor lenge rundt og trodde at det var vanlig, en slags kjønnsforskjell
Postet 21.08.08 kl 00:47
Forrvirra :p
jeg har ett par gule ancictruser ( bommer alltid på stavinga men dere forstår hva jeg mener :P ),
Disse er blekt gule og har en en rød hjertefomet rød flekk i det jeg kaller nakken...
Øynene er hjerteformet og røde..
Er dette da L-144 eller er det da en annen L type ?
Når jeg sier hjerteformete øyne så er det noe som ser ut som en klaff som går ned på midten oppe, (som et øyelokk) slik at øynene ser ut som to hjerter.. Dette er på begge hannene jeg har svømmende rundt :P
Disse er blekt gule og har en en rød hjertefomet rød flekk i det jeg kaller nakken...
Øynene er hjerteformet og røde..
Er dette da L-144 eller er det da en annen L type ?
Når jeg sier hjerteformete øyne så er det noe som ser ut som en klaff som går ned på midten oppe, (som et øyelokk) slik at øynene ser ut som to hjerter.. Dette er på begge hannene jeg har svømmende rundt :P
Postet 01.07.09 kl 02:25
Lasse Hansenjeg har ett par gule ancictruser ( bommer alltid på stavinga men dere forstår hva jeg mener :P ), Disse er blekt gule og har en en rød hjertefomet rød flekk i det jeg kaller nakken... Øynene er hjerteformet og røde.. Er dette da L-144 eller er det da en annen L type ? Når jeg sier hjerteformete øyne så er det noe som ser ut som en klaff som går ned på midten oppe, (som et øyelokk) slik at øynene ser ut som to hjerter.. Dette er på begge hannene jeg har svømmende rundt :P
Har de røde øyne er det ancistrus albino og ikke L144
Postet 01.07.09 kl 02:31
Postet 01.07.09 kl 02:38
Lasse Hansenhmm, Det var jo litt kjedelig... men, jeg synes mine hjerteancistruser er kjempe søte jeg så gjør egentlig ikke noe :P Blei litt overasket når jeg så priser over, så jeg ble litt urolig i tilfelle jeg hadde svindla noen :P hehe Får bytte litt på en annonse jeg har liggende jeg da :P hehe
Har selv en leiks trio av diss albino ancistrusene og en liten hanne ved siden av. Har i samme karret 2 mindre (5-6cm) av L-144. Disse har sorte øyne. De er etter min mening like fine begge to, men antar L-144 ligger en del høyere i pris
Postet 01.07.09 kl 02:43
hehe, jaa.. kjøpte mine albinoer føt jeg viste noe om L maller eller maller uansett,
Synes bare de var utrolig stilige med røde øyne og hjerte formet flekk i "nakken" ..
Sært at albinoer har Rød flekk forresten :P
Så litt rundt på bilder og trodde da at mine var L144, Og har ikke tenkt noe mer over det:P
ar jo en annonse ute om å bytte en haug sverddragere mot L144 hunn...
Skvatt litt da når jeg så denne tråden iom at de var så dyre :P hehe...
Vet du forresten om klaffen ved øyet er en feil eller vanlig? Sorry at det er off topic :P
Synes bare de var utrolig stilige med røde øyne og hjerte formet flekk i "nakken" ..
Sært at albinoer har Rød flekk forresten :P
Så litt rundt på bilder og trodde da at mine var L144, Og har ikke tenkt noe mer over det:P
ar jo en annonse ute om å bytte en haug sverddragere mot L144 hunn...
Skvatt litt da når jeg så denne tråden iom at de var så dyre :P hehe...
Vet du forresten om klaffen ved øyet er en feil eller vanlig? Sorry at det er off topic :P
Postet 01.07.09 kl 02:48
Postet 01.07.09 kl 02:51
Donald[QUOTE=Anita H]stemmer det at det er en ekte og en uekte variant av disse?
Det stemmer, og det har ingenting med røde øyne å gjøre (de er albino).
Etter hva eg vet finnes det neppe ekte L144 i Norge. Den ekte er veldig blek, nesten hvit, men denne er også utvannet nå. Så etter min mening finnes det mange gulvarianter (noen med blå øyne, og noen med svarte) på markedet, hvor ingen av dem egentlig er L144.
Selv har eg mange av den knallgule varianten, og for meg er dette L144. Ikke korrekt, men i Norge er det vel aksept for den tankegangen.?
Eg mener å ha lest (Ingo Seidel?) at det ikke fantes ekte L144 i Tyskland, men at det visstnok skulle finnes noen i Sveits.
Har oppdrett på l144 selv, å har lagt merke til fargene selv. den yngelen som vokser opp på kun alger blir knall gule, mens de som vokser opp på vanlig for å agurk blir blekere.
(ja, jeg ser det er en gammel tråd)
Postet 11.08.09 kl 01:35
Endret: 11.08.09 kl 01:36
Egentlig morsomt at denne tråden "våknet opp" igjen.
Nå har tiden gått, og de siste L144 jeg nevner ovenfor at jeg har kjøpt, er ikke lenger hvite alle sammen Nå er det gått et år og de er blitt voksne.
Igjen er det samme forskjell på fargene, samme forskjell som på de jeg kjøpte hos Knut Kjesbu i sin tid:
hannen er gul, hunnene er mer gulhvite.
Husker ikke hvem jeg kjøpte disse fra, mulig det var en fyr i Østfold.
Er det bare hos meg dette forekommer, gang på gang:
Hunner som er hvite og hanner som er gule? Eller ER det en form for kjønnsforskjell?
Nå har tiden gått, og de siste L144 jeg nevner ovenfor at jeg har kjøpt, er ikke lenger hvite alle sammen Nå er det gått et år og de er blitt voksne.
Igjen er det samme forskjell på fargene, samme forskjell som på de jeg kjøpte hos Knut Kjesbu i sin tid:
hannen er gul, hunnene er mer gulhvite.
Husker ikke hvem jeg kjøpte disse fra, mulig det var en fyr i Østfold.
Er det bare hos meg dette forekommer, gang på gang:
Hunner som er hvite og hanner som er gule? Eller ER det en form for kjønnsforskjell?
Postet 11.08.09 kl 10:26
Endret: 11.08.09 kl 10:27
Postet 11.08.09 kl 10:48
Hos meg er også hannene en anelse mørkere gule enn hoene. Jeg har yngel og ungfisk fra fire forskjellige egglegginger i samme kar, pappacistrus er samme hann hver gang. Alle mine ungfisk varierer i farge, det minste kullet er hvitaktige neste kull er gulhvite og de to neste er sterkere gule.
Hannen min hadde også en rødaktig trekant i nakken da den var litt yngre, nå er de voksne ca 2-3 år.
Jeg har i det siste lagt merke til to ungfisk med en brun flekk hver, nesten som føflekker. En har en liten flekk midt oppå nakken og den andre har en flekk på finnen foran på ene siden.
Er det noen som vet hvorfor de har fått disse flekkene?
Hannen min hadde også en rødaktig trekant i nakken da den var litt yngre, nå er de voksne ca 2-3 år.
Jeg har i det siste lagt merke til to ungfisk med en brun flekk hver, nesten som føflekker. En har en liten flekk midt oppå nakken og den andre har en flekk på finnen foran på ene siden.
Er det noen som vet hvorfor de har fått disse flekkene?
Postet 18.08.09 kl 20:30