"piranha attacks" på youtube.com (side 2)

se hva jeg skriver over i min første post. Er også flere studier som viser til at selv om hodet er kappet så er det hjernen aktiv i opp til 12 sekunder. Så tviler faktisk på at dem føler noe mye mer smerte av en piranha eller en kniv.

Og hvis det føler smerte i 12 sekunder istedenfor 14, tror jeg blir fort bagateller det er snakk om.

Angående meg i tortur fengsel, joja saklig. De bruker også sjokk staver på griser i Gilde, er det humant? Mye som ikke er humant, det er kanskje på tide å våkne litt? Mye verre ting som skjer i verden enn at fisk lider.

Selv når jeg fisket som liten kappet vi alltid over strupen, slik at fisken skal blø i hjel før den dør for da blir kjøttet bedre. Er ikke humant kanskje. Men hvor mange bryr seg om det?

Jeg er enig at man skal prøve å gi en fisk best mulig opphold, men om den dør i løpet av 4 sekunder eller 10 sekunder er et fett i mine øyer.

Og fisker og mennesker har ingenting til felles. Joda de kan føle smerte osv, ja greit det. Er litt forskjell på f.eks. en flue og et menneske, eller dreper du ikke fluer?
Dammed
Jeg er enig at man skal prøve å gi en fisk best mulig opphold, men om den dør i løpet av 4 sekunder eller 10 sekunder er et fett i mine øyer.


Du mangler empati.
Egentlig ganske skremmende personlighetstrekk.
jeg har empati mot fisk, jeg setter bare ikke fisken i samme bås med mennesker som mange av dere gjør. Fisk har i mine øyer alltid vært hakket under katter/hunder/griser som igjen er under mennesker. Akkurat som meitemarken er under fisken, og fluer nederst.

Kanskje mitt syn på fisker vil forandre seg, men for nå så mener jeg det jeg har sakt ovenfor.

Siden du kjenner meg ikke Mona så har du ikke rett til å uttale deg om jeg har empati ovenfor andre skapninger eller ikke.

Men du har rett i at jeg føler mindre empati ovenfor fisker enn mennesker.
Greit nok at det skjer i naturen. Det betyr ikke at man kan bruke det som unnskyldning at 'det skjer jo i naturen, så det gjør ikke noe om jeg påfører et dyr lidelse med vilje'. Da er det bare en dårlig unnskyldning for å fore levende mus for sin egen underholdning. Med alle fortypene som finnes på markedet i dag er det ingen god grunn til å fore med levende dyr. Dersom man må fore med dyr, kan man i det minste redusere lidelsen så mye som mulig ved å avlive dem.

Det er mye som skjer i naturen som vi ikke etterligner. F eks hvis katten min brekker beinet eller pådrar seg andre skader, tenker jeg ikke 'hvis dette hadde skjedd i naturen hadde hun dødd en langsom og smertefull død, så jeg bare lar det skje'. Nei, jeg hadde reist avgårde til en spesialist og fått orden på beinet hennes. Det er kunstig, det hadde aldri skjedd i naturen, men det er det riktige å gjøre.

Dyr som slaktes avlives så humant, raskt og smertefritt som mulig. I naturen ville de fått bitt over strupen og fått mange andre skader før de endelig døde av det.

Man lar ikke dyr lide fordi 'det er slik det foregår i naturen'. Helt tåpelig argument.
Gjør mot andre som du vil at andre gjør mot deg.
det er ikke verre enn det.

Hvordan vil du foretrekke å dø?
Sovne rolig inn eller forblø ihjel mens noen tygger på armen din?
Få et raskt nakkebrudd og dø momentalt, eller sakte dø mens du ser at det forsvinner flere og flere biter fra kroppen din (med en utenkelig smerte)?

Og mener folk virkelig det er like naturlig å bli heiset ned i et bur med en ulveflokk, som at man tilfeldigvis møter på ulv i skogen med trær, fluktveier og mulighetern til å gjemme seg?
Du vil kanskje dø i skogen også men da gjelder ihvertfall "den sterkeste/smarteste overlever" regelen.
et et bur med en ulveflokk så har du ingen sjans overhode til å overleve.

Mus og gullfisk er kanskje ikke like smarte som oss, men jeg tror nok at de foretrekker å dø på samme måte som oss mennesker.
med en reel sjanse til å overleve og uten så alt for mye smerte.
Inaktiv bruker
jeg prøvde å gi en betydelig forklaring på dette, men det hjalp vist ikke..
vegar haugerud
hmm, nå vil lille jeg si noe før jeg legger meg:) jeg ser at wikdahl skreiv noe om at det ikke er forskjell på dyr vi spiser, å dyr folk forer fiskene sine med.. jeg mener: å fore en piraja med levende fisk, som gullfisk å annen fisk,/mus/rotter, det er galt mener jeg, dette skjer kanskje i naturen, men dette er fordi mennesker ikke kan gå rundt åfore alle verdens fisker.. i akvarium er nemlig det mulig, å dyret/levende maten bør ikke lide for underholdning.... når det gjelder hva vi mennesker eter, eter vi for å leve vi også, men dyrene blir avlivd med en rask avlivning, fort å smertefritt for dyret vanlighvis, derfor, syntes jeg da alle bør sette oss ned å tenke på hva naturen egentlig gjør, setter du deg ned å tegner hele verdens næringskjede, blir noe den ganske svær.... [I]MVH Vegar Haugerud[/I]


Godt innlegg!
Dyreplageri bør aldri bli underholdning!
Dammed
jeg har empati mot fisk, jeg setter bare ikke fisken i samme bås med mennesker som mange av dere gjør. Fisk har i mine øyer alltid vært hakket under katter/hunder/griser som igjen er under mennesker. Akkurat som meitemarken er under fisken, og fluer nederst. Kanskje mitt syn på fisker vil forandre seg, men for nå så mener jeg det jeg har sakt ovenfor. Siden du kjenner meg ikke Mona så har du ikke rett til å uttale deg om jeg har empati ovenfor andre skapninger eller ikke. Men du har rett i at jeg føler mindre empati ovenfor fisker enn mennesker.


Når man velger å ta til seg et dyr, hund katt eller fisk, skal man gjøre det beste man kan for dyret, velge riktig næringsrik mat, gi det plass og stell dyret krever, det er mere nåring i fiskemat, en det er i en gullfisk.
oksehjerte og granular for er satt sammen for å gi fisken alle de næringstoffene de trenger.
jeg mener ikke at man skal sammenligne fisk med mensesker. men man skal ikke bare skyve det nederst og ikke bry seg om det heller.
Jeg setter ikke en fisk like høyt som mennesker, jeg setter ikke noe dyr like høyt som mennesker, selv om det finnes ufattelig mange dumme mennesker her i verden Men jeg setter alle høyt.

Det er ingen som mer fortjener en lang og smertefull død mer enn noen andre. Jeg kan ikke fordra insekter, men hvis jeg kan jage det ut av leiligheten gjør jeg heller det enn å drepe det, dessuten blir det mindre gris av det. Hvis jeg må avlive noe så gjør jeg det så smertefritt som mulig, og jeg liker ikke å drepe i det hele tatt, og jeg har spilt GANSKE MYE Grand Theft Auto Valgerd!

Men det går litt på empati. Man unner ingen levende vesen en smertefull død. Men i naturen skjer det ofte. Kjæledyr er ikke i naturen.
Tja.

Hvis vi skal legge "Det skjer jo i naturen" til grunn for hva vi gjør, så rykker vi nok noe tilbake sivilisasjonsmessig.

Bare fordi en haug med dyr lider i naturen, betyr ikke at det er fritt frem for oss som har litt moral i knotten å påføre lidelse. Kanskje vi kan begynne å skyte folk, fordi det har vi alltid gjort, helt inntil det kom noen sånn derre lover.
Inaktiv bruker
man avliver jo høner vere en jeg kjene så huger faren av hue på hønene når di skal avlives og da sjene jo hønene smerte di å og di løper jo runt uten hue det er jo mer dyremishanling

ps.jeg så en vere film på yu tub.og da var det ikkr mus.di forte pirayane med men søte anunger.som var leven og det er regne dyreplageri =;-C
david g
man avliver jo høner vere en jeg kjene så huger faren av hue på hønene når di skal avlives og da sjene jo hønene smerte di å og di løper jo runt uten hue det er jo mer dyremishanling ps.jeg så en vere film på yu tub.og da var det ikkr mus.di forte pirayane med men søte anunger.som var leven og det er regne dyreplageri =;-C


nå er det mest vanlig å bruke CO2 gass ved avliving av høner.
det er det som er mest humant.
Som andre skriver, og som jeg mener,så er det dårlig underholdning å servere levende fisk som mat, en tråkker faktisk andre på føttene som har slik fisk selv i akvariet.
beklager men jeg ser desverre ikke gleden av å føre piraya med gullfisk. oirayaen har desuten mye bedre av å få servert oksehjerte og annet fiskefor, da dette er 1000ganger næringsrikt, en gullfisk.
Når man kapper hodet av høner er det nok momentant død, grunnen til at de spreller etterpå er bare rykninger pga nervesystemet. Ser det samme med fisk som blir slått ihjel. Men uten hode kan man ikke leve eller registrere smerte.
ja det er rykninger. Men tingen er at hjernen er aktiv i en tid etter man har avkappet hodet. Hadde man tatt en fisk f.eks. en tetra, puttet den i en liten tank hvor det er farlig nivå med co2, så vil faktisk hjernen slutte å funke først, dermed føler ikke fisken noe smerte. Hadde man gjort det, så hadde det så klart ikke vært et fett om man mata med levende eller død fisk.

Og jeg er selvsagt i mot at fisk dør i løpet av en time eller to. Men det jeg mener er selvsagt at hvis en fisk dør på 10-12 sekunder under min kniv, eller 14-16 sekunder under kjeften på en piranha så ser jeg på det som en bagatell. Det andre er at piranhan vil trives mye mer for de 2 sekundene med smerte til byttet.

At det skjer i naturen er et begrep dere har tatt ut til viddene nå, det jeg mener er at det er så mye lidelse i verden, at 2 sekunder med mer smerte for maten til piranha blir som en dråpe i havet. Gjelder litt å se det i det større sammenhenget.

Men, jeg har aldri sett en piranha spise, så jeg tok en titt på en mus vs piranha, og det var kvalmt... Det jeg tenkte med levende bytte er som små neontetraer e.l. som passer inn i munnen på fisken, slik at byttet blir borte i et jafs.
Hei.
Det er naturlig at piraja spiser levende fisk, mus osv spør du meg, men jeg selv hadde ikke hatt hjerte til å kaste disse dyrene oppi til en piraja stim.

Men naturen er slik, jeg trur flere hadde trengt seg en liten oppkviker hvordan naturens gang foregår.

Å i tilegg er det så mye dobbelmoral når det gjelder alt mulig.
Dere sier eks, hvordan tror dere musen ville død på spist av piraja eller et slag i hode?

Hva ville fisken valgt en 200liters akvrium eller leve i frihet??

Trur heller dere kunne sett hvor mange som mishandler dyrene sine i sine hjem rundt om i verden og norges land.

Har selv en bekjent som er medlem i Noah, hel overbeskyttende når det gjelder dyr, men selv så har han en katt som han ikke behandler gått??
Hvorfor er han da helt panisk når han ser andre dyr som ikke har det bra at det skulle vært straff osv på de som mishandler dyrene, han er jo ikke bedre selv?

Nei fei deres egene dører før dere klager på andre, dobbelmoral har vi nok av ihvertfall!!!

Det skulle faktisk vært opprettet dyrepoliti i norge slikt som i USA.
Trur heller dere kunne sett hvor mange som mishandler dyrene sine i sine hjem rundt om i verden og norges land.


At det finnes folk som mishandler katter og hunder er jo faktisk irrelevant i denne tråden. Man kan ikke si at fordi det finnes større problemer skal man bare drite i de små.

Jeg kan være enig i at 2 sekunder fra eller til spiller ingen rolle, men jeg synes at man skal gjøre sitt beste for å ikke påføre levende vesener lidelse, og det inkluderer da å avlive dyr før de blir mat. Og som jeg nevnte i mitt forrige innlegg ser jeg ingen vits i å fore med levende dyr, eller døde dyr for den del, med alt spesialisert for som finnes på markedet. Foring med levende eller døde dyr forbindes jo også med smittefare, hvem vet hvilke parasitter eller sykdommer musen/gullfisken har?
Inaktiv bruker
uansett, er det stygt å hive en levende mus i akvariet for så å sitte å, sjekk a, sjekk musa spreller, sjekk det, heeelt sinnsykt, oi dæven, der datt magasekken ut, å musa lever enda, siiiinsykt
det er dette jeg mener er stygt, som jeg sier, det er forskjell på natur å akvarium, å så næringsrikt fôr som oksehjerte osv, du kan gi pirajaene, så hvorfor i svarte hæællvette skal du fore med levende mus å andre fisk da?? når du har så mye annet for som er mye bedre?????? er det fordi det er gøy eller????!!!!
VÆR SÅ SNILL I TENKT PÅ HVA DU SIER FØR DU SIER NOE DU, DET EKKE VI SOM SKAL GJØRE DET AKKURAT NÅ!!!
Hallo
smittefare o.l er jo en helt annen diskusjon, men for endel fisk er det vel "naturlig" å spise levende mat...? ser ikke noe galt i dette, jeg kverker da ikke marken å møllen før fiskene får spise det... men jeg mater da heller ikke med mus å gullfisk (men skal jo i sannhetens navn si at jeg synes det er spennende a se fisk som jakter, det er jo "naturlig" for endel fisker dette også.. ikke nødvendigvis å se at den sliter en mus/fisk eller hva det nå skal være, i biter men det er jo en vesentlig del av adferden til endel fisk dette..((altså jakt på mat))
Inaktiv bruker
jeg har set noen natur filmer på yu tub.med piraya som tok slanger.som badet i elva.og di tar jo flodsvin som bader i elva.og uheldige fuglunger.som blir kastet uti elva av di sterkeste ungene i reiret =
Steinar Rasmussen
Hva ville fisken valgt en 200liters akvrium eller leve i frihet?? Trur heller dere kunne sett hvor mange som mishandler dyrene sine i sine hjem rundt om i verden og norges land.


Hvis du skal dra det i den retningen så kan vi bare drite i dyra og starte med alle foreldrene som ikke kan oppdra ungene sine. Det er nok av ting å ta tak i.

Men alt hjelper. Og jeg tror de som mater piraja med mus gjør det mer for sin egen syke nytelse enn fiskens "trivsel" og "instinkt". Alle mennesker har noe nysgjerrighet inni seg, men jeg liker å tro at vi har litt moral og empati for andre også. Kanskje ikke, se punkt 1 :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap