Corydoras sp. black (side 2)

JAG
Jeg har faktisk noe vondt for å tro at disse bare er "man made" fordi teoretisk skulle man da også få avkom i "normal" farge.

Egentlig ikke. Det kommer an på om det er et ressesivt gen eller ikke involvert. Er det et ressesivt gen, må fisken kun ha dette for å få den bestemte egenskapen. Og når man da avler på de som kun har dette genet, vil det ikke være tilstede noe annet gen som kan gi "normalfargen" videre til barna. Men dette er bare rent teoretisk. Jeg aner ikke noe om hva slags gener det er som styrer fargen på disse fiskene - jeg bare husker min gamle kunnskap fra biologien på videregående.
Først og fremst; Du vet åpenbart ingenting når du sitter og påstår at Ian Fuller, den britiske Corydoras-eksperten, farer med fiskeskrøner! Greit at du ikke tror på meg, det kan jeg tåle Men når du i tillegg spytter foraktelig på de 40 års erfaring med Corydoras som Ian Fuller har, og det at han i tillegg kjenner stort sett alle nålevende malle-eksperter i verden.....Ja, da blir jeg sint, rett og slett! Du er jo ignorant!

LES HER på Ian Fullers side. Resten av nettsidene hans er kun for betalende medlemmer, jeg er medlem der, men de sidene kan det ikke linkes til.

Les og forstå hva som står. Det står, hvis du greier å la informasjonen synke inn, at det IKKE finnes en viltfanget Corydoras som er SVART hele tiden. Det står at det finnes en som blir veldig mørk, når den er svært stresset eller redd. Men den er ikke svart døgnet rundt eller hele tiden!

Så hvis du nå sitter med svarte Corydoras i akvariet ditt, som selv etter at de har roet seg ned hjemme hos deg er svarte....... tja, kan du egentlig være i tvil lenger? Da har du oppdrettsfisk, mest sannsynlig fra Tsjekkia.


Gjør noe mere grundig research og les selv! Du sitter jo bare der og avviser alt, fordi du har bestemt deg allerede og ikke har lyst at det skal være noe annet.
Det ligger et åpent internett der fremfor deg, du må bare sette i gang og sjekke de fakta jeg har skrevet ned her. Men vær forberedt på å vasse i rykter og masser av skriverier fra mange som ikke vet noe, før du greier å komme til bunns i saken.....

Dette er et tema som har vært diskutert mange ganger før, både her i norske forum og overalt på utenlandske forum. Jeg har fulgt slike tråder i årevis! Her er et eksempel fra Nettakvariet i 2007.

NÅ sitter jeg imidlertid her og forventer å få se noen skikkelige bilder av de såkalt viltfangede fiskene du har kjøpt. Kan vi få se, er du snill?

JAG
Jeg har faktisk noe vondt for å tro at disse bare er "man made" fordi teoretisk skulle man da også få avkom i "normal" farge.Og det blir noe enkelt for en å si at han kjente han som "laget" arten uten videre dokumentasjon. Er det noe det fins mye av,så er det vel fiskeskrøner.Men jeg kan ikke avvise det helt heller. På lik ljnje at dere ikke kan avvise at de jeg har kjøpt er VF. jan


JAG
Det ser ut som spørsmålet mitt har startet en liten debatt.Det er jo bra. Jeg kjøpte 8 stk forrige uke de kostet kr. 100,- pr. stk. De er kjøpt inn som VF Og de står oppført i Aqualog boka med nr. S 18070-4, og jeg mener å huske at det var på side 104 eller 106.Vi slo de opp i Butikken. Jeg har faktisk noe vondt for å tro at disse bare er "man made" fordi teoretisk skulle man da også få avkom i "normal" farge.Og det blir noe enkelt for en å si at han kjente han som "laget" arten uten videre dokumentasjon. Er det noe det fins mye av,så er det vel fiskeskrøner.Men jeg kan ikke avvise det helt heller. På lik ljnje at dere ikke kan avvise at de jeg har kjøpt er VF. jan


De er oppdrettsfisk og finnes ikke i naturen, enkelt og greit.
Så jo vi kan avvise at de fiskene du kjøpte ikke er VF-fordi de finnes ikke i naturen.
Og da er det rimelig vanskelig at de kan være VF.
Plussmedlem
Jeg blander meg ikke inn i diskusjonen angående svarte corydoras (selv om jeg har disse selv ), men jeg synes man kan være forsiktig med å si at fisk med den eller den fargen ikke finnes i naturen.
Tviler sterkt på om alle arter er funnet og vitenskapelig beskrevet ennå. Både når det gjelder corydoras og andre fisk
Loomis
Jeg blander meg ikke inn i diskusjonen angående svarte corydoras (selv om jeg har disse selv ;) ), men jeg synes man kan være forsiktig med å si at fisk med den eller den fargen [I]ikke[/I] finnes i naturen. Tviler sterkt på om alle arter er funnet og vitenskapelig beskrevet ennå. Både når det gjelder corydoras og andre fisk ;)


Der er jeg enig.
Men de svarte c-mallene som blir solgt nå, de er oppdrettsfisk.

Men at det sikkert finnes en drøss av arter der ute enda som ikke er funnet, ja det er rimelig sikkert.
Like sikert som at de svarte c-mallene i dag er oppdrettsfisk.
Plussmedlem
Hva JAG har kjøpt vil jeg ikke uttale meg om.

Mine er oppdrett og MF.
Dvs. "Moss-fanget"
Heisan!
La meg utdype at jeg ikke har skrevet at noen, hverken den ene eller andre farer med fiskeskrøner.
Det jeg gjør er å sette spørsmåltegn ved noe.La feks. Hans-Georg Evers frem dokumentasjon for å understerke sine uttalelser?Har denne farge varianten oppstått i naturen? Har noen satt ut en gruppe i naturen og blir ikke disse da VF etter noen generasjoner?Selger industrien oppdrett som VF? Hvorfor er arten oppført i Aqualog boka med tilhørighet fra en elv i Venezuela?
Jeg mener; Det hender faktisk at historiebøkene må skrives om fordi noen setter ? ved enkelte ting.
I utgangspunktet utelukker jeg ikke noe selv om jeg har et svar jeg finner som mest trolig.
Først og fremst; Du vet åpenbart ingenting når du sitter og påstår at Ian Fuller, den britiske Corydoras-eksperten, farer med fiskeskrøner! Greit at du ikke tror på meg, det kan jeg tåle Men når du i tillegg spytter foraktelig på de 40 års erfaring med Corydoras som Ian Fuller har, og det at han i tillegg kjenner stort sett alle nålevende malle-eksperter i verden.....Ja, da blir jeg sint, rett og slett! Du er jo ignorant!

Nei du er jo ikke nedlatende mot folk du Mona. Ikke akkurat et vennlig svar spør du meg. JAG beskylte aldri Ian Fuller for å fortelle fiskeskrøner. Han skrev bare at fiskeskrøner forekommer. Sjekk fakta du også før du hogger hue av folk.

Dessuten så betyr det ikke at selv om man har 40 års erfaring fra corydoras at man aldri kan ta feil. Ingen er feilfrie vettu.
Jeg vil be dere om å dempe gemyttene litt. Det begynner å nærme seg personangrep her, og det blir ikke godtatt.
Det blir ikke en fruktbar debatt om man hopper på hverandre i sinne.
Jeg melder meg bare ut av hele diskusjonen. Dette får folk finne ut selv.
Tilfeldig bekjentskap
© LeneH
Reklame for plussmedlemskap