Ukjente fiske-arter i akvariet. (side 2)

Håvard Støre Andresen
Mallen er 100% sikkert en [URLBLOCK1] Hva fiskeartene er finner du ut i butikken. Bruk penn og papir hvis det virkelig er nødvendig. Hvis du betalte noe for mallen må den nødvendigvis ha hatt et navn. Hvis du tviler på om det oppgitte navnet er riktig (noe det ikke alltid er) kan du spørre i forumet. Å spørre i forumet om noe som står i listene i butikken er egentlig å spørre på feil plass. Uansett... Er glad for at du postet her siden det minner meg på at jeg ønsker en gruppe av akkurat denne arten som forøvrig er den aller minste Leporacanthicus arten;)

Noe fisk er kjøpt privat, mallen fikk eg med akvariet, og noe fisk er kjøpt på butikk uten den store kyndighet, ettersom dei har fått den av privatpersoner.
Har du et godt argument for hvorfor detter er den mallen du nevner?
Med fargeflekk mener du kanskje eggflekker..? Det har jeg vært borti siden jeg har malawi selv Her på Akvaforum har de en fantastisk ordliste som er ganske nyttig til tider, her er hva de sier om eggflekker:
Dette er flekker på hannfiskers gattfinne som skal imitere egg. Forekommer stort sett hos munnrugende ciklider og kanskje mest kjent hos de østafrikanske riftsjøciklidene. Meningen med disse flekkene er at hunnfisken vil forsøke å fange opp disse "eggene" og når dette skjer vil få melke fra hannen slik at eggene hun allerede har i munnen befruktes.
liverbird
Med fargeflekk mener du kanskje eggflekker..? Det har jeg vært borti siden jeg har malawi selv ;) Her på Akvaforum har de en fantastisk ordliste som er ganske nyttig til tider, her er hva de sier om eggflekker: [I]Dette er flekker på hannfiskers gattfinne som skal imitere egg. Forekommer stort sett hos munnrugende ciklider og kanskje mest kjent hos de østafrikanske riftsjøciklidene. Meningen med disse flekkene er at hunnfisken vil forsøke å fange opp disse "eggene" og når dette skjer vil få melke fra hannen slik at eggene hun allerede har i munnen befruktes. [/I]

Hehe, konge.

Ok.

Det eg ville fram til er at hvis eg har forstått det riktig, så er det enkelte fiskearter som har en annen farge på hannen enn hoen, og hos andre fiskearter er det denne eggflekken som skiller hannen fra hoen. ..eller kan det være begge deler hos enkelte arter?..
Jeg synes det er ufattelig vanskelig å se forskjell på kjønnene på enkelte, spesielt når kjønnene har samme farge. Enkelte malawi har, som du sier, forskjellig farge på hunn og hann, mens andre er helt like i farge. Hunnene kan også ha eggflekker så det er heller ikke en sikker måte å finne ut kjønnene på. Den sikreste måten på kjønnsbestemmelser er når hunnen går og tygger, da har du garantert en hunn
liverbird
Jeg synes det er ufattelig vanskelig å se forskjell på kjønnene på enkelte, spesielt når kjønnene har samme farge. Enkelte malawi har, som du sier, forskjellig farge på hunn og hann, mens andre er helt like i farge. Hunnene kan også ha eggflekker så det er heller ikke en sikker måte å finne ut kjønnene på. Den sikreste måten på kjønnsbestemmelser er når hunnen går og tygger, da har du garantert en hunn ;)

Hehe, og då har du jo allerede egg.
Eg har tre hongi med eggflekk.
To små og ein stor hongi. Vil da sei at da ikkje nødvendigvis e 3 hannar?
Niks det er ikke nødvendigvis bare hanner, er du heldig har du en hann og to hunn
liverbird
Niks det er ikke nødvendigvis bare hanner, er du heldig har du en hann og to hunn :)

Hehe, gjere da ikkje enkelt for oss desse malawiane.
Kossen ser du på at eg har juvelciklider i samme kar?
Malawi er ikke alltid like enkelt på den måten nei, men det er jo sinnsykt artig da
Siden juvelciklidene også er fra Afrika er jeg ikke helt i mot det, men det kommer jo an på hvilken type det er, hvilken oppførsel den har og selvfølgelig hvilke krav den stiller
liverbird
Malawi er ikke alltid like enkelt på den måten nei, men det er jo sinnsykt artig da :) Siden juvelciklidene også er fra Afrika er jeg ikke helt i mot det, men det kommer jo an på hvilken type det er, hvilken oppførsel den har og selvfølgelig hvilke krav den stiller

Hemichromis bimaculatus trur eg det latinske navnet er...
Da er det i såfall denne. Siden det står i profilen at den helst bør gå i eget artsakvarium ville jeg nok prøvd å rette meg etter dette. Ser det er noen som har registrert denne fisken sammen med malawi, men hvordan utfallet blir tør jeg ikke si. Jeg lar spørsmålet stå åpent for andre
liverbird
Da er det i såfall [URLBLOCK1]. Siden det står i profilen at den helst bør gå i eget artsakvarium ville jeg nok prøvd å rette meg etter dette. Ser det er noen som har registrert denne fisken sammen med malawi, men hvordan utfallet blir tør jeg ikke si. Jeg lar spørsmålet stå åpent for andre :)

Ja, får bare prøve og se litt.
..har jo tre akvarium eg har tenkt å bruke som lekskar. Et er forbeholdt et mallepar, og dei to andre får eg se det ann.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap