Spørsmål om fluval 4 plus (side 2)

Har et fluval 2 pluss i mitt 50 liters akvarie. synes dette funker veldig fint. Men jeg har modifisert det på min egen måte da, har tenkt å ta bilder og kanskje lage en liten artikkel om dette, men hovedprinsippet er hvertfall at jeg bruker slik eheim efi substrat, slike små kuler, til filter medie, for dette har jo mye større overflate og har bedre gjennomstrømming en den fine filtervatten som jeg valgte, som gjorde at det nesten ikke ble gjennomstrømming i pumpen.
Etter å atter en gang ha slåss mot Aquaballen min i kveld (lenge siden sist - etter jeg satte den i et kulefiskkar, har jeg sluppet å røre på den så mye), kom jeg på hvorfor jeg hater denne så sterkt. Relevansen i forhold til temaet i denne tråden, kommer fram i første punkt:
- jeg får si som det ble sagt tidligere i tråden: sugekoppene suger. Jeg som er vant med sugekoppene til Fluval, går omtrent i taket når jeg må slåss med eldre sugekopper fra Eheim. Ikke bra for blodtrykket mitt (hvis jeg hadde hatt dårlig blodtrykk, men jeg kan jo alltids få det av dette ). Hvis det er slike sugekopper Håvard er vant med, skjønner jeg hans skepsis til å bruke filtre som kun holdes oppe av sugekopper. Under arbeid i akvariet, ramlet nemlig filteret ned, og da kunne jeg bare glemme å få det til å sitte igjen. Jeg pusset av sugekoppene, og jeg pusset av veggen de skulle sitte på, men selv uten filteret i holderen, greide ikke de 4 sugekoppene å holde filterholderen oppe (uten filteret i). *En lang remse stygge ord* Og da jeg klemte til for å forsøke å få filteret til å sitte fast (jeg forsøkte først med filteret i holderen, så uten), så føk først diffusoren av. Etter en større leteaksjon etter den, og fikk satt den på igjen, og jeg skulle på nytt forsøke å presse filteret til å sitte på akvarieveggen, så falt diffusoren av igjen, samt at kurvene løsnet fra hverandre. *En enda lengre ramse med stygge ord* Hadde jeg ikke tidligere modifisert dette filteret litt, hadde det nå ligget søte, små, skitne kuler av Ehfisubstrat pro i hele akvariet, og trolig en del på gulvet også. I kampens hete kom også alt filtergørret som lå i pumpa ut i vannet, så vannbyttet jeg nettopp hadde utført, var totalt ubrukelig. Jeg orker ikke en gang til i natt. Nå skal jeg roe meg ned i senga. Jeg kjenner at jeg er meget irritert på dette filteret, som jeg ikke begriper at noen kan like... Har jeg lagt et filter virkelig for hat noen gang, så er det dette! Ok, et innvendig filter for hat. Jeg har et utvendig filter som jeg også har lagt for hat, men det hører ikke hjemme her i denne diskusjonen.

Så Håvard: hvis det er de flate, gamle sugekoppene til Eheim som gjør at du ikke vil ha innvendig filter som kun har oppheng av sugekopper, så skjønner jeg din innstilling. Man kan få magesår av dem. Jeg har aldri opplevd noe slikt med sugekopper fra Fluval. Jeg er faktisk ikke sikker på hvor gammelt mitt eldste Fluval-filter er, fordi jeg kan ikke huske når jeg kjøpte mitt første, samt at jeg har overtatt en del gamle, som trolig er eldre enn mitt eldste, men jeg kan ikke huske å ha slitt med sugekoppene på Fluval-filtre, så lenge både de og akvarieveggen er rene (noe som sjelden er noe problem, ettersom du kun tar ut sugekoppene hvis du skal flytte filteret permanent bort fra plassen det står på. Har jeg slitt med sugekopper på et filter, har det enten vært fra Eheim, Sera eller fra et billigmerke med knøttsmå sugekopper (Sera bruker knøttsmå sugekopper, forresten).
Når man først snakker om sugekopper som suger (), så er det iallefall Maxijet sine. Det tyter harpiks ut av dem, og når de er ferdige med det, så er sugekoppene knallharde, og fiskene forgiftet. Har opplevd dette med to ulike maxijet -pumper, og begge gangene døde fisker som fluer helt til jeg fjernet sugekoppene. :S
Har en fluval 4 modifisert med blåfilter i min 128 L. Kjøpte den godt brukt for ca 6 mnd siden og har ikke hatt noen problemer med den. Når det gjelder montering, så kunne du kansje feste den med korte skruer i plexiglass, for så å silikonere den på akvarie ruten?
Plussmedlem
Mikeb
..., så kunne du kansje feste den med korte skruer i plexiglass, for så å silikonere den på akvarie ruten?
Plexi og silikon fester egentlig ikke så veldig godt.
Jeg har forsøkt. Det tåler ikke så mye belastning.
Og litt belastning vil det bli når filterhuset skal fjernes fra pumpehodet for filterrens.
Et tips: Aquaclear pumpehoder er ifra samme produsent som Fluvalene.
Og i disse powerheadene er det en sånn digs til å henge over kanten på akvariet, det festet passer til Fluval plus også.

Tror det er mulig å få tak i denne som reservedel. Dette er en mulighet om man er dønn avhenging av å henge den over kanten på akvariet
Plussmedlem
B. Amundsen
Tror det er mulig å få tak i denne som reservedel. Dette er en mulighet om man er dønn avhenging av å henge den over kanten på akvariet

Og jeg veit om en som har en drøss liggende
Hvis man ikke liker sugekopper, så prøv med magneter En kraftig magnet inni Fluval-filteret på et passende sted, og en utenpå glasset. Sitter som støpt, og en magnet er evigvarende, blir aldri utslitt

JBL har kommet med en ny serie innvendige filtere, JBL CristalProfi i-serien, som kan ligne litt på Fluval av utseende. De finnes i modell 80, 100 og 200.
Inni er de imidlertid helt annerledes enn Fluval, suveren løsning. Det finnes en hel serie ferdige kurver eller kasetter å sette inn, inneholdende alt fra filtersubstrat (kuler) og svamper og alt mulig. Smak og behov avgjør hva man velger å sette inn
Og kanskje best av alt for sugekopp-hatere:
filteret festes på glasset med magneter!
Ingen sugekopper eller festeanordninger å tilpasse. Klask det på glasset der du vil ha det - det sitter.

Jeg har kjøpt meg en CristalProfi100, for siden jeg har såpass mange lave akvarier valgte jeg en modell som ikke er så høy (modell 100 er 29,5 cm).
[External Image]

Eksempel på kurv/kasett med filtersubstrat (kuler):



[External Image]
Loomis
Og jeg veit om en som har en drøss liggende :)


Hysj..ikke si det høyt.
Plexi og silikon fester egentlig ikke så veldig godt.
Jeg har forsøkt. Det tåler ikke så mye belastningQUOTE]

Det har du nok rett i, mener å ha lest at plexi og glass ikke får godt heft.. tynn skiferplate funker kansje? ellers så hørtes magnet ideen bra ut. Så de hadde rimelige magneter på hobby butikken, men vet da ikke om disse magnetene innholder stoffer som siver ut i vann. De har i hvertfall godt utvalg på magneter=): http://www.pandurohobby.no/pan/IboxServlet?QRY=magnet&p=IXS750
Sitaten min kom ut feil, den var ment for Loomis..

Forresten, når det gjelder magneten og stoffer så kan man vel male den med sigural eller epoxy for sikkerhets skyld, uten at det vil påvirke styrken
Kraftige magneter til slike formål får du på bl a Clas Olhson. Søk på Neodym-magnet.

Du kan f eks lime en slik inne i eller utenpå filterkasseten med f eks lynlim, dekke det hele med silikon slik ar dette blir vanntett. Så har du en like på utsidene av glasset, og dermed har du et magnetfeste for 58 kr.
Utrolig mange interessante innlegg i denne tråden. Takker og bukker
hei, folk sier den passer maks til 150 liter

De nye TetraTec EX-filtret gir deg den nyeste teknologien og mye for pengene. Leveres komplett med alle filtermaterialer, slanger og slangeadaptere, klar til bruk. 2 års garanti.

Specifikasjoner:
Akvariestørrelse: opp til 250 liter
Vannmengde: 700 liter/timen
Forbruk: 13 watt

da burde jo denna utevendige pumpa også vere max 150liter de er akkurat like i liter i timen
har ikke lest alle innleggene, men kan fortelle at jeg hadde en fluval 4+ i en 120 liters akvarie, og fiskene holdt seg bare på en side av karet pga at pumpa var for sterk.. etter erfaring vil jeg ikke ha en slik i 120 liter, da passer det beste med 3+...
TUSEN TAKK for kjempefint tips Nils!!!
Jeg holdt på å bli "steike tulen" av sugekoppene for å si det på godt sunnmørsk!

Slike neodym magneter med sine 7-13 kg heftekraft er en sikker vinner.
Vennligst unngå hobbymagneter til akvarium, disse har jeg nå testet og den jeg kjøpte(medium str.) var like sterk som vått papir kansje 50 gram heftekraft eller mindre. neodym for diy akvaristene=)

Ellers om du ikke har fått svarene til tråden, så er Fluval 4 ca 33cm høy og ca 7cm bred(den er i vann nå, men tok utvendige mål).
Det er diffusor på vannutløpet for bobler.
Den er enkel å demontere for rengjøring og modifisere etter Bjarne sin oppskrift, dette har jeg selv gjort med min Fluval 4=)
Det er forresten justerbar "outflow".
Driftsikker er Fluval 4 av min erfaring.




Finnes det luftdiffusor som ekstrautstyr til fluval 4 plus?
Siden jeg har et spørsmål som dreier seg om det tekniske rundt fluval 4+ håper jeg det er ok at jeg poster det i denne tråden. Har lest hele tråden, og siden det ligger masse bra informasjon om fluval 4 her, kan det jo være greit å fortsatt holode denne informasjonen samlet tenker jeg.

Har i alle fall en Fluval 4 + i min 80-liter. Den gjør en knalljobb, og jeg er veldig fornøyd med den. Dette er en utgave modifisert med blåfilter, og siden den akkurat får plass i høyden har jeg rett og slett bare satt den i hjørnet av karet, festet ledningen med en teipbit utenpå bakveggen, og den står støtt som bare det! Har en liten bit blåfilter i bunnen, i høyde med sanden som den står på for å hindre during ol.

Jeg har i midlertid to spørsmål:

1.Må dette filteret stå helt under vann? Utblåset er jo kort og går rett frem, så sånn det står nå får jeg ikke den bevegelsen i overflaten som jeg ønsker.

alternativet:

2.Har lest at det finnes luftdiffusor til filteret. Kjøpte mitt brukt, og noe sånt fulgte ikke med. Noen som har et bilde/link til dette, evt. vet om det kan kjøpes separat? Nå har jeg lett og lett, men ikke funnet noe...

Skulle gjerne løst problemet med økt bevegelse i overflaten.

For øvrig skulle jeg gjerne ha et utblås som spredte strålen mer, sånn det funker nå går en veldig sterk strøm rett frem (vil gjerne ha stor gjennomstrømming i karet) -hadde vært genialt om det fantes en slags spreder man kunne feste på pumpehodet!

"Finnes det luftdiffusor som ekstrautstyr til fluval 4 plus?" -Bestemte meg likesågodt for å lage min egen. Laget et lite hull i en tykk slange som jeg tredde en liten bit tynn slange gjennom. Når jeg festet den tykke slangebiten på pumpeutblåset stikker den tynne slangebiten opp over overflaten og drar med seg luft ned. Funker som bare det
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Tjernshaugen
Reklame for plussmedlemskap