Super enkle artemia klekkere (side 2)

Inaktiv bruker
beklager å dra opp igjen gamle tråder(hvet at enkelte hater det), men noen ganger syns jeg det er like greit å få allt samlet på en side, så slipper man på en måte å lese 10 forskjellige poster for å finne svar på allt
Kan noen fortelle meg hvordan denne isboks-klekkeren fungerer? linken til trådstarter fungerer ikke lengre, i hvertfall ikke her.
Jeg prøvde meg på flaskemetoden, den virker heller dårlig her, ønsker nå å prøve en noe mere stille metode.
chr87
beklager å dra opp igjen gamle tråder(hvet at enkelte hater det), men noen ganger syns jeg det er like greit å få allt samlet på en side, så slipper man på en måte å lese 10 forskjellige poster for å finne svar på allt Kan noen fortelle meg hvordan denne isboks-klekkeren fungerer? linken til trådstarter fungerer ikke lengre, i hvertfall ikke her. Jeg prøvde meg på flaskemetoden, den virker heller dårlig her, ønsker nå å prøve en noe mere stille metode.

Hvorfor fungerte flaskemetoden dårlig? Dette er jo en av de beste måtene å klekke artemia på.
Inaktiv bruker
Det ble en del klin, side det boblet godt, og det sprutet over.
også ble det mye styr med luftslanger, og hull i kork som ikke ville bli ordentlig tett.
Og hele greia rett og slett bråker for mye, derfor lurte jeg på dette med iskremboksen.
Hørtes jo veldig kjekt ut at artemiaen og egg7eggeskall blir skilt fra hverandre med engang, det var også noe jeg slet litt med ved bruk av flaskemetoden.
chr87
Det ble en del klin, side det boblet godt, og det sprutet over. også ble det mye styr med luftslanger, og hull i kork som ikke ville bli ordentlig tett. Og hele greia rett og slett bråker for mye, derfor lurte jeg på dette med iskremboksen. Hørtes jo veldig kjekt ut at artemiaen og egg7eggeskall blir skilt fra hverandre med engang, det var også noe jeg slet litt med ved bruk av flaskemetoden.

At det bråker litt, det kommer man ikke unna, men den artemia klekkeren du tenker på å bruke nå klarer ikke å klekke på langtnær så mye som flaskemetoden med tilføring av luft.

Å skille egg fra levendenauplier er enkelt i flaskemetoden det, skru av luftpumpa og sett en lampe mot bunnen av flaska. Eggeskal etc flyter til toppen og nauplier svømmed nedover mot lyset. La dette stå i ro noen minutter så er det bare å tappe ut.

En annen ting for å få velykkede klekkinger er å bruke artemia egg av god kvailiet. For om mange av eggene ikke klekker så vil også disse eggene synke til bunnen om man bruker flaskemetoden-
Inaktiv bruker
Da trur jeg kanskje vi kan konkludere med at de eggene jeg hadde ikke hadde god nok kvalitet, noen erfaring å dele? Hvor kjøpe gode egg billig? er ikke ukjent med ebay omd et skulle være billig, og helle rikke ukjent med å bruke utenlandske nettbutikker heller, er bare ikke så god skjent med de untenlandske nettbutikkene som har med akvarie å gjøre(desverre).
Hvilken metode en bruker kommer vel an på mengden artemia en trenger pr. døgn, altså hvor mange yngel en har.

Denne isboks metoden funger slik: Ta en ren firkantet isboks, klipp lokket i to deler. Putt den ene delen av lokket ned i midten av isboksen. La det være en glipp mellom bunnen av isboksen og lokket på ca. 2 mm. Sannsynligvis må du feste lokket som står loddrett ned i boksen med tape, slik at den holder seg i ro. Rør ut 3 ss vanlig salt uten jod (ikke seltin) sammen med 5 dl. lunket vann. ha dette i isboksen. Ha i artemiaegg i den ene delen av isboksen, legg noe over denne delen slik at det er mørkt der. Dette gjør du når du har funnet et egnet sted for den å stå - den må stå i ro.l Sett en lampe ved den andre siden av boksen som eggene IKKE ER I. Når eggene klekkes så vil artemian svømme mot lyset, under lokket som står ca 2 mm. fra bunnen. Nå trenger du en pimpett å suge opp artemian opp med og en artemia sil, sprut artemian i artemiasilen, skyll godt under rennende springvann for å fjerne saltet og server.

Sånn var det, og det funker bra så lenge du ikke driver med storoppdrett og trenger store mengder artemia, for da anbefales flaskemetoden.
Jeg har handla med denne person på ebay flere ganger, han har hatt meget god artemia opp mot 95% hatchrate, og det er det ikke langt unna på alle de boksene jeg har handla inn.

Han har ikke inne de boksene jeg og flere i Larvik akvarieklubb har handla inn, men det er en seriøs fyr som sender fort og på de boksene vi har fått iallefall så er klekkeprosenten meget høy. KAn ta noe tid å få pakka, fra 1-3 uker, men det er postvesenet i Taiwan sin feil. Ikke fikk vi toll eller mva på artemiaen heller.
2nelise
Hvilken metode en bruker kommer vel an på mengden artemia en trenger pr. døgn, altså hvor mange yngel en har. Denne isboks metoden funger slik: Ta en ren firkantet isboks, klipp lokket i to deler. Putt den ene delen av lokket ned i midten av isboksen. La det være en glipp mellom bunnen av isboksen og lokket på ca. 2 mm. Sannsynligvis må du feste lokket som står loddrett ned i boksen med tape, slik at den holder seg i ro. Rør ut 3 ss vanlig salt uten jod (ikke seltin) sammen med 5 dl. lunket vann. ha dette i isboksen. Ha i artemiaegg i den ene delen av isboksen, legg noe over denne delen slik at det er mørkt der. [B]Dette gjør du når du har funnet et egnet sted for den å stå - den må stå i ro.[/B]l Sett en lampe ved den andre siden av boksen som eggene IKKE ER I. Når eggene klekkes så vil artemian svømme mot lyset, under lokket som står ca 2 mm. fra bunnen. Nå trenger du en pimpett å suge opp artemian opp med og en artemia sil, sprut artemian i artemiasilen, skyll godt under rennende springvann for å fjerne saltet og server. Sånn var det, og det funker bra så lenge du ikke driver med storoppdrett og trenger store mengder artemia, for da anbefales flaskemetoden.

Er klart man kan vurdere medtoden din om man skal klekke veldig lite artemia, men jeg driver ikke akkurat stort. Men klekker 2 t-skjeer med egg i en halvliters flaske hver dag, og ville ikke valgt noen annen metode.

Å skylle artemiaen i rennende vann er bare bortkasta har jeg erfart, så lenge man rengjør klekkeriet hver dag når man har brukt opp en sats. Salt innholdet er så lite så spiller ingen rolle, og om man er nøye med rengjøring så gror det ikke slike bakterier som vistnok ikke er så bra.
Har ikke Fredrikstad en av norges beste zoo butikker når det gjelder akvariefisk? En seriøs butikk selger skikkelig artemiaegg. Vær bare sikker på at du ikke har kjøpt feil, at du har kjøpt avskallet artemia (da er det nytteløst å klekke de fordi de er alleredet klekket). Husk også på at det bør stå på en lun plass og at det tar fra ca. 24 - 36 timer før eggene klekker. Derfor er det vanlig å ha to "anlegg" gående.
Tom K
Er klart man kan vurdere medtoden din om man skal klekke veldig lite artemia, men jeg driver ikke akkurat stort. Men klekker 2 t-skjeer med egg i en halvliters flaske hver dag, og ville ikke valgt noen annen metode. Å skylle artemiaen i rennende vann er bare bortkasta har jeg erfart, så lenge man rengjør klekkeriet hver dag når man har brukt opp en sats. Salt innholdet er så lite så spiller ingen rolle, og om man er nøye med rengjøring så gror det ikke slike bakterier som vistnok ikke er så bra.

Denne diskusjonen gir jeg meg ikke ut på. Vedkommende spurte, jeg var trådstarter og jeg svarte, enkelt og greit.
2nelise
Har ikke Fredrikstad en av norges beste zoo butikker når det gjelder akvariefisk? En seriøs butikk selger skikkelig artemiaegg. Vær bare sikker på at du ikke har kjøpt feil, at du har kjøpt avskallet artemia (da er det nytteløst å klekke de fordi de er alleredet klekket). Husk også på at det bør stå på en lun plass og at det tar fra ca. 24 - 36 timer før eggene klekker. Derfor er det vanlig å ha to "anlegg" gående.

Problemet med norske butikker om de er seriøse eller ikke er at de tar blod pris på artemia, sist vi handla inn bokser så kom en boks med 454g artemia egg på 211,- stk fra Ebay, tropefisk sleger vel bokser til ca 1100,- , griskhet kalles det:P hehe
2nelise
[QUOTE=Tom K] Er klart man kan vurdere medtoden din om man skal klekke veldig lite artemia, men jeg driver ikke akkurat stort. Men klekker 2 t-skjeer med egg i en halvliters flaske hver dag, og ville ikke valgt noen annen metode. Å skylle artemiaen i rennende vann er bare bortkasta har jeg erfart, så lenge man rengjør klekkeriet hver dag når man har brukt opp en sats. Salt innholdet er så lite så spiller ingen rolle, og om man er nøye med rengjøring så gror det ikke slike bakterier som vistnok ikke er så bra.

Denne diskusjonen gir jeg meg ikke ut på. Vedkommende spurte, jeg var trådstarter og jeg svarte, enkelt og greit.

Helt greit at du har andre meninger og den skal jeg ikke ta i fra deg. Men jeg ville bare legge frem hvordan jeg gjør det og hvorfor. Men fins ingen fasit på at ting må gjøres på en bestemt måte likevel, som sagt mange veier til Rome.:P
Vel, Krizoo i Stokke selger kvalitets egg og en "boks" der koster hundrelappen, og det er ikke dyrt og den er dryg og varer lenge for vanlige amatør oppdrettere. Selvfølgelig ikke halvkiloen, men ikke så mange som trenger det. Hvorfor skal en vente i flere uker fra Ebay hvis en har yngel som trenger mat NÅ?
Inaktiv bruker
gode poeng fra begge her angående egg fra Norge eller ebay, men jeg velger nok fort ebay, jeg handler der det er billigst(prinsipp sak, hadde alle andre også gjort det, ville ikke ting vært så dyrt her lengre heller).
men hvor mye egg kan en klekke i denne isboksen egentlig?
2nelise
Vel, Krizoo i Stokke selger kvalitets egg og en "boks" der koster hundrelappen, og det er ikke dyrt og den er dryg og varer lenge for vanlige amatør oppdrettere. Selvfølgelig ikke halvkiloen, men ikke så mange som trenger det. Hvorfor skal en vente i flere uker fra Ebay hvis en har yngel som trenger mat NÅ?

Joda han selger 30-50g egg for 100,- og da ser du at det blir en god del dyrere. Og for folk med yngel så er ikke det mange klekkingene før den lille boksen er tom. Men når det er sagt så har jeg handla de av ham før, og er ikke noe å utsette på klekkeprosenten.

Poenget med å handle fra Ebay er å jo å handle inn så man har egg liggende i fryser feks, når man får yngel. Hvorfor skal man handle in egg i siste lita?:P
Jeg snakket vel også om denne "ufo`en" fra Hobby. Den var genial å bruke. Jeg kjøpte min på Krizoo i Stokke. Da svømmer artemian til en liten hvit "kopp" med sil i midten og en tar bare opp koppen og skyller og serverer. Setter den på plass igjen og flere artemia kommer i koppen etterhvert. Dette er en superenkel metode, men ikke noe for de som driver med storoppdrett.

Finner sikkert denne også på Ebay...

Da jeg sluttet med oppdrett så solgte jeg den via akvaforum.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap