- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Beskytter golden hann en hunn som tygger...? (side 2)
Beskytter golden hann en hunn som tygger...? (side 2)
Jeg har for tiden to kar som fungerer som oppvekstkar, hhv. 140 og 160 ltr. Kom over en teori på nettet om at nitrat hindrer vekst på yngel, og at hyppige små vannbytter var medisinen som skulle til. Jeg bytter 10 liter vann i hvert av karene daglig (temperert fra springen), der jeg er meget nøye med dosering av GH+ og KH+, for å holde vannverdiene mest mulig stabile. I tillegg fôrer jeg 3-4 ganger om dagen med en blanding av 3 sorter mat fra pepperkvern.
Har aldri tidligere opplevd så bra vekst på yngelen som det jeg gjør nå, og jeg har ikke mistet en eneste yngel av de som har vært frisk fra føsdelen av. Dette har jeg nå gjort siden nyttår, og jeg har fødd opp 4 kull med nærmere 100 yngel.
Har aldri tidligere opplevd så bra vekst på yngelen som det jeg gjør nå, og jeg har ikke mistet en eneste yngel av de som har vært frisk fra føsdelen av. Dette har jeg nå gjort siden nyttår, og jeg har fødd opp 4 kull med nærmere 100 yngel.
Postet 29.08.08 kl 08:32
Så flott BillyIdle. Du er en flink "fiskemamma".
Jeg vil bare nevne at jeg tror det er viktig å presisere at dine yngel kar er på 140 og 160 liter. Har selv et på 140 liter og har stor vekst og ikke problemer med nitritt i dette.
Det er når karene kommer ned i -50 liter at man kan få problemer med vannbytter. Ihvertfall i mengder hver dag. Har selv prøvd det med 45 liter og endte opp med vannbytte ca 2 ganger i uken istedenfor hver dag.
Et lite spørsmål utenom. Bruker du Noraq pulver eller natrium?? og hvordan er ph i springen hos deg?
Ha en ellers flott helg.
Mvh Linda
Jeg vil bare nevne at jeg tror det er viktig å presisere at dine yngel kar er på 140 og 160 liter. Har selv et på 140 liter og har stor vekst og ikke problemer med nitritt i dette.
Det er når karene kommer ned i -50 liter at man kan få problemer med vannbytter. Ihvertfall i mengder hver dag. Har selv prøvd det med 45 liter og endte opp med vannbytte ca 2 ganger i uken istedenfor hver dag.
Et lite spørsmål utenom. Bruker du Noraq pulver eller natrium?? og hvordan er ph i springen hos deg?
Ha en ellers flott helg.
Mvh Linda
Postet 29.08.08 kl 08:43
BillyIdleJeg har for tiden to kar som fungerer som oppvekstkar, hhv. 140 og 160 ltr. Kom over en teori på nettet om at nitrat hindrer vekst på yngel, og at hyppige små vannbytter var medisinen som skulle til. Jeg bytter 10 liter vann i hvert av karene daglig (temperert fra springen), der jeg er meget nøye med dosering av GH+ og KH+, for å holde vannverdiene mest mulig stabile. I tillegg fôrer jeg 3-4 ganger om dagen med en blanding av 3 sorter mat fra pepperkvern. Har aldri tidligere opplevd så bra vekst på yngelen som det jeg gjør nå, og jeg har ikke mistet en eneste yngel av de som har vært frisk fra føsdelen av. Dette har jeg nå gjort siden nyttår, og jeg har fødd opp 4 kull med nærmere 100 yngel.
Den köper jag för jag gör nästan lika dant sjäv om jag vill det skall växa fort .
Så du byter ca 5-7 % dagligen och det blir mycket stor skillnad från 50% dagligen som blev föreslaget tidigare i tråden.Jag bytte ca 30% i veckan och det fungrade mycket bra.Fast jag har ej märkt någon skillnad med att mata 2 eller 3 gånger per dag.Akvariumen storlek varierar mellan 150-375 liter.
Snabbast i det större då så klart.
Mina växte fort när jag under en del av sommaren förra året matade med levande föda.Då var det snabb växt .dettta kombinerade jag med räkmix som är en av de bästa foder man kan ge sina fiskar.
Om man har i de rätta sakerna då.Det finns många varianter.
mvh Kjell
Postet 29.08.08 kl 14:15
Linda KristinSå flott BillyIdle. Du er en flink "fiskemamma". Jeg vil bare nevne at jeg tror det er viktig å presisere at dine yngel kar er på 140 og 160 liter. Har selv et på 140 liter og har stor vekst og ikke problemer med nitritt i dette. Det er når karene kommer ned i -50 liter at man kan få problemer med vannbytter. Ihvertfall i mengder hver dag. Har selv prøvd det med 45 liter og endte opp med vannbytte ca 2 ganger i uken istedenfor hver dag. Et lite spørsmål utenom. Bruker du Noraq pulver eller natrium?? og hvordan er ph i springen hos deg? Ha en ellers flott helg. Mvh Linda
Bruker pulver.... i springen er det rundt 7....
Postet 29.08.08 kl 16:54
Postet 29.08.08 kl 19:39
Kjell BMina växte fort när jag under en del av sommaren förra året matade med levande föda.Då var det snabb växt .dettta kombinerade jag med räkmix som är en av de bästa foder man kan ge sina fiskar. Om man har i de rätta sakerna då.Det finns många varianter.
Jeg har foreløpig bare laget rekemix en gang, og ble skuffet over veksten jeg fikk. Dette var rett etter jeg startet opp 720-literen, så alt av fisk var små. Hadde 50% reker, 25% spinat og 25% erter, og tilsatte vitaminer og litt spirulina.
Postet 29.08.08 kl 19:42
BillyIdle[QUOTE=Kjell B]Mina växte fort när jag under en del av sommaren förra året matade med levande föda.Då var det snabb växt .dettta kombinerade jag med räkmix som är en av de bästa foder man kan ge sina fiskar. Om man har i de rätta sakerna då.Det finns många varianter.
Jeg har foreløpig bare laget rekemix en gang, og ble skuffet over veksten jeg fikk. Dette var rett etter jeg startet opp 720-literen, så alt av fisk var små. Hadde 50% reker, 25% spinat og 25% erter, og tilsatte vitaminer og litt spirulina.
Vad var det för arter du hade då?
Jag har i tillägg det du har nämt använt musslor, pellets (som legat i blöt)
Det finns mycket fina recept på räkmix på linken!Vad som skall i är beronde på vilka arter man har.
mvh Kjell
Postet 30.08.08 kl 07:59
Postet 30.08.08 kl 09:26
Kjell BVad var det för arter du hade då? Jag har i tillägg det du har nämt använt musslor, pellets (som legat i blöt) Det finns mycket fina recept på räkmix på linken!Vad som skall i är beronde på vilka arter man har. [URLBLOCK1]
Jeg hadde en blanding av diverse mbunas (bl.a. hongi, pearlmutt, Ps. elongaus, golden) og ca. 10 stk. C. moori. Siden C. moori og mbunaene har forskjellig behov i matveien, forsøkte jeg med et kompromiss, og hadde da 50% reker og 50% grønnsaker.
C. mooriene har jeg selv drettet opp, og det er faktisk så ille at disse etter snart 3 år ikke har fått full størrelse! Men etter at jeg gikk over til kvalitetspellets for litt over ett år siden, så har de i alle fall begynt å vokse. Mbunaene har derimot fått full størrelse etter bytte av for.
Du sier at du har hatt pellets i din mix. Dette vil jeg helst unngå, da jeg føler at litt av poenget med å lage egen mat faller litt bort. Man kan jo heller supplere litt med pellets, slik at fiskene får litt variasjon i kostholdet, noe som jeg tror er viktig for deres trivsel.
Postet 30.08.08 kl 11:19
Endret: 30.08.08 kl 11:21
BillyIdle[QUOTE=Kjell B]Vad var det för arter du hade då? Jag har i tillägg det du har nämt använt musslor, pellets (som legat i blöt) Det finns mycket fina recept på räkmix på linken!Vad som skall i är beronde på vilka arter man har. [URLBLOCK1]
Jeg hadde en blanding av diverse mbunas (bl.a. hongi, pearlmutt, Ps. elongaus, golden) og ca. 10 stk. C. moori. Siden C. moori og mbunaene har forskjellig behov i matveien, forsøkte jeg med et kompromiss, og hadde da 50% reker og 50% grønnsaker.
C. mooriene har jeg selv drettet opp, og det er faktisk så ille at disse etter snart 3 år ikke har fått full størrelse! Men etter at jeg gikk over til kvalitetspellets for litt over ett år siden, så har de i alle fall begynt å vokse. Mbunaene har derimot fått full størrelse etter bytte av for.
Du sier at du har hatt pellets i din mix. Dette vil jeg helst unngå, da jeg føler at litt av poenget med å lage egen mat faller litt bort. Man kan jo heller supplere litt med pellets, slik at fiskene får litt variasjon i kostholdet, noe som jeg tror er viktig for deres trivsel.
Kan ju inte att säga jag känner igen detta alls att det skulle växa dåligt av räkmix ?
Pellets i fodret är ju ett kompliment till det andra och det är just det som är vitsen med att att laga din egen räkmix att du kan ha i det som dina fiskar behöver!För om du tittade på linken som jag la med så kan du se vad otroligt många olika variationer av räkmix det finns och det finns ju fler än de varianter som nämns.
Detta recept kommer från www.cikider.se
Receptförslag tillväxtfoder
0,7 kg hela räkor med skal
0,2 kg vitfiskfilé ex.vis seij el. torsk
0,6 kg gröna ärtor
0,2 kg förvälld spenat
15 musslor
150 g blötlagd pellets
25 ml askorbinsyra
30 ml NatuRose astaxanthin
7 ml spirulinapulver
75-100 ml agar-agar
Som du ser är detta ett tillväxt foder för till yngel tex eller ungfisk som man vill skall växa upp snabbare.Som du ser utgör pelletsen lite under 10 % av innehållet.
Men jag tror att det var inte riktigt det som skulle diskuteras i denna tråd
Mvh Kjell
Postet 31.08.08 kl 07:59
Postet 31.08.08 kl 09:28
Kan du forklaremeg hvordan man stripper
vegar haugerud20 liter går fint som spyttekarr det:) men da bør du ikke flytte henne enda, flytt henne dit når det har gått 19 dager fra hun begynte å tygge:) bytt 5 liter vann 2 ganger om dagen når yngelen har begynt å spise:)
Postet 14.03.09 kl 01:40
Malawi golden
fikk nettop et leks par .kan noen forklare meg hvordan strippe yngel..vil yngel bli spist opp samme dag hvis jeg ikke tar ut hunnfisken ut av karet jeg trenger råd
Postet 14.03.09 kl 01:48
malla100fikk nettop et leks par .kan noen forklare meg hvordan strippe yngel..vil yngel bli spist opp samme dag hvis jeg ikke tar ut hunnfisken ut av karet jeg trenger råd
Strippe en hunne gjør du rundt dag 20+- i tyggingen. Da holder du hunnen forsiktig over gjellene og åpner munnen forsiktig. Rett under vann. Da vil yngelen svømme ut.
Det er ikke sikkert at yngelen vil bli spist første dag. Kommer også litt ann på hvilke andre fisk du har i karet og hvor mange gjemmesteder du har i karet.
Du kan også flytte hunnen over i ett eget kar og la henne spyte selv der... la henne gå der noen dager så hun får i seg litt mat før du setter henne tilbake i hovedkaret.
Postet 14.03.09 kl 08:52