Abbor:) starten på vegar haugeruds enderlige drøm:) (side 2)

Inaktiv bruker
hihi, regner med å stå opp i 8 tida så, skal fiske tidlig, om det er folk der når vi tar de med hjem, så blir det bare mas på hvorfor vi skal ha det med hjem osv, å det liker jeg ikk..
så jeg tar det tidlig
Ja det kan jeg godt forstå, jeg hater mas jeg også=)
Hvertfall hvis de ikke har noe med det og gjøre:P
Inaktiv bruker
bare å komme med innspill om noen har noe
Inaktiv bruker
jaujau, lite som skjer i dag dessverre får besøk i kveld regner jeg med, ellers så skal jeg ut å hente abbor i morra
Meget artig, blir spennende å høre fra deg. Vet du hvor store disse fiskene blir, og hvilket temperatur tenker du å holde?

Jeg har selv alltid hatt lyst på et stort akvarie med ørret og gjedde, men det er blir nok bare en drøm

PS prøv å hoke opp noen vannliljer og mens du er på fisketuren (men mindre du ikke har lyst å ha det selvsagt)

Lykke til
Inaktiv bruker
jeg har en nøkkerose i malawi karret som jeg skal ta oppi der
abbor kan jo bli såppas svær, men innen den størrelse er nådd, er han katta sin/tilbake til vannet sitt
temperatur jeg skal holde disse på er jeg usikker på, men må prøve å holde 15 grader
15 grader høres lurt ut til abbor.

Skal du fiske abbor er det bevegelig agn som gjelder!

Har du muligheten vil jeg anbefale deg å fore den med levende småfisk. Mort og laue er favoritter. Disse kan du fange i ruser, kastenett eller en såkalt "mortstuga". Ellers spiser den selvsagt meitemark også.

Abboren krever svært oksygenrikt vann. Stopper pumpa dør den før du vet ordet av det.

Forøvrig er det forbudt ved lov å holde norske fiskearter i private akvarium men det visste du vel...
Inaktiv bruker
et slikt forbud er det ingen som ahr fortalt, å det er det ingen som har brydd seg om heller
en annen ting er, fore med levende for, det er noe jeg desverre ikke vil, å det av mange grunner..ved fanging skal jeg bruke meitemark
Håvard S.
Forøvrig er det forbudt ved lov å holde norske fiskearter i private akvarium men det visste du vel...


Er det nok et forbud jeg ikke har fått med meg? Trodde at det kun gjaldt hagedam, jeg? Har du noen link til denne lovparagrafen?

Forøvrig er meitemark også levende Vegard. (he-he). Men jeg er helt enig med deg... Skal man fange abbor er det meitemark som gjelder!

Lykke til!
Inaktiv bruker
jepp mente levende fisk *ler*:P
Jeg mener også at jeg har hørt om noe slikt lovbud, det sitter langt bak i hode, men jeg trodde isåfall det var at om man fanget fisk for å planlegge å sette ut igjen senere som ikke var lov. Rett meg om jeg bommer sjikkelig på denne.
Inaktiv bruker
det som du nevner der, er nesten riktig, en liten retting:
om du fanger fisk fra forskjellige vann å har de i samme akvarium, å slepper de tilbake til hvert sitt vann igjen, så er det uansett ulovlig, for det kan spre sykdom
det er i hvertfall en av tingene jeg har lest
Inaktiv bruker
nå blei det stille her, er vi ute å leter etter lover?
Inaktiv bruker
hihihi den var god =
hehe skulle nesten tro det ja Men jeg regner med at det er en slik lov man ser litt gjennom fingrene, det kan være det ikke er lov for butikker og selge norske fisker, men det har sikkert ingen betydning for deg privat.

Jeg så på denn krepsediskusjonen også at det virket som at det var lov å fange kreps og ha i akvariet på et eller annet vis, men vet ikke helt grunnen og hva folk ble enige om til slutt.
Fra DNs høringsuttalelse i våres i forbindelse med revidering av lov av 15mai 1992 om laksefiske og innlandsfiske

”Uten tillatelse fra departementet er det forbudt å transportere levende fisk i og ved
vassdrag. Forbudet gjelder ikke kommersiell transport av fisk på vei eller annen transportåre.
Fisk som fanges og ikke settes ut umiddelbart skal avlives omgående.”


Ta gjerne en titt på hele loven og høringsuttalelsen.


Tror neppe du blir arrestert selv om du har abbor i akvarium!
Det er neimen ikke vanskelig å bli lovbryter i dette landet, med så mange paragrafer å forholde seg til.
Takk for info
Inaktiv bruker
uff, samma den loven der tror jeg alle gir blanke F i, å det ekke noen her i norge som ikke bryter en regel, det skal jeg vedde på men uansett, abbor blir det, å det allerede i MORRA
Lykke til!

Var bare ment som en saksopplysning fra min side. Ikke meninga å legge en demper på iveren din...
Inaktiv bruker
hehe, neida jeg skal uansett jeg bilder kommer i morgen regner jeg med
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap