Hjelp til kjøp av ny pumpe/pumper (side 2)

Takker for mange gode svar her

Går for 2217 siden den er billig og enkel og tar liten plass i akvariet:P
Så dropper jeg luftpumpen siden den støyer litt, og bruker en av de invedige pumpene ilagmed den utvendige jeg skal kjøpe

Men må jeg ha innkjøringsperiode på pumpen da? siden den ene innvedige pumpen er i bruk til daglig slipper jeg vel dette?

Men 2217 blir ikke den litt for stor for mitt akvarium det passer jo heilt opp til 600 liter, jeg har jo da et akvarium på bare 325 liter?

Som sagt tidligere; Del produsentens anbefaling på 2. Da får du en litt mer realistisk evne som pumpa har.
Du kan ha noen fisk i akvariet med det innvendige filteret om det er innkjørt. Men med en mye lavere øverste grense enn når du får satt i det utvendige filteret.

Det nye filteret vil bli innkjørt fortere pga det innvendige filteret.Men det vil uansett ikke ha full kapasitet fra dag en.

Malawi liker strøm (selv om de kommer fra en innsjø.)
TAM butikkene har halv pris i hele september på utvendige am top filtre.
Dette er en kopi av eheim sine og er helt greie.
Kjøpte selv et am top 3336 for 7-8 mnd siden og er knakkende fornøyd-ikke renset det enda engang.
Lydløse er de også, mitt står på soverommet og bråker null komma niks..
Så fornøyd er jeg at jeg kjøper 2 stk til idag...
Steinar Rasmussen
Takker for mange gode svar her:) Går for 2217 siden den er billig og enkel og tar liten plass i akvariet:P Så dropper jeg luftpumpen siden den støyer litt, og bruker en av de invedige pumpene ilagmed den utvendige jeg skal kjøpe:) Men må jeg ha innkjøringsperiode på pumpen da? siden den ene innvedige pumpen er i bruk til daglig slipper jeg vel dette? Men 2217 blir ikke den litt for stor for mitt akvarium det passer jo heilt opp til 600 liter, jeg har jo da et akvarium på bare 325 liter?


ikke noe problem..du kan halvere størrelsenm på den pumpen.. jeg har den selv i 540 liter , og jeg må kjøre en annen inv ehiem pumpe i tillegg.
synes den ikke er sterk nok til 600liter! men sikkert upperlig til 300-400liter.
fungerer best med macaroni og grov blåsvamp.
Hmm
Eheim Pro 3 2078 Electronic Vs Eheim Classic 2217 filter

Jeg ser jo for meg at de filterter noen lunde likt, 2078 er jo sikkert litt bedre men er mye avansert elektronikk i denne. Så er det jo ofte slik mere komplisert oftere feil??

Er jo ikke verdt prisen vist man ikke er millionær eller?
Men hvorfor vurdere 2078? Jg ville heller valgt 2028 som er mye mindre komplisert, og i tillegg så har det kommet en del rapporter om at disse elektronikk filtrene har en del bugs. I tillegg så er 2028 mye billigere.

Uansett så er kvailiteten i mine øyne mye bedre på pro seriene enn den er på classic serien.
Har lest litt.....
Fluval FX-5 har lest mye bra om denne pumpa, å denn er jo ikke så dyr heller.

Men den er jo anbefalt opp til 1500 liter akvarium, blir denne for stor? vist den ikke er det så blir jeg å kjøpe den? Så venter på svar
Husk at den prisen du ser på nett er uten filtermedia da! Og prisen vil gå en del opp når du handler inn dette også. Det er litt overkill med det filtre, men negativt er det ikke.
Hmm.
Ok, ja vi får se blir vel større kar etterhvert:P var liksom ikke så stort lenger:P hehe:P
Men fins nok folk her inne som har mere info om oppsett av fluval Fx5 enn jeg, men et bra filter skal det være.
Du får vente å s eom noen svarer deg presist om hva som bør fylles i kurvene.
Har køpt pumpe
Når jeg skulle på buikken for å kjøpe fluval 5, hadde de 50 prosent på am top sine pumper pga de skulle begynne å ta inn disse så jeg kjøpte denne.

Vet der er mange som kriserer denne pumpa men betalte 550 kroner for denne:

1200 Liter/timme.
35 W effektförbrukning.
7,5 Liter filtervolym.
Till akvarium över 650 L.

Å det var så billig så går den sund så kjøper jeg fluval eller eheim.

Men hvordan filermateral skal jeg kjøpe til denne og hvor mye skal bestille på tropefisk men har ikke peiling på mengde eller hva jeg skal bestille.

SÅ her trenger jeg hjelp:P
MadShadow
Når jeg skulle på buikken for å kjøpe fluval 5, hadde de 50 prosent på am top sine pumper pga de skulle begynne å ta inn disse så jeg kjøpte denne. Vet der er mange som kriserer denne pumpa men betalte 550 kroner for denne: 1200 Liter/timme. 35 W effektförbrukning. 7,5 Liter filtervolym. Till akvarium över 650 L. Å det var så billig så går den sund så kjøper jeg fluval eller eheim. Men hvordan filermateral skal jeg kjøpe til denne og hvor mye skal bestille på tropefisk men har ikke peiling på mengde eller hva jeg skal bestille. SÅ her trenger jeg hjelp:P


det du trenger er ehfimech i nederste kurv(makaroni) og ehfi substrat i kurvene over. I tillegg til filtersvampene som jeg regner følger med. Hvor mye du trenger av hvert slag, kommer ann på hvor store kurvene er.
am-top er ett veldig godt filter spør du meg, jeg har hatt disse tidligere å de har altid fungert helt top.. å alle tropehus butikker "tam-kjeden" har halv pris på disse i september.. Man får jo da veldig mye filter for pengene spør du meg.. skjelden man kommer under tusenlappen for en såpass pumpe, absolutt å anbefalle.. Jeg for min del har altid fylt de med k1 og k2 "bioballer/plastikk-makaronier" kjøper disse rimelig hos dahls dyrerike i moss men de har jo sikkert disse andre steder også.. kurv 3 med k2, kurv nr2 med k1 å den siste "øverste" kurven med noen får k1 å skumgummifilter som følger med.. funker helt tipp topp hos meg.. eller så er det jo som Tom sier efimech å efisubstrat.. disse porselensringene å "runde kuler" men disse er relativt dyre da det er eheim som selger dette.. ellers så er det vel å fylle kurvene såpass at de passer oppåhverandre å at håndak å sånt lett kan skyves på plass, et par cm under kanten ville jeg tippe.. for mye filtermatriale vil bremse/begrense pumpens kapasitet..
Hmm
ehfimech i nederste kurv(makaroni) efisubstrat:P mye avanserte ord her for en nybegynner:P hehe

Skal ringe butikken i morgen å høre hvor mye jeg trenger av hver sort i filtret.
Bare å skrive ned navnene det, butikkene vet jo hva det er så lenge de fører eheim produkter.
Tilfeldig bekjentskap
© Svein Lund
Reklame for plussmedlemskap