Rufsetufs sin sprøe ide.. (side 2)

Det ser ut til at jeg er på vei til å få Eplesnegle invasjon ;o)
Jeg tappet noe av vannet i karet da jeg solgte unna fisk for en ukers tid siden. Så var det så mye som skjedde at jeg lot det stå slik. I løpet av 2 dager kom det 2 maiser, og sneglene ser ut til å "kose" seg litt vel mye her i karet mitt. Fylte opp karet i håp om at det skulle roe dem litt, men det ser ikke slik ut. Får se da om det kommer masse små eplesnegler om noen uker. Litt spennende og siden jeg ikke har hatt snegler før :o)
Eplesnegler er vel egentlig værre enn pestsnegler til å forplante seg, og så blir de jo mye større :P
Joda, eplesneglene legger nok masse egg når de først er i gang, men det er jo 100 ganger enklere å kontrollere bestanden av eplesnegler enn pestsnegler, da

Kan jo bare fjerne minimaisene som eplesneglene legger fra seg. Men når det gjelder eggene til pestsneglene... ja da ønsker jeg bare lykke til med å i det hele tatt finne de hehe
Pestsnegler, jo det kan jo ligne kanskje. Sånn giga size :P De kan bare få holde på til jeg blir lei. Det går jo alltids an å gi dem bort om det blir for galt

Ekte pestsnegler håper jeg slipper unna. Men jeg ser at det ofte er snegler på plantene fra butikkene. Pleier jo sjekke veldig godt, men hvis eggene er så små og vanskelige å se.. Da spørs det om jeg ikke får dem og med tiden.

Har noe som tygger små, små hull i plantene, men det kan jo være Ottoene eller ansistrusene like godt som små "usynlige" snegler. Tiden vil vise :o)
I går natt fikk jeg meg en skikkelig god latter.
Rett før 169l gikk lekk kjøpte jeg en luftpumpe. Jeg trodde det var denne som hadde vibrert så mye ar det hadde blitt for stor belastning på fugene. Jeg satte denne pumpen på igår kveld i det nye karet. Eneste problemet med den er at den støyer veldig mye, så jeg fant ut at jeg skulle slå den av før jeg la meg. 30 sekunder etter så hører jeg den samme sildre lyden som jeg hørte fra 169literen for bare to uker iden... 8-O...
Det tok meg ett minutt før jeg innså at her var det noe mistenksomt på gang. Og det var det jo. Luftslangen på luftpumpen virket som en slamsuger når den ikke gikk. Så den tømte rett og slett karet på samme måte.
Dette var jo så tragikomisk at jeg måtte bare sette meg ned å le høyt! Er det ikke typisk at man ting skjer når man har minst penger å bruke.. Og det helt uten grunn hi, hi, hi.. Jeg fikk i det minste et dobbelt så stort kar som jeg hadde fra før. ;o)

Vel, testet det gamle karet idag for å være sikker på at det var pumpen som var årsaken til lekken. Og det var tett :o) Vel da kan jeg selge det til noen i det minste :o)
Tja, er vel det man har tilbakeslagsventiler på luftslangen til ?
Ja det har jeg jo skjønt nå ;o) Litt sent da... hihi
Skulle tro det var standard på en slik pumpe. Ja, ja.. Man lærer så lenge man lever. ;o)

Har kjøpt meg 2 l028 og 2 l333 idag. Gleder meg stort til torsdag når de kommer i hus.
Og så har jeg bestilt Vallisneria giganta og juletremose også. Det skjer ting :o)
Idag har jeg planer om å røve meg så smått på å knytte fast mose til ei rot. Det er juletremose på vei som jeg tenkte å bruke på den store rota mi. Er ikke sikker på om det er reedmoore eller mangroverot jeg.. Noen som vet hva slags rot dette er?? Idag skal jeg bare prøve meg med ei annen og javamose. En test før juletremosen kommer
Redmoor Det er den som har slike flotte armer.
ElinH: Takk for svar! Jeg tenkte at det nok var det, men bedre å spørre så er man sikker :o)

Kjetilv: Tilbakeslagsventiler på luftslangen.
Det var faktisk en på enden av slangen. Det var derfor jeg ikke koblet vannet med pumpen. Trodde det sa seg selv at det var trygt. Kanskje det er innstilling på disse? Ser bare ut som en blå plasthette i to deler.
Prøv å blåse gjennom den, du skal bare kunne klare å gjøre det en vei. Hvis ikke er det noe galt med den. Min er det ihvertfall ikke noen innstillinger på
Ja det må jeg prøve Kjetil :o)

Plantene mine kom idag. De var kjempe fine. Jeg syntes Vallisneriaen og reedmoore roten var så fine sammen at jeg har revurdert juletre mosen. Får finne på noe med mosen. Har noen smårøtter jeg kanskje kan dekke med mose.

Var på dyrebutikken idag og fikk med meg ei grotte som egentlig var laget til reptiler. Den så nesten ut som de i keramikk til fiskene, men bare en tredjedel av prisen. Plasserte den under pumpa, for der liker ansistrusen seg. Tenker de blir fornøyde med det ;o)
Måtte ta med meg en Rød Regnbue også når jeg var på butikken. Har 4 hanner, så nå håper jeg den jeg kjøpte er en hunn. Det er uvanlig vanskelig å skille kjønnene på disse røde. Ellers er det jo rimelig greit.

Kjøpte en stor bambuspinne også idag. Så nå skal jeg lage flere huler til mallene. Det kommer jo 4 nye på torsdag. Må jo være klar for det. :o) Gleder meg en hel haug.
Stor fornøyd med dem. All ære til Vallisneriaen til Kyrre Siljan

I går kveld kom de søte små mallene. Hele 8 stykker. Skal ikke ha alle selv da. 4 skal til bror min om ei ukes tid. Med tiden kommer det sikkert bilder, men de er søkk borte idag Jeg kjøpte 2 L028 som er brune med hvite prikker og 2 L333 som er sebrastripete i grått og hvitt. De blir sikkert mer sorte/mørk grå (sterkere kontrast) når de har vokst litt tenker jeg..

Nå tror jeg det holder med bunnfisk gitt. har 2 vanlige ansistrus, disse 4 nye og 2 Gastromyzon Situlus (Sommerfugl pleco ser de ut som, men er mindre) og ca 5 ottoer.

Planlegger å anskaffe meg et lite ekstra kar på ca 60 liter med tiden. Må ha et karantene kar og 22 literen fungerer bare for de minste fiskene. Vet de har et bra tilbud på en av dyrebutikkene i området. Så jeg får se :o) Hvis jeg kjøper et slikt kar kommer jeg til å flytte noen av de små over i det karet for å holde algene unna.

Vurderte å sette igang 169 literen også, men det blir så mye vann. Jeg er på litersyken-rehab Ikke ta helt av nå.. he he he Må bare få det ut av huset. Så nå venter jeg på Hankook som ville ha det for en tusenlapp. Jeg har ikke hørt noe enda, men gjerne i løpet av dagen? :o)

Bestilte også noen nye fisker her en dag, Melanotaenia Nigrans. Må visst ta bilder av dem og legge i basen her ser det ut til. Hvis jeg klarer å ta fine bilder av dem da. De er jo i konstant bevegelse og har en stygg tendens til å bli uklare blobber på bildene ;o) Tenkte meg for å se dem i morgen eller på mandag. De skal uansett gå 1 uke i karantene i butikken før de selges. Men jeg gleder meg til å se dem.

Ellers legger sneglene egg så det koster. Jeg har bestemt meg for å donere sneglene til bror min. For om ei uke eller tre så er det sikkert hundre bittesmå snegler i karet. Og det skulle jo holde i lange baner. Hadde det ikke vært for at de har utryddet da blågrønne algene så hadde jeg angret meg tror jeg. Men de har fjernet alt av de bakteriene. :o) Heldigvis!!

Ser at ansistrusene og Gastromyzon Situlusene er veldig glade i bambushulene jeg har laget. Det er jo god mat tror jeg for de henger rundt dem konstant nesten. Kanskje de vil lokke frem de søte små også når de ikke er redde for regnuene lenger. De hadde gått alene i en 160 liter og er ikke vant til store fisk, så verden er nok rimelig skremmende idag..
Idag har alle de små mallene blitt så modige at de har kommet ut av hulene sine. Det er bra for det er en fordel å kunne holde et øye med dem i begynnelsen.
Tenkte jeg skulle prøve å få et bilde av dem når det blir litt mørkere ute så jeg slipper så mye reflekser.
Var på dyrebutikken igår for å hente M. Nigrans som jeg hadde bestilt. Men det viste seg at hun ikke hadde bestilt dem, for hun hadde bestemt seg for en annen leverandør. Dårlig gjort! For nå får jeg dem ikke.. :o(

Men fikk kjøpt meg et reserve/karantene kar på 54 l. Det er et Eheim kar med den søteste og minste Eheim pumpa jeg har sett :o) Skal sette det opp i løpet av dagen tenkte jeg. Kan bli kjekt :o)
Her er noen bilder av det nye karet på 54l.

Som vanlig glemmer jeg hele bakgrunnen. Denne gangen er det bare en papplate dekorert med grønn/svart gavepapir.

Fant ut at jeg skulle gjøre et forsøk med sand. Jeg har ikke prøvd det tidligere. I det store karet har jeg vanlig grus.
Den minste og søteste Eheimen jeg har sett.

Jeg har flyttet alle sneglene jeg kunne finne igår oppi dette karet. De produserer jo avkom som gale. Skal gi dem bort unntatt de hvite som kan gå å holde karet rent.

Ellers er det kun mallene til bror min som går i karet nå. Må nok få meg en ansistrus til å holde algene i sjakk når småtassene har reist sin vei.
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap