Ikea hylle (side 2)

Det vil jo hjelpe på om man legger på en ekstra plate. man kan kappe til en møbeplate.

Jeg driver nemlig og tenker på noe slikt selv, for jeg må flytte på akvariet mitt til vinteren pga vedovnen...Og da må jeg forsterke toppen for å forsterke det.
Trond Ferkingstad
[QUOTE=iDuddits.]Jeg har også Malm kommode, bare [URLBLOCK1] og jeg har da et 112 liters kar oppå med nesten 25kg sand og en rot oppi, og har hatt det sånn etpar uker nå og merker ingenting som tilsier at det ikke skal tåle dette! Karet passer akuratt på toppen i bredden så da hviler den på di vertikale platene også, ikke bare på topplaten. Men skal heller poste ett lite inlegg her om det skulle gå til h****** :P


Det håper jeg
Du gidder ikke å sjekke om, og i så tilfelle, hvor mye toppplaten har bøyd seg om en uke eller noe..

Skal gjøre det vettu
Hvis man absolutt vil bruke et møbel fra IKEA til akvarie bord ville jeg nok anbefalle et TV bord. Er i hvertfall beregnet for noe vekt. IKEA møbler har en tendens til å begyne å vakle hvis man ikke etterstrammer skruer annenhver mnd. platene er som regel bare spon. IKEA er for oss som ikke har en Dullion på kontoen, kvaliteten blir dårligere da.
ja men jeg hadde ingen andre løsninger her på dette rommet, det ble enten ingen akvarium eller akvarium oppå ikea kommode, og det var jo ikke det vanskligste valget jeg har tatt

men i og med at karet er like bredt som møbelet så hviler jo karet uamsett på di bærende kantene, så jeg er ikke noe bekjymret.
Det ser sånn ut på konstruksjonen ja.

Jeg har også en Malm-kommode, den er temmelig kraftig, og skuffene er relativt stillegående. Jeg ville ikke vært bekymret for å sette et akvarium på 100-200 liter oppå den. (Men jeg ville kanskje avstivet ekstra med et kryss bakpå, hvis jeg ikke var 100 % fornøyd med hvordan bakplaten var spikret fast, og jeg ville fulgt med om topplaten begynte å gi etter, da måtte også den stives av.)
Hvorfor ta sjansen på noe så ustødig som et IKEA møbel?? Skjønner ikke helt poenget..
Det må da være mye bedre å gjøre noe a. la dette her?? Slike betong/mur klosser, hva det nå enn heter er da 100 ganger sikrere enn IKEA møbel beregna på... pynt?

Å for å få det pent kjøper du et par meter med pent stoff og legger over, event. "danderer". For å få det høyere setter du de, istedefor å legge de, event. kjøper et par til og en liten hobbyplate(disse er vedig billige)

Vi brukte også en kraftig kommode under vår første akvarium, og det holdt ja.. I 2-3 mnd! Det er ihvertfall siste gang jeg bruker en vanlig kommode, ødela kommoden, og kunne ødelagt akvariet..


Håper på at linken ble rett
Tine Zachariassen
Hvorfor ta sjansen på noe så ustødig som et IKEA møbel??


Mener du at alle møbler fra Ikea er like ustødige?
Nei, men IKEA møbel er som sagt ikke lagd for bruk under akvarium, men for pynt, TV, osv!

Jeg skjønner ikke hvorfor en skal ta sjansen på noe slikt, men det er nå bare meg det da.. (20l utover gulvet, 60l eller 500l spiller ingen trille. Skade gulvet kan det uansett.)
Det betyr ikke så mye om et bord er laget for akvarium eller ikke. Det som teller, er at bordet er kraftig og stabilt nok til å tåle vekten.

Om bordet kommer fra Ikea eller en annen butikk har etter min erfaring lite å si for hvor kraftig det er.

Jeg har et 150-liters kar stående på et gammelt skrivebord. Jeg bekymrer meg ikke mer om dette enn jeg bekymrer meg for akvariet som står på et spesiallaget stativ. Snarere tvert imot.
1. Jeg bor med samboer på 40kvm det er begrensa med plass her, om et akvariebord kan ha litt nytteverdi er det et pluss.
2. Jeg er student --> ergo tynn lommebok, derfor er det greit og bruke noe man har.
3. Jeg synes et akvariebord skal være ... pynt Jeg er ikke noen dyremishandler men om akvarie ikke ser bra ut så kan det like godt være

Det oppsummerer vel det meste

Tine Zachariassen
Hvorfor ta sjansen på noe så ustødig som et IKEA møbel?? Skjønner ikke helt poenget.. Det må da være mye bedre å gjøre noe a. la [URLBLOCK1] her?? Slike betong/mur klosser, hva det nå enn heter er da 100 ganger sikrere enn IKEA møbel beregna på... pynt? Å for å få det pent kjøper du et par meter med pent stoff og legger over, event. "danderer". For å få det høyere setter du de, istedefor å legge de, event. kjøper et par til og en liten hobbyplate(disse er vedig billige) Vi brukte også en kraftig kommode under vår første akvarium, og det holdt ja.. I 2-3 mnd! Det er ihvertfall siste gang jeg bruker en vanlig kommode, ødela kommoden, og kunne ødelagt akvariet.. Håper på at linken ble rett:)
Plussmedlem
Trond Ferkingstad
[URLBLOCK1] Tror denne her tåler endel også


Tror jeg ville gått for denne istedenfor en vaklevoren ikeakommode med skuffer, men denne som du nevner tåler bare 13 kg i hylleplata - så ikke plassér så mye der
Joda men da må jeg jo kjøpe den
Om en velger å kjøpe akvarium å fisker, bør en ikke da velge å kjøpe det som er "best" og? Ikke fordi jeg mener du skal springe ut å kjøpe akvastabil bord å greier, for all del! (Jg vet meget godt hvordan det er å ha dårlig råd)
Men, vet du, da hadde jeg heller bygd et eget lite bord(og nei, jeg er IKKE veldig flink med hammer, selv om jeg ikke liker å innrømme det), enn å valgt en IKEA møbel.
Og om du hadde lest skikkelig det jeg hadde skreet har jeg ikke skrevet at akvarium bord ikke skal være pent/pynt, men at IKEA møbel er laget FOR pynt, dubedittter, TV,osv.. Ikke akvarium, hvor et akvarium på ca 20 liter fort bikker 25 kg, bare et eksempel.

Og f.eks den siste "Expedit" linken, tåler jo bare 13 kg... ikke mye til akvarium en får på det



Håper di og fiskene dine blir fornøyde med det dere velger, lykke til
Jeg har samme kommode hjemme, bare med 5 skufferader. Jeg har en 112 liter på den, og det har jeg hatt i 2,5 år uten problemer. Prøver bare å være litt forsiktig når jeg lukker skuffene
Jeg er også i situasjonen at jeg trenger noe å sette et større akvarie på, tror det er på 120 liter.
Jeg har heller ikke god råd, og veldig liten plass. Så det som mitt akvarie skal stå på må også kunne fylle funksjonen som oppbevaring til ting jeg har i huset. Så en komode er ikke dumt.

Den gamle 60 literen står på en gammel trekomode (møblene var solide før i tiden), og den nye 60 literen står på ett lavt bord, også gammelt og solid.

Tenkte å ta meg en tur på fretex og se etter en kommode eller lignende der, helst i tre.

Det som er viktig er at toppplaten ligger OPPÅ sidestykkene, slik at de får vekten gjevnt fordelt på seg. Dersom platen er festet MELLOM sidestykkene så ville jeg ikke stolt på møbelet.

Synes den firkantede kuben såg solid ut siden platen ligger oppå, og den ser tykk ut. Det går uansett an å skru på en plate bak til støtte, eller sette på vinkler. Man kan også legge på en ekstra plate oppå for å fordele vekten bedre.
Tror det var hyllen inni som bare tålte 13 kg.
Tine Zachariassen
Om en velger å kjøpe akvarium å fisker, bør en ikke da velge å kjøpe det som er "best" og?


Det kommer vel mye an på situasjonen. Plass, økonomi, hvilke møbler man har i huset fra før, osv...

Tine Zachariassen
Men, vet du, da hadde jeg heller bygd et eget lite bord(og nei, jeg er IKKE veldig flink med hammer, selv om jeg ikke liker å innrømme det), enn å valgt en IKEA møbel.


Må innrømme at jeg blir nysgjerrig på hva du har imot Ikea?

Tine Zachariassen
IKEA møbel er laget FOR pynt, dubedittter, TV,osv.. Ikke akvarium, hvor et akvarium på ca 20 liter fort bikker 25 kg, bare et eksempel.


Ifølge Ikea selv, er møblene deres "form- og funksjonsriktige hjeminnredningsprodukter". Jeg ser ingenting om at de er laget kun for pynt.
Er absolutt ikke noe galt med et IKEA møbel. handler møbler der selv, men ville aldri turt og hatt et akvarium på et IKEA møbel. Har til og med vært på jakt etter akvarie bord på IKEA, fikk en av selgerene til å sjekke hvilken komode/hylle som ville tåle en slik belastning. Det eneste de har som er beregnet for å tåle en vekt på over 25 kilo er TV benkene og kjøkkenmodulene med benkeplate. En annen ting med IKEA er at de fleste møblene er laget av spon. Ikke noen heldig kombinasjon med vekt og vannsøl. Man må også etterstramme skruer etter en mnd derreter hver 3 mnd på møblene dems. Når man ettertrammer skal møblene ikke ha noe vekt på seg.
Kan være enig i det at en del av ikeamøblene(rimelige møbler generelt) er laget av sponplater og ikke av heltre. Og mange møbler er nok ikke velegnet. Men jeg tror at om man velger møbel med omhu- og selvsagt ikke har et kjempestort akvarium, så kan noen brukes.

Selv så har jeg inntrykk av at "gamle" møbler er av god kvalitet, og holder bra, for man lagde mer solide ting før i tiden, og man brukte sjelden sponplater. Så jeg ser ikke bort fra at man f.eks på fretex kan finne solide kommoder, eller lignende som er brukende. Dette koster heller ikke så masse. kanskje man må male et strøk eller to, men det er det jo verdt dersom møbelet er solid, og passer til akvariet.

Selv har jeg funnet to massive nattbord, som blir passelige når jeg setter de ved siden av hverandre. Legger en plate oppå over begge, og vips har jeg et solid understell å sette akvariet på - samt oppbevaringsplassen jeg trenger

har en plass til akvariet har en jo og plass til bordet til akvariet.. Og som jeg nevnte over, jeg mener da ikke at en skal gå å kjøpe Akvastabil, selv om jeg sier "det ""beste""! Men å gå å kjøpe bord, osv som er ment for lettere ting enn akvarium , når en kan lage seg et eget, mye mer egnet bord for omtrent samme pris...
Beklager, men jeg forstår virkelig ikke problemet her, om en velger å ta sjansen.. Javel, good luck, JEG hadde ikke gjort det. Og den meningen har jeg sagt ifra om , slik det er vanlig på forum

Ingen som har sagt at jeg har noe imot IKEA, så Den trenger du ikke legge i munnen på meg! Handler noe på IKEA selv, de få gangene jeg har tilgang til det(sånn er det å bo i "gokk"), men det er begrensa hva jeg gidder å kjøpe der, og jeg ser alt an før jeg kjøper det! De har helt klart en del gode og nyttige saker der, men og en del "juggel(i mangel på bedre ord kl. 01.30 på natta) som er laget av tynne plater/spon, osv.

Bleh, ble et litt klussete innlegg dette her, håper jeg er tilgitt(har vært oppe og virkelig på farten siden kl.08.30 i morrest, og er dessverre kommen på stadie "overtrøtt" nå..)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap