- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Vannbytte hver uke?? (side 2)
Vannbytte hver uke?? (side 2)
Postet 11.09.08 kl 16:58
Postet 11.09.08 kl 17:24
Inaktiv bruker
poenget er vel at om man skal ha akvarium, skal det ta sin pris, å man skal da ha vannbytte 1 gang i uken.. på diskus oftere da men
dette er bare slik "regelen" er for bra trivsel
dette er bare slik "regelen" er for bra trivsel
Postet 11.09.08 kl 17:27
KampfiskNår man er nødt til å fjerne alger hver uke, er det uansett et tegn på at noe er galt.
Det er ikke helt riktig. At man ukentlig får litt alger er tegn på en sunn balanse. Så lenge det er til en viss grad.
Jeg fjerner ukentlig litt alger fra glasset i mitt malawi kar, for karet er planteløst. Og når ingen planter tar næringsoverskuddet fra vannet gjør algene det.
Karet mitt har vært driftet i mange måneder nå, og innehar en sunn og god balanse. Det ser jeg på fiskenes oppførsel.
Postet 11.09.08 kl 17:34
Inaktiv bruker
foresten, når vi snakker om malawi, 4 osram floura 36 w plante lys gir bra farger i malawiene selv om det er dyrt, å fører til litt mere alger på steiner da, men det tar mallene så det anbefales å prøve var litt off-topic nå, men tilbake til det vanlige*
Postet 11.09.08 kl 17:37
Postet 11.09.08 kl 17:45
Inaktiv bruker
OT: maylandia zebra får også en utrolig god farge av plantelyset
Postet 11.09.08 kl 19:16
akvafil[QUOTE=Kampfisk]Når man er nødt til å fjerne alger hver uke, er det uansett et tegn på at noe er galt.
Det er ikke helt riktig. At man ukentlig får litt alger er tegn på en sunn balanse. Så lenge det er til en viss grad.
Jeg fjerner ukentlig litt alger fra glasset i mitt malawi kar, for karet er planteløst. Og når ingen planter tar næringsoverskuddet fra vannet gjør algene det.
Karet mitt har vært driftet i mange måneder nå, og innehar en sunn og god balanse. Det ser jeg på fiskenes oppførsel.
Ikke enig, får man ukentlig alger, så er det ihvertfall for meg et tegn på at karret er i ubalanse.
Postet 11.09.08 kl 22:22
Postet 11.09.08 kl 22:27
Endret: 11.09.08 kl 22:28
Inaktiv bruker
som mona sier plantegjødsel å mye/for mye lys fører til alger
Postet 11.09.08 kl 22:28
Ken MyrsethIkke enig, får man ukentlig alger, så er det ihvertfall for meg et tegn på at karret er i ubalanse.
Det er mange grunner til at man får alger, og mange av dem handler ikke om at karet er i ubalanse. Jeg regner da inn BGA, selv om det ikke er alger, men bakterier.
Disse grunnene kan også gi alger, selv om forholdene i karet er helt strålende:
- at det kommer sol inn på akvariet
- at forholdet mellom fosfat og nitrat er uheldig (det er derfor jeg sliter med BGA i noen av kuleakvariene mine. Pga. de strenge vannbytterutinene, ser det ut til at forholdet fosfat/nitrat akkurat er det rette for BGA. Det betyr faktisk at jeg får BGA pga. at jeg bytter vann ofte). Forholdet mellom fosfat og nitrat påvirker både veksten av BGA og grønnalger.
- belysningen i akvariet. Her er det faktisk flere underpunkter:
* Tiden det er lys på i akvariet
* Mengden lys (antall lysrør)
* Kvaliteten på lyset (hvilke lysrør og alderen på dem.
Faktisk kan gamle lysrør også føre til BGA).
- strømforholdene i akvariet. Et akvarium med stor strøm er mer utsatt for penselalger.
- mengden planter i akvariet. Uten planter er man mye mer utsatt for alger.
Jeg vil også nevne at brakkvannskar gjerne er utsatt for brunalger, særlig kommer algene marsjerende når man går over til brakkvann. I begynnelsen handler det nok om at ting ikke er i balanse. Men samtidig så vil man etterhvert ikke kunne ha planter i vannet, og da har algene litt mer fritt spillerom.
Postet 11.09.08 kl 23:04
Postet 12.09.08 kl 00:51
E.B.Kan det ikke hjelpe å kanskje fore litt mindre i tillegg? Hvis det er mye overskudds næring i vannet som algene nytter seg av? Innbiller meg at penselalgene mine forsvant da jeg fant litt mer ut av foringen, og gjerne hoppet over en dag med fór innimellom.
Det er helt klart at det hjelper
I mitt tilfelle så mater jeg nok litt mye, for jeg har halvoksne malawier som jeg forer opp.
Da får man et luxusproblem, sen vekst eller alger!?!
Postet 12.09.08 kl 07:49
Ken MyrsethIkke enig, får man ukentlig alger, så er det ihvertfall for meg et tegn på at karret er i ubalanse.
Inger AnneDet er mange grunner til at man får alger, og mange av dem handler[I] ikke [/I]om at karet er i ubalanse. Jeg regner da inn BGA, selv om det ikke er alger, men bakterier. Disse grunnene kan også gi alger, selv om forholdene i karet er helt strålende: - at det kommer sol inn på akvariet - at forholdet mellom fosfat og nitrat er uheldig (det er derfor jeg sliter med BGA i noen av kuleakvariene mine. Pga. de strenge vannbytterutinene, ser det ut til at forholdet fosfat/nitrat akkurat er det rette for BGA. Det betyr faktisk at jeg får BGA pga. at jeg bytter vann [I]ofte[/I]). Forholdet mellom fosfat og nitrat påvirker både veksten av BGA og grønnalger. - belysningen i akvariet. Her er det faktisk flere underpunkter: * Tiden det er lys på i akvariet * Mengden lys (antall lysrør) * Kvaliteten på lyset (hvilke lysrør og alderen på dem. Faktisk kan gamle lysrør også føre til BGA). - strømforholdene i akvariet. Et akvarium med stor strøm er mer utsatt for penselalger. - mengden planter i akvariet. Uten planter er man mye mer utsatt for alger.
Men Inger Anne. Alle de årsakene du nevner skaper ubalanse i karet. God vannkvalitet er ikke kun snakk om nitritt, ph gh o.l., men også hvilke næringsstoffer som er i vannet. Om det kommer sol inn på akvariet eller forholdet fosfat/nitrat er uheldig har man jo en ubalanse i karet og da er ikke forholdene i karet "helt strålende"?
Postet 12.09.08 kl 10:06
Endret: 12.09.08 kl 10:07
Inaktiv bruker
lolol.
leste denne tråden i går. beit meg spesielt merke i den som sa han/hun ikke skjønte hvorfor folk vasket alger av steiner. jeg var spesielt enig i at alger på steiner og røtter gir en autentisk look. så i natt drømte jeg at en av pyntegjenstandene mine var blitt heldekket i alger som lignet på mose og blafret skikkelig fint i vannstrømmen. jeg følte meg faktisk litt skuffet da jeg våknet.
leste denne tråden i går. beit meg spesielt merke i den som sa han/hun ikke skjønte hvorfor folk vasket alger av steiner. jeg var spesielt enig i at alger på steiner og røtter gir en autentisk look. så i natt drømte jeg at en av pyntegjenstandene mine var blitt heldekket i alger som lignet på mose og blafret skikkelig fint i vannstrømmen. jeg følte meg faktisk litt skuffet da jeg våknet.
Postet 12.09.08 kl 12:02
Postet 13.09.08 kl 02:12