- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hvilke feil gjorde vi som nybegynnere? (side 2)
Hvilke feil gjorde vi som nybegynnere? (side 2)
mona o[QUOTE=Lillian Ulriksen]Det jeg tenker i dag tre år etter, at det er viktig å ikke glemme hvordan det var når man var helt fersking. Da kan man hjelpe andre til en bedre start enn det man selv hadde. :-)
Sant nok. En slik tråd som dette er derfor en finfin påminnelse for oss alle om at vi har vært nybegynnere alle sammen, og begått en del tabber og feil i starten.
ler** Ja. Og en trøst - det var ikke bare meg som var så kunnskapsløs og dum at jeg hev meg rundt og startet med noe jeg ikke hadde vett nok til å holde på med.
mvh
Postet 11.09.08 kl 17:20
Eh.. 21 år siden. Jeg dro på ferie og hadde naboen til å fore. Lot lyset stå på, så ikke plantene skulle dø.. I Finnmark, med lys 24/7 i juli, lot det enda være et vindu der gardinene ikke var trukket for, karet måtte jo ha lys! Snakk om algesuppe. *grøss* Men, mistet ingen fisk, merkelig nok. Mulig jeg var heldig med en smålat nabo, som ikke matet hver dag..
Postet 11.09.08 kl 17:22
Vi hadde et 60 liters akvarium da jeg var barn. Mannen i butikken solgte oss mer enn gjerne bla. to scalarer, to standard gullfisk og to sverddrager og mente dette skulle være godt med plass. Vi hadde en vatt-pumpe der all vatten og pumpe-grufset ble byttet ut hvert vannskifte. Vi hadde kun 1 plante(vasspest), og den var av plast! "Mye bedre" sa mannen i butikken "Med plastplanter trenger dere ikke å kjøpe nye når fiskene spiser dem opp!"......(?) Ingen varmekolbe, ingen vanntester.
Gullfiskene levde i mange år!
Gullfiskene levde i mange år!
Postet 11.09.08 kl 17:26
Jeg er jo fortsatt for nybegynner å regne, så jeg får vel liste opp de tabbene jeg har gjort så langt, for det kommer helt sikkert flere.
Den største tabben jeg gjorde var å lytte til dyrebutikken som mente at 3 platyer, to pansermaller, og en annen malle (algespiser) ville få det helt utmerket i et 20 liters kar som det var bare å starte opp med en gang! Det gikk ikke bra. Nitritten kom og tok livet av 2 platyer og algespiseren til guttens store fortvilelse. Jeg så at fiskene ikke triveds og kjøpte et 60 liters kar til de. (Nå angrer jeg på at de står på soverommet til gutten, jeg har aldri tilbrakt så mye tid der nede )
Det kommer helt sikkert til å bli flere tabber også.
Den største tabben jeg gjorde var å lytte til dyrebutikken som mente at 3 platyer, to pansermaller, og en annen malle (algespiser) ville få det helt utmerket i et 20 liters kar som det var bare å starte opp med en gang! Det gikk ikke bra. Nitritten kom og tok livet av 2 platyer og algespiseren til guttens store fortvilelse. Jeg så at fiskene ikke triveds og kjøpte et 60 liters kar til de. (Nå angrer jeg på at de står på soverommet til gutten, jeg har aldri tilbrakt så mye tid der nede )
Det kommer helt sikkert til å bli flere tabber også.
Postet 11.09.08 kl 17:36
Perfekt er kun den som intet gjør!
Fikk mitt første akvarium av en kompis som skulle på langtidsferie. Det var en 160l med masse malawi. Disse fiskene hadde han kjøpt hos Jan Holt, og de kostet ganske mye...
Fiskene ble stua over i ei bøtte sammen med en halvrotten javabregne, og der sto de over natta. Vi måtte jo rense kar og pumper og alt mulig før vi satte i gang..livsviktig!.. hehe...
Utrolig nok så mistet jeg bare en av 12 fisk, og det var nok takket være akvaforums forgjenger. Fikk tidlig snusen på denne siden, og leste raskt at alt vi hadde gjort stort sett var galt.
Virker som nesten alle har gått på "rense pumpa eller dø" smellen.. hehe...
Dette var tidlig i 2005, og siden den gang har akvaforum.no vært dopet mitt. Må ha min daglige dose med forum og fiskelok, ellers kommer abstinensene og mitt indre helv*te frem i lyset .. hehe
Fikk mitt første akvarium av en kompis som skulle på langtidsferie. Det var en 160l med masse malawi. Disse fiskene hadde han kjøpt hos Jan Holt, og de kostet ganske mye...
Fiskene ble stua over i ei bøtte sammen med en halvrotten javabregne, og der sto de over natta. Vi måtte jo rense kar og pumper og alt mulig før vi satte i gang..livsviktig!.. hehe...
Utrolig nok så mistet jeg bare en av 12 fisk, og det var nok takket være akvaforums forgjenger. Fikk tidlig snusen på denne siden, og leste raskt at alt vi hadde gjort stort sett var galt.
Virker som nesten alle har gått på "rense pumpa eller dø" smellen.. hehe...
Dette var tidlig i 2005, og siden den gang har akvaforum.no vært dopet mitt. Må ha min daglige dose med forum og fiskelok, ellers kommer abstinensene og mitt indre helv*te frem i lyset .. hehe
Postet 11.09.08 kl 18:01
Vi har vel alle gjort bort i mot de samme nybegynner feilene. Men den med mallene i karaffelen syntes jeg var god
Den groveste feilen jeg har vært borti var vedkommede som ikke forsto hvorfor alle fiskene døde. Kjøpte nye fisker og de døde også. Vedkommede visste såpass at en trenger en filterpumpe i akvariet, og rengjorde den etter ett års drift. Vedkommede var sjokkert over hvor skittent vannet som filtret ble vasket i var, og det var jo ikke skittent i det hele tatt, blankt vann med bittelitt rusk i.
Da viste det seg at pumpa hadde stått et år i akvariet og ikke funket, hehe. Er det rart fiskene døde og vannet som filtret ble vasket i var rent.
Skal noe til å toppe den )
Den groveste feilen jeg har vært borti var vedkommede som ikke forsto hvorfor alle fiskene døde. Kjøpte nye fisker og de døde også. Vedkommede visste såpass at en trenger en filterpumpe i akvariet, og rengjorde den etter ett års drift. Vedkommede var sjokkert over hvor skittent vannet som filtret ble vasket i var, og det var jo ikke skittent i det hele tatt, blankt vann med bittelitt rusk i.
Da viste det seg at pumpa hadde stått et år i akvariet og ikke funket, hehe. Er det rart fiskene døde og vannet som filtret ble vasket i var rent.
Skal noe til å toppe den )
Postet 11.09.08 kl 18:15
Endret: 11.09.08 kl 18:18
gjort mange feil har jeg og gjør sikkert mange idag uten å vite det. men må nå få lov til å nevne en liten (og litt trist) ting.
Jeg ga et 120liters akvarie i bryllupsgave til bestevenninda mi i sommer. og nå er karret satt opp og de var på tam og kjøpte planter og grus (biltema selger jo ikke sand mer)
da de kjøpte det så fikk de beskjed om at hver andre uke så måtte de tømme hele karret en gang hver 2-4 uke og ta ut all sand og vaske den, samt alt annet meget godt.
hun ringte til meg og var helt fortvilet for at jeg hadde fortalt henne at det skulle ikke være for mye bry med akvariet så lenge hun fulgte gode råd hun fikk
så da måtte jeg rette litt på mine utsagt og be henne om å aldri høre på folk i dyrebutikk.
så nå tenker jeg på de andre som har fått samme gode rådet, der de 2 ganger i måneden sliter seg gjennom men å fange fisk, tømme vann, vaske sand, og planter, og pynteting, og filter....
for så å putte det tilbake og vente i 2 uker til neste gang.
og samtidig som det er en morsom tanke, så er det også vedig trist.
håper dette teller som et nybegynner- tips om hva man ikke bør gjøre
Jeg ga et 120liters akvarie i bryllupsgave til bestevenninda mi i sommer. og nå er karret satt opp og de var på tam og kjøpte planter og grus (biltema selger jo ikke sand mer)
da de kjøpte det så fikk de beskjed om at hver andre uke så måtte de tømme hele karret en gang hver 2-4 uke og ta ut all sand og vaske den, samt alt annet meget godt.
hun ringte til meg og var helt fortvilet for at jeg hadde fortalt henne at det skulle ikke være for mye bry med akvariet så lenge hun fulgte gode råd hun fikk
så da måtte jeg rette litt på mine utsagt og be henne om å aldri høre på folk i dyrebutikk.
så nå tenker jeg på de andre som har fått samme gode rådet, der de 2 ganger i måneden sliter seg gjennom men å fange fisk, tømme vann, vaske sand, og planter, og pynteting, og filter....
for så å putte det tilbake og vente i 2 uker til neste gang.
og samtidig som det er en morsom tanke, så er det også vedig trist.
håper dette teller som et nybegynner- tips om hva man ikke bør gjøre
Postet 11.09.08 kl 18:59
Malvinkagjort mange feil har jeg og gjør sikkert mange idag uten å vite det. men må nå få lov til å nevne en liten (og litt trist) ting. Jeg ga et 120liters akvarie i bryllupsgave til bestevenninda mi i sommer. og nå er karret satt opp og de var på tam og kjøpte planter og grus (biltema selger jo ikke sand mer) da de kjøpte det så fikk de beskjed om at hver andre uke så måtte de tømme hele karret en gang hver 2-4 uke og ta ut all sand og vaske den, samt alt annet meget godt. hun ringte til meg og var helt fortvilet for at jeg hadde fortalt henne at det skulle ikke være for mye bry med akvariet så lenge hun fulgte gode råd hun fikk :) så da måtte jeg rette litt på mine utsagt og be henne om å aldri høre på folk i dyrebutikk. så nå tenker jeg på de andre som har fått samme gode rådet, der de 2 ganger i måneden sliter seg gjennom men å fange fisk, tømme vann, vaske sand, og planter, og pynteting, og filter.... for så å putte det tilbake og vente i 2 uker til neste gang. og samtidig som det er en morsom tanke, så er det også vedig trist. håper dette teller som et nybegynner- tips om hva man ikke bør gjøre :)
Å herregud at det går an! Det må kvalifisere til norges mest ukompetente dyrebutikk
Postet 11.09.08 kl 19:14
Har det skjedd noe med vannkvaliteten her i norge?
akvafilVirker som nesten alle har gått på "rense pumpa eller dø" smellen.. hehe...
Det er jo sant..men det var jo utrolig så bra det gikk. Lurer på hvorfor det er så mye viktigere med vannverdier og sånn nå enn før?
Jeg hadde akvarium i MAANGE år som lita og veldig lite fiskedød. Og jeg hadde aldri hørt om pH, GH, nitrit osv og jeg vasket pumpa grundig hver gang.
Postet 11.09.08 kl 21:11
Fisk i barnehage
Men det jeg også irriterer meg på er når man ha fisker f.eks i en barnehage, slik at man man distrahere hylende unger når foreldrene går. Et sted jeg jobbet fikk ungene mate fisken når de kom - og de fikk ta SELV fra boksen - kanskje 4-5 unger hver dag.......... Og hadde vi tiden til å vaske bollen og skylle grus? Nei ... Det er trist å tenke på. Jeg prøvde å ta meg tid så stakkaren fikk nytt vann iallefall - men det var jo så travle dager...
Enda værre på en annen avdeling. Der var akvariet til slutt så grønt og stygt at foreldrene klagde ! Fordi det var negativt for barna å se at fiskene fikk så dårlig stell. De hadde lys 24 timer i døgnet, syke fisker svømte rundt ..... plantene rotnet ... huff ...
Jeg har nå to akvarier på min arbeidsplass, som er en barnehage, og ungene og fiskene stortrives!. Vi har hatt oppdrett på corydoras panda og ancistruser i selskapskaret. Voksne og barn sitter sammen og kikker i akvariebøker og studerer hvilke behov de ulike fiskene har og ser etter om karet fyller disse. Ungene har vært med å lage huler til dvergciklidene og sandkasse blant annet. Fra de er tre år skjønner unger at fisker ikke liker å svømme rundt i "bæsjvann" og vil gjerne delta på vannbytter.
Det er stor stas å få mate fiskene og en oppgave som tilfaller de som kommer først på morgenen og drar sist på ettermiddagen, det er ingen selvbetjening, men en høytidelig utdeling av rasjoner.
Vi holder karet i en slik forfatning at det er noe alle som er innom barnehagen stopper og kikker på og snakker om.
De minste ungene setter stor pris på å få våkne etter formiddagsluren foran akvariet.
ehmm.. for å komme tilbake til temaet så tror jeg ikke det blir så mye mas om gullfisk i bolle og kampfisk i tekopp når man er vant til et 400 liters kar og slik unngås mange nybegynnerfeil.
Postet 11.09.08 kl 21:16
Lillian Ulriksen[QUOTE=sessan] Men det jeg også irriterer meg på er når man ha fisker f.eks i en barnehage, slik at man man distrahere hylende unger når foreldrene går. Et sted jeg jobbet fikk ungene mate fisken når de kom - og de fikk ta SELV fra boksen - kanskje 4-5 unger hver dag.......... Og hadde vi tiden til å vaske bollen og skylle grus? Nei ... :-( Det er trist å tenke på. Jeg prøvde å ta meg tid så stakkaren fikk nytt vann iallefall - men det var jo så travle dager... Enda værre på en annen avdeling. Der var akvariet til slutt så grønt og stygt at foreldrene klagde ! Fordi det var negativt for barna å se at fiskene fikk så dårlig stell. De hadde lys 24 timer i døgnet, syke fisker svømte rundt ..... plantene rotnet ... huff ...
Jeg klarer ikke la være å komentere her.
Jeg har lånt ut et akvarie til min arbeidsplass, en barnehage.
Og det er ikke for å distrahere hylene unger. Det er fordi barna synes dette er spennende og morro. Og for å lære dem at vi skal ta godt vare på alt liv rundt oss. At alt og alle har en verdi og en plass i våre liv.
Akvariet og fisk får sitt stell. Barna får være med å mate fiskene og de får lov til å hjelpe til med vannbytte - men de lærer hvordan ting skal gjøres.
Om det er en arbeidsplass, et privat hjem eller annet så innebærer det å ha dyr et ansvar vi voksne skal lære barna. Med slike forhold som du nevner hadde foreldrene all rett til å klage.
Noen feil skjer. En dublokloss, en lekebil i vannet - joda, fiskene har fått ta del i noen av barnas leker. For vi voksne lærer dem jo nettopp dette at vi skal dele med hverandre. Men etter et par klosser og et par biler satt vi oss ned og snakke tom at vi også har ulike behov.
mvh
Ja når det er slik så er det en fin ide, men desverre hadde ingen interesse eller peiling på fiskene, og det var regelrett dyreplageri, desverre. Og det er begrenset hva man kan ta seg tid til også når man har tusen oppgaver man må rekke over. Barna lærte ikke noe positivt av dette. Jeg fant alt fra tusjer til tyggiser i vennet.....
Postet 13.09.08 kl 02:16
Nina W[QUOTE=akvafil]Virker som nesten alle har gått på "rense pumpa eller dø" smellen.. hehe...
Det er jo sant..men det var jo utrolig så bra det gikk. Lurer på hvorfor det er så mye viktigere med vannverdier og sånn nå enn før?
Jeg hadde akvarium i MAANGE år som lita og veldig lite fiskedød. Og jeg hadde aldri hørt om pH, GH, nitrit osv og jeg vasket pumpa grundig hver gang.
Må bare si meg enig i Nina W. Hvorfor er det mer nøye nå enn før. I dag sitter jeg med 14 karr, fra 54L opp til 500Liter. Fisk dør skjeldent, jeg tar mine faste vannbytter, faste rutiner på vask av pumper, rensing av karr/slamsuging etc. Fikk nå sist jeg startet opp med akvarier igjen etter noen års hvile mitt første karr til min årdag i april og alle 14 karrene har kommet i tiden frem til nå og må ærlig innrømme at jeg ennå ikke tatt en eneste prøve med GH, PH, Nitrit etc. Mange mener det er bortkastet penger for noe en vet å holde orden på, uten at jeg skal si det samme. Men bruker ikke penger på noe som allerde fungerer bra grunnet bra rutiner.
En får mange gode råd om hold av fisk her på AF, men har lest en del tråder og sett mye rare svar på noe jeg selv kunne svart bedre på, selv med min korte fatstid, så jeg stoler ikke blindt på alle svar som gies. Men en lærer med tiden hvem en kan rådføre seg med her inne om en trenger expert råd. T eksempel (for å skryte litt av Mona O) Har jeg spørsmål om corydoras (og jeg har 4 forskjellige typer i 4 forskjellige karr), spør jeg Mona til råds. Det finnes også experter (etter min mening) på ciklider, maller og levendefødere for å nevne noe. Ikke alle mine karr er perfekte, men så lenge jeg ser fisken trives og har de bra har jeg det bra med min samvittighet. Hvem ville vel anbefale en 500Liter med 5 forskjellige ciklide typer samt noen malawi i samme karret? Ikke så mange tror jeg, men hos meg fungerer det. Men som en slutt på mitt innlegg, vil jeg takke for AF og dens medlemmers hjelp gjennom disse mnd jeg har holdt på. Har fått mange gode råd og mye kunnskap. Mvh Leif
Postet 13.09.08 kl 05:13
MalvinkaJeg ga et 120liters akvarie i bryllupsgave til bestevenninda mi i sommer. og nå er karret satt opp og de var på tam og kjøpte planter og grus. da de kjøpte det så fikk de beskjed om at hver andre uke så måtte de tømme hele karret en gang hver 2-4 uke og ta ut all sand og vaske den, samt alt annet meget godt.
Hæ? TAM Alna? Det er noe av det merkeligste jeg har hørt. Må ha vært en ekstrahjelp fra gnageravdelingen dette
Postet 13.09.08 kl 05:23
Postet 13.09.08 kl 05:25
DammedEllers så har jeg sølt ganske mye et par ganger og gjør det fortsatt...
Velkommen i klubben!
Etter å ha lest disse historiene, begynner min nesten å høres normal ut: Jeg kjøpte en pleco til en 12-liter. Men nå skal det også nevnes at det er plecoen(e), sammen med AF som har gjort at jeg fikk flere og større akvarier. Etterhvert som plecoen vokste, ble jeg jo nødt til å kjøpe større akvarier. Jeg endte opp med en 63-liter. :-P Der levde stakkars Flode til jeg ga opp å holde fisk...ett til to års tid...før jeg igjen satte igang (og kjøpte ny pleco, selvfølgelig). Neste trinn ble en 180-liter, for 63-liter ble fort for lite til Flode 2.
Ellers har jeg stort sett gjort alle nybegynnerfeil som overhodet mulig, og enda litt til. Når jeg tenker på hvor mye fisk jeg stappa ned i karene mine; først 12-literen, så 25-literen, og så 63-literen. Scalarer, en liten stim småslemme tigerbarber (aldri mer!), guramier osv. Rett og slett fiskene jeg fant fine, rimelige og kule. Og sammen med fiskene, en diger haug med akvariesalt. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg slet med å få fiskene mine til å leve... I begynnelsen hadde jeg heller ikke filter eller noe annet utstyr.
Da jeg lærte om PH, begynte jeg å putte PH-minus i vannet, uten å teste etterpå, og dette skjedde ved hvert vannbytte - helt til den dagen jeg faktisk testet, og fant en PH på under 4 (tror jeg det var). Det er et under at det levde fisk nedi der.
Jeg holdt faktisk på med fisk i over 10 år før jeg fant AF. I 10 år, med mishandling av fisk (jeg levde kun etter råd fra dyrebutikker, og det var selvsagt skikkelig feilinformasjon). Det er helt utrolig at jeg ikke ga opp (bortsett fra pausen på 1-2 år), og jeg grøsser over hvor mange fisk jeg har pint til døde med fiskeholdet mitt. Men for to år siden fant jeg AF, og da begynte jeg å lære. Og straks jeg begynte å lære, tok det fullstendig av her. Så fra 2 akvarier for to år siden, sitter jeg nå med 25. Det er planlagt 4 nye, men det blir bare en reell økning på to, da to av småakvariene skal plukkes ned og brukes til sump og refugium til saltvannsakvarium. Og da er det stopp. Jeg hadde egentlig lovt meg selv å stoppe ved 25, men det er noen kuler her som trenger større plass, og da er det veldig fristende å skaffe ny reol...
Postet 13.09.08 kl 09:32
Postet 13.09.08 kl 09:42
Jeg vokste opp med en 40 liter hvor vi hadde ei luftpumpefilter (boks med vatt oppi, som ble byttet når den var skitten) oppi dette karret hadde vi guppier, platy og sikkert oxo sverdragere, disse ynglet og virket som de hadde det greit, til tross for at de aldri (ikke som jeg husker) fikk vannbytter og testet vannet.
Dette karret ble byttet ut med ett større da en nabo skulle kvitte seg med det,
derfor sto 40 litern tomt lenge. Helt til jeg for ca 1-2 år siden fant på å starte med akvarie igjen, jeg hadde såklart ingen peiling. Jeg satte opp akvariet med ei pumpe og jeg tror det gikk i ca ei uke, da var jeg på dyrebutikken og kjøpte en stim med indiske glassmaller og noen guppier og noen planter såklart. Desverre hadde jeg ikke grus i eller tid til å tilvenne fiskene skikkelig (skulle på et møte i jobben)
Så plantene ble puttet i, fiskene fikk en rask tilvenning og ble så sluppet ut, med vannet fra posen oppi akvariet. Tittet så vidt på dem da jeg kom hjem og da levde de fremdeles.
Men neste morgen var elle glassmallene døde og en guppy. Husker ikke akkurat hva jeg gjorde da. (fortrengt fra minnet om hvor dum og grusom jeg var) Vel min 96 liter ble kjøpt inn senere og jeg var nok ikke flinkere der, ble vannbytter en gang iblant osv, fiskene overlevde.
Så i fjor fikk vi internett og jeg kom over af (derav e-mail adressen min) plutselig åpnet enn helt ny verden seg, jeg tror det at fiskene mine har det mye bedre idag, selv om jeg fremdeles gjør dumme ting. (som å skaffe klorereker som da har tatt 3 av dvergcoryene mine)
Jeg begynner heldigvis å bli ganske dreven nå (tror jeg iallefal) og har begynt å kludre med dette å forandre verdiene, dette er noe jeg har holdt meg litt unna før og har bare tatt vannbytter og passet på at verdiene var som de pleide.
Dette karret ble byttet ut med ett større da en nabo skulle kvitte seg med det,
derfor sto 40 litern tomt lenge. Helt til jeg for ca 1-2 år siden fant på å starte med akvarie igjen, jeg hadde såklart ingen peiling. Jeg satte opp akvariet med ei pumpe og jeg tror det gikk i ca ei uke, da var jeg på dyrebutikken og kjøpte en stim med indiske glassmaller og noen guppier og noen planter såklart. Desverre hadde jeg ikke grus i eller tid til å tilvenne fiskene skikkelig (skulle på et møte i jobben)
Så plantene ble puttet i, fiskene fikk en rask tilvenning og ble så sluppet ut, med vannet fra posen oppi akvariet. Tittet så vidt på dem da jeg kom hjem og da levde de fremdeles.
Men neste morgen var elle glassmallene døde og en guppy. Husker ikke akkurat hva jeg gjorde da. (fortrengt fra minnet om hvor dum og grusom jeg var) Vel min 96 liter ble kjøpt inn senere og jeg var nok ikke flinkere der, ble vannbytter en gang iblant osv, fiskene overlevde.
Så i fjor fikk vi internett og jeg kom over af (derav e-mail adressen min) plutselig åpnet enn helt ny verden seg, jeg tror det at fiskene mine har det mye bedre idag, selv om jeg fremdeles gjør dumme ting. (som å skaffe klorereker som da har tatt 3 av dvergcoryene mine)
Jeg begynner heldigvis å bli ganske dreven nå (tror jeg iallefal) og har begynt å kludre med dette å forandre verdiene, dette er noe jeg har holdt meg litt unna før og har bare tatt vannbytter og passet på at verdiene var som de pleide.
Postet 13.09.08 kl 10:59
Loomis[QUOTE=Malvinka]Jeg ga et 120liters akvarie i bryllupsgave til bestevenninda mi i sommer. og nå er karret satt opp og de var på tam og kjøpte planter og grus. da de kjøpte det så fikk de beskjed om at hver andre uke så måtte de tømme hele karret en gang hver 2-4 uke og ta ut all sand og vaske den, samt alt annet meget godt.
Hæ? TAM Alna? Det er noe av det merkeligste jeg har hørt. Må ha vært en ekstrahjelp fra gnageravdelingen dette
TAM Alna har noe få som har peiling, men de fleste er ute etter å gi gode råd uten å vite hva de snakker om. jeg er ofte innom TAM Alna og har kjøpt både mitt første akvarie der og mine første fisk. og i ettertid så skjønner jeg hvorfor fiskene mine døde konstant.
en 30 liter med en kampfisk, 4 gurami, 10 neontera og en hel haug med ottoer får ikke fisken til å trives slik de skulle ut fra gode råd.
eller at jeg må kjøpe bakteriekultur og ha det oppi vannet hver dag tilsvarende antall liter
(blir dyrt i lengden med 150 liter til sammen og en flaske for 300 liter koster 70 kroner eller noe)
jeg lærte innen kort tid (fant akvaforum før jeg kjøpte akvarium) at det meste de sier om fisk er eventyr og oppspinn.
og så langt så vet jeg bare om 3 personer som jobber det som enten vet hva de snakker om eller sier rett ut når de ikke vet noe. og de har ganske mange ansatte
Postet 13.09.08 kl 11:27
Når jeg leser alle de spik spenna gærne rådene folk har fått i zoobutiker, så kan jeg ikke annet enn å være sjeleglad over at jeg som nybegynner var fast kunde i en av de få seriøse zoobutikkene som KAN akvarium; Majorstuen Zoo. Det er fryktelig trist at de har sluttet med akvarieavdelingen og ikke selger fisk lenger, men menneskene som jobber der er de samme. Men de reddet meg fra å gjøre flere feil, etter at jeg kom dit med en vannprøve som ga blodrød nitrittverdi.
Som rykende fersk nybegynner fikk jeg alle de riktige og nødvendige rådene som trengtes for å få til et vellykket akvarium. Takket være den butikken gjorde jeg aldri den typiske nybegynnertabben med å vaske og koke hverken filter eller filtermasse, eller noe annet i akvariet Fikk streng beskjed om å la filteret være og en kort innføring i hvorfor. Hadde ikke de sagt det, og i tillegg henvist meg til forum der jeg kunne lese og bli klokere, hadde jeg sikkert gjort en haug med andre nybegynnertabber...
Som rykende fersk nybegynner fikk jeg alle de riktige og nødvendige rådene som trengtes for å få til et vellykket akvarium. Takket være den butikken gjorde jeg aldri den typiske nybegynnertabben med å vaske og koke hverken filter eller filtermasse, eller noe annet i akvariet Fikk streng beskjed om å la filteret være og en kort innføring i hvorfor. Hadde ikke de sagt det, og i tillegg henvist meg til forum der jeg kunne lese og bli klokere, hadde jeg sikkert gjort en haug med andre nybegynnertabber...
Postet 13.09.08 kl 12:00
Jeg hadde en bolle på 6 liter med fire ørretyngel oppi på 4 cm:P hvite prikker hadde de og, overraska over at den siste overlevde i fire dager.. Dessuten ble kampfiskkaret vaska med vinduspuss innvendig.. oppdaga dagen etter at man ikke skulle gjøre sånn, men det ble skylt nøye, og fisken tok nok ikke skade.
Postet 13.09.08 kl 12:09