Konsekvens av for lite lys? (side 2)

Wikdahl
Tror nok jeg beholder mine timere fortsatt. Slik hysteri er på linje med de som tror jorden fordamper når LHC settes i gang.

Jeg tar sjansen på å virke uvitende, og spør:
Hva i alle dager er LHC ? Noe jorden fordamper av?

Er det denne dingsen her?
mona o
[QUOTE=Wikdahl] Tror nok jeg beholder mine timere fortsatt. Slik hysteri er på linje med de som tror jorden fordamper når LHC settes i gang.

LHC var gårsdagens brennhete tema i media

Kort fortalt så dreier det seg om et prosjekt der man studerer big bang og effekten som oppstå rett ettterpå.

Ble mye hysteri rundt dette, da noen mente at prosjektet kom til å bli jordas undergang.
Timeren begynte og brenne? antaglivis fått vann i den. Få montert inn jordfeil bryter på kursen til akvariet. Det elektriske utstyret du får kjøpt på Biltema, clas Olson og lignende er heller ingen god kvalitet. Hobbyene vi driver med krever ofte en del elektrisk utstyr. Vann og strøm er ingen god kombinasjon. Ikke spar penger på det elektriske utstyret. Har også sett en del roter nedi karene sine uten og skru av det varmekolber og innvendige filtere. Ikke å annbefalle.
Skywalker
Har også sett en del roter nedi karene sine uten og skru av det varmekolber og innvendige filtere. Ikke å annbefalle.

*Melder seg skyldig på samtlige punkter...* Det var det med å "bruke hue" som jeg sliter litt med innimellom....
Skywalker
Det elektriske utstyret du får kjøpt på Biltema, clas Olson og lignende er heller ingen god kvalitet.

Dette er jo bare tull! Clas Ohlson fører Steinel, Brennenstuhl, Elko, Canon, Bosch og massevis av andre kvalitetsmerker. Noname produktene har også svært høy kvalitet.
Skywalker
Ikke spar penger på det elektriske utstyret.
Klart man skal spare penger på det elektriske som på alt annet. Penger spart er penger som kan brukes på fisk og annet moro
Skywalker
Har også sett en del roter nedi karene sine uten og skru av det varmekolber og innvendige filtere. Ikke å annbefalle.

Det er svært få som faktisk plugger fra noe som helst elektrisk når dem romsterer i karet.
Man kan gå på en annen type smell hvis man glemmer å plugge til utstyret etterpå. Avskrudd utstyr er ofte synonymt med fiskedød.
[
Dette er jo bare tull! Clas Ohlson fører Steinel, Brennenstuhl, Elko, Canon, Bosch og massevis av andre kvalitetsmerker. Noname produktene har også svært høy kvalitet.
Jo selvfølgelig, tenkte mer på de egenproduserte. for eksempel de berømte stikk kontaktene til Biltema.

[
Det er svært få som faktisk plugger fra noe som helst elektrisk når dem romsterer i karet.
Man kan gå på en annen type smell hvis man glemmer å plugge til utstyret etterpå. Avskrudd utstyr er ofte synonymt med fiskedød.
Foretrekker Fiskedød istedenfor Akvarist død.
Håvard Støre Andresen
Det er svært få som faktisk plugger fra noe som helst elektrisk når dem romsterer i karet. Man kan gå på en annen type smell hvis man glemmer å plugge til utstyret etterpå. Avskrudd utstyr er ofte synonymt med fiskedød.

Ja, men heller en død fisk eller to enn at smellen går på meg
"Pluggen ut" er anbefalt av alle produsenter, tror jeg.
Skywalker

Kan du komme på et eneste tilfelle av det? Har du lest om noen som har dødd av det?

Personlig har jeg aldri noensinne lest om et tilfelle der en akvarist har daua av det, men det er klart - det er mye jeg ikke har hørt eller vet om akvariehobbyen. Har hørt om enkelte tilfeller der de har kjent lett sitring i armen av feil på en elektrisk varmekolbe e.l., men ikke så mye at det gjorde vondt.

Alt i alt tror jeg risikoen ved å IKKE plugge fra en varmekolbe er vanvittig liten. Det er derimot større risiko å ha tv i stua, for iflg. et innlegg lenger opp her, begynner det å brenne i ca 1500 norske tv'er hvert år....

Jeg kobler aldri fra noe.
Håvard Støre Andresen
Den beste timeren som selges på CO er av merket UPM. Disse koster 59.- pr st. De er atskillig lettere å bruke enn endel andre elektroniske timere og det er aldri(hvis man kan si aldri?) feil på dem. Dette er herligheten.. Den har varenr 32-8618. [IMG]http://www.clasohlson.no/Archive/Images/Products/Hi/328618_X_2007-06-27_161330_635.jpg[/IMG]

Det er de jeg bruker Så enkle at selv guppyene mine klarer å programmere dem
Nå vet jeg ikke hvordan dette er i Norge, men alle australske hus har en funksjon som hvis det oppdages noe som helst feil i det elektriske systemet i huset blir hovedbryteren slått av, og den lar deg ikke skru den på igjen før du har koblet ut kontakten på det det er feil på.

Veldig hendig da jeg glapp armaturet en gang jeg skulle legge det på plass igjen, og lysrøret havnet under vann. Istedenfor å gi fiskene elektrisk sjokk ble bryteren koblet ut før det hadde gått et millisekund.

Så hvis man stikker en kniv e.l. i en stikkontakt her, eller man får vann i stikkontakten eller det oppdages noen som helst form for jordfeil går strømmen umiddelbar og ingen blir skadet.

Finnes det ikke noen slik sikring i norske hus?

I så fall ville jo strømmen gått dersom man fikk vann i timeren, eller hvis den kortsluttet av en eller annen grunn.
Vi har jordfeilbrytere her (i Norge) også, men det er ikke jordede kontakter over alt. Stort sett finner man det bare på våtrom.
Mvjnz
Nå vet jeg ikke hvordan dette er i Norge, men alle australske hus har en funksjon som hvis det oppdages noe som helst feil i det elektriske systemet i huset blir hovedbryteren slått av, og den lar deg ikke skru den på igjen før du har koblet ut kontakten på det det er feil på. Veldig hendig da jeg glapp armaturet en gang jeg skulle legge det på plass igjen, og lysrøret havnet under vann. Istedenfor å gi fiskene elektrisk sjokk ble bryteren koblet ut før det hadde gått et millisekund. Så hvis man stikker en kniv e.l. i en stikkontakt her, eller man får vann i stikkontakten eller det oppdages noen som helst form for jordfeil går strømmen umiddelbar og ingen blir skadet. Finnes det ikke noen slik sikring i norske hus? I så fall ville jo strømmen gått dersom man fikk vann i timeren, eller hvis den kortsluttet av en eller annen grunn.

Da vi bygde hus i 2000 fikk vi ikke noe slikt tilbud på vårt elektriske anlegg, desverre. Jeg tror ikke det er veldig vanlig med slik sikring her.
Inaktiv bruker
akvafil
[QUOTE=mona o][QUOTE=Wikdahl] Tror nok jeg beholder mine timere fortsatt. Slik hysteri er på linje med de som tror jorden fordamper når LHC settes i gang.

LHC var gårsdagens brennhete tema i media

Kort fortalt så dreier det seg om et prosjekt der man studerer big bang og effekten som oppstå rett ettterpå.

Ble mye hysteri rundt dette, da noen mente at prosjektet kom til å bli jordas undergang. vel. det de skal gjøre er å akselerere nukleoner til hastigheter og energier som er tilsvarende de energiene som utløses når det skjer "store ting i universet" som en stjerne-eksplosjon og lignende. de skal så smashe disse nukleonene i hverandre fra hver side av det lange røret og gjøre målinger av crasjet. siden det er snakk om små nukleoner vil det mest sannsynligvis ikke skje så veldig mye som får innvirkining på planeten, men det teoriseres om at det vil skapes små sorte hull som har så lav masseverdi at de vil kollapse innen milisekunder.

de startet den nylig, men har kun skutt nukleoner fra ene siden til den andre og tilbake igjen. kollisjonene (large hadron collider) skal foretas neste måned tror jeg. først da får vi se om vi klarer oss ;p

grunnen til at folk er redd er først og fremst det at det blir nevnt "sorte hull" som er altetende og høres ganske skumle ut. det litt større problemet er at ingen har gjort noe slikt på denne skalaen før, og selv om vi mennesker tror vi har god peiling på fysikk og derav kvantefysikk, er mesteparten av kvantefysikken teorier basert på observasjoner. man ser hva som skjedde og hva som ikke skjedde og trakk den eneste logiske konklusjonen som var å trekke ut av det, og kalte det en kvantefysisk teori. så regnet de store fysikkinstituttene over det og sa seg enig i at den eventuelle teorien høres logisk ut og må derfor være en generell regel. mao. er kvantefysikk langt fra en vanntett vitenskap. det er ingen som kan vite hva som faktisk vil skje, men det er flere skepsisteorier om at det vil dannes forskjellige andre typer partikler og energier enn et sort hull som kan ha katastrofale følger. de blir igjen bare teorier og er lite sannsynlig. poenget er ihvertfall at ingen kan spå hva som vil skje helt hundre prosent, så det er uvitenhetsfaktoren som er til skrekk og gru.

Kjetilv
[QUOTE=Håvard Støre Andresen]Den beste timeren som selges på CO er av merket UPM. Disse koster 59.- pr st. De er atskillig lettere å bruke enn endel andre elektroniske timere og det er aldri(hvis man kan si aldri?) feil på dem. Dette er herligheten.. Den har varenr 32-8618.

Det er de jeg bruker Så enkle at selv guppyene mine klarer å programmere demhar en sånn liggende i skapet
Skywalker

Vel, om fisken lever overlever nok du. Om du kommer til karet og du ser at alle fiskene dine flyter rundt som sorte kullklumper og lyset i huset blinker - da kan du jo alltids ta ut kontakten. Men utover det så ser man jo fort på fisken om det er noe galt.

Vi må ikke være så redde for alt mulig...
Murmeline
Da vi bygde hus i 2000 fikk vi ikke noe slikt tilbud på vårt elektriske anlegg, desverre. Jeg tror ikke det er veldig vanlig med slik sikring her.

Sikker på at de ikke installerte det i stillhet? Jeg lurer på om jordfeilbryter faktisk kan være påbudt for nybygg som inneholder våtrom.
Branntilløp
Jeg bruker timer på alle akvarier, og det eneste branntilløpet jeg har hatt hjemme var når tv'n tok fyr for en del år siden. Så skru av tv'n helt før dere legger dere. You never know...

Angående LHC: Ja takk til antimaterie som ny energikilde :p
Ny regler som kom i NEK400-2006 (Norm for elektrikkere), alle nye kurser som har stikk kontakt tom 20A skal være sikret med 30mA JF bryter.

Det er mange boliger som har 1 JF bryter foran alle kursene, dette er ikke å anbefale, blir det en liten jordfeil der, så blir det feilsøking i hele huset. Og selvfølgelig så blir det jordfeil på julaften eller noe...
Det anbefales å installere en jordfeilautomat til hver enkelt kurs, men dette er som regel kostbart, så derfor velger folk ofte den billige varianten.

Reglen har ikke tilbakevirkende kraft.
mona o
[QUOTE=Skywalker]Foretrekker Fiskedød istedenfor Akvarist død.

Kan du komme på et eneste tilfelle av det? Har du lest om noen som har dødd av det?

Personlig har jeg aldri noensinne lest om et tilfelle der en akvarist har daua av det, men det er klart - det er mye jeg ikke har hørt eller vet om akvariehobbyen. Har hørt om enkelte tilfeller der de har kjent lett sitring i armen av feil på en elektrisk varmekolbe e.l., men ikke så mye at det gjorde vondt.

Alt i alt tror jeg risikoen ved å IKKE plugge fra en varmekolbe er vanvittig liten. Det er derimot større risiko å ha tv i stua, for iflg. et innlegg lenger opp her, begynner det å brenne i ca 1500 norske tv'er hvert år....

Jeg kobler aldri fra noe.

Det er 230 v til varmekolben din. Du vil ikke bare kjenne lett sitring hvis det er noe feil ved den. Blir samme effekten som å putte føneren i badekaret.
Joakim
[QUOTE=Skywalker] Foretrekker Fiskedød istedenfor Akvarist død.

Vel, om fisken lever overlever nok du. Om du kommer til karet og du ser at alle fiskene dine flyter rundt som sorte kullklumper og lyset i huset blinker - da kan du jo alltids ta ut kontakten. Men utover det så ser man jo fort på fisken om det er noe galt.

Vi må ikke være så redde for alt mulig...

Feil. Fiskene har ikke kontakt med jord.
Syns nesten det er skremmende å se hvor lett folk tar på dette med strøm og vann.
Jobber som elektrikker og hadde et oppdrag for 4 år siden hvor jeg og en kollega skulle legge varmekabel i en takrenne. Vi la den ferdig og kollegaen min skulle gå og skru på kursen. Jeg skulle bare ha holde rundt kabelen og kjenne om den ble varm. var selvfølgelig masse vann i takrenna og hadde hånda godt nedi der når kursen ble skrudd på. Har hatt nyresten, brukket en tå, røket et korsbånd og fått et par ballespark i min tid, men vil påstå at den karamellen jeg fikk da var det vondeste. Viste seg at en av skjøtene var dårlige og vannet ble strømledende. Lå på sykehuset til overvåkning i to døgn. Det første døgnet slo hjertet urytmisk.
Vil annbefalle og skru av utstyret når man har hendene oppi karet eller stå på en gummimatte og kun ha en hånd i karet av gangen.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap