Elektronisk ph kontoller, trenger hjelp (side 2)

Hvor mange moduler du skal bygge sammen kommer an på hvor mye co2 du skal løse opp/størelsen på akvariet. Bobblene du ser er co2 som ikke er oppløst som går til spille. Men en bobble i minuttet er jo ikke mye så det er ikke noe problem.

Hvis ventilen "står på" uten at det kommer gass kan det være at du har samme problem som jeg hadde. Pumpen i reaktoren skapte undertrykk i co2-slangen mellom tilbakeslagsventilen og magnetventilen. Jeg løste dette med å sette inn ca 20 cm vanlig luftslange mellom tilbakeslagsventilen og magnetventilen. Du kan sjekke om det er dette ved å koble av slangen på magnetventilen på akvariesiden og høre om den åpner seg.

-H
Hvis det ikke skal komme bobler av reaktoren, vet ikke jeg, hvordan skal man kunne unngå det?? boblene går oppover i reaktoren, og en etter en når toppen...her samles de opp og etterhvert vil en bobble komme ut i vannet.... er det helt feil???

På hvilken måte ellers kommer det co2 i vannet? Jeg tror jeg er en akvarist som ikke skal co2, uff at dette skal være så vanskelig.... Har mest lyst til å gi opp, men vil også få det til, toerien høres så enkel ut..... men..
Bror
Hvor mange moduler du skal bygge sammen kommer an på hvor mye co2 du skal løse opp/størelsen på akvariet. Bobblene du ser er co2 som ikke er oppløst som går til spille. Men en bobble i minuttet er jo ikke mye så det er ikke noe problem. Hvis ventilen "står på" uten at det kommer gass kan det være at du har samme problem som jeg hadde. Pumpen i reaktoren skapte undertrykk i co2-slangen mellom tilbakeslagsventilen og magnetventilen. Jeg løste dette med å sette inn ca 20 cm vanlig luftslange mellom tilbakeslagsventilen og magnetventilen. Du kan sjekke om det er dette ved å koble av slangen på magnetventilen på akvariesiden og høre om den åpner seg. -H

Det kommer gass, men plutselig sinker de opp litt
Hadde en annen type reaktor vært bedre?
Hmmmmm. Den reaktoren du linket til skal iallefall monteres med en pumpe/powerhead som holder bobblene ned. Kan hende det er en annen reaktor du har.

Co2 løses opp i vannet ved kontakt mellom gass og vann. dvs hvis du slipper en bobble opp er kontakttiden ett par sekunder men hvis boblen står i en vannstrøm vil all co2 løses opp og bobblen vil forsvinne. Det er på denne måten en aktiv reaktor (en som er drevet med pumpe) fungerer. En passiv reaktor derimot kan være lagd slik at bobble skal bruke lang tid opp til overflaten og vil ikke være like effektiv. Det finnes også passive membranreaktorer som bruker en membran til å løse gassen i vannet.

Alt etter størelse på karet ville jeg anbefalt å ha en aktiv reaktor eller en membranreaktor.

Ikke gi opp!

-H
Som Bror sier , jeg er også rimelig sikker på at den reaktoren skal drives av et powerhead. Har hatt samme typen selv. Det som skjer da er at vannstrømen fra powerheaden presser boblene ned gjennom spiralen hvor de knuses på vei ned og kommer ut nede ved reaktoren. Da skal de så å si være helt knust.

Bruk alle modulene, jo lengre tid boblene bruker på vei ned spiralen, jo mer knust blir de. Jeg følger også på med, ikke gi opp
Jeg har nå i dag vært på dahls og kjøpt slik reaktor/diffusor? som man setter/kobler på pumpen og i tillegg en bobleteller.... Tror dette er en god løsning for meg. Så justerer jeg ph nå etter et godt vannbytte, skal legge meg på en kh på rundt 3-4.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap