Dyrenes verden har 40% avslag på akvarier for tiden. TAM har også noen billige sett. Fra butikken trenger du: karet, pumpe, og belysning. Alt annet kan du skaffe billigere her.( det kan du forsåvidt med resten også, men det kan være greit å ha en proff lokal forhandler å forholde seg til i starten?). Alt annet som følger med er stort sett luretilbud du ikke trenger å kjøpe, ok fiskemat er kjekt da (sjekk datostempling på pakkeløsninger).
Det kan være svært lønnsomt å kjøpe brukt, men du må regne med å være litt handy og det kan være vanskelig å vurdere kvaliteten på pumpe og lysarmatur selv.
Som regel kjøper man for lite kar i begynnelsen, store kar er enklere å få fine og i balanse. Også er det plass til mer fisk!. På den annen side når liter syken setter inn........ se på Jørn Kaasa sin tråd så ser du hvor det kan ende.
Du vet at fisken må vente med å flytte inn før akvariet er innkjørt, det har med vannkjemi å gjøre?. Så vidt jeg vet kan ingen kjemikalier (som butikken kan finne på å pushe på deg) endre dette.
Hvilket bunnlag du skal ha avhenger av fisken du vil ha. Noen søk på akvaforum og du har gratis eller billig bunnlag. Du trenger ikke bunnlag før dere har bestemt hva slags fisk som skal oppi.
Stein og røtter kan du skaffe selv, bare søk her inne først, noe er giftig for fisk. Det kan være lurt å kjøpe rot i butikken først.
Du trenger litt annet småtteri også, blant annet hevert og vannbøtter bare til akvariet.
Jeg har noen ungfisk av palettciklider og planter du kan få, de er greie å starte med. Da kan du også få litt "pumpegugge", tro meg du vil ikke vite hva det er, men det kan hjelpe til å få akvariet innkjørt fortere.