- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Noen som kan forklare litt om nitrat?:) (side 2)
Noen som kan forklare litt om nitrat?:) (side 2)
Hehe... Så bare på fiskene du hadde tenkt som innkjøringsfisk jeg!
Hvis du er usikker på nitratverdiene i det lillekaret i forhold til hva rekene skal ha, hvorfor ikke putte rekene i et fødenett eller noe sånt i det store karet, til det er stabilt i det lille karet???
La det lille karet gå litt og se om plantene bruker noe av nitratet, og at verdiene dermed blir bedre...
Hvis du er usikker på nitratverdiene i det lillekaret i forhold til hva rekene skal ha, hvorfor ikke putte rekene i et fødenett eller noe sånt i det store karet, til det er stabilt i det lille karet???
La det lille karet gå litt og se om plantene bruker noe av nitratet, og at verdiene dermed blir bedre...
Postet 15.09.08 kl 21:15
Postet 15.09.08 kl 21:19
SnehvitHehe... Så bare på fiskene du hadde tenkt som innkjøringsfisk jeg! Hvis du er usikker på nitratverdiene i det lillekaret i forhold til hva rekene skal ha, hvorfor ikke putte rekene i et fødenett eller noe sånt i det store karet, til det er stabilt i det lille karet??? La det lille karet gå litt og se om plantene bruker noe av nitratet, og at verdiene dermed blir bedre... ;)
Du er neimen ikke meg dum har heldigvis ett liggende
Har du navn på en veldig hurtigvoksende plante som kan være å finne i en liten lokal dyre/fiskebutikk? altså en som "alle" har i butikkene.
Postet 15.09.08 kl 21:26
Glimter til innimellom! Hehe...
Jeg er ikke veldig god på planter, men søkte på de navnene som er vanligst i butikken, og Echinodorus bleheri (altså vanlig sverdplante) viser seg å være ganske så hurtigvoksene. Siden det er et lite kar er det jo begrenset hvor stor plante du kan ha oppi der... Og sverdplanten kan bli stor... Men da kan du jo putte den i det store karet!!!
Ellers går det ann å gå inn på plantebasen, og der kan du faktisk velge å kun se de som vokser fort!!!
Et annet lite tips, hvis du drar til butikken og ser på planter, så skal det faktisk stå en sånn lapp på plantene med blant annet hvor mye sol de trenger og hvor fort de vokser!!! Det er kanskje det letteste...
Jeg er ikke veldig god på planter, men søkte på de navnene som er vanligst i butikken, og Echinodorus bleheri (altså vanlig sverdplante) viser seg å være ganske så hurtigvoksene. Siden det er et lite kar er det jo begrenset hvor stor plante du kan ha oppi der... Og sverdplanten kan bli stor... Men da kan du jo putte den i det store karet!!!
Ellers går det ann å gå inn på plantebasen, og der kan du faktisk velge å kun se de som vokser fort!!!
Et annet lite tips, hvis du drar til butikken og ser på planter, så skal det faktisk stå en sånn lapp på plantene med blant annet hvor mye sol de trenger og hvor fort de vokser!!! Det er kanskje det letteste...
Postet 15.09.08 kl 21:35
SnehvitGlimter til innimellom! Hehe... Jeg er ikke veldig god på planter, men søkte på de navnene som er vanligst i butikken, og Echinodorus bleheri (altså vanlig sverdplante) viser seg å være ganske så hurtigvoksene. Siden det er et lite kar er det jo begrenset hvor stor plante du kan ha oppi der... Og sverdplanten kan bli stor... Men da kan du jo putte den i det store karet!!! Ellers går det ann å gå inn på plantebasen, og der kan du faktisk velge å kun se de som vokser fort!!! :) Et annet lite tips, hvis du drar til butikken og ser på planter, så skal det faktisk stå en sånn lapp på plantene med blant annet hvor mye sol de trenger og hvor fort de vokser!!! Det er kanskje det letteste... :D
ok, ja jeg får bare gå ned å høre med di der nede som sikkert har kjempe god kompetanse
men en ann ting, du har jo reker, hvor mye skal en fòre reker sånn selv om dem har tilgang på javamose?
Postet 15.09.08 kl 21:39
Postet 15.09.08 kl 21:49
Postet 15.09.08 kl 21:49
Postet 15.09.08 kl 21:54
Men det har jeg! Reker, altså. Foringen avhenger av hvor karet står, har ett på kjøkkenbenken, med masse naturlig lys. Der forer jeg ikke mer enn en gang i uken, sånn cirka, om sommeren. Oftere om vinteren. De får nesten nok mat gjennom alger etc, ser det ut til. De "piller" i alle fall hele tiden. I kar der jeg har lysregulering forer jeg annenhver dag, ser jo på algemengden også. Er det helt "skrapet", så går jeg litt opp i formengden. Og er det få som er drektige, er det også en mulig indikator på at det kan være lite mat å finne. Du lærer deg å "lese" rekene, sånn etterhvert
Postet 15.09.08 kl 23:09
ModernMen det har jeg! Reker, altså. :) Foringen avhenger av hvor karet står, har ett på kjøkkenbenken, med masse naturlig lys. Der forer jeg ikke mer enn en gang i uken, sånn cirka, om sommeren. Oftere om vinteren. De får nesten nok mat gjennom alger etc, ser det ut til. De "piller" i alle fall hele tiden. ;) I kar der jeg har lysregulering forer jeg annenhver dag, ser jo på algemengden også. Er det helt "skrapet", så går jeg litt opp i formengden. Og er det få som er drektige, er det også en [I]mulig[/I] indikator på at det kan være lite mat å finne. Du lærer deg å "lese" rekene, sånn etterhvert :)
Ok det er vel dine reker som havner oss meg i morgen?
Postet 15.09.08 kl 23:11
Postet 15.09.08 kl 23:18
Postet 15.09.08 kl 23:30
Postet 15.09.08 kl 23:32
Postet 16.09.08 kl 11:24
Postet 16.09.08 kl 16:27
Postet 16.09.08 kl 16:48