Noen som kan forklare litt om nitrat?:) (side 2)

Hehe... Så bare på fiskene du hadde tenkt som innkjøringsfisk jeg!

Hvis du er usikker på nitratverdiene i det lillekaret i forhold til hva rekene skal ha, hvorfor ikke putte rekene i et fødenett eller noe sånt i det store karet, til det er stabilt i det lille karet???

La det lille karet gå litt og se om plantene bruker noe av nitratet, og at verdiene dermed blir bedre...
Ta ett vannbytte til imorgen, og se om det ikke bedrer seg Tar litt tid før plantene er i såpass vekst at de vil gjøre den helt store forskjellen.
Snehvit
Hehe... Så bare på fiskene du hadde tenkt som innkjøringsfisk jeg! Hvis du er usikker på nitratverdiene i det lillekaret i forhold til hva rekene skal ha, hvorfor ikke putte rekene i et fødenett eller noe sånt i det store karet, til det er stabilt i det lille karet??? La det lille karet gå litt og se om plantene bruker noe av nitratet, og at verdiene dermed blir bedre... ;)

Du er neimen ikke meg dum har heldigvis ett liggende

Har du navn på en veldig hurtigvoksende plante som kan være å finne i en liten lokal dyre/fiskebutikk? altså en som "alle" har i butikkene.
Glimter til innimellom! Hehe...

Jeg er ikke veldig god på planter, men søkte på de navnene som er vanligst i butikken, og Echinodorus bleheri (altså vanlig sverdplante) viser seg å være ganske så hurtigvoksene. Siden det er et lite kar er det jo begrenset hvor stor plante du kan ha oppi der... Og sverdplanten kan bli stor... Men da kan du jo putte den i det store karet!!!

Ellers går det ann å gå inn på plantebasen, og der kan du faktisk velge å kun se de som vokser fort!!!

Et annet lite tips, hvis du drar til butikken og ser på planter, så skal det faktisk stå en sånn lapp på plantene med blant annet hvor mye sol de trenger og hvor fort de vokser!!! Det er kanskje det letteste...
Snehvit
Glimter til innimellom! Hehe... Jeg er ikke veldig god på planter, men søkte på de navnene som er vanligst i butikken, og Echinodorus bleheri (altså vanlig sverdplante) viser seg å være ganske så hurtigvoksene. Siden det er et lite kar er det jo begrenset hvor stor plante du kan ha oppi der... Og sverdplanten kan bli stor... Men da kan du jo putte den i det store karet!!! Ellers går det ann å gå inn på plantebasen, og der kan du faktisk velge å kun se de som vokser fort!!! :) Et annet lite tips, hvis du drar til butikken og ser på planter, så skal det faktisk stå en sånn lapp på plantene med blant annet hvor mye sol de trenger og hvor fort de vokser!!! Det er kanskje det letteste... :D

ok, ja jeg får bare gå ned å høre med di der nede som sikkert har kjempe god kompetanse

men en ann ting, du har jo reker, hvor mye skal en fòre reker sånn selv om dem har tilgang på javamose?
Jeg har iallefall ikke reker! Hehe... Så da kan ikke jeg svare...
limnophila sessiliflora er en plante som holder fint og er lett og holde, vokser fort og krever ikke så mye lys
Snehvit
Jeg har iallefall ikke reker! Hehe... Så da kan ikke jeg svare...

hehe, beklager forvekslet deg:P
Men det har jeg! Reker, altså. Foringen avhenger av hvor karet står, har ett på kjøkkenbenken, med masse naturlig lys. Der forer jeg ikke mer enn en gang i uken, sånn cirka, om sommeren. Oftere om vinteren. De får nesten nok mat gjennom alger etc, ser det ut til. De "piller" i alle fall hele tiden. I kar der jeg har lysregulering forer jeg annenhver dag, ser jo på algemengden også. Er det helt "skrapet", så går jeg litt opp i formengden. Og er det få som er drektige, er det også en mulig indikator på at det kan være lite mat å finne. Du lærer deg å "lese" rekene, sånn etterhvert
Modern
Men det har jeg! Reker, altså. :) Foringen avhenger av hvor karet står, har ett på kjøkkenbenken, med masse naturlig lys. Der forer jeg ikke mer enn en gang i uken, sånn cirka, om sommeren. Oftere om vinteren. De får nesten nok mat gjennom alger etc, ser det ut til. De "piller" i alle fall hele tiden. ;) I kar der jeg har lysregulering forer jeg annenhver dag, ser jo på algemengden også. Er det helt "skrapet", så går jeg litt opp i formengden. Og er det få som er drektige, er det også en [I]mulig[/I] indikator på at det kan være lite mat å finne. Du lærer deg å "lese" rekene, sånn etterhvert :)

Ok det er vel dine reker som havner oss meg i morgen?
Vi får håpe det, og dessuten er de ikke mine, de er dine. Du har da vitterlig betalt for dem...
Modern
Vi får håpe det, og dessuten er de ikke mine, de er dine. Du har da vitterlig betalt for dem... :)

Ja blir spennende sender mail i morgen og gir ett heads uo om hvordan det gikk.
Kan jo fort bli onsdag, før de er framme. Litt rart, men antar det tar kortere tid å sende til Flekkefjord, enn til Asker. Fikk et brev fra Asker, og det tok 6-seks dager! :o Har fått planter fra Bergen på to.. :p
Der var di fremme og alle overlevde turen takker
Kjempeflott!! Og de voksne hadde ennå eggene? Da blir du snart "bestefar"
Modern
Kjempeflott!! Og de voksne hadde ennå eggene? Da blir du snart "bestefar" :D

haha, Hjeelp

det var kun en som hadde rogn som jeg kunne se. og den ser proppa ut, den sliter jo med å kjøre slalom mellom javamosen
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Ebeltoft
Reklame for plussmedlemskap