Min akvarieverden (side 2)

.... Takk takk. hehe,, ja det er morsomt, og no har det kommet platybarn i hjørnekarret og.. Jeg fikk i fire platyhoer til et par sverddrager hanner jeg har i pansjon,(ho hadde ikke igjenn sverddragerhoer) men de to er så forvirret etter hverandre at de fattet ikke noen intresse for de platyhoene.
-men no synes jeg de platydamene er så fine, at jeg må høre me zooen på Tynset om ho har igjenn hanner i samme type som damene her.. Eter det ho sa så ver disse litt spesielle..har ikke peiling på de forskjellige fargekombinasjonene der jeg, men ho kalte dem noe sånnt som indiana el noe slikt. Jaja.. fine er de iallefall..

Jo, det er noen ting du kan gjøre for å få igang parring på eplissene, faktisk.
For det første, må du vite om du har av to kjønn.
Men, her hos meg ble det fart i sakene da jeg skaffet flere voksene hoer, som jeg visste hadde lagt egg før.
Og, du må senke vannstanden i karret ditt, så de har ca 7 - 10 cm klaring til toppglasset , dette for de legger eggene et stykke over vannflaten.
Likeså, kan det være en ide å øke tempen bittelitt ...
Klarer du å se forskjeller på sneglene?
Hvor store er de?
Kan det være at de ikke er kommet i "produksjonsalder" ennå?
Jeg har iallefall noen som jeg vet er hanner her som du kune fått for å forsøke om det blir reaksjon da
Vet ikke helt forskjellen, men tror det er av begge kjønn. Temp er 26 grader, regner med det er passe? Skal senke vannet i dag når jeg skifter vann. Altså ikke fylle opp like mye igjen. Vil si at noen av dem er ganske så store.

Handler på Tynset zoo jeg også. Super butikk! Indianerplaty er jo kjempestilige. Har bare helt røde korallplaty, jeg. De blir visst ikke like lange som andre platyer.


Håper jeg får til litt eplesnegleoppdrett etter hvert..
Eplesnegler...
Du kan jo se litt på denne siden http://www.applesnail.net/
.. der står det endel om eplisser..
Jeg har i hovedsak funnet ut at litt forandring iforhold til individer kan være utløsende faktor for at de starter parring.
Ikke lett å se forskjell på ho og hann.. men fra en ekspert har jeg fått vite , at ofte er hannen som sakt , helt lys ytterst på snurren
men ikke alltid, jeg har en hann som ikke er det
Men jeg hadde villet forsøke med ett par "fremmede" epliser i karret, dette var nok i hovedsak det som startet det hos meg iallefall
Ellers er tempen ok
Og vil du ha en hann el to, så har jeg . de er i flertall her for tiden, så du kan få etpar om du tror du har flest hoer, foreks


Her er også en link til en lærerik tråd om eplesnegler og mere
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1061&thread_id=26582
Okei. Har noen som er mørke ytterst og noen som er lyse ytterst. Skal senke vannet litt. Så får vi se om det kanskje blir egglegging om ikke så altfor lenge..
Oi, så fint da

Det kan også være lurt å fore litt ekstra .. Skrell av skallet på agurk og klyv den i to, så setter du den fast på en gaffel å putter i akvariet, det er godis for dem
Men passpå så den ikke ligger lengre enn et døgn ca.. for det er ikke bra om den ligger for lenge , da kan vannet bli forurenset.
Ellers forer jeg mine med enten pellets for reker/krabber og sera`s vitpachips.. Er ikke alle som tenker opå at sneglene kan ha godt av litt ekstra
Jeg mente å lese at du har flere karr ? Hvis det drøyer kan du jo skille noen av sneglene ei stund , for så å ha de sammen igjenn... Det kan og være nok til at ting skjer
hehe .. men no har jeg masa på med tips her .. men bare spør om du lurer på noe.. Det er bare så moro at flere liker snegler skjønner du )
Er takknemlig for alle tips som finnes ;D

Har 3 karr, men kan bare ha snegler i 200literen min. Kan ikke i 128L på grunn av praktbotia som er glad i snegler, og i 43literen er det ikke noe dekkglass. Vil ikke ha snegler overalt i huset heller.. :P

Nå er vannhøyden senket, så nå er det god plass på ca 10 cm fra vann til topplokket begynner.
Så trivelig da)
Ikkenoe problem om det ikke er dekkglass.. jeg har ikke det på 180liter, og der bor de fleste eplisene mine..
Men det vurderer du jo selv De kan jo komme over. jeg har bare funnet etpar unge snegler som har kommet over, ellers er dt ikke noen De er ikke så veldig lystne til å være på tørt land sjø)
Hehe .. og praktbotia ja, den spiser nok ikke voksne epliser.. men de små .. helt klart
Men du får nok smøre deg med litt tålmodighet no, så blir det nok
Lykke til )
Ok. Men gjør det noe at det er vann på glasset over vannkanten? Ser at det er ganske fuktig der nå. Da vil de ikke legge egg der, eller går det helt fint?
Ja.. det bør være en viss fuktighet der, men det bør ikke være for mye heller, for da kan eggene råtne.
-men heller fuktig enn tørt har jeg erfart
Ok. Lar det være litt fuktighet da, jeg..
Virker ikke som om det skjer så mye oppi der.. Kan det være noe som gjør at de ikke vil formere seg, kanskje? De har god plass å legge eggene på, da det er over 10 cm fra vannkanten til toppen.
....
Godt nytt år

Det første du må, er å finne fram tålmodighet ))
Tiden går vannvitti treigt når man venter på at snegler skal starte med parring og egglegging
Har du sett at de har parret seg?
Kanskje en ide å øke tempen bitelitt.. og sørge for at de får godt med for.
..så er det bare å vente..
Hvordan var det .. så det ut som at du hadde av hvert kjønn eller?
vel.. er ikke ekspert på det med kjønn på eplesnegler, men noen er litt mørke på toppen av snurren i hvertfall..

har sett at to snegler har liksom, på en eller annen måte, hang sammen til en klump med to sneglehus.. Mulig det kan være et godt tegn?

Ser sneglene spiser på plantene, noe jeg synes er veldig bra. For jeg har en utrolig hurtigvoksende plante fra ikea oppi der som sprer seg litt for raskt. faktisk så raskt at jeg vil de skal spise på den =P

Altså, det vil da si at de får i seg så mye mat de gidder å spise. Og da er vel ikke det noe problem
.... Hei igjenn
Ja.., at de henger sammen , det er et godt tegn... )
Men, enda kan det ta lang tid før de evt legger egg .. Så vær tolmodig

De kan og bør gjerne få litt mer enn bare de plantene og, det er faktisk et "møst" å fore sneglene om man skal kunne gi dem så optimale forhold som mulig
Skal de ha lyst å formere seg
... er det helt nødvendig med tilgang på godt med mat.
Også på grunn av at de må ha endel kalsium for å holde skallet helt.

Gi gjerne brokkoli oppi til de, den innehodler kalsium Og, de elsker det
Skyll den godt først , så ike evt sprøytemidler er med.. snegler tåler dårlig slike stoffer.
I dag har jeg kjøpt nye fisker til 200literen!

Ble et lekspar med Blå Acara, to Perlegurami og to Dverggurami

Paret med Blå Acara hadde ynglet i butikkakvariet for ikke så veldig lenge siden. Der ble det ingen overlevende yngel siden det ikke er så mange gjemmeplasser, og mange andre fisker i samme akvarium.



Er godt fornøyd med dagens fangst. Skal i vei igjen om ikke så altfor lenge for å kjøpe noen røde stimfisker også

Bilder kommer når jeg gidder
Har i noen dager merket at den ene Blå Acaraen min var så veldig selskapssyk.. Den har bare vært under noen blader på en plante i 200literen min. Så også for noen dager siden av det var en grop i sanden der. Og i dag fant jeg grunnen til alt sammen. Yngel! =D

Nå vet jo selvfølgelig ikke jeg noe om hva jeg skal gjøre med yngelen.. Ser ut til at foreldre passer på, men kan jo hende det er noe spesielt som kan gjøres for å være (nesten) sikker på å få noen til å vokse opp.

Tips mottas med stor takk!

....
Gratulerer med yngel da)
Arti
Tipper de fikser det bra , bare de har nok gjemmeplass
Hvordan går det med sneglene da?
Her har jag anskaffet endel kjempeeplesnegler, og disse har lagt sju store eggeklaser, så her blir det antageligvis nok om litt..
likeså har jeg røde posthornsnegler og sebrasnegler , disse har også lagt egg
Skjønner ikke helt hva som har skjedd med sneglene mine.. Det virker som de sover for det meste. Ser bare at de ligger rolig, men etter en stund (når jeg ikke ser på) så er de på en annen plass. Egentlig veldig rart..

Det virker som de er veldig flinke foreldre de Blå Acaraene. Tar barna sine med på tur rundt i akvariet. Morsomt å se på.
Snegler beveger seg som oftest i sneglefart vettu
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje_R
Reklame for plussmedlemskap