Akvarie i barnehage? (side 2)

Hehe, nei, barnehageassistent eller barne og ungdomsarbeider (det er jeg selv) er vel den offisielle tittelen , men det er nå liksom litt triveligere å skrive barnehagetante da

Vi ble ikke kallt tante i det daglige, det gikk på navn

Men uasett- det er kjempefint når man får det til å fungere med fisker eller dyr. Skulle gjerne hatt den erfaringen selv. Følte ofte det gikk på bekostning av dyrene/fiskene. Ungene hadde liksom lov til "alt".
Jeg synes akvarium i barnehage er en kjempegod idè. Det er ingen fare for allergi og det kan være med på å gi barn en forståelse for at alt levende liv skal behandles med respekt. I sønnens barnehage sa de nei fordi personalet mente det ble for mye jobb (det kan jeg forstå. Har selv vært barnehageassistent i mine blakke ungdomsdager). Tror jeg skal tilby meg å sette opp et kar og å ta ansvar for det selv. Jeg er ikke et sekund bekymret for at fiskene skal bli "stressa". Som alle andre kjæledyr må de også tilpasse seg et liv i menneskenes verden, og det klarer de som regel utmerket. Sønnen min er 5 år og har akkurat fått sitt første kar, bestående av 1 kampfisk. Etter 4
(u)tolmodige uker skjønte han at det var bedre å la karet kjøre seg inn enn å ta livet av innbyggerne pga gift (nitritt). Barn er utrolig lærenemme og med et personale som er intr. i å lære bort, synes jeg akvarium er et glimrende tiltak i en barnehage
Jeg er barne og ungdomsarbeider, og arbeider i en barnehage med barn fra 1 til 6 år. I barnehagen er jeg Lillian, for det er navnet mitt. Biologisk er jeg tante til ett av barna. Men ikke til de andre, så kaller de meg tante er det ikke rett.

Jeg har lånt ut et 63 liters akvarie til barnehagen. Det står "fritt tilgjengelig" i det største rommet. På en benk slik at de aller ungste ikke skal nå opp til "matluka". (men ved hjelp av en stol kan de fleste nå opp om de virkelig går inn for det...)
Alt av ledninger har jeg festet godt fast i veggen bak akvariet.
Årsaken til at jeg har lånt ut mitt eget akvarie til barnehagen, er på grunn av den stramme økonomien en kommunal barnehage ofte har.

Vi er fire voksne. Jeg har hovedansvar for akvariet/fiskene. Men har lært opp en av de andre - og har også skrevet "lister" de andre voksene kan kikke på - i tilfelle jeg skulle bli lenge borte fra jobb en gang.
Jeg er åpen og viser tydelig hele veien for både små og store at dette med akvarium/fisk er noe jeg er veldig glad og engasjert i. At "delt glede gir dobbel glede", er ikke et ordtak uten grunnlag i virkligheten.

Jeg har timer på lyset. Det mates ikke i helgene. Til jul og påske klarer fiskene seg uten mat.
I min sommerferie tar jeg med meg fiskene hjem på "ferie".

Dette har fungert uten noen form for problemer. Jeg har en avtale med de andre voksne om at jeg må få bruke ca en halvtime pr uke på vannbytte. Avtal gjerne en fast dag og tid. Ta gjerne med to små hjelperer hver gang. Snakk med dem om all bærsjen dere fjerner med slamsugeren - den slår aldri feil. Å få holde i slangen, studere vannet som kommer i bøtte - det er oppgaver barna setter pris på.
La barna være med å gi mat. To om gangen. Den voksne styrer mengden - barna får slippe maten nedi.
Om noen barn banker på glasset eller slipper en leke nedi til fisken. Snakk rolig med dem om dette. Forklar hva som kan skje når man gjør dette. Fisken blir redd. Det er ikke godt å være redd. Fisken kan bli syk. Det er vondt å være syk. Barn som får gode forklaringer og får være med å dele ansvar, viser engasjemang og tillit tilbake.

Sats gjerne på enkle fisker, enkle planter.
Godta at fronten dagelig er dekt av små fingermerker - og nesemerker.
At barna sitter med nesa i glasset og studerer Guppyene er bare sjarmerende. Og ser ikke ut til å skremme og plage fiskene våre i det hele tatt.

Kjøp og bruk gjerne et par t-skjorter fra akvaristsjappa. Det er ikke få samtaler mine t-skjorter derfra har skapt i barnegruppa.
Om praktisk mulig, ta med hjem en av de andre voksne og noen barn for å se på akvariet/akvariene du har hjemme.

Oi - dette ble et langt innelgg. Jeg kunne ha skrevet mer. Men får stoppe her.
Kort oppsummert; Jeg har selv bare gode erfaringer med å ha akvarie i barnehagen. Og jeg vil anbefale å forsøke.

mvh
Jobber i barnehage daglig for 4 året og vet hvilket stress det er der på daglig basis. Da jeg jeg lånte det ene akvariet mitt til bhg under en prosjekt periode om jungel, da tok jeg ansvar for det, forklarte for ungene at fiskene fikk vondt i hodet hvis vi banket på glasset, det å ta på glasset var nesten forbudt

I akvariet hadde jeg da to mellomstore scalarer og en sae. (rester hjemmefra) Jeg hadde skrevet en historie om hvor scalarene kom fra, hvordan de ble fanget osv. Hadde jeg hatt mer tid ville jeg funnet bilder og hengt opp, gjort det hele mer gjennomført.
Fiskene var i bhg i 4 uker, jeg fikk litt ekstra for å sette opp akvariet, men mer hadde/ har ikke kommunen råd til. De snakket lenge om å skaffe et akvarium etter det, men det er umulig uten penger. Dessuten har man ikke noe egnet sted å sette det.

Men om en vil ta ansvaret for å holde istand akvariet og da kanskje bruke fritiden sin til det, så tror jeg nok et akvarie i bhg bare blir suksess.

Jeg har ikke noe imot å bli kalt tante, det gjør meg på en måte nærmere ungene. Det er absolutt ikke noe stygt i å bli kalt "tante" eller "onkel" for den saks skyld. Dette er såklart på jobb, utenfor kalles jeg barnehageassistent.
Må bare kommentere "tante"-begrepet... Jeg er tanta til mine biologiske tantebarn, jeg er ikke i slekt med noen av barna i bhg, og kalles derfor ikke "tante". Har ikke gått høgskole for å få tittelen "tante", det provoserer meg litt at den merkelapen enda henger igjen...
Dagens utblåsning!
Jeg er jo "bare" assistent, altså ikke gått noen skole. Synes det er rett så trivelig å være "tante" er jo ordentlig tante for to stykker og synes det er helt greit at barna i bhg knytter seg til meg like mye om ikke mer enn mine "ekte" tantebarn gjør. Derav navnet barnehagetante, man blir jo kalt filletante/onkel når man ikke er i slekt, men venner med foreldrene.
hei dette var en fin tråd
jeg snakka med barnehagen som yngste ungen min går i og dem skal få et akvarium av meg den dagen dem flytter inn i nye lokaler
jeg kommer da til å hjelpe til ( vi har 10 timer dugnad i året så bruker disse da til karet)...
da blir det ikke noe ekstra jobb med karet for dem... det blir da skrivd liste som dem fører opp når fisken ble fora å bytta vann på... dette er noe barnehagene bruker til soving, bleieskift osv så foreldrene skal kunne se hver dag når ungen fikk bleie å hvor lenge ungen sov...
Galemor
... man blir jo kalt filletante/onkel når man ikke er i slekt, men venner med foreldrene.

Forskjell på de benevnelsene, der jeg kommer fra er jeg filletante til barna til mine søskenbarn Har ikke noe navn på ikke-beslektede "tanter" eller "onkler", annet enn kanskje at man kaller seg selv reserve-tante o.l.
Loomis
[QUOTE=sessan]Blir nok ikke barnehagetante igjen ;-)

Nei, men kanskje "førskolelærer", "barnehageassistent"...
Tror svært få (ingen?) som jobber i barnehage liker å bli kalt "barnehagetante"

Jeg gikk på førskolde da jeg var liten, og det er ikke det samme som en barnehage.

Selv synes jeg tante/onkel er flotte titler som henspeiler på hvilket forhod barna får til disse menneskene.
Plussmedlem
Trygve Lillefosse
[QUOTE=Loomis][QUOTE=sessan]Blir nok ikke barnehagetante igjen ;-)

Jeg gikk på førskolde da jeg var liten, og det er ikke det samme som en barnehage.

Selv synes jeg tante/onkel er flotte titler som henspeiler på hvilket forhod barna får til disse menneskene.
Det er et krav om godkjent førskolelærerutdanning for styrere og pedagogiske ledere i en barnehage.
Blir litt tåpelig at tittelen de skal ende opp med etter høgskoleutdannelsen er "tante" og "onkel" .
Selv om vi synes det er "koselig" å kalle de som tar seg av barna våre dette, så er det fåtallet som liker å bli kalt det.
Det aller beste er å bruke fornavnet. Det er vennlig og personlig, og er absolutt den beste tiltalemåten, synes jeg.
Her er noen bilder fra en barnehage i Stavanger (Sunde).
Karet er et Juwel 450 L,med foringsautomat ,tidsur,orginalfilter + et ekstra utvendig filter.Karet ble bestilt fra Stavanger Akvarieforretnig og jeg fikk jobben med og innrede og lage karet så lett stelt som mulig.Karet står i et feles rom slik at alle i barnehagen har glede av det.Jeg var jo litt betenkt når det var en ribbeveg ved siden av det.Det var ingen bilig løsnig men en privat barne hage har jo litt støre busjeter en kommunale.
Loomis
[QUOTE=Trygve Lillefosse][QUOTE=Loomis][QUOTE=sessan]Blir nok ikke barnehagetante igjen ;-)

Det er et krav om godkjent førskolelærerutdanning for styrere og pedagogiske ledere i en barnehage.
Blir litt tåpelig at tittelen de skal ende opp med etter høgskoleutdannelsen er "tante" og "onkel" .
Selv om vi synes det er "koselig" å kalle de som tar seg av barna våre dette, så er det fåtallet som liker å bli kalt det.
Det aller beste er å bruke fornavnet. Det er vennlig og personlig, og er absolutt den beste tiltalemåten, synes jeg.

Jeg viste ikke at de som jobber i barnehage må sitte i 4 år på skolebenken. Dvs lengre enn sykepleiere, revisorer, politi, flygeledere osv.

man lærer stadig noe nytt.
Plussmedlem
Trygve Lillefosse
Jeg viste ikke at de som jobber i barnehage må sitte i 4 år på skolebenken.

Det holder med 3 år
Men hvis man ønsker så kan man ta tilleggsutdanning ut over dette.
Tilfeldig bekjentskap
© vår glede - Høst glede
Reklame for plussmedlemskap