Blå gurami (side 2)

Du bruker vel ett eget akvarium til dette? Jeg tror ikke dette vil kunne gå i ett vanlig akvarium sammen med andre fisker.
Ja, nesten, jeg har 2 praktbotiaer, og 2 guppyer i det
Jeg er skeptisk til dette!

Jeg har aldri hørt om suksess med oppdrett av guramier i ett vanlig selskapsakvarium og grunnene til det er flere og ganske gode.

Hvis du ikke har ett akvarium til så kan du flytte dem over i en 40-60 liters nesten gjennomsiktig plastikkbalje som man finner overalt til under hundrelappen (du vet sikkert hvilke jeg mener). Jeg har vært hos en som gjør dette hele tiden med gode resultater.

Vannstand på rundt 15 cm (guramier er veldig opptatt av vannstand!) og en rømningsvei i form av en stor stein eller lignende for hunnen. Du skulle helst også hatt en varmekolbe og en luftpumpe med luftestein til å få litt forsiktig sirkulasjon i vannet og noe rusk i overflaten som de liker å bygge redet rundt.

Det er nå min mening Du får ha ett godt nytt år!
Werring
Ja, nesten, jeg har 2 praktbotiaer, og 2 guppyer i det Går det bra?

Nei - for å si det kort og greit.

Skal du drive oppdrett, kan du ikke satse på det i et selskapskar. Paret må være i et eget akvarium alene, et såkalt leks-kar. Når eggleggingen er over, setter du hunnen tilbake til selskapskaret, slik at hun ikke blir drept av hannen. Hannen blir igjen i leks-karet og passer eggene til de klekker. Da flytter han også tilbake til selskapskaret.

Werring
Jeg har bare et spørsmål til, er det noen speielle ting som viser seg på hannen eller hunnen f.eks farger?


Hunnen har kort rund ryggefinne, mens hannen har lang spiss ryggfinne. ( må bli en hvis alder før en ser forskjell)
Hann og hunn. Ser ikke så godt forskjell på ryggfinnen pga vinklen, men på finnen under så ser du at hannen sin også går lenge bakover en hunnen sinn. Hannen får også tydligere mørke striper under lek.

[External Image]

Hann ( ganske ung)
[External Image]

start på lek
[External Image]

hannen holder fast hunnen
[External Image]
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap