Egg på glasset og over alt! hjelp! (side 2)

Du bør absolutt ha en luftepumpe med stein, ja. Eggene er vel egentlig avhengig av sirkulasjon, ellers vil de mugne.

En luftpumpe behøver ikke koste all verden, og er uansett kjekk å ha liggende. Både om du må medisinere et kar og trenger økt lufttilførsel, klekking av artemia, kanskje i et karantene kar (bøtte :p) en gang. En slik skader det aldri å ha liggende i tilfelle
Inaktiv bruker
Var nett ute å kjøpte ei. Så det ordnet seg.
Men nåken tips til kva eg skal gjøre videre?
Inaktiv bruker
Då er dei begynt å klekke! =)
Artemia
Du bør også tenke på og sette igang med artemia klekking og kansje skaffe litt mikroorm dette trenger de etter at plommesekken er fortert.
Odd Arne Hella
Var nett ute å kjøpte ei. Så det ordnet seg. Men nåken tips til kva eg skal gjøre videre?


Har du egentlig lest tråden jeg linket til? Mere idiotsikker forklaring med masse bilder underveis finnes vel ikke

Husk at yngelen må ha daglige vannbytter siden du ikke har filter. Det nye vannet må mellomlagres i bøtter og ha samme temperatur som det vannet i bollen. Corydorasyngel er veldig skjøre overfor både forgiftning (avfall i vannet) og for brå temperaturforandringer. Så lite som 2°C forskjell kan drepe dem.

Lykke til. Nå må du planlegge en ny bolig til dem om et par uker eller så, for jeg regner ikke med at bollen er stor nok til at de kan bli der og vokse i den?
Hvor?
Hvor får jeg tak i artemia klekker og egg forresten?
[URL=http://d1409711.hosted83.edistribusjonnorge.com/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1111&HKatID=]Liten pakke artemiaegg[/URL] hos Webzoo.
Stor boks med artemiaegg hos Tropefisk.
Det man ikke bruker, kan legges i tett boks i fryseren og holdbarheten er så godt som evigvarende da.

Hvordan lage en artemiaklekker selv... der gjelder det bare å være kreativ. Jeg har gjort det sånn (se bilde nedenfor).
Ellers bruker noen brusflaske-metoden, og det lager du ved å følge oppskriften
i denne artikkelen.

Hvordan høste artemiaen når den er klar? Det finnes mange tråder om det her, søk og du skal finne. Her er en blant annet.
Du bør skaffe deg en artemia-sil først som sist. De koster ikke stort, og det beste å ha når man skal sile artemiaen og skylle den i ferskvann før yngelen får den.

[External Image]
Hvor får jeg tak i artemia klekker og egg forresten?
Du får kjøpt dette i butikker.

Eller lage selv jeg bruker en 1,5 liter brus flaske som jeg har laget et stativ til med bunnen opp som er skåret av, i korken setter du inn en slange som stikker ca 2-3 cm opp i flasken denne kobler du til luft pumpen. fyll opp meg artemia salt og vann etter ønsket opskrift. når dette får god gjort seg setter du en klype på slangen slik at det ikke kommer mere luft. Uklekte egg vil legge seg på bunnen og levende artemia svømmer frit, da tar du slangen vek fra pumpen og slepper opp klypen så renner di fritsvømende artemiaen ned i et filter som du igjen må skylde i vann for og få vekk salte. høres dette vansklig ut send meg en mail så kan jeg hjelpe mer
Inaktiv bruker
Eg har telt 21 fisker, og skal sjå om eg får tak i artenima på Mandag, men vist ikkje?
Tråden du linka til mona o var til stor hjelp
Du kan prøve å gi dem små, små mengder med [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2125&HKatID=]yngelfôr [/URL]fra boks. Corydoras aeneus er ikke spesielt kresne eller vriene i matveien, så de spiser det sannsynligvis. Men det er dessverre ikke like mye næring og "voksekraft" i boksfòr som i levende artemia.

Hva med avskallede artemiaegg i boks eller pose? Trenger ikke klekkes eller noe, men kan gis som det er. Det er masse næring i det.
Det eneste problemet er vel at det er frysetørket, dvs det flyter. Så for å få det til å synke, må du ta bittelittegranne i en kopp med en skvett vann, også piske hardt med en teskje en stund. Da synker iallefall noe av det, og du kan mate yngelen med det som har sunket.
Mye enklere, og som en næringsrik nummer to etter levende føde.
Noen arter er vanskeligere enn andre og vil ikke ta en del fòrtyper, men Corydoras aeneus er ikke blant dem. Husk renhold og vannbytter hver eneste dag.
Inaktiv bruker
Eg har stående TetraMinbaby.
Det står :
"for all baby fish"
Kan begynne med det, vist eg ikkje får tak i artenima...
Her er en enkel måte å klekke artemia.
Inaktiv bruker
Problemet er ikkje å klekke artenimaen, men å få tak i egg.
Eg er ikkje sikker på om dei har det i dyrebutikken, så eg får hørre på mandag.
Galemor
[URLBLOCK1] er en enkel måte å klekke artemia.


Må man ikke ha luftestein?
Egentlig må man ha lufttilførsel, men dersom man aksepterer at massevis av artemiaegg går til spille pga dårlig klekkeprosent, så er det en grei metode. Det blir veldig lav klekkeprosent med den metoden det linkes til ovenfor, og jeg synes det er en veldig sløsing med artemiaeggene. De er jo ikke akkurat gratis, så jeg tror aldri jeg ville brukt den metoden uten lufttilførsel.
Det gir altså ikke særlig store mengder artemia (med mindre man dynger opp i egg da).
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap