Gunni & christians akvariehistorie! (side 2)

Dette var skikkelig morro å lese Gunni! Lykke til, og som ung akvarist, men som likevel har holdte på i mange år nå, akvariehobbyen blir bare morsommere og morsommere! Det kan jeg love dere!
Leni: Jeg har sendt deg en mail! Håper det var greit.. Det ble forresten helt vanlig sand kjøpt på Zoo1, fant ut at det var enklest:P
Matsi: Det merker vi allerede! Gleder meg til forhåpentligvis mange år fremover

Huff og huff, 120literen er full av gusjebrunt ugjennomsiktig vann...har aldri brukt laterittgranulat før, men er skeptisk om det er sånn det skal være. har bytta 210 liter vann siden vi satte den opp igår, men hver gang jeg tar nedi sanden blir det rotete igjen. Har nettopp bytta 50% av vannet, så får vi se hvordan det går.

Har mata fiskene i 120literen med røde mygglarver nå, og det var en stor suksess! Kjekt
Hehe, så fint for deg at du har fått med samboeren din på hobbyen. Min er ikke så interessert. Tror han knapt enser akvariumene i stua en gang
Hehe, vet ikke hvem som er mest engasjert av oss jeg! Han har nettopp bestilt det tredje akvariet vårt:P
Det er gøy å ha en hobby sammen
Gunni
Leni: Jeg har sendt deg en mail! Håper det var greit..:)

Klart det er greit Alltid gøy med nye folk som engasjerer seg!
Har svart deg også på mail
Vannet i 120literen har klaret opp, så idag har vi kjøpt masse nye planter, noen av de ble plassert i 60literen også. Vet som vanlig ikke hva de heter, haha..håpløst.

Har kickstarta filteret med gugge fra det andre og nesten trippel dose bactozym, og kjøpt 5 kileflekkrasbora som testpiloter..:P etter hvert blir bestanden økt til 10-15.

Har en plan inne i hodet mitt for 120literen nå:
10 + kileflekkrasbora
2 Ancistrus sp.
10 c.panda
noen gurami, må finne ut mer om hvilken art først..

Lurer litt på om det blir for mye fisk, men vi får se. Det blir ihvertfall ikke så mye fisk før nytt utvendig filter er kjøpt og innkjørt!
Kileflekkrasboraen stimer ihvertfall rundt i voldsom fart og fryder seg over den gode plassen, artig å se på de! Så nå går jeg å gjør det

Ancistrusen i 60literen er sosial og vi ser den ofte, gøy! Fiskene der har blitt skikkelig matglade etter at jeg begynte å fore de med røde mygglarver, tydelig å se at det er bedre mat en flakforet i alle fall

Lekende kileflekkrasbora
Idag har jeg kileflekkrasbora som flørter! Har vært hjemme i hele dag pga sykdom, og sittet og sett på de stort sett hele tiden. Spennende!
De er treige da, hunnen og hannen bytter på å være vanskelig..hannen 'gjeter' hunnen til en passende plass, så svømmer hun opp ned og vibrerer mot undersiden av bladet på en plante, og da er det meningen at han også skal gjøre det, og befrukte eggene slik som jeg har forstått det. Men det gidder han ikke

Så det spørs om det blir noe egg idag, ihvertfall spennende å følge med!
Jaja.. tenkte siden mitt navn står i denne tråden så må vel eg og gi lyd fra meg
I i morgen skal eg hente det 3 akvariumet vårt.
Det er på 54 liter, tenkte eg skulle prøve meg på oppdrett av noen små maller eller ancistrus ,men eg har ikkje bestemt meg helt enda var mer et innpulls kjøp dette
Tar gjerne imot forslag...
Hentet pakken i stad, å det var eit trist syn.
Var berre en hau med knust glass. De hadde berre pakket det i ein søppelsekk å teiped rundt.
Men har en kompiss som vist har eit 70l eller 120l stående som eg konde få billi.
Det fann eg so klart ikkje ut før i dag da, men regner med eg henter det senere
Nye fisker!:d
Det har kommet nye innbyggere i 120literen vår!
6 c. sterbai og 2 peckoltia sabaji, i tillegg til at kileflekkene har fått 5 til i stimen
Har nettopp gitt de mat for første gang, vanskelig å fått gitt mat til alle, fordi akvariet er så fullt av planter..må nok renske opp litt..
Spennende med nye fisker!
Kjempemoro med ny fisk tenker jeg! Legg ut bilder da, dette er gøy!
La igjen laderen til kamera i syden, og nå er batteriet oppbrukt:S regner med at det blir å kjøpe ny forholdsvis fort
Det har vært noen hektiske dager her, med familieselskap og kakebaking..men nå har roen endelig senket seg! L075ene har vært fremme og svømt litt igår og idag, før det har de stort sett bare ligget under røttene sine siden vi kjøpte de for 5 dager siden. Har ikke sett de spise noe enda, men håper de gjør det når vi ikke ser på.. Vi har kjøpt JBL Tabis til å mate de og sterbaiene med, etter råd som jeg har stålet fra Mona O. sin tråd takk Mona!

Vi har flyttet en av bolivianerne over i 120literen, fordi den ble litt mobbet av de to andre i 60literen, de hadde laget seg hvert sitt revir, så da ble det liksom ikke noe plass til den siste...men nå har han masse plass! Gleder meg til de blir store nok til at jeg ser kjønnene på de, synes egentlig at alle ser ut som damer nå..så hvis de er det får vi heller fylle på bestanden med noen hanner. Vi får se!
Nå skal den nye Eheim 2224-pumpa vår settes opp! Imotsetning til mange andre bruker det å være populært å gjøre tekniske ting her i huset, bygge sammen nye hyller o.l..så dette skal bli gøy
Kjøpte du/dere ny pumpe? Har ihvertfall en Eheim 2224 til min 130 liter, og det er RÅBRA! Lykke til!
Matsi:
Ja, vi kjøpte ny..synes den funker bra jeg også, så langt
Men vet ikke helt hvorfor det finnes så mange tråder om oppstart, og andre måter å suge den igang på..det var jo ikke vanskelig i det hele tatt! Heldigvis

Nå er det nok et større akvarie på gang her hos oss..spennende, og nesten litt skummelt siden vi bor i leilighet i øverste etasje..:o Men vi får se, blir ihvertfall ikke startet opp nå med en gang..
Flyttet på en kokos-hule oppi 120literen, og oppdaget en liten, døden nær rød plante under den! Tror vi må igang med en stor gartnerjobb i det akvariet, men det blir ikke nå, for nå skal jeg lese til særemne i norsk...sukk.
Vi snakkes!
325l
Da var 325l kommet i hus
Fekk den inn på lageret på jobb torsdag.
Begjunde så smått med å fjerne silikon i går, tar det litt etter litt siden det ikkje haster.
Vet fortsatt ikkje om vi tørr sette den opp, tenkte eg skullde være grei å spørr huseigeren først.
Men trur ikkje han blir så glad, siden hele huset er pusset opp de siste 2 årene på grunn av vasslekasje i denne leiligheten :/
VI har litt lust på Discus i dette karet, men har lust på maller også. SÅ får se hva som skjer.
Om det blir L-maller er det noen som har forslag??
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap