Oppdrett corydoras aeneus (side 2)

Inaktiv bruker
Tenker å ha luftfilter då, men kossen skal eg skrubbe bånn? Går det med algeskrapa?
La først ikke merke til at postene var fra to forskjellige tidspunkt ( i høst og nå). Hvordan gikk det med det første kullet?

Jeg skrubber bunnen med en dott filtervatt. Samme hva du bruker, bare det ikke har vært i kontakt med såpe og slikt, og ikke riper for mye. Riper er jo ikke pent akkurat Algeskrape tror jeg ikke blir helt greit, da er det bedre med slike kjøkkensvamper (en helt ny, ubrukt en såklart).

Ville nok ha ganske heftige vannbytter selv med luftfilter. Dessuten, skal du ha bar bunn og må skrubbe, kommer jo 100% vannbytte av seg selv. Husk helt lik temperatur og vannverdier
Inaktiv bruker
Jo, det første kullet gjorde eg tabben med å hive oppi ein plastank...
Men vil du anbefane å ha sand oppi, og ta ca. 50-60% vannbytte dagen?
Vil tippe at problemet ikke var plasttanken, men bakteriefilmen som dannes når denne ikke skrubbes daglig.

Som sagt, jeg bruker bar bunn frem til mellom 6 og 8 uker. Det koker ned til hva du har mulighet til, både praktisk og tidsmessig.

Føler du at det blir for mye styr og at du ikke har tid, bør du gå for et tynt lag sand, filter og 50% vannbytter daglig.

Har du mulighet og tid, kan du går for bar bunn med 100% vannbytte daglig og vasking av karet.

Folk har forskjellige erfaringer, og foretrekker forskjellige metoder. Jeg er kontrollfreak, og liker best å kunne telle alle, se at alle har mat i magen, og se at det ikke ligger masse uspist mat på bunn. Slikt ser jeg best i en bar bunn tank. Andre synes dette blir alt for mye jobb, og kjører på med alt fra en enkel versjon med sandbunn og et lite filter, til full pakke med fullstendig innkjørt kar.
Inaktiv bruker
Men eg tenker på no, om eg reiser vekk i påsken har eg vel eit problem?
Ja, problemet var at eg ikkje skrubba den BB tanken eg hadde.
Men 1-2cm sand, elle +/-?
Yngelen vil ikke klare seg lenge uten mat når de er så små. Skal du være borte i flere dager, vil jeg tro det er best å slippe de ut i akvariet og la den sterkestes rett råde.

Det fine med aeneus er at har de først begynt å leke, så vil de leke igjen. Så det kommer garantert flere sjanser til oppdrett i egen tank senere, når du ikke skal reise bort.

Skal du prøve ta vare på disse likevel, holder 1 cm med sand lenge i et slikt kar
Inaktiv bruker
Mating er overlatt til andre. Men vannbytting er ikkje like populert, så det vil nok ikkje bli gjort... ?
Men ka med sånn weekend tabelet? vil dei ete av den eller?
En weekend tablett i et slikt kar = døde yngel når du kommer hjem. De tåler ikke dårlig vannkvalitet i det hele tatt, derfor det må byttes så mye vann. Og weekendtabletter er kriminelle til å forsure vannkvaliteten, og bør unngås selv i vanlige, innredet og godt innkjørte kar.

Samme med mating uten at vannbyttene vlir fulgt opp. Du kan være heldig, men du kan også komme hjem til en 12 liter full av døde yngel. De er så skjøre i den alderen

Hvor lenge skal du være borte?
Inaktiv bruker
Veit ikkje det enda, men påskeferie...
Hei.
Ser ut i fra tråden at du kanskje skulle trenge litt hjelp med cory yngelen.
Det er flere måter å gjøre dette på.Alt avhengig av hva som passer deg. Jeg vil derfor fortelle hva som funker for meg.
Første gang jeg fikk egg på c.sterbaiene min prøvde jeg på noe tilsvarende som ElinH forklarer deg her.Jeg fikk ikke dette til å mistet to kull på denne måten.Yngelen døde etter ca en uke. Da det tredje kullet med egg viste seg,tenkte jeg noe anderledes.Denne gangen puttet jeg eggene i et lite kar som kan henges på karkanten.Videre så la jeg luftesteinen ned sammen med eggene og hang dette lille karet på innsiden av lekskaret(i vannet).Jeg byttet vann 1 gang pr. dag. Så mye som mulig uten at eggene randt ut. Og jeg byttet bare med vannet fra lekskaret.Jeg vasker ikke karet for hver gang. Etter klekking ,fortsatte jeg med vannbytte slik jeg hadde gjort hele tiden, og matet 1-2 ganger om dagen. Etter 3-4 døgn,flyttet jeg yngelen over i et 19L med fin sand i bunnen,vkolbe og luft drevet filter og en liten rot. Her går de sammen med L-144 yngel og mates storsett hver dag,men ikke nødvendigvis.De tåler fint en helg uten foring,de finner stortsett noe å spise i sanden.Det hender også at jeg drøyer vannbytter opptil 14 dager,litt avhengig foring mengden.ynglen må etterhvert flyttes over i større kar, etterhvert som de vokser til.

Dette er som sagt hva som fungerer og passer meg best.
Hei, Odd Arne. Kan fortelle deg noe morsomt som skjedde her nylig. Mine Aenenus la egg like før jeg skulle en ukes tur til Spania, jeg klarte jo selvsagt ikke å la alle eggene være så jeg la de opp i en slik plast fødetank inne i karet til de voksne.
De klekket noen dager før vi reiste, og før avreise la jeg de oppi et fødenett også i samme kar sammen med en liten dott javamose.
Spenningen var stor da jeg kom hjem, tror nesten at jeg løp til kjøkkenet der karet sto. De aller aller fleste hadde klart seg, kansje jeg mista to stk men ikke flere. De var kansje fire eller fem dager når jeg reiste, så det var noen tøffinger gitt.
Lykke til med oppdrett og ha en fin påske

Mvh. Bjørn
Inaktiv bruker
Takk skal du ha
Ja javamose var ingen dum ide!
Kansje eg hiver dei oppi med ein dott, så får dei beite der...
Inaktiv bruker
JAG
Hei. Ser ut i fra tråden at du kanskje skulle trenge litt hjelp med cory yngelen. Det er flere måter å gjøre dette på.Alt avhengig av hva som passer deg. Jeg vil derfor fortelle hva som funker for meg. Første gang jeg fikk egg på c.sterbaiene min prøvde jeg på noe tilsvarende som ElinH forklarer deg her.Jeg fikk ikke dette til å mistet to kull på denne måten.Yngelen døde etter ca en uke. Da det tredje kullet med egg viste seg,tenkte jeg noe anderledes.Denne gangen puttet jeg eggene i et lite kar som kan henges på karkanten.Videre så la jeg luftesteinen ned sammen med eggene og hang dette lille karet på innsiden av lekskaret(i vannet).Jeg byttet vann 1 gang pr. dag. Så mye som mulig uten at eggene randt ut. Og jeg byttet bare med vannet fra lekskaret.Jeg vasker ikke karet for hver gang. Etter klekking ,fortsatte jeg med vannbytte slik jeg hadde gjort hele tiden, og matet 1-2 ganger om dagen. Etter 3-4 døgn,flyttet jeg yngelen over i et 19L med fin sand i bunnen,vkolbe og luft drevet filter og en liten rot. Her går de sammen med L-144 yngel og mates storsett hver dag,men ikke nødvendigvis.De tåler fint en helg uten foring,de finner stortsett noe å spise i sanden.Det hender også at jeg drøyer vannbytter opptil 14 dager,litt avhengig foring mengden.ynglen må etterhvert flyttes over i større kar, etterhvert som de vokser til. Dette er som sagt hva som fungerer og passer meg best.


Tusen takk for så mangen gode svar
Trur eg tar 12l eren med eit lite lag med sand, litt javamose og kansje ein liten stein. Kobler og til luftfilteret. Skifter vatn før eg reiser, og ber bror min mate lite. Kullet er bare på ca. 36stykker, så det er ganske lite, men det skyldes at 50% av eggene mugnet
Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap