Død gullfisk + illeluktende vann (side 2)

Kanskje pumpa er tett?

Øs ut litt akvarievann, og skyll filteret opopi det, og monter pumpa sammen igjen. Tøm det skitne vannet i do.
Angående lyset, så bør det ikke være på mer enn 12 timer pr dag. Har du lyset på lenger enn det så koser algene seg Syns selv det er greit å ha en timer på lyset slik at det slår seg på og av selv. Det er veldig greit når du reiser bort f.eks

Selv har jeg lyset på i 11 timer i mine akvarier.
Når jeg skal fylle på med vann kan jeg bruke litt varmt vann? eller må det bare være kaldt? tenkte på siden dere sa at jeg må passe på tempraturen?
Linn Rønning
Når jeg skal fylle på med vann kan jeg bruke litt varmt vann? eller må det bare være kaldt? tenkte på siden dere sa at jeg må passe på tempraturen?

Har du andre fisk enn gullfisk i akvariet? Tror nok du bare kan bruke kaldt vann ved vannbyttene, bytt ca 30% i slengen, så endres ikke temperaturen i karet særlig mye.
Byttet 50% av vannet søndag og i dag (tirsdag) tok jeg med vannprøve til zoo butikken hvor de sa at nittrit nivået var bra. Kjøpte med meg lab tester også! Sjekket ph og den lå på 7.5. Kulihålen døde i natt men den har ikke sett ut til å trives i det hele tatt. Bør jeg være redd for resten av fiskene?
Eller er det noen som har noen flere råd? Vannet lukter jord noe som jeg har hørt at er et godt tegn?
Begynner også å bli litt usikker på maten jeg gir! Har Nutron Biogran, de fleste sier at fiskene skal ha mellom 2-3 flak men dette foret er jo ikke flak!
Hvor mye skal jeg gi? Har også noe som heter TetraWafer Mix der fikk jeg beskjed om å gi 2stk 2 ganger i uken?

Har navnene på fiskene nå:
2 Pansermaller
1 scalare
1 Pleco stumus
5 platy (3 damer 2 menn
1 kampfisk

Minner om at jeg har 60liter akvarium Fikk høre i zoo butikken at på 60 liter kan man ha 60CM med fisk? Stemmer dette eller er dette bare butikkprat? Fikk også høre at pansermalle og kulhii ål ikke "regnes" med i dette? Synes det høres mye ut jeg?
Hvor mange fisk kan man ha i dette?
Linn Rønning

IKKE ta varmtvann med mindre du brukter akvasafe og lar det stå og godgjøre seg litt. Ved å ta varmtvann så får du med mer eller mindre tungmetaller i vannet noe som IKKE er bra
har du lest om de forskjellige fisker i fiskebasen?
Scalaren trenger ihvertfall større akvarium enn 60 liter.
Pleco kan bli opptil 50 cm alene (litt usikker på den du har siden jeg ikke fant den i farten)
De andre du har går fint i 60 literen din
Viktig å sjekke fiskebasen før du bestemmer deg for fisk, da de i butikken har veldig varierende men kunnskap.
60cm fisk er en dårlig regel.
En 50 cm pleco passer ikke i 60 liter, mens 10 guppy på 6 cm går helt fin.
man må se ann fisken og ikke målene på den.
Linn Rønning
Har navnene på fiskene nå: 2 Pansermaller 1 scalare 1 Pleco stumus 5 platy (3 damer 2 menn ;) 1 kampfisk Minner om at jeg har 60liter akvarium :) Fikk høre i zoo butikken at på 60 liter kan man ha 60CM med fisk? Stemmer dette eller er dette bare butikkprat? Fikk også høre at pansermalle og kulhii ål ikke "regnes" med i dette? Synes det høres mye ut jeg? Hvor mange fisk kan man ha i dette?

60 cm med fisk er tullprat.

Mengden fisk kommer helt an på hvor i vannsjiktet fisken oppholder seg.
Og selvsagt bør man ikke holde arter som skal ha mye mer enn 60 liter for å trives.

Scalaren vil nok trenge mye mer enn 60 liter etterhvert. Disse fiskene trives også best i grupper som unge.
Er det pleco du har, vil også den trenge mye mer enn 60 liter.
Platyene passer bra i karet ditt men jeg ville hatt litt flere pansermaller, de trives best i grupper, ville ikke hatt mindre enn 5 stk.

jeg ville ikke skaffet meg mer fisk før vannverdiene er under kontroll. Jo mindre fisk, jo mindre nitrit

Obs, vi svarte visst samtidig malvinka
ÅÅÅÅÅ så dumt disse fiskene har jeg kjøpt for en stund siden da jeg ikke hadde lest her inne! Trodde jeg kunne høre på de i zoo butikken at de faktisk kan noe om det de selger Hva skal jeg gjøre nå da? Kan jo ikke drepe de heller men vil jo ikke at de skal mistrives! Jeg kan ikke kjøpe meg større akvarium ( vi ville prøve et lite ett før vi skal sette opp et stort et når vi skal bygge hus)
så lenge fiskene er små så går det greit.
(en scalare på 5 cm klarer seg fint i 60 liter)
men du kan jo legge ut en annonse her og selge eller bytte i annen fisk.
be folk komme med tips i annonsen om du ikke helt vet hva du vil ha.
avlive fisken bør ikke være en utvei så lenge andre kan gi dem et sted å bo
da er det bedre å gi dem bort gratis
Er det noen som har svar på det andre jeg spurte om? mat osv?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap